* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 365
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 262
I alt: 263

Forfatter Emne: Fjernstyring af bildørslås, Suzuki Liana  (Læst 14744 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Fjernstyring af bildørslås, Suzuki Liana
« Dato: 10, August 2013 - 10:29 »
Den begyndte at svigte for en uge siden. Først ville den slet ikke lystre, så var der et par dage med skiftende held, hvor det nogen gange lykkedes at få den til at virke hvis jeg stod meget tæt på bilen eller brugte tricket med at holde den op ved tinningen; det kan ofte fordoble rækkevidden!

Jeg skilte den ad og målte på batteriet. Det viste 3,04 volt ubelastet; det er lidt svært at måle mens den sender et signal. Jeg skiftede batteriet selv om 3,04 volt vel ikke tydede på ekstremt dårligt batteri. Det hjalp over hovedet ikke. Jeg har efter bedste evne tjekket sikringer, som var OK!

Er der en nem måde at teste om senderen sender et signal? Jeg har holdet den tæt på dab-radion og aktiveret knapperne men har ikke kunnet registrere nogen forstyrrelse!
« Senest Redigeret: 11, August 2013 - 19:51 af John Larsson »

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Fjernstyring af bildørslås, Suzuli Liana
« Svar #1 Dato: 10, August 2013 - 20:17 »
Hej.

Fjernbetjeningen sender formentlig på en frekvens omkring 434 Mhz, og det er lige midt i radioamatørernes 70 cm bånd. Så hvis der er en kraftig sender i nærheden,  kan modtageren i bilen blokeres (modtageren er ikke udstyret med krystalfiltre osv).
For en del år siden prøvede jeg dette sammen med naboen, der lige havde fået ny bil. Min hjemmebyggede amatørsender var ret svag, men blokerede nemt hans modtager.

Så hvis den svigtende funktion kun optræder i nærheden af kraftige sendere, er dette måske årsagen.

//Jørgen

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Fjernstyring af bildørslås, Suzuki Liana
« Svar #2 Dato: 10, August 2013 - 20:39 »
Tak Jørgen, men det tror jeg at vi kan udelukke! Fjernbetjeningsfunktionen svigter uanset hvor bilen står parkeret. Der er kun to muligheder. Enten svigter senderen eller modtageren. Det er for at kunne udelukke senderen jeg gerne ville få bekræftet at det er modtageren med alt hvad det indebær af muligheder for "løse forbindelser", som der er noget galt med. Der burde være et eller andet almindeligt elektronisk apparat, som kunne forstyrres en smule ved de signaler som senderen udsender.
« Senest Redigeret: 11, August 2013 - 19:51 af John Larsson »

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Fjernstyring af bildørslås, Suzuli Liana
« Svar #3 Dato: 10, August 2013 - 22:09 »
Hej John.

Du skal nok forbi en radioamatør med en 70 cm radio. Evt kan du måske "se" signalet på en scanner, der kan modtage 70 cm båndet (skal kunne låses på den aktuelle frekvens, da den sikkert ikke kan nå at scanne et helt område og fange din fjernbetjening). Jeg har aldrig haft en scanner, så erfaring mangler.
Jeg søgte efter frekvensen, tilsyneladende er 433.920 Mhz meget brugt. Et målbart output er  i øvrigt kun det halve af historien, da der også kan være fejl i den kodede modulation.
Det er desværre ikke den store hjælp jeg kan bidrage med.

//Jørgen.   

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Fjernstyring af bildørslås, Suzuki Liana
« Svar #4 Dato: 11, August 2013 - 11:26 »
Hej Jørgen!

Jo, man kan sikkert bruge noget a la det der, men tænkte bare at fx et radioapparat ville knitre en smule, lige som når der kommer trafik på ens mobiltelefon, hvis man aktiverer fjernstyreren i nærheden!
« Senest Redigeret: 11, August 2013 - 19:52 af John Larsson »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Fjernstyring af bildørslås, Suzuki Liana
« Svar #5 Dato: 15, August 2013 - 10:21 »
Jeg skilte den ad og målte på batteriet. Det viste 3,04 volt ubelastet; det er lidt svært at måle mens den sender et signal.

Spændingen på et batteri ("element") siger ikke så meget om hvor meget energi der er tilbage i det.
Når jeg skal teste et element, måler jeg altid kortslutningsstrømmen ganske kort (ikke på akku'er eller genopladelige batterier altså!!).

Et AA eller AAA element skal f.eks. kunne levere en ampere, helst mere. Ellers duer de ikke til noget.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Fjernstyring af bildørslås, Suzuki Liana
« Svar #6 Dato: 15, August 2013 - 21:31 »
Skift batteriet i første omgang - måske hjælper det.
At måle spændingen, får du ikke så meget ud af, da strømmen trækkes i huk, og der vil spændingen falde, hvis batteriet er dårligt. Det ses fint på et skop. Men multimeteret snyder.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Fjernstyring af bildørslås, Suzuki Liana
« Svar #7 Dato: 15, August 2013 - 21:46 »
Som jeg skrev så hjalp det ikke at skifte batteri..!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk