ingeniørdebat.dk

Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: Mads Aggerholm efter 12, Marts 2021 - 19:22

Titel: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: Mads Aggerholm efter 12, Marts 2021 - 19:22
Min bedre halvdel brokker sig over at jeg bruger fartpiloten i bilen når jeg kører 50 inde i byen, og også der hvor man kun må køre 40 eller sågar 30.

Hun hævder at have fået at vide af en mekaniker, at man ikke skal bruge den ved så lave hastigheder, for det ødelægger <et eller andet> i bilen.

Det mener jeg er rimeligt sort, for hvis gearene passer til hastigheden og omdrejningstallet, så 'ved' mekanikken i mortoren jo ikke hvor hurtigt bilen kører - og om det er en computer eller mig som træder på speederen kan vel være inderligt ligegyldigt...?

Alligevej studser jeg lidt over det, for min i mors bil kan man ikke slå fartpiloten til når hastigheden er 40 eller derunder. Og det står også i instruktionsbogen.

Så hvis fartpilot - som jeg mener - kan bruges ved alle hastigheder, hvorfor så denne begrænsning i min mors bil?

Ved nogen noget?
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: E. Tranberg efter 13, Marts 2021 - 09:52
Det skyldes mest beslutningstagernes fikse ideer, som er forskellig fra koncern til koncern, ligesom billigere mærker fra samme koncern bevidst udstyres med tåbelige løsninger.
Henry Fords ånd hersker stadig.
 
Vores VW Up! kan køre 40 i 5. gear på fartpilot, mens den Ford jeg har som arbejdsbil, ikke kunne genoptage den indstillede fart, f.eks. 50, før farten var over 30, skønt den har automatgear.
En omprogrammering udført af en uafhængig ekspert gør at den adaptive fartpilot nu virker fra og helt ned til 1 km/h.
Den kan også bringe bilen helt til standsning, i op til 2 sekunder, hvorefter den løsner bremsen, så bilen triller op den foranholdende bil, i modsætning til VW, der blot bliver holdende, hvis man ikke selv træder på speederen efter 2 sekunder.

I dvores iesel Skoda, som pga. alderssvækkelse ikke går jævnt ved lave omdrejninger, kan fartpiloten kobles til ved så lav fart at det bliver det rene kænguruhopperi.
Den vanvittigt høje grænse på 50 i din mors bil kan dels være for at forhindre ruskeri, dels en msiforstået antagelse om at brug af fartpilot ved bykørsel skulle svække opmærksomheden.

Efter min mening burde adaptiv fartpilot og speedometre uden fejlvisning være lovkrav

Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: Mads Aggerholm efter 13, Marts 2021 - 14:10
Okay. Som jeg antydede, så synes jeg heller ikke det giver mening.

Den vanvittigt høje grænse på 50 i din mors bil [...]

Okay, det var så ned til 40 km/t, ret skal være ret...  :)

[...] kan dels være for at forhindre ruskeri, dels en msiforstået antagelse om at brug af fartpilot ved bykørsel skulle svække opmærksomheden.

Min egen vogn rusker nu ikke selv om jeg kører med meget lav hastighed. Gearet skal selvfølgelig passe. Men jeg tror du har ret med hensyn til at det er sådan noget 'opmærksomheds-noget' de har i tankerne.

Efter min mening burde adaptiv fartpilot og speedometre uden fejlvisning være lovkrav

Ja, det kan du godt have ret i.
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: B Mønnike efter 14, Marts 2021 - 21:54
Har i  prøvet at koble autopiloten til i første gear. Jeg har prøvet i min caddy i køkørsel den funker også omkring 10km/t.
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: clausn efter 15, Marts 2021 - 10:31
Hvis / når jeg tilkobler adaptiv fartpilot i min VW T-Cross, er minimumshastigheden 30Km/t. Så hvis jeg kører 15 Km/t vises 30 og bilen accelererer til den hastighed.
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: Mads Aggerholm efter 15, Marts 2021 - 20:58
Har i  prøvet at koble autopiloten til i første gear. Jeg har prøvet i min caddy i køkørsel den funker også omkring 10km/t.

Min egen vogn behøver jeg kune sætte i første gear, så 'kravler' den selv afsted med laveste hastighed. Dér har jeg godt nok ikke prøvet fartpilot endnu.
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: Mads Aggerholm efter 15, Marts 2021 - 20:59
Hvis / når jeg tilkobler adaptiv fartpilot i min VW T-Cross, er minimumshastigheden 30Km/t. Så hvis jeg kører 15 Km/t vises 30 og bilen accelererer til den hastighed.

Hvad så når den kommer tæt på en som kun kører f.eks. 20 km/t? Sætter den så alligevel hastigheden ned til dét (hvilket jeg håber!)?
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: E. Tranberg efter 15, Marts 2021 - 22:55
En VW med adaptiv fartpilot sætter om nødvendigt farten ned til nul, kobler ud og trækker håndbremsen (automatgear og elektrisk håndbremse forudsat). Flytter bilen foran sig indenfor ca. 2 sekunder følger VW'en efter. Går der mere end 2 sekunde træder man bare på speederen for at vække bilen.

Sådan som det burde være.

På en Ford, som jeg desværre må nøjes med, holder bilen også stille i 2 sekunder, hvorefter den slipper bremsen og triller op mod den forankørende, muligvis aktiveres nødebremsen lige inden man støder ind i den - jeg har ikke turdet prøve.

Ligeledes er der ingen forbindelse mellem dan elektriske håndbremse og automatgearkassen, så hvor VW'er kobler ud og trækker håndbremsen, så snart bilen er bremset ned til stilstand (Auto-Hold), da står Forden og slider på koblingen når håndbremsen er trukket, hvilket man skal gøre manuelt, da Auto-Hold ikke findes hos Ford.
Kun hvis man træder på fodbremsen kobles der ud.

En anden idiotisk Ford-ting er at fartpiloten skal aktiveres hver eneste gang man starter motoren, ellers reagerer bilen ikke på SET og RES.

De bestemmende ånder hos Ford må være meget dumme og/eller have fikse ideer, eller også er den syge USA'ske sagsanlægsindustri der har skylden.


Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: Mads Aggerholm efter 16, Marts 2021 - 08:48
Der er åbenbart rigtig meget forskel på fartpiloter.

Jeg har selv en Seat, med en fantastisk god fartpilot (som dog ikke er adaptiv). Jeg kan sætte den til f.eks. '53' så holder den bilen på 50, og hvis jeg kommer til et (kort) stykke vej hvor man et stykke kan køre 80, så kører jeg bare lidt hurtigere, sådan en 75-80, indtil jeg kommer til en by igen. Så er det bare at slippe speederen, så bliver den nede på 50 igen. Medmindre jeg har skullet køre 80 et langt stykke tid, så sætter jeg selvfølgelig fartpiloten til dét. Når man slog den fra, beholdt den sidste hastighed, og brugte bare den når man slog den til igen. Det fungerer meget intuitivt.

I en Mitsubishi som jeg havde fornøjelsen af at køre på et tidspunkt, var det nok den ringeste fartpilot: Ingen indikation af hvilken hastighed den var sat til, og afbrød og resatte bare man rørte én af pedalerne. Minimum var 40 km/t, derunder kunne den bare ikke aktiveres. Bevares, det var bedre end ingenting, men alligevel. Det var også discount-udgaven.

Jeg prøvede også en Suzuki en gang, fartpiloten var adaptiv, og det fungerede rigtig godt, bilen bremsede sågar selv hvis der kørte en anden ind foran med meget lavere hastighed. Men alligevel blev jeg aldrig helt gode venner med den. Men det var en lånebil jeg kun havde et par dage, så det er muligt jeg bare skulle vænne mig til den.
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: clausn efter 16, Marts 2021 - 09:54
Til Mads Aggerholm, ja den sætter farten ned, evt. til 0, og efter nogle sekunder, skal jeg træde på bremsen, og den holder pænt afstand, hvis en overhalende trækker ind, venter den en vis tid, inden en evt. opbremsning. Jeg synes VW har fundet en god løsning. :)
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: E. Tranberg efter 16, Marts 2021 - 21:14
VW-koncernen har fundet den rigtige måde at gøre det på, Fords pivringe måde får mig til at tænke på Windows Phone, der for en hver pris ikke måtte ligne de velfungerende Iphone og Androidtelefoner, hvorfor en banal ting som at gemme nummeret fra et indgående opkald som en kontaktperson var alt andet end intuitivt.

På den rent mekaniske side af bilkonstruktion konvergerer de forskellige koncerners løsninger, f.eks. er forbremsekaliperne af samme konstruktion på alt andet end muskelstærke biler, hvor der for 30-40-50 år siden var en række forskellige typer.
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: B Mønnike efter 18, Marts 2021 - 17:19
Jo man må sige at din betegnelse "konvergerer" er rigtig Ebbe.
Men der er alligevel forskelle der i det lys er uforståelige.

Ligesom tomme og metriske maskinelementer idag er forskellige, såledees er det desværre med al teknik, hvor man (fabrikanten) vil beholde størstedelen af produktionen og reparationene i eget salgsregi.


 Man er nødt til adskille biler i minimale til transport. Almindelige nydesignede uden tekniske nyheder. Specialkøretøjer habitter og legetøj.







Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: E. Tranberg efter 19, Marts 2021 - 19:52
En af mine venner har en 15 år gammel Mercedes E320 CDI, hvor ventilerne i automatgearkassen er blevet ødelagt af vand, pga. lækage i varmeveksleren mellem olie og vand.

Ventilblokken koster knap 10.000 kr, og er ret let at skifte, MEN elektronikken er låst, og uden forbindelse til Mercedes' server, der skal sende en oplåsningskode, så fungerer gearkassen ikke med den nye elektronik.

Kun ved at udskrive en de facto blankocheck til et autoriseret Mercedesværksted kan man være sikker på at bilen kan køre bagefter.

Endnu en gang er jeg blevet bekræftet i at man gør klogt i at holde sig til helt gængse biler, hvor især VAG-gruppens mærker udmærker sig ved en kæmpe bank af gratis kollektiv viden.
Skønt der er mange der kører langt og længe i Mercedesbiler, der er købt brugt med kilometertal hvor de fleste andre biler synger på sidste vers.
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: SuperClaus efter 29, Marts 2021 - 00:16
Jeg har i løbet af de sidste 6 år kørt i mange lejebiler og er flittig bruger af fartpilot ved alle hastigheder.

Kan bekræfte at der er stor forskel. Nogle skifter 2 eller 3 km/t ad gangen og man har ikke rigtig kontrol over det. Andre er dejligt præcise og kan enten skifte 1 eller 10km/t ad gangen (kort eller langt tryk).

Adaptive funktioner virker som om de forskellige leverandører har vurderet funktionalitet vs. sikkerhed meget forskelligt.


Jeg mangler helt at forstå hvad der skulle være dårligt ved at bruge fartpilot ved 50km/t?


For en 320CDI burde værkstedsregninger ikke afskrække nogen der er i stand til at betale grøn ejerafgift for samme bil.... :-\

Måske mbworld.org har en god løsning på det omtalte problem? (jeg har ikke selv søgt).
Jeg tror gerne der findes en stor database (vag forum) over kendte fejl på VAG biler.

 
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: B Mønnike efter 11, April 2021 - 12:10
Anvendelse af fart pilot ved netop 50 km/t er smart,for her i det fartområde forefindes de fleste fart kontroller som jeg har bemærket.

Lokalt har jeg ikke problemer med fart kontrollerne, da jeg efterhånden kender de fleste af politiets yndlingspladser. Når jeg bevæger mig i ukendte områder bruger jeg at betragte steder der ligner dem i mit lokal område meget omhyggeligt  og især på steder hvor man skal sænke hastigheden ved indkørsel til byområder.

 
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: E. Tranberg efter 11, April 2021 - 21:11
Fartkontrol.nu / Saphe hjælper mig med ikke at blive en del af statistikken over fartsyndere.

§1: Det er forbudt at blive opdaget.
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: SuperClaus efter 12, April 2021 - 01:27
Tranberg og Mønnike:
Hvor meget over hastighedsgrænserne kører i?
Jeg sætter selv fartpilot til 82km/t (faktisk, dvs. uden alm. speedometer fejlvisning) uden for byen og har således 2km/t tolerance før det giver en bøde.

Når jeg regner lidt på hvor meget tid jeg vil spare på at køre f.eks. 90 eller 100km/t i stedet, giver det kun få minutters tidligere ankomst og står således ikke mål med den øgede sikkerhedsrisiko ved de +10 eller +20km/t. I forhold til god planlægning af tid og rute eller for den sags skyld ramme en grøn bølge giver det hurtigt et bedre afkast i forhold at komme hurtigt frem.
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: E. Tranberg efter 12, April 2021 - 18:18
Det er ikke tilfældigt at svenskerne, franskmændene og amerikanerne har (haft) 90 km/h som landevejsfart.

Det er en god hastighed, hvor brændstoføkonomien er god, og det hverken går så hurtigt at man bliver stresset, eller så langsomt at man falder i søvn.

60 på landevej, som i NIMBY-Nordsjælland, kan jeg simpelthen ikke tage alvorligt, så der sætter jeg farten ned til 80, hvis ikke forholdene dikterer det lavere.

Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: B Mønnike efter 13, April 2021 - 10:46
Jeg anvender min GPS som fartmåler da VW speedometret (og andre bilers ) viser 8-10% for lavt. Så kører man efter sin fartmåler kører man for langsomt, men bødefrit ;)

Mine fartpiloter sættes efter hvornår min GPS fortæller mig, at jeg kører en kilometer for stærkt og jeg reducerer hastigheden med 1 kilometer  (af hensyn til min hørelse ;D ).

Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: Kobbernagel efter 13, April 2021 - 11:46
da står Forden og slider på koblingen når håndbremsen er trukket, hvilket man skal gøre manuelt, da Auto-Hold ikke findes hos Ford.
Hvis det er en Ecoboost-model, er der da en traditionel automatgearkasse med momentomformer, og dermed ingen kobling? (Ford har dog også dobbeltkoblingsgearkasser, hvor der jo er kobling(er))
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: E. Tranberg efter 13, April 2021 - 19:14
Det er en sekstrins gearkasse med dobbelt vådkobling, som Ford har droppet i den seneste aftapning af Mondeo-platformen til fordel for en traditionel planetgearskasse med hydraulisk momentomformer.

VW bruger i øvrigt heller ikke DSG, men traditionelle automatgearkasser på Tiguan fremstillet i Mexico.
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: kurt54 efter 13, April 2021 - 20:53
Jeg har en Citroen C3 Picaso (2009) - der virker fartpiloten kun i 4 og 5 gear -hvilket begrænser den fra lave hastigheder.
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: E. Tranberg efter 16, April 2021 - 19:03
Franskmændene havde vel ikke forudset hastighedsgrænser på 30 km/h dengang Picassoen blev konstrueret.

Det er virkeligt behageligt at kunne køre 30 på fartpilot, men hvorfor ikke 20 eller 15, når man kører på en campingplads?
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: Mads Aggerholm efter 17, April 2021 - 07:30
Tranberg og Mønnike:
Hvor meget over hastighedsgrænserne kører i?
Jeg sætter selv fartpilot til 82km/t (faktisk, dvs. uden alm. speedometer fejlvisning) uden for byen og har således 2km/t tolerance før det giver en bøde.

Ved 50 og opefter sætter jeg den til +3 km/t. Så siger GPS at jeg kører med den rigtige hastighed.
Under 50 er det kun +2.

Når jeg regner lidt på hvor meget tid jeg vil spare på at køre f.eks. 90 eller 100km/t i stedet, giver det kun få minutters tidligere ankomst og står således ikke mål med den øgede sikkerhedsrisiko ved de +10 eller +20km/t. I forhold til god planlægning af tid og rute eller for den sags skyld ramme en grøn bølge giver det hurtigt et bedre afkast i forhold at komme hurtigt frem.

Jeg holder den altid på hvad hastighedsgrænsen siger, undtagen på motorvejen (hvor folk kan komme forbi), der kører jeg konsekvent 90.
Med 25 km. motorvej (ud af ~55) til arbejdet giver 90 i forhold til 110(*) præcis 3(!!!) minutters ekstra køretid. Og en fremragende benzinøkonomi.
En anden fordel er, at når de andre bremser længere fremme, så bremser de ofte ned til den hastighed jeg allerede har! Så jeg kan bare 'glide' videre  :)

(*) Og kun i tilfælde af, at man rent faktisk kunne holde en fast hastighed på 110 km/t - Det kan man som oftest ikke...!
Titel: Sv: Et spørgsmål om fartpilot og hastighed.
Indlæg af: B Mønnike efter 17, April 2021 - 21:53
PT er der kun to gange om året året jeg har rigtigt brug for speedpiloten. Ferie i Kalundborg  og ferie i vestjylland med campingvogn. Vore årlige ture til sydeuropa er sat på stand by.
Vi er færdig vaccineret først i maj og derefter kan de måske komme længere ture på tale.

Vi har det problem, at vore børnebørn stadig skal hentes fra skole børnehave og vuggestue  i vore nabo kommuner, på grund vore børn og svigerbørns arbejde, Det gør at vi har brug for begge vore biler, men den slag kørsel giver ikke anledning til at anvende spedpiloten. ;)