Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - E. Tranberg

Sider: 1 ... 31 [32] 33
466
Aktuelt / Sv: Gad vide hvad det næste sundhedlobbyisterne finder på
« Dato: 21, November 2007 - 18:03 »
Lettere overdrevet, men jeg så gerne en 10 meters zone ved indgangsdøre så man slap for at gå igennem koncentrerede tobakståger på vej ind og ud.

467
Computer / Sv: Kopi af DVD
« Dato: 21, November 2007 - 10:51 »
Det er irriterende at bibliotekets eksemplarer af tegnefilm altid er så ridsede at kopiering er besværlig, pga. de mange læsefejl.

Har nogen her Personlig erfaring med Skipdoctor der sliber ridserne væk?

468
Computer / Sv: Kopi af DVD
« Dato: 19, November 2007 - 19:18 »
  • AnyDVD for at fjerne uvirksom kopibeskyttelse
  • DVDDecrypter for at lave en VOB-fil for hvert kapitel
  • Total Video Converter for at lave VOB-filerde til XVID AVI
  • Eller CloneDVD for at lave en almindelig DVD uden irriterende "kopiering forbudt" skilte som man ikke kan spole forbi

AVI-filer i en passende kvalitet til bagsædebiografen fylder under 1/6 af VOB-filerne.

469
Miljøteknik / Sv: uønskede vindmøller
« Dato: 18, November 2007 - 08:41 »
Jeg har læst at en vindmølles mulige effekt er en funktion af det bestrøgne areal, og principielt kunne man nøjes med 1 vinge.

(Bogen om vindmøller ca. 1978)

470
@jj: hvad er et "sine-cue-job"?



471
Man kunne sige at benzinbiler kører rundt med et tændt fyr hele tiden, hvilket giver hurtig varme om vinteren og brændstofspild resten af året.

Dieselbilen med fyr bruger kun ekstra brændstof når det er koldt.

Når motoren er forvarmet kommer forbruget ned på det minimale efter max 5 i stedet for 15 km (min boerdcomputer står altid på øjeblikkeligt forbrug)


472
Hvor tror du brændstoføkonomien i en TDI kommer fra Bjarke?

Hvorfor mon masser af dieselbiler kommer med oliefyr som standard -de fleste bare i en tovlig spareudgave uden cirkulationspumpe og ur, så de kun virker når motoren er startet?


473
Motoren i en TDI bliver ikke varm ved at stå og knurre i tomgang - det er i øvrigt også forbudt, og kræver at man skal have gang i ekstranøglen.
Jeg prøvede forleden da jeg havde computeren koblet på, der var kølevandstemperaturen 68 grader efter 30 minutters tomgang ved 10 graders udetemperatur.

I min Skoda er der 2 .elektriske varmelegemer i varmeapparatet på vidst nok samlet 600 W, og de giver da et vidst tlskud.

Bortset fra det Mønnike, så er det mine penge, og jeg prioriterer velvære året rundt i bilen højt, hvorfor aircondition var et must ved købet af denne bil efter selv at have monteret det i bilen før. Nu er jeg kommet lidt til penge, og så skal der også et fyr i.

I bilen før havde jeg en 2,7 kW Kenlowe Hotstart, der gjorde god fyldest, men var afhængig af strøm.

474
Tænk hvis man kunne holde den carina vedlige, så den kørte 2000000 Km.......eller mere ;)

Hvad skulle problemet være?

Olie, bremser, tændrør, støddæmpere, tandstang, servopumpe.
Det kan ikke være væsentligt sværere end end Volvo 240 f.eks.

Det eneste er fandens værk tandremmen - den store motordræber.

I min Berlingo drejer jeg på startnøglen. Sætter sædevarmen til og  fuld varme på kabinen og inden jeg har kørt 200 meter så er den stort set frostfri.

Sikkert.. Overdrivelse fremmer forståelsen.


Sidste gang jeg havde et fyr i en bil(werbasto) var i en VW 412. Dette fyr var dyrt i bensinforbrug og reparationer. Jeg har ikke siden ønsket at anskaffe mig problemer af  den art.

En VW412 ( 4 døre 12 år for sent) gik alligevel ikke over 9 på literen med sit kompressionsforhold på 6:1, mon det kunne mærkes om fyret var i gang eller ej? Altså bortset fra temperaturen i kabinen om vinteren.






475
Bilkonstruktørerne kan ikke være helt tabt bag en vogn, når f.eks. en Toyota Carina kan køre langt over 300.000 km uden større problemer.

En dyppekoger kan i heldigste fald hæve motortemperaturen 20 grader hvis det ikke blæser - et fyr kan varme kabinen op til 20 og motoren til 70 grader.

Men dine betragtninger passer sikkert på værktøjsmaskiner.

476
....
jeg har netop idag modtaget et Webasto ThermoTop E diesel fra Padborg Elektro til kr.: 5640,-
...

Jeg har købt via nettet i Tyskland og har givet det samme, men incl. modelspecifikt indbygningssæt til en listepris af 127 Euro

477
Det kunne du ikke være bekendt Mønnike, nu bruger jeg flere dage på at læse på amerikanske fora. ;D

Men det drejer sig jo egentlig om dig, du kan lave din bil selv, men vælger af dovenskab at bruge adskillige dages nettoløn på noget du selv kunne lave på en lørdag eftermiddag på bilen.

Selv glæder jeg mig til at montere oliefyr i bilen i en af de kommende (lange) weekender.

6000 kr i arbejdsløn for 1 dags arbejde på et værksted er for meget, det vil jeg godt ofre en weekend og nogle aftener på.

478
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Xenon forlygtepærer
« Dato: 05, November 2007 - 23:26 »
Det var nu Mønnike der havde de største aversioner mod Xenon, jeg prøvede bare at kommemed et bud.

479
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Xenon forlygtepærer
« Dato: 05, November 2007 - 12:51 »
For almindelige halogenlygter er der en øvre grænse for lysmængden - om den måles i Candela eller Lux ved jeg ikke, men den er åbenbart omsat til max 55W optagen effekt.

Xenonlygterne afgiver vel ikke en større lysmængde ved den samme måleteknik, men de afgiver et meget hvidere lys, hvilket er godt for dem der har dem og skidt for dem der ser på dem.

Målemetoden afspejler altså ikke hvordan lyset generer de modkørende, og om det skyldes at ikke-generende bølgelængder i halogenlys tæller med i målingen, eller at det hvide lys fra Xenon i sig selv er generende ved jeg ikke.

Jeg oplever det bare som om at man med Xenon kan omgå lovgivningens grænser om maksimal nærlysmængde, fordi disse er tilpasset glødepærer.

Xenonbrugerne opnår en fordel på andres bekostning.

480
Bil og båd, MC og alt andet transport / Sv: Xenon forlygtepærer
« Dato: 03, November 2007 - 13:38 »
....
Hvis xenon blænder ville man vel ikke godkende lygterne??????
Om 10 år har alle biler xenon lys. ;D

BMW og Mercedes var først med Xenon, disse fabrikanter sidder med ved bordet hos EU når lovgivningen skrives.


Sider: 1 ... 31 [32] 33