ingeniørdebat.dk

Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: Morten Jødal efter 21, September 2008 - 20:32

Titel: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: Morten Jødal efter 21, September 2008 - 20:32
Min yngste søn overvejer at købe en ikke for dyr bil.
Da han er alene, men til gengæld jævnligt har et betydeligt bagagebehov, kunne en brugt varevogn på gule plader være en mulighed.
Jeg går ud fra, at de fleste på markedet har kørt ren erhvervskørsel - så der skal betales moms, idet hans kørselsbehov vil være blandet.
Men er der nogen her, der har styr på, hvilke afgifter, der i givet fald skal betales - ved købet og løbende - for at anskaffe og benytte en sådan bil?
Alternativt ville et link til præcise regler være velkomment.

P.S. Jeg antager også på forhånd, at der stort set kun findes dieselvogne på dette marked?
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: Kusco efter 22, September 2008 - 08:42
Han skal kigge efter en før Juli '97 for at undgå "misundelses" afgiften, der er en ekstra høj vægtafgift pålagt gulpladebiler i privat eje.
Mener det er 9000kr mere om året, men det er frit efter hukommelsen.

Der findes mange gulplade biler på benzin men hovedparten er nok som du siger diesel.
Det med momsen kommer af sig selv da han ikke kan købe den uden moms, men prisen i annoncen skal jo så tillægges moms.
Ellers er der ikke så meget kispus med det.
Tidligere skulle de oftere til syn (hvert år) men nu er det jo som hvidplade biler.
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: SuperClaus efter 22, September 2008 - 11:50
Den slemme misundelsesafgift er på ca. 5000kr, så de 9000kr Kusco nævner må være den totale vægtafgift.

Det er kun for biler over 2000kg (eller måske 2500kg) totalvægt - dvs. rigtige varevogne og lign.

Misundelseafgiften er der også for mindre (almindelige) biler, men den er knap så høj. Feks for en Seat Altea, er det så vidt jeg husker 800kr ekstra om året.

Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: Morten Jødal efter 22, September 2008 - 14:51
Tak for svarene.

Det lyder jo ikke som om der er de store problemer, bortset fra økonomien.
Jeg har i mellemtiden selv fundet SKATs oversigt over satserne her (http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5).

Det fremgår fx, at en varevogn på 1001-2000 kg totalvægt, registreret mellem 3/6-1998 og 24/4-2007 koster 2260 kr. som benzindreven og 2970 kr. som dieselvogn, hvis den anvendes delvist erhvervsmæssigt - hvilket vil være tilfældet i min søns tilfælde.
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: chrismark efter 22, September 2008 - 15:24
Morten og søn.!

Undersøg alt dette hos en revisor. Det kan nemlig blive en uigennemskuelig fradrags jungle, med mange underlige regnskaber. SKAT hader blandet kørsel. :'( Det kan evt. godt betale sig og købe en skrot bil til privat kørsel, den behøver ikke og køre, bare der er plader på. ;D

Marek.
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: harbst efter 22, September 2008 - 18:17
Citér
en skrot bil til privat kørsel, den behøver ikke og køre,
Man kan da ikke køre uden at køre ; heller ikke privat.

Du er sikkert så indgroet i fiktiv skattetænkning, at du slet ikke opfatter det som bedrag.
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: chrismark efter 22, September 2008 - 21:19
Harbst.

For 1-3 år siden var reglen den; at hvis man kørte på en tankstation og købte 1 pølse i en gul-pladebil uden moms (bilen), kunne det udløse 180 % afgift på ny-vognens værdig, da det er privatkørsel.
Denne regel er vist nok ændret, idet håndværkerne købte max. diesel for 50.-dk pr. gang og derfor skulle tanke tit.

Komplet meningsløst bliver det at køre hjem i sin Gul-bil 30 Km. for at tage sin personvogn og kører tilbage til det sted som man lige har kørt forbi og i den-hvide-bil lave indkøb eller hente børn.

Harbst; Det er en brændstof besparelse der vil noget.

Men denne regel er vist lavet om ? Men jeg er helt enig med dig Harbst; Gør hvad loven siger.

Marek.




Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: Jes'An efter 22, September 2008 - 22:24
Morten,
vor kære "SKAT" har ikke begrebet "Erhversmæssig anvendelse" i deres ordbog!
En udbredt misforståelse efter at de indførte "Brugerafgiften"
(misundelsesafgiften) på gul-plade-bilen indregistreret efter juli '97, var at hvis man anvendte sin gulpladebil ti erhvervsmæssig kørsel/kørsel i firmaets interesse/kørsel mod kilometerbetaling i firmaets interesse, kunne "nøjes" med at betale 1/2 misundelsesafgift
DET KAN MAN IKKE!

Brugerafgiften er afh. af køretøjets TOTALvægt (som du selv har fundet på SKATS side...)

Hvis køretøjet er REN erhversmæssig er der ingen afgift.
hvis køretøjet EJES af en momsregistreret person med gyldig
CVR nr, KAN den klares med 50% afgift hvis momsen er fuld indbetalt ved anskaffelsen.

- det med moms/ikke moms kan være lidt langhåret....
Men når du/din søn  har betalt øsen er det FULD betaling for slæden,
og der kommer ikke yderligere efterbetaling for/fra "væsenet".
DVS. hvis bilen er uden moms, bliver du afkrævet momsen ved købet, men kan få den tilbage hvis du er momsregistreret, og ellers ikke.

Køb I rolig en gulpladebil, helst en pæn økologisk 4-hjulstrækker,
(diesel/katalysatot/rapsolie/Partikelfilter/22km/L) eller vælg en såkaldt "praktisk" (grim/fransk) transportkasse udformet som en skotøjsæske, som nogle nøjes med....

(hvad er budgettet for indkøbet? - nyere økonomiske biler er billigere i vægtafgift end (dejlige) store gamle slæder)

Go'nat
Jesper

 

Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: SuperClaus efter 23, September 2008 - 08:41
Ja - som du nok kan læse er det lidt kompliceret. Jeg vil smide en løsningsmodel mere i krukken ved, at fortælle at der også findes en ordning til biler (uanset pladefarve), hvor kørselsdelingen mellem privat og erhverv på forhånd er opgivet til skat, hvorefter udgifterne og skattefordelene, deles derefter.

Dvs. hvis du køber en bil til 400.000kr og bruger den 25% privat, så er det rent udgiftmæssigt som privat at eje en bil til 100.000kr og 300.000kr for firmaet.

- men få fat på en revisor og ring til skat, så finder han sikkert den bedste løsning, i forhold til hans kørselsbehov og anskaffelsesøkonomi.

Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: Morten Jødal efter 23, September 2008 - 11:09
Til orientering har min søn fast lønarbejde, men driver et fritidsfirma som udøvende kunstner.
Så kørselsbehovet er snarest 33% til og fra arbejde, 33% anden privatkørsel og 33% firmakørsel med "gods".
Fritidsfirmaets omsætning har hidtil klaret at holde sig under momsregistreringsgrænsen, så det er nok enklest at betragte bilen som primært privat, men føre kørselsregnskab af hensyn til SKAT (og kunderne, som skal betale for hans transport).
Både pladsbehov og budget er i den lavere ende.
Men tak for alle de gode råd - nu ved vi, hvad der skal tænkes over i denne sammenhæng.
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: chrismark efter 23, September 2008 - 11:53
Husk også det med forsikring..!

Hvis sønnen "hjælper" andre med at transporter deres kunstner/kunster, er det kørsel mod betaling og her gælder normal ansvars forsikring på bilen IKKE. !

Dog kan denne forsikring (lovpligtig ansvar) betales med ca. 3-4.000Kr pr. Md.
Marek.
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: Morten Jødal efter 23, September 2008 - 12:47
Tak for tippet - men problemstillingen er ikke aktuel. Han optræder normalt alene.
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: Kusco efter 23, September 2008 - 13:07
Husk også det med forsikring..!

Hvis sønnen "hjælper" andre med at transporter deres kunstner/kunster, er det kørsel mod betaling og her gælder normal ansvars forsikring på bilen IKKE. !

Dog kan denne forsikring (lovpligtig ansvar) betales med ca. 3-4.000Kr pr. Md.
Marek.

Det er ikke særligt for gulpladebiler, det gælder også for alm. hvidplade biler.
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: SuperClaus efter 23, September 2008 - 23:07
Nu er jeg ikke revisor, men med det kørselsbehov tror jeg det er bedst at holde bilen privat og så lade firmaet yde kørselsgodtgørelse.

Så tilbage til det oprindelige spørgsmål; så kunne en gulpladebil der er kørt momsfri måske være interessant ? - Der har bilens tidligere ejer kørt så længe i bilen at der ikke skal betales moms af den mere.
Et bud kunne f.eks. være denne her http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Seat-Altea-1,9-5d.-TDi-105-Reference_ID348109.htm

(bilen er kun vist som et tilfældigt eksempel fra bilbasen) - man kan vel for den sags skyld også finde en Berlingo på gule plader, hvis det skulle være.

Her er straf/misundelsesafgiften så lav at det ikke ødelægger øknomien ved at have gulpladebil på private hænder.

- og så af ren nysgerrighed - hvad er det din søn mon underholder med i fritiden ?
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: harbst efter 24, September 2008 - 09:23
Det med at være kørt momsfri, må du vist forklare nærmere. Ellers tror jeg ikke på det.

Når annoncen skriver momsfri, er det vel bare fordi prisen ikke inkluderer momsen.

Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: Kusco efter 24, September 2008 - 09:52
Mon ikke der tænkes på taxa'ernes frikørselsordning hvor man kan undgå at skulle lægge hele afgiften oveni ved salg ?
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: Morten Jødal efter 24, September 2008 - 11:05
- og så af ren nysgerrighed - hvad er det din søn mon underholder med i fritiden ?

Enmandsteater for børn - hvilket medfører kørsel med rekvisitter og kostumer.
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: SuperClaus efter 24, September 2008 - 11:10
Nu har jeg lige tjekket op på det og kan se at ordet momsfri driller, foruden at jeg skrev "Kørt momsfri", hvilket også er forkert - og nej, det er bestemt ikke frikørt taxa jeg har i tankerne.


Hvis man f.eks. går ind på bilbasen.dk, så kan man vælge at søge biler i kategorien "varevogn +moms" eller "varevogn momsfri".

"Varevogn +moms" er biler der ikke er betalt moms af. Sælgerne henvender sig primært til firmaer, der så heller ikke skal betale momsen - dvs. salgsprisen i annoncen er prisen for et firma. Køber man privat i denne kategori skal man betale moms, men kun af prisen af bilen før afgift.

"Varevogn Momsfri" er biler der er betalt moms af og henvender sig til private og delprivate. Her er momsen betalt engang for alle og bilen må anvendes til privat kørsel uden ekstraomkostninger (foruden den årlige misundelesafgiften).

Håber det skabte klarhed over hvad jeg mente med mit sidste indlæg og beklager formuleringen "kørt momsfri".

 
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: Morten Jødal efter 24, September 2008 - 14:13
"Varevogn +moms" er biler der ikke er betalt moms af. Sælgerne henvender sig primært til firmaer, der så heller ikke skal betale momsen - dvs. salgsprisen i annoncen er prisen for et firma. Køber man privat i denne kategori skal man betale moms, men kun af prisen af bilen før afgift.

Da du åbenbart har sat dig ind i reglerne, stiller jeg her et enkelt opklarende spørgsmål:
"Prisen af bilen før afgift" - dækker det nyprisen eller den aktuelle pris? Hvis vi taler om en fx 8 år gammel varevogn, vil det jo være ret forskellige tal!
Titel: Sv: Brugt bil på gule plader?
Indlæg af: SuperClaus efter 24, September 2008 - 15:13
Jeg har læst på skat´s hjemmeside at den holder nyprisen de første 3 år og derefter er der regler som jeg ikke kan huske, for hvor meget den falder i værdi.

Det har altså intet at gøre med den faktuelle salgspris - det vil også i så fald være alt for let at snyde...