Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Faurbye

Sider: [1] 2 3
1
Hej Claus

Jeg har også kun svar på dit spørgsmål 3:
Hvis noget på 59% bliver 10% mindre, så havner man i min matematiske verden på 0,9*59%=53,1%.
For at kunne fortælle, at noget er gået fra 59% til 49% har nogen så indført begrebet "procentpoint", så man kan sige at det i dette tilfælde er gået 10 procentpoint tilbage.
Så det er vist nogenlunde det samme som Bent fortæller ;)

:)
Jens

2
Hej Gerda

Nu er det her godt nok link til reglerne i USA, men jeg tror de er lignende internationalt:
http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?SID=a30806a57a88e01152352972ce4d90b2&mc=true&node=se14.3.121_1391&rgn=div8

Passagertallet "19" er ganske rigtigt ét af de vigtige skel, som ses i dette uddrag:
§121.391
 (1) For airplanes having a maximum payload capacity of more than 7,500 pounds and having a seating capacity of more than 9 but less than 51 passengers—one flight attendant.

 (2) For airplanes having a maximum payload capacity of 7,500 pounds or less and having a seating capacity of more than 19 but less than 51 passengers—one flight attendant.

(3) For airplanes having a seating capacity of more than 50 but less than 101 passengers—two flight attendants.


En Twin Otter har typisk 19 sæder og så vidt jeg kan finde ud af max payload på 2500 lb (undskyld, men i luftfarten bruges ofte ikke-SI-enheder) og falder dermed under §121.391(2) dvs ingen stewardesse påkrævet.
En Dash 8 (typisk mindst 37 sæder) ligger i forskellige udgaver mellem godt 7500 lb og knap 20.000 lb max payload, så den kommer under §121.391(1), dvs én stewardesse påkrævet. Der findes dog også Dash 8 med op til 86 sæder og så kommer den under §121.391(3) og der skal være to stewardesser.

Håber det var svar nok :)

;)
Jens 



3
Miljøteknik / Sv: Støj fra staldventilation
« Dato: 29, Oktober 2014 - 08:32 »
Jeg er mere end tilbøjelig til at give harbst ret mht. "Mette Bloch".
Søger man på google med dette navn og "støjdæmpning", får man bl.a.:
http://vejle.lokalavisen.dk/erfaring-fra-koebenhavn-stoejdaempning-virker-/20141016/artikler/710169965/2087

Citat derfra:
"...Jeg bor selv lige ved metrobyggeriet ved Halmtorvet i København, og vi har selv virkelig lidt med den høje og længevarende støj..."
Og herefter linker "hun" til samme firma.

Så "tilfældigvis" har "Mette" både støj fra dyr i stalden og fra metrobyggeri...utroligt hvad man kommer ud for på Halmtorvet  :o

Så kære "Mette": Reklamer, nej tak!  >:(

Mvh
Jens

4
Hej Mads

Prøv at læse her:
 http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_light
Man skal jo ikke blindt stole på Wiki, men artiklen er vist rimelig rimeligt godt gennemarbejdet.
Især afsnittet "Fundamental role in physics" kunne se ud til at give dig svaret  :).
Max-grænsen følger af den specielle relativitetsteori, så max er en konsekvens af at man accepterer den teori ;) (hvilket jeg gør  8)).
 http://en.wikipedia.org/wiki/Introduction_to_special_relativity
 http://en.wikipedia.org/wiki/Special_relativity

Bemærk også, at lysets hastighed i vacuum c nu er defineret til at være eksakt 299.792.458 m/s og at meteren er defineret herudfra og ikke omvendt.

Jeg ved godt det måske er lidt "nemt" bare at linke til wiki, men håber det hjælper dig lidt videre alligevel  8).

5
Alt det andet, diverse / Sv: Månesegl
« Dato: 23, Januar 2013 - 13:02 »
Når vi nu er igang med at "måne" den, så vil jeg da også gerne bidrage  ;) .
Billedet er ca. 1½ måned gammelt, men jeg tager ellers jævnligt månefotos, når tid og vejr tillader det. De sidste dage har det været skyet hos mig...
Billedet er beskåret fra 3504x2336 pixels til 600x600.

Data:
 Dato/tid: 3. december 2012 kl. 0109
 Kamera: Canon EOS 30D
 Objektiv: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
 Aktuel indstilling:
  -Brændvidde = 300 mm*
  -Blænde = f/13
  -Lukkertid = 1/100 s
  -ISO = 100
  -Ingen stativ

*Da kamerasensoren er lidt mindre en "gammeldags film" (24x36 mm), skal de 300 mm ganges med 1,6 dvs. det svarer til, at billedet er taget med et 480 mm objektiv (Nej, det er ikke en "linse", men et objektiv ;) ).

 8)
Jens

6
Miljøteknik / Sv: Kan en bil køre længere på vand?
« Dato: 12, Oktober 2012 - 12:26 »

7
Aktuelt / Sv: "Spændende artikel....." af Mikael Boldt!
« Dato: 10, Oktober 2012 - 12:38 »
Ja, jeg oplever samme problem her :-\ ...

"Emnet eksisterer ikke i dette board." er fejlmeddelelsen her.

8
Computer / Sv: Inter-fiber-net
« Dato: 05, September 2012 - 08:54 »
Selvom jeg bor i SE's område, kan jeg desværre ikke hjælpe dig med oplysninger om forbindelsen, men blot fortælle at "SE" er Sydenergi, som ca. dækker Sydjylland og det sydlige Vestjylland :)

Dette var blot en sidebemærkning, håber andre kan hjælpe dig med dit egentlige spørgsmål  ;)

9
Hvis ikke du finder fejl på antenne/antennekabel (bør du som efry anbefaler undersøge først), så kunne du overveje at anskaffe sådan en dims:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=7158469080&n=-919362172&pn=-919359932

Disclaimer:
1) Jeg har ikke aktier eller interesse i lige præcis det firma, dimsen var bare tilfældigvis lige i næste uges reklame.
2) Jeg har ikke selv prøvet produktet og har derfor ingen mening om det er godt eller skidt. Jeg ved således heller ikke om den er værd at kaste 800 kr. efter  ;).
3) Jeg har ikke undersøgt om den findes billigere andre steder.

Lad os høre udfaldet...

 ;)
Jens

10
Alt det andet, diverse / Sv: METAR
« Dato: 23, Maj 2012 - 15:47 »
Hej Gerda

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg er ret sikker på det er yderligere information om skyerne.
I dit eksempel er der 3 skylag:
 1) Det nederste er FEW019, dvs. 1-2/8 i 1900 fod. Disse er i RMK (=bemærkning) beskrevet mere præcist med første blok: "1SC". Det betyder 1/8 stratocumulus.
 2) Det mellemste lag er SCT070, dvs. 3-4/8 i 7000 fod. RMK er anden blok "3AC", dvs. 3/8 altocumulus.
 3) Det øverste lag er BKN120, dvs. 5-7/8 i 12000 fod. RMK er sidste blok "7AC", dvs. 7/8 altocumulus.

Da jeg lærte koderne, angav man alle skymængder i ottenedele ("octas") og det ser ud til, at man nogle steder stadig ønsker at være mere præcis end bare "FEW"/"SCT"/"BKN"/"OVC" som bruges nu.
Skytypen angives normalt kun i selv koden, hvis det er cumulonimbus (CB) eller towering cumulus (TCU).
Men observatøren i Kulusuk har altså ønsket at angive skytyperne på alle lag og det gør han så i RMK. Det har jeg ikke set gjort i (syd-)danske METAR. De eksempler jeg har googlet mig til ser også alle ud til at komme fra dit hjørne af verden, måske er det en slags "lokalaftale" at man angiver det ;)

Grunden til man ellers normalt kun interesserer sig for at specificere, hvis det er CB eller TCU er, at disse er ekstra farlige at flyve igennem (pga. lyn, isning og kraftige op/ned-vinde). Allerhelst flyver man udenom disse skyer!

Håber du kan bruge denne info til noget  ;)
Jens

P.S: Lige nu varmt i DK: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
METAR  eksn 231250z 07010kt cavok 23/11 q1029=
METAR  ekyt 231320z 10011kt cavok 25/13 q1028 rmk skc=
METAR  ekvj 231250z 06016kt 020v130 cavok 26/18 q1027=
METAR  ekka 231320z 08012kt 050v110 9999 few035 25/16 q1027 tempo 08012g22kt=
METAR  ekah 231320z auto 07011kt 9999ndv ncd 24/11 q1028=
METAR  ekeb 231320z auto 10012kt 070v140 9999ndv ncd 24/17 q1026=
METAR  ekbi 231320z 09013kt 070v140 cavok 23/15 q1027=
METAR  ekvd 231250z 07015kt cavok 21/15 q1026=
METAR  eksp 231320z 11012kt 9999 few025 sct200 23/17 q1026 nosig=
METAR  eksb 231250z 08018kt cavok 21/16 q1026=
METAR  ekod 231250z 05009kt 9999 few025 20/16 q1027=
METAR  ekrk 231320z auto 10016kt 9999ndv ncd 24/12 q1027=
METAR  ekch 231320z 09015kt cavok 24/11 q1027 nosig=
METAR  ekrn 231320z auto 06021g31kt 9999ndv ncd 19/12 q1026=

11
Alt det andet, diverse / Sv: METAR
« Dato: 01, Maj 2012 - 09:25 »
Hej Gerda

METAR (= Meteorological Aerodrome Report) er det aktuelle vejr, denne vil også indeholde informationer om banens beskaffenhed, hvis der fx. er nedsat friktion pga. sne på banen.
Den opdateres normalt hver halve time for travle lufthavne eller hver time for de små lufthavne.
Opdateringen sker 10 minutter i hel og halv. Sker der væsentlig ændringer (en væsentlig ændring er fx. torden) udenfor dette tidsrum udsendes en SPECI. En SPECI er altså en METAR udsendt "udenfor nummer".

TAF (= Terminal Area Forecast) er vejrudsigten, altså det forventede vejr i nærmeste fremtid (normalt mindre end 24 timer).
Der kan være to typer TAF:
TAF-FC laves for 9 timer frem i tiden og opdateres hver 3. time.
TAF-FT laves for 24 timer frem i tiden (kun større lufthavne).

Håber det var svar nok  ;)

Mvh
Jens

12
Alt det andet, diverse / Sv: METAR
« Dato: 25, April 2012 - 12:37 »
Hej Gerda

Visibility er opgivet i meter...eksempel fra dit link:

 BGKK 250950Z 21002KT 5000 -SN BKN015 M03/M04 Q1024
betyder
 BGKK= Kulusuk (BG er Grønland, KK er Kulusuk)
 250950Z= den 25. kl 0950 zulu
 21002KT= vind 210 grader 2 knob
 5000=sigt 5000 meter
 -SN=nedbør: let sne
 BKN015=skyer: "broken" i 1500 fod (broken = 5-7 ottenedele af himlen dækket)
 M03/M04=temperatur minus 3/dugpunkt minus 4
 Q1024= QNH 1024 hPa (lufttryk reduceret til havoverfladen i std. atmosfære)

Hvis sigten er over 10 km skrives bare "9999".

Du kan se danske METAR og TAF her:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm

Og koderne er forklaret kort her:
http://www.dmi.dk/dmi/koder.pdf


Håber det hjælper dig lidt videre  ;)

Mvh
Jens (som har lært at læse koderne, selvom der er ændret lidt siden jeg lærte det)

13
Hej alle!

Den klassiske almanak er jo fyldt med nyttig info, men har man ikke lige den, så kan nyt om den aktuelle nattehimmel som regel findes her:
http://www.tycho.dk/article/view/320/

 ;)
Jens



14
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi / Sv: 3D-film
« Dato: 16, December 2011 - 09:27 »
Her er lidt om 3D-briller:
http://ing.dk/artikel/114442-split-en-gadget-aktive-3d-briller-til-biograf-og-tv-hvad-indeholder-de

I videoen omkring ved 1 minut nævnes 10 kr's briller med cirkulært polariserede glas...det kunne jo tyde på at det er dem du har prøvet, Morten?

Mere i denne artikel:
http://ing.dk/artikel/105198-saadan-faar-avatar-3d-effekter-i-de-danske-biografer


:)
Jens

15
Computer / Sv: Elektronisk "pakkepost"
« Dato: 10, Oktober 2011 - 13:43 »
Måske er der også noget at hente i denne artikel:
http://bc.pcworld.dk/art/198511?a=search&i=0&ref_id=198622

;o)

Sider: [1] 2 3