* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 309
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 291
I alt: 291

Forfatter Emne: Genbrug af kobber klemmefittings?  (Læst 11423 gange)

j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Genbrug af kobber klemmefittings?
« Dato: 02, Marts 2014 - 23:05 »
Hej alvidende forum.

Jeg har en utæt bøjning på et koldvands rør. Bøjningen lækker lidt vand fra ydersiden af bøjningen, måske en støbefejl?
For at få bøjningen skiftet, er det nødvendigt at løsne et 15 mm kobberrør. Kobberrøret er monteret med en klemmering, på ganske normal vis (formentlig dog uden indvendig støttebøsning).
Det vil være nemmest bare at løsne kobberrøret, afmontere klemringsmuffen, udskifte bøjningen og så montere det hele igen.
Men kan man genbruge klemringsmuffen/klemring uden at få tætningsproblemer? Kobberrøret og klemringsmuffen skal monteres på samme sted, dvs klemringen ikke skal aftages/flyttes på kobberrøret.     

Er der nogen af jer, der har lidt erfaringer?

//Jørgen.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Genbrug af kobber klemmefittings?
« Svar #1 Dato: 03, Marts 2014 - 20:54 »
Jeg har flere gange haft behov for at adskille forbindelsen i en klemringsmuffe og har altid genbrugt både klemringen, som jeg har ladet sidde på røret, og klemringsmuffen. Det er godt nok på en centralvarmeinstallation, hvor trykket er lavere, men jeg kan ikke indse, hvorfor det ikke skulle gå selv om trykket er højere.
Omløberen skal selvfølgelig strammes til med hånden og derefter yderligere ca. 1/4 omdrejning med en nøgle.
Et. kan du jo smøre den med lidt gevindsalve, inden du spænder den til, men om det også kan være skadeligt for tætheden i visse situationer, aner jeg ikke, så jeg ville starte med at prøve uden gevindsalve.

Poulsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Sv: Genbrug af kobber klemmefittings?
« Svar #2 Dato: 03, Marts 2014 - 21:09 »
Disclaimer: Jeg er ikke faglært :)

For at svare direkte på dit spørgsmål, så vil der principielt være et problem fordi pakfladerne er blevet hærdet ved den første sammenspænding, og du næppe rammer samme samleposition helt igen. Reelt tror jeg ikke du vil få utætheder, og du vil i givet fald se dem umiddelbart. Til gengæld har jeg aldrig haft gode erfaringer med at prøve at udskifte skæreringen.

For at svare på det, du ikke spørger om (undskyld) - ville jeg være lidt bekymret over den utætte bøjning. Du skriver ikke noget om materialet på den, men er det jern kunne det være galvanisk tæring. Jeg formoder/håber den sidder før kobberdelene i strømningsretningen. Jeg ville overveje at skifte til Pex-rør hvis det var muligt. Eller måske en bøjning i messing vil hjælpe på det.

For at svare på noget du overhovedet ikke nævner (undskyld igen), så har du formodentlig eget vandværk. Ellers må du ikke selv rode med vandinstallationen :-)

mvh
Stig

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk