Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Tomgang

Sider: [1] 2
1
Jeg vil mene det er meget usandsynligt at trafoen skulle være brændt af. Jeg vil tro, at hvis den er brændt af vil du kunne se det på den, for så vil den være sodet eller smeltet et sted.

Det er nok mere sandsynligt at det er en sikring et sted der er gået, eller en lodning der er brækket løs.
Evt kan det være kobbertråden i en af terminalerne på trafoen der er knækket lige ved terminalen.
Ellers kan det være en printbane der er knækket, eller endelig en løs forbindelse i stikket eller i ledningen.

Prøv at måle, om der kommer noget spænding på primærsiden af trafoen.

2
Nemlig. Reparer laderen.

Det er sandsynligvis en switch mode model, og det plejer at være opstarts modstanden eller regulator IC'en der går i sort.

Opstarts modstanden er oftest en effektmodstand, så det er den store aflange modstand, evt trådomviklet.
Regulator IC'en er den opretstående sorte dims med 5-7 ben og metalryg.

Andre muligheder er ensretterdioden, eller selvfølgelig minitrafoen. Men det er mere usandsynligt.


3
Alt det andet, diverse / Sv: Lindøværftet lukker!
« Dato: 15, August 2009 - 17:53 »
Jammen, John... Hr Møller er da ikke interesseret i at bidrage til udvikling af noget der kan få hans olie-forretning til at blive mindre værd. Det er jo den del der financierer alle de andre projekter under stjernen.

Selvfølgelig er det sørgeligt når en branche helt forsvinder fra landet, men det er også en helt naturlig udvikling. Danske lønninger er så høje, en effekt af de høje skatter som igen er en effekt af den umættelige offentlige sektor der igen er en følge af befolkningens ønsker om evigt flere "gratis" ydelser så de er fri for at skulle vælge selv, at et skib bygget i Danmark koster det dobbelte af et skib bygget i Korea.

Hr Møller ønsker ikke at betale dobbelt pris for sine skibe, for så falder aktieværdien i selskabet.

Vores valg af offentlig forsørgelse medfører at al produktionsvirksomhed med tiden vil forsvinde ud af landet. Tilbage vil være udviklingsafdelinger (så længe det varer), sælgere og..... offentligt ansatte.


Iøvrigt synes jeg det er paradoksalt at politikerne, og befolkningen, ikke kan indse, at høj skat på arbejde får folk til at arbejde mindre, og derfor sænker skatten mærkbart.
Det er jo velkendt at høj skat på tobak, spiritus, chokolade, biler osv får folk til at efterspørge disse vare i mindre grad. Hvorfor tror nogen så at det skulle være anderledes med høj skat på overarbejde?

Men det er jo en helt anden diskusion end den John startede.

4
Computer / Sv: Størrelse på nyt browservindue ved link i IE
« Dato: 03, August 2009 - 13:15 »
 ;D ;DWaaaauuuuuuuww... ;D ;D
hvor det virker godt.
Nu åbner mine links i fuld størrelse.
Faaaaannnnntastisk Nokker, godt gået.
Stor tak fra det Århusianske.
:-*           :-*           :-*

5
Computer / Sv: Størrelse på nyt browservindue ved link i IE
« Dato: 03, August 2009 - 11:41 »
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener, Mikael.

Mener du at en eller anden hjemmeside, som jeg åbnede for 7 dage siden, husker på hvor stort et vindue den blev vist i, og nu fortæller det til den just åbnede side ?

Jeg benytter under tiden forskellige skærme til min PC (laptop), og de har selvfølgelig forskellig opløsning.
Jeg oplever at det har indflydelse på størrelsen af de åbnede vinduer, hvilken opløsning jeg senest har kørt med, men kan ikke se hvordan det helt hænger sammen.

Jeg kunne jo selvfølgelig også spørge omvendt:
Hvordan får jeg de nyåbnede link til at åbne i fuld skærm (eller bare næsten) ?

6
Computer / Størrelse på nyt browservindue ved link i IE
« Dato: 02, August 2009 - 20:19 »
Når jeg eksempelvis åbner et link, som starter et nyt browservindue, hvad afgør da hvilken størrelse dette vindue skal have?

Jeg har søgt vidt og bredt om dette, men har altså endnu ikke fundet svaret.

Det irriterer mig grænseløst at jeg altid får et lille-bitte vindue åbnet oppe i venstre hjørne som jeg derefter er nød til at maksimere med musen, for at kunne læse hvad der står i det.

Er der et sted i IE eller Windows XP hvor jeg kan sætte størrelsen?

7
Ja, det er en udemærket ordning, og den findes i mange lande.
Også i flere af de lande som "vi plejer at sammenligne os med".

I visse lande skal man køre med et "P" bagpå bilen i det første år man har kørekort.
Om det hjælper særligt meget i sig selv vil jeg tvivle på, men kombineret med skrappe sanktioner ved overtrædelse af færdselsloven vil det virke meget præventivt.

Men mor eller far på passagersædet, det er nok en god ide, især hvis de arbejder meget og kun er lidt hjemme  :P

Og så måske lige en orienterende køreprøve efter dette år er gået.

8
JMA, selvfølgelig skal man ikke lovgive på baggrund af enkelt tilfælde. Men hvis der observeres en stigende tendens er det bedst at tage det tidligt, i opløbet.

JMA, tror du virkeligt, helt ærligt, at nogen vil iscenesætte et færdselsuheld, hvor nogen bliver dræbt, måske endda føreren selv, bare for at loven måske bliver ændret?
Nej vel. Du kan nok godt se tåbeligheden selv, nu.

Og dit forslag med at sænke alderen for erhvervelse af kørekort til 14 år, må da være en joke.
Ingen med en normalt fungerende hjerne vil da komme med et så tåbeligt forslag for alvor.
Argumentet om at de får flere år som erfaren billist, er uhyre forsimplet, og forudsætter at en 14 årig overhovedet er i stand til at føre bil lige så betryggende som en 18 årig (eller 24 årig). Dette er selvfølgelig ikke tilfældet, prøv du bare at samtale med en 14 årig.

JMA, jeg bliver virkeligt i tvivl om du overhovedet er ingeniør. Det må i så fald være export- eller kemiingeniør, for de fleste andre ved da at jo flere hestekræfter desto hurtigere bil. (med få undtagelser)
Hvis bilen begrænses til 50km/t må den køre på motorvej. Så forudser jeg mange flere uheld på motorvejene når disse skal overhales.
Og jeg vil gerne påtage mig at udskifte elektronikboksen på en bil på under 5 minutter. Hvis jeg kan, så er der også mange andre der kan, og så forsvinder den hastighedsspærring.

Løsningen er undervisning, kontrol, begrænsning, konfiskation og bøde, i den rette blanding til de der ikke kan finde ud af det selv.

9
Jeg er også enig i, at det ikke nødvendigvis er et spørgsmål om alderen.

Jeg tror nærmere det er et spørgsmål om modenhed, og den kommer sædvanligvis med alderen for de fleste.

Når jeg er så uheldig at køre sammen med (unge) ukoncentrerede bilister, der selv tror de er fuld-færdige super-bilister, og jeg sidder og klamrer mig til panik-håndtaget i passagersædet, eller på bagsædet, så er det let at få øje på hvad problemet med de unge mænd er.

De har ingen anelse om hvad det indebærer af konsekvenser hvis de forårsager en ulykke.
De ved ikke at de risikerer at dræbe andre mennesker hvis de kører ind i en anden bil, cyklist eller fodgænger.
Det er for uvirkeligt.
Normalt har de jo 3 liv, og kan bare starte Xbox'en forfra.
Og med den meget begrænsede erfaring de har, kan de ikke styre bilen lige så sikkert gennem en undvigemanøvre, som deres forældre kan, med den store erfaring de har.

De unge piger har meget mere virkelighedssans, og kører derfor i henhold til deres manglende erfaring. De laver til gengæld flere fejl ved langsom manøvrering, som i kryds, ved parkering og bakning. Men hastigheden er lav, og der sker oftest kun materiel skade.

De unge drenge derimod, tror de er verdensmestre fra første dag de har kørekortet. Det er faktisk min oplevelse, at de kører mere og mere forsigtigt jo ældre de bliver, fordi det går op for dem, at deres bil kan være meget farlig for deres omgivelser og dem selv.

Hvis man kunne få dem til at indse dette tidligere, tror jeg vi kunne slippe for en del vandvidsbilister.

10
Det er let at blive enig med dig, hvis man udelukkende ser på de, relativt, få vandvidsbilister.
Selvfølgelig er een vandvidsbilist een for meget. Men jeg tror ikke en total udelukkelse af alle unge er en brugbar løsning.

Jeg kender adskillige fornuftige unge mennesker på 18-20 år med kørekort, som kører fint og ansvarligt, omend noget uerfarent.

Jeg vil hellere foreslå en løsning som der allerede findes ved motorcykler. Begrænset motoreffekt i de første år med kørekort. Ordningen findes allerede i tyskland, en såkaldt §25a bil.
Med kun 35-50 hestekræfter, er det svært at være vandvidsbilist.
Kombineret med en tvungen GPS overvågning og evt automatisk bødeudskrivning lærer de unge at køre ansvarligt fra starten.

Men det forhindrer jo ikke poderne i at nappe fars bil eller at stjæle en BMW på parkeringspladsen, og så køre vandvidskørsel.


11
Computer / Sv: Støjproblemer
« Dato: 16, Juli 2009 - 21:54 »
Det er min oplevelse, at især Acer og HP har meget støjende køleblæsere.
Det er som om blæseren kun kan køre fuld knald eller helt slukket, og det giver meget larm når så blæseren kører.

Jeg vil tro du kan justere processorens ydelse ned, eller køle systemets konfiguration til minimal støj.
Det kan man på min Toshiba.

Med lavere processorydelse bliver den ikke så varm, og så er der mindre behov for køling.

Hvis ikke du kan nogen af delene, kan det være at du kan finde en bios opdatering eller lignende som muliggør dette. Ofte skal man hente en hel del maskinopdateringer når man har købt en "ny" maskine. Den kan sagtens have stået på en hylde i et helt år inden den når frem til dig.

Prøv det...

12
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Forsikring
« Dato: 29, Juni 2009 - 23:10 »
Det ser ud til at jeg kan komme ned på omkring 10.000,- kr med en selvrisiko oppe i 15.000,- kr klassen.

Tænk sig; Alka kræver at jeg får en "Black-box" indbygget (for 5.600,- , plus 600,- årligt) før de overhovedet vil forsikre sådanne biler. Selvom jeg har 20 års kørselserfaring.
Mon det er for at overvåge mig, eller for at kunne spore bilen hvis den bliver stjålet ? ???

13
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Forsikring
« Dato: 29, Juni 2009 - 10:26 »
Ja det var da en god ide.
Jeg har holdt mig til selvrisiko på omkring 5000,- og det giver præmier omkring de 20.000,-

Men jeg vælger faktisk mest kasko forsikring for at være sikret mod totalskade, og så for at få redningshjælp i udlandet.

Jeg vil prøve at lave beregninger med 15.000,- selvrisiko og se om jeg kommer ned og betaler menneskepenge for præmien.

Så må jeg bare håbe at der ikke kommer en autonom eller utilpasset kulturfornyer forbi og får lyst til at demonstrere sin afmagt på bilen.
"Nårh ja, den er vel forsikret..."
"Så det går jo ikke ud over nogen...."
"Det er jo bare døde ting..."
"Vi har da retten til at udtrykke os på vores måde...."
:-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

14
Bil og båd, MC og alt andet transport / Forsikring
« Dato: 28, Juni 2009 - 21:38 »
Da jeg er medlem af IDA, kan jeg jo få ret fordelagtige priser på mine bilforsikringer.
Men den ordning som IDA har med Tryg, gør at jeg ikke kan forsikre biler som bare er lidt sjovere at køre, end en almindelig Mondeo ol.
Hvis jeg så går direkte på Tryg's hjemmeside og beregner en forsikring på eks en Mercedes S420 fra midt 90'erne, så får jeg nærmest hjertekramper når den viser resultatet af beregningen, omkring 20.000kr for en kasko.
Jeg ved godt at sådan en V8 har lidt flere Hk end andre biler, og at den var meget dyr fra ny, men nu om dage koster den altså ikke ret meget mere end en brugt Mondeo.
Jeg er Super Elite bilist uden buler, og synes selv at dette skulle bevise jeg ikke er en Brian der altid skal køre stærkt eller lave hjulspin, det bliver nærmere til hjulspind, og så oven i købet med tilnavnet Tomgang.

Andre forsikringsselskaber er næsten lige så dyre, hvis de overhovedet vil forsikre sådanne biler.
Hvor går man hen og får en ordentlig pris der er til at betale, hvis man gerne vil køre i en bil der er bare lidt anderledes.
Ja selv "almindelige" Mercedeser eller BMW'er er næsten ikke til at betale rent forsikringsmæssigt. Så snart nyprisen var over 4-5-600.000kr lukker porten hårdt i, eller prisen ryger til himmels.

Er der nogen der kan komme med gode råd om hvordan jeg får en ordentlig pris?

15
Jeg har flere gange hørt at :o Wienerkalk ::) blandet med sprit skulle kunne fjerne ridser i glas.
Ellers er tandpasta også et godt slibemiddel som ofte kan anvendes på telefondisplays, men de er jo også lavet af plastic, så måske er det ikke så effektivt på glas.
Wienerkalk kan købes i Matas, og de sælger også tandpasta :P.

Sider: [1] 2