ingeniørdebat.dk

Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: Uffe Kaagaard efter 14, Maj 2023 - 11:26

Titel: Alkylatbenzin
Indlæg af: Uffe Kaagaard efter 14, Maj 2023 - 11:26
Hvilke erfaringer har du?

Jeg har i flere år brugt Alkylatbenzin til mine små forbrændingsmotorer som plæneklipper, havefræser, motorsav, samt to påhængsmotorer.
Jeg har konsekvent brugt ét af de nedenfor nævnte fabrikater og mine motorer har altid startet, selv efter lang tids henstand.

Da det er svært at finde oplysninger om de forskellige produkter er mit spørgsmål:
Der er stor forskel på prisen. – men, er der også forskel på kvaliteten (lang-tids-effekt på motoren)?

Der findes sikkert flere end de nedenfor, hurtigt, søgte produkter:
1.   Aspen (den mest omtalte, eller opreklamerede?)
2.   Reliant (Fra Linds)
3.   Basta (fra Jem og Fix)
4.   Borup Alkylatbenzin (Borup Kemi)
5.   Best Fuel (Harald Nyborg)
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: knudr efter 14, Maj 2023 - 12:24
Alkylatbenziner er vel osse blandt de, som kaldes kulbrinter, altså  brændstoffer, som består af kul og brint.
Brint siges at være et rent brændstof, som ved afbrænding efterlader vand. Kul som afbrændes efterlader alverdens farlige stoffer.
For at et benzinbrændstof/kulbrinte skal være "renere", må det vel skulle indeholde mest muligt brint og mindst muligt kul, -formoder jeg.
Er det sådan alkylatbenzin er konstrueret, -med mest mulig brint og mindst mulig kul og så få tilsætningsstoffer som muligt?
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: Uffe Kaagaard efter 14, Maj 2023 - 13:06
Aspen, som i sin tid startede produktionen af alkylatbenzin giver her sin forklaring på fremstillingen af produktetet:
https://www.aspen.dk/viden/vidensbank/hvad-er-alkylatbenzin/ (https://www.aspen.dk/viden/vidensbank/hvad-er-alkylatbenzin/)

Er der forskel på fremstillingen af og indholdet i de nævnte produkter?

1.   Aspen (den mest omtalte, eller opreklamerede?)
2.   Reliant (Fra Linds)
3.   Basta (fra Jem og Fix)
4.   Borup Alkylatbenzin (Borup Kemi)
5.   Best Fuel (Harald Nyborg)
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: B Mønnike efter 19, Maj 2023 - 18:18
Det med at motoren er er renere efter brug af acrylatbenzin skyldes antageligt at der er vand i acrylat benzin  tror jeg. Vandet er formodentligt bundet af en procentdel sprit som en egenskab der kendes ved anvendelsen af karburatorsprit.

Prøv at at hælde en sjat danskvand på karburatorfiltret  på en varm motor og vupti så er de fleste sodaflejringer forsvundet ud af udstødningsrøret.

Når jeg kigger ned i mine motorer der anvender 95E10 er de ret rene hvilket jeg tillægger spritten i bezinens vaddrivning.



Når man kigger ned i en motor hvor en af cylindrene er renere end de andre så er årsagen normalt en læk i toppakningen.

Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: SuperClaus efter 28, Maj 2023 - 22:10
Jeg har god erfaring med Aspen benzin. Der er ikke alkohol eller vand i alkylatbenzin!

Motorsav, plæneklipper og div. andet starter og kører bare bedre med alkylatbenzin, også efter lang tids stilstand.

Jeg har netop købt en dunk Basta i stedet for Aspen bare for at prøve om der er forskel, men jeg er ikke nået til den sidste dråbe i den sidste dunk Aspen endnu så jeg har ikke nogen resultater endnu.
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: B Mønnike efter 29, Maj 2023 - 09:35
Der sker ingen forbrændig uden ilt!

Som  Knudr er inde på at jo mere brint der i et "brændstof" jo renere vil en eventuel forbrænding være.

Brint og ammoniak eftelader jo ikke sod aflejringer da sod er uforbændt
kulstof.

Brint omdannes til vand H2O og Ammoniak NH2 til vand H2O og N2

Kulbrinterne anvendelse skyldes at de er lettere at håndtere, samt at kul også svært gerne vil forbindes med ilt til CO2 og en afbrænding af kulbrinter giver som bekendt H2O  og CO2
(og sod) ;)


Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: SuperClaus efter 07, Juni 2023 - 22:38
@Mønnike

Jeg er ikke helt med på hvad dit indlæg skal forsøge at forklare eller hvorfor du henviser til knudr's formodninger?

Alkylatbenzin har ikke tilsat alkohol som ellers kendes fra alm. benzin fra tankstationen.

I folkeskolen lærer man at alkohol er hydrofilt og at 100% ren alkohol (ethanol vel at mærke!) ikke findes ved alm. tryk og temperatur.
Så når du tanker benzin E5 eller E10, så får du også en sjat vand med i købet. Det undgår du med akylatbenzin!

E5 og E10 benzin gør ikke noget dårligt for en motor der er beregnet til det, men ved længere tids stilstand, kan det give ir på dyser og strålespidser. Det kan dog fixes (har god erfaring med det!) med noget motorrens/benzinadditiv. Eller man kan nemt skifte dyser så længe man arbejder med direkte indsprøjtning og ikke har karburatorer!

At der dannes vand og andet godt og skidt ved forbrændingen har ikke noget med det oprindelige spørgsmål at gøre. Det ryger ud af udstødningen og ikke tilbage i benzintanken!
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: Uffe Kaagaard efter 08, Juni 2023 - 10:46
Jeg har god erfaring med Aspen benzin. Der er ikke alkohol eller vand i alkylatbenzin!

Motorsav, plæneklipper og div. andet starter og kører bare bedre med alkylatbenzin, også efter lang tids stilstand.

Jeg har netop købt en dunk Basta i stedet for Aspen bare for at prøve om der er forskel, men jeg er ikke nået til den sidste dråbe i den sidste dunk Aspen endnu så jeg har ikke nogen resultater endnu.

Jeg prøver nu med "Best fuel" fra Harald Nyborg og en rest "Aspen 4" i min påhængsmotor.
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: SuperClaus efter 11, Juni 2023 - 00:43
Citér

Jeg prøver nu med "Best fuel" fra Harald Nyborg og en rest "Aspen 4" i min påhængsmotor



Skriv endelig hvordan det kører.

Det bliver nok sent efterår før jeg har nogen resultat på Basta-benzin. Jordvarme nedsætter forbruget af motorsav meget...
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: B Mønnike efter 13, Juni 2023 - 08:51
Når man læser Aspens vidunderlige begrundelse for, at fremstille en ren benzin, glemmer de behændigt, at fortælle hvilken olie de anvender i deres totakts benzin  8)

For olie er normalt et sodende element hvor ricinusolie (amerikansk olie) er det mindst sodedende, men også det giftigste!

Ricinusolie, også kendt under navnet amerikansk olie, udvindes ved presning af de modne frø af Olieplanten også kaldet Ricinus (Ricinus communis). Olien har voldsom laksativ virkning og har af samme grund været brugt til "renselse" af tarmsystemet.

Ricinusolie bruges bl.a til motorolie, og har mere end tusind patenterede anvendelsesmuligheder i industrien.

Hvorfor sidde inde, når håbet er ude
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: SuperClaus efter 14, Juni 2023 - 22:28
Så du mistænker Aspen for at bruge "giftig" 2-taktsolie i deres 2-taktsbenzin og henviser til hvad google lige spytter ud om "Amerikansk olie" der bruges flittigt til hårbehandling og mod forstoppelse.....?   

Eller hvordan skal dit indlæg forstås?

Du kunne også ha' tjekket Aspens egen hjemmeside og fundet dette:
https://www.aspen.dk/produkter/alle/aspen-2-stroke-engine-oil/ (https://www.aspen.dk/produkter/alle/aspen-2-stroke-engine-oil/)

En fuldsyntetisk olie. Ikke at jeg tænker den er sund at indtage, men mon dog den har noget med ricinusolie at gøre?
Pyt - man skal ikke drikke benzin, heller ikke 2-takts! 

Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: B Mønnike efter 15, Juni 2023 - 10:13
Der var engang østtysk bilmærke ved navn Trabant der havde totakts motor.
Trabanten  blev fortalt som et osende eksempel på DDR's elendighed.
Der var ingen der undersøgte hvorfor den osede.

Gunden herfor var faktisk ret enkel. Der var 15 års ventetid, efter man havde betalt den fuldt ud, på at få den leveret. I instruktionsbogen stod at der maks måtte være 2% olie i benzinen. Men for at "passe på køretøjet" var 5% mere almindeligt, med en tydelig osende udstødning tilfølge.

Lige inden muren blev væltet i 1989, blev den forsynet med en VW Polo firetakts motor. Disse biler overaskede de følgende somre alle, da østtyskerne fik lov til at køre ud i Europa. Jeg blev overhalet af en i Frankrig, hvor min hastighed var 110 km/h.

I 1960erne kunne man få "en tiger i tanken" hvis man tankede hos ESSO. Idag kan man få to forskellige oktan 95  E10 brændstoffer hos cirkel K. Den "bedste" koster en del mere end den "normale". ;)

Så længe et firma ikke fremkommer med det eksakte indhold i deres produkt men anpriser det i høje toner, er deres produkt i samme klasse som receptfri medicin efter min opfattelse.

Jeg mistænker ikke Aspen for noget som helst andet end, at  have fundet en måde, som de tjener godt på ;)




Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: SuperClaus efter 15, Juni 2023 - 22:08
Citér
Jeg mistænker ikke Aspen for noget som helst andet end, at  have fundet en måde, som de tjener godt på ;)


Nårh - så du tror ikke der er en fordel ved at anvende syntetisk benzin i små haveredskaber og lign., men du har ingen erfaringer at bidrage med og kommer i stedet med din "tro" og formodninger pakket ind i diverse irrelevante historier!

Prøv at læse Uffe's første linje i det første indlæg!



Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: B Mønnike efter 16, Juni 2023 - 08:48
OK Super Claus....og undskyld at jeg træder på din barne tro, men jeg har ikke mine egne facts byggende på naivitet og tro på alt hvad reklamerne fortæller.

Jeg har beskæftiget mig med motorer i 65 år og har set adskillige fup produkter der der ikke har levet op til deres påstede fordele sammenholdt med deres priser. Almindelig apollonaris, danskvand, er det bedst virkende til prisen, anvendt med fornuft, hvis det er rene forbrændingsrum der ønskes.

Gå ind på Ing.dk's debat og læs:

"Miljøbenzin er en narresut

Energi22. marts 2004 kl. 00:00
Kun marginale fordele for miljøet ved brug af dyr miljøbenzin til mindre fritidsmotorer, konkluderer Teknologisk Institut.

Sanne Wittrup"


Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: B Mønnike efter 16, Juni 2023 - 08:57
Ing.dk artiklen findes lettest med

Ing.dk Alkylatbenzin på google
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: SuperClaus efter 16, Juni 2023 - 22:04
Citér
og undskyld at jeg træder på din barne tro

Det er ikke min tro! Derimod er det mine erfaringer med netop Aspen-benzin jeg skriver om. Tro og formodninger er noget helt andet ligesom andres erfaringer kan være helt anderledes end mine. Nu var det dog erfaringer der blev spurgt til!

Jeg kan sagtens nævne flere "rense"-produkter jeg har prøvet uden nogen mærkbar ændring og egentlig kun en enkelt gang hvor det virkelig hjalp. Tråden her handler dog om syntetisk benzin og ikke diverse trylle-drikke til benzinmotorer.

Din henvisning til en artikel på ing.dk handler om en påstået miljøgevinst ved brug af syntetisk benzin. Der står intet i artiklen om motorer der starter eller kører værre eller bedre ved brug af syntetisk benzin, for det forholder artiklen sig slet ikke til! Linket til artiklen er her https://ing.dk/artikel/miljoebenzin-er-en-narresut

Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: B Mønnike efter 17, Juni 2023 - 13:41
OK Claus
Det er ikke mine penge og jeg har intet bsvær med at starte min plæneklipper om foråret ( kinamotor) og  min flymoplæneklipper med aspera totaktsmotor. Min sneslynge med Briggs &Stratton stater også uden vrøvl og det gør min 40 årige B&S motor fra en tidligere kasseret cylinderklipper også den enegang om året den bliver startet.

Alle kører på 95 E10, flymoen med 2% olie
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: SuperClaus efter 18, Juni 2023 - 03:07
OK Hr. Mønnike

Tak fordi du bekræfter at du ingen erfaring har med denne debattråds emne, på trods af dine mange indlæg med div. forsøg på at afspore debatten med irrelevant information!
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: B Mønnike efter 18, Juni 2023 - 09:09
Hej Claus
Jeg gør dig opmærksom på at jeg er moderator her på stedet,  som er et diskusions forum hvor man har lov til at ytre sig og diskutere og give sine meninger til kende.

Ingeniørdebat blev dannet  af Ebbe Tranberg da  Ing.dk ikke kunne finde ud af hvad de kunne tillade sig over for deltagerne.

Mikael Boldt overtog lederjobbet da Ebbe mistede lysten. Vi var en del stykker der fulgte med og blev moderatorer for emner vi beherskede.

Til din oplysning har jeg vundet endel af Ing.dk's motorkonkurrencer.

Du har lov til at mene at du har ret, men at påstå at jeg ønsker at afspore debatten er helt i skoven.


Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: Uffe Kaagaard efter 18, Juni 2023 - 11:52
Hr. moderator, Bjarke Mønnike.

Selvfølgelig har du lov til at ytre dig og give din mening til kende. Du har bare ikke givet mig nogle brugbare svar på mine spørgsmål. For mig er dine ytringer og meninger i denne debat ganske irrelevante og overflødige. - Jeg vil betegne dem som irriterende støj, som jeg gerne vil være foruden.

Knudr, var den første som besvarede mit oprindelige opslag. Han har ikke kendskab til alkylatbenzin, hvilket jeg besvarede med et link til Aspens forklaring til hans spørgsmål.
På baggrund af Knudr’s spørgsmål, stillede jeg endnu et spørgsmål, Som et supplement til mit oprindelig spørgsmål:
- Hvilke erfaringer har du?
- Er der forskel på fremstillingen af og indholdet i de nævnte produkter? (Se: oprindeligt opslag)

Derefter kom du, Bjarke, på ”banen” med et indlæg om ”acrylatbenzin”, med tilsat vand og sprit. Det viser at du heller ikke har kendskab og erfaring med produktet, på trods af at jeg netop har sendt et link til Knudr, som fortæller lidt om Aspen’s fremstilling.

Jeg kunne have lagt mange andre links ind i mit oprindelig opslag som henviser til haveselskabers, småbådsforhandleres, skovbrugs- og landbrugshjemmesider, der alle begrunder vigtigheden af at bruge Alkylatbenzin i de mindre motorer. – De beskriver alle de miljømæssige og de driftsikre fordele ved brugen.

Jeg gentager lige min to spørgsmål:
- Hvilke erfaringer har du?
- Er der forskel på fremstillingen af og indholdet i de nævnte produkter?


Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: E. Tranberg efter 18, Juni 2023 - 14:12
Jeg ved ikke hvad det er, jeg har aldrig brugt det, og derfor har du heller ikke ikke brug for det.

Standardsvar fra GSM på utallige internetfora, på et hvert spørgsmå om erfaringer på brug af ny teknik.

Jeg er selv en GSM på mange områder, men prøver at være åben overfor ny teknik.

https://www.training4professionals.de/das-haben-wir-immer-schon-so-gemacht-killerphrasen/ (https://www.training4professionals.de/das-haben-wir-immer-schon-so-gemacht-killerphrasen/)

Citér
„Das haben wir schon immer so gemacht“.

„Wir haben schon andere kommen und gehen sehen. Wir haben sie alle überlebt.“

„Das wird bei UNS so nicht funktionieren.“

„Wenn das ginge, wäre es schon längst gemacht worden.“

Ein kleiner Auszug meiner „Lieblings“ – Killerphrasen.

Killerphrasen sind Totschlagargumente, mit dem einzigen Ziel:

Den Gesprächspartner und das Gespräch abzuwürgen und sich nicht mehr mit dem Thema auseinandersetzen zu müssen

Oder…

… mögliche Veränderungen vermeiden wollen

 … von der eigenen Unwissenheit abzulenken

 … den Gegenüber dumm / unfähig / inkompetent dastehen zu lassen






Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: SuperClaus efter 18, Juni 2023 - 23:56
Citér

Jeg er selv en GSM på mange områder, men prøver at være åben overfor ny teknik.

Samme her!

For at uddybe min intro og erfaringer med Aspen-benzin.
Det var min far der oprindeligt startede med at købe Aspen benzin. Så var motorsav og plæneklipper lettere at starte sagde han!

Jeg mistænker egentligt mere at det var en slidt motorsav (der senere fik en ny "karburator" og nu kører fantastisk, selvom den har +20 års erfaring). Så husker jeg noget med at plæneklipperens egentlig problem var et snavset luftfilter). Når det er sagt, så starter både motorsav og plæneklipper meget lettere med Aspen benzin. Det var en stor fordel for min mor, der på det tidspunkt var nået op i en senior alder.
 
Det gjorde samme forbedring ved anden senior familie, hvor de dårligt kunne starte deres ellers gode (Jonsered) plæneklipper. Samme plæneklipper kunne aldrig starte igen når først den var blevet varm. Med Aspen benzin var det ikke noget problem. De bruger stadig Aspen benzin, selvom de nu har skiftet til en plæneklipper med el-start!

Jeg havde en billig Partner motorsav og den fungerede ok, men hverken startede eller kørte godt på en hjemmeblanding af OK benzin og 2-taktsolie. Det kaldte min far for pinligt. Skift til Aspen-benzin gjorde en kæmpe forskel for begge dele. Motorsaven startede i første træk og kørte jævnt under forskellig belastning.

Min erfaring med "benzin-trylle-drik" går på en 1100 dragstar motorcykel der gik dårligere og dårligere i tomgang. Tydeligvis ir på stråledyser som blev fjernet med trylledrikken.
Har aldrig haft anden succes med samme trylle-drik på andre benzinmotorer. Har forsøgt/håbet at fixe ujævnt "optræk" på en Picanto, men det duede ikke. Har eller aldrig haft nogen mærkbar forskel med Shell's V-power, som jeg også har prøvet et par gange i håb om forbedring. Har hørt at V-power gør en stor forskel i forbruget på små benzin-generatorer, men har aldrig selv prøvet det, fordi jeg sjældent selv har brug for små generatorer.

Muligvis kunne overstående problemer være løst med div. finjustering/rensning af karburatorer, filtre og frisk benzin.
Når det kommer til stykket, er det nu ret let at give det en gang Aspen-benzin i stedet for at lege karburator-specialist og spilde tid og dårlig benzin på det og typisk komme ud med et resultat til et 7 tal i stedet for 11.

Jeg er slet ikke i tvivl om at både plæneklipper, motorsave og lign. starter meget nemmere når tanken er fyldt med syntetisk benzin! Særligt efter lang tids stilstand. Det er en pæn fordel når man "pludselig" har 3 gode motorsave, en lige så god plæneklipper kombineret med jordvarme og en robotplæneklipper.....

Så time/benefit gør at jeg holder mig til syntetisk benzin, når det kommer til små motorredskaber.

Det betyder ikke at andre skal gøre det samme!
Det betyder ikke at de fleste småmotorer ikke kan køre acceptabelt på alm. E95 benzin.
Det betyder kun at det gør mit liv meget lettere og at jeg er villig til at betale den minimale meromkostning for det, set i forhold til det forbrug jeg har! 

Havde jeg derimod en stor græsplæne og en tørstig havetraktor, så tror jeg forbruget af syntetisk benzin vil være begrænset til vinteropbevaring. Jeg ville dog stadig eksperimentere, både med V-power, syntetisk benzin og andet for bedste ydelse til laveste pris.   
Jeg bestrider på intet tidspunkt at Aspen og andre tjener gode penge på deres benzin.

Undskyld det lange og anekdotiske indlæg og undskyld at min indlæg ikke besvarer yderligere på det oprindelige spørgsmål.




 










Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: B Mønnike efter 30, Juni 2023 - 17:50
Mine forbehold overfor alkylatbenzin består.

Men for at blive klogere, har jeg spurgt en ingeniør på raffinaderiet i Kalundborg, hvori forskellen mellem almindelig benzin og alkylatbenzin består.

Punkt 1 Alkylatbenzin indeholder ikke svovl! Det er fjernet med det giftige forforsyre.

Punkt 2 Man har adskilt de forskellige elementer i almindelugt brændstof og sammensat dem man ønsker i det endelige produkt. Det er stadigt et produkt af fossilt tilsnit.

Punkt 3 alle organiske elementer er fjernet, da de påstås, at påvirke de mange plastic elementer, der er i de billige små Mototorer. ;)


Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: SuperClaus efter 03, Juli 2023 - 00:05
Citér
Til din oplysning har jeg vundet endel af Ing.dk's motorkonkurrencer.

Hvad har det med Alkylatbenzin at gøre? Opret gerne en separat tråd til at fortælle om hvad du har lært ved at vinde disse konkurrencer og hvordan det kan hjælpe andre med deres motorer!


Citér
Punkt 1 Alkylatbenzin indeholder ikke svovl! Det er fjernet med det giftige forforsyre.

Der har ikke været svovl i noget benzin (eller diesel) til salg i Danmark siden 2009 (ved salg fra alm. tankstationer)!




Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: B Mønnike efter 04, Juli 2023 - 08:39
Tak for oplysningen, jeg hælder nu mest til oplysningen fra Kalundborg. Da de fleste processer er underlagt tolerancer.

Alkylatbrændstoffet er seleteret og sorteret så det er perfekt efter fabrikantens opfattelse

Og jeg har stadig den opfattelse at man kan købe guld for dyrt ;)

Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: Uffe Kaagaard efter 20, Februar 2024 - 16:56
Citér

Jeg prøver nu med "Best fuel" fra Harald Nyborg og en rest "Aspen 4" i min påhængsmotor



Skriv endelig hvordan det kører.

Det bliver nok sent efterår før jeg har nogen resultat på Basta-benzin. Jordvarme nedsætter forbruget af motorsav meget...

Det er nu blevet den 20. februar 2024.
Da jeg alligevel skulle have min påhængsmotor (Honda BF15) flyttet, ville jeg prøve at starte den op efter ca. ½ års stilstand. Firetakts-benzinen i tanken er den rest som blev hældt på i sensommeren 2023.
Til min store glæde startede motoren (som forventet), med kun ét træk i startsnoren  ;D. - Næste gang bliver i starten af april til årets første fisketur.
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: SuperClaus efter 06, Marts 2024 - 23:05
Hov - jeg har også været i gang med motorsav og BASTA benzin. Brugte en halv dunk på et par eftermiddage i løbet af vinteren. Det kører fint, ikke den store forskel fra Aspen benzin. Motorsavene starter fint og kører uden for meget os og røg.
Titel: Sv: Alkylatbenzin
Indlæg af: SuperClaus efter 10, Marts 2024 - 20:22
@Uffe
Nu skriver du at du har en Honda BF15 påhængsmotor.

I løbet af vinteren har jeg købt en Ryds med en 6HK Honda påhængsmotor (måske en BF6? - har ikke tjekket det endnu).

Hvor meget service laver du på din påhængsmotor årligt? - jeg har set youtube omkring service på Honda påhængsmotorer, men jeg er ikke sikker på alt er nødvendigt hvert år..... https://www.youtube.com/watch?v=p1ycWZuPvyE (https://www.youtube.com/watch?v=p1ycWZuPvyE)


Mvh.
Claus