Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Lars P.

Sider: [1]
1
Hvis der stadig er nogen der er interesserede i mit pøjgodt-motor-eventyr er der her nogle billeder:

http://pontoppidan.info/lars/tmp/p205_injector1.jpg
Her ses hele insprøjtningen fra siden, og jeg holder den brækkede vacuumslange.

http://pontoppidan.info/lars/tmp/p205_injector2.jpg
Close-up af injektoren. Bemærk at der er tre skruer på nederste beslag, i modsætning til de billeder jeg ellers har af jettronic, hvor beslaget har fire skruer? Har du set det før hansw?

http://pontoppidan.info/lars/tmp/p205_fordeler.jpg
Tændfordeleren. Det ligner jo ikke ligefrem en rotor...

Tak for cluet om at det nok er et mono-motronic system. Det gav straks nogle interessante hit på google, f.eks. http://www.cc.ece.ntua.gr/~achan/Cars/Car_Modifications.htm  - jeg skal studere lidt nærmere hvad han foreslår. Han diskuterer også det med at motoren har flere kræfter i koldt vejr, som jeg også fornemmer.

I øvrigt er den begyndt at køre rigtig godt efter jeg fik ordnet den slange, så der er nok ikke det store i vejen med resten af systemet når det kommer til stykket  :D

2
og tak for links forresten, hansw, der er nok at studere!

3
Det ser ikke umiddelbart ud som om den har en gammeldags strømfordeler og vacuum slange til at forskyde tændingen, tændkablerne kommer fra et firkantet epoxystøbt (?) modul uden slanger.

Men jeg havde fingrende nede i olien i dag og tror faktisk jeg fandt og kurerede en fejl. En slange fra indsugningsmanifolden op til noget vacuumhalløj var mere eller mindre knækket nede ved manifolden. Det har garanteret betydet falsk luft ind! Jeg kunne fikse det ved at lave et rent snit og sætte den på igen, slangen blev ca. 1 cm kortere.

Efter dette fiks tog jeg strømmen af ved batteriet i ca. 20 min for at nulstille motorcomputeren (så den kan lære forfra) og det virker sørme som om skavanken er væk nu! og diagnostic udlæsning viser nu "12" start test efterfulgt af "11" slut test, og ikke uendeligt med blink... Den har nok haft godt af en genstart.

Men jeg er ikke 100% tilfreds endnu. Tomgangen er stadig noget urolig og jeg mener altså stadig den burde kunne trække lidt bedre og mere rent. Så hvordan får jeg den til at spinde igen... Hvad skifter man på en 14 år gammel, 155000 km slidt bosch monopoint for at få alle hestene tilbage i stalden  ::)


4
Perfekt, hansw! Jeg har ledt med lys og lygte efter noget mere teknisk om systemet. Men er det virkelig så gammelt, der står 1987 i dokumentet?

Ifølge wikipedia er det faktisk et ret specielt indsprøjtningssystem Bosch lavede dengang. De valgte IKKE at have en sensor til at måle airflow i indsugningen, som jo er den naturlige komponent at bestemme benzinmængden ud fra, men, som jeg har forstået det, bruges der istedet feed forward principper ud fra speederpositionen og temperaturfølere til at gætte benzinmængden. Lambdasensoren i udstødningen er så den eneste rigtige feedback på benzinblandingen der vist også bruges til at ændre parametrene adaptivt.

Jeg mener også at kunne fornemme dette, da speeder responsen er dejlig hurtig. Monopointen venter ikke på at airflowet stiger, men gætter bare på at der skal en stråle benzin i når man prikker til speederen  ;D

5
bovbjerg, tak for info om fejlkoderne! Jeg har prøvet at gøre som beskrevet og får "Test start" koden, men herefter får jeg ikke nogen kode, men konstant blinken (talte til mindst 60 blink). Ved næste vrid på nøglen blinker den bare videre... Mon det betyder at der ikke er nogen fejlkoder?

Kusco, ja, jeg har selv mistænkt temperaturføleren "coolant temperature sensor" som den hedder i Haynes bogen. Men hvor finder man liige sådan en...

Jeg har ikke bemærket at den lugter af benzin i udstødningen og der er ikke umiddelbart røg i udstødningen. Men jeg har ikke været ude og kigge.

6
Hej ingeniørdebat!

For tiden kører jeg i en sjov lille Peugeot 205 1.4i fra 1994, som jeg faktisk er blevet rigtig glad for. God økonomi, hurtig og nærmest ingen rust! Men den har altid haft et mærkeligt problem i motorstyringen, det halve år og 5000 km jeg har haft den. Symptomer:

1. Motoren trækker klart bedst ved koldstart i koldt vejr... Helt fra lave til høje omdrejninger (jeg ved godt det er tortur). Når motoren er varm er der pudsigt nok ikke NÆR så meget ryk i den, men den gør dog hvad den bliver bedt om.

2. Når motoren er RIGTIG varm (f.eks. efter køkørsel) kan den finde på at gå i en meget dyb tomgang der næsten lyder som om den er ved at gå i stå. Samtidigt har den svært ved at tage imod gas i mellem-omdrejningsområdet. Her er vi ude i hvad jeg vil kalde en defekt. Når jeg trykker speederen mere end halvvejs i denne situation er effekten nærmere opbremsning end acceleration. Når den så kommer op i omdrejninger tager den normalt fat igen.

3. Jeg har een gang konstateret fine grå tændrør, og en anden gang konstateret at de var rimeligt sodet til. Desuden er der mistænkeligt meget sort sværte ved udmundingen af udstødningsrøret... (for fed blanding?)

Motoren er en TU3MC/Z med Bosch monopoint indsprøjtning. Den bruger næsten ikke noget olie, men lidt mere benzin end jeg egentlig havde håbet. Jeg har skiftet olie, tændrør og luftfilter uden at det gjorde hverken fra eller til.


Nogen overkommelige idéer til at finde/rette fejlen?

Er der egentlig nogen der ved hvordan jeg læser fejlkoder ud af computeren?


Mine egne ideer er lidt skøre, men udspringer af at peugeot har været så nærige at de ikke engang har bekostet en motortemperaturviser i instrumentbrættet, kun en advarselslampe ved overophedning... Så jeg overvejer om jeg skulle få en microcontroller til at overvåge diverse sensor inputs til motorstyringen. Så kunne jeg måske få en idé om hvorvidt en sensor viser mærkeligt når motoren laver unoder. Det er dog et større projekt og jeg ved ikke helt om det er besværet værd...


Mvh.

Lars Ole Pontoppidan

Sider: [1]