ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Apropos arktiske køretøjer.......
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 14
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 10
I alt: 11
Paw Olsen
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Apropos arktiske køretøjer....... (Læst 10967 gange)
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Apropos arktiske køretøjer.......
«
Dato:
06, Februar 2009 - 10:00 »
Når nu talen er om køretøjer til brug i nær arktiske områder, kommer jeg til at tænke på denne fascinerende konstruktion fra slutningen af 30'erne, beregnet til indsats på Antarktis. Forladt og genfundet under sneen i slut 50'erne, og nu sandsynligvis dækket af metertykke snelag eller endt på havets bund:
http://www.joeld.net/snowcruiser/oty-pics.html
http://www.joeld.net/snowcruiser/polar_record_23.html
http://www.joeld.net/snowcruiser/snowbibl.html
Hvis man er så gammel, at man har prøvet at køre i rigtigt sne her i Danmark kan man undre sig over, at man med den daværende teori og viden troede man kunne køre med glatte dæk.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #1 Dato:
06, Februar 2009 - 14:11 »
Spændende links, Hansw!
Som jeg læser den grundige artikel (det midterste link) var det nok så meget for stor tyngde i forhold til dækkenes angrebsflade, som det var glatte dæk, der gjorde "snow cruiser"en uanvendelig i praksis.
Det er jo set både før og siden, at tillid til moderne teknologis uovervindelighed har ført til konstruktioner, som teoretisk er gode, men ikke holder i praksis. Skal vi holde os til Antarktis, har jeg set flere steder, at grunden til Scott-ekspeditionens ulykkelige skæbne i jagten på Sydpolen (1911-12) især var, at man havde forladt sig på motoriserede slæder, hvorimod konkurrenten Amundsen benyttede velafprøvede hundeslæder.
Som det måske huskes, kom Amundsen en måned før Scott til Sydpolen, og Scott omkom på tilbagevejen med hele sin ekspedition. se
HER
og
HER.
.
Langt senere husker jeg den første bilmæssige "snekatastrofe" i Danmark sidst i november 1971. Rigtig mange trafikanter sad fast i dagevis lige uden for de store byer, og flere omkom - heriblandt folk, der blot ver kørt ud for at se "om det virkelig var så slemt".
Forklaringen er vel, at man først på dette tidspunkt havde tiltro til, at "min gode bil kan altid komme igennem", hvor man tidligere holdt sig inde til det værste var drevet over; og accepterede, at der var dage, da trafikken var gået i stå.
Af samme grund ligger pigdækkenes glansperiode også langt senere, end man egentlig skulle tro.
Logget
Mvh. Morten Jødal
akselj
Debattør
Indlæg: 44
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #2 Dato:
06, Februar 2009 - 15:19 »
Scott-Amundsen historien viser meget tydeligt at forberedelse og respekt for naturen er de vigtigste parametre ved alle ekspeditioner.
Scott havde kun en enkelt gang tidligere været i Arktis, hans første ekspedition mislykkedes på garnd af "ekstreme vejrforhold", da han så planlagde sin anden ekspedition var han selvfølgelig sikker på at han ikke ville møde lignende forhold, men da vejret på Arktis altid er ekstremt blev han igen overrasket.
Motorslæderne var selvfølgelig en katastrofe, men som alternativ havde han medbragt shetlands ponier som han regnede med kunne tåle kulden, men det øgede hans behov for proviant voldsomt, det fungerede heller ikke.
Hunde ville han af princip ikke bruge, bl.a. fordi han ikke mente at det var etisk at slagte dem som foder (det er det da absolut heller ikke).
Hans foretrukne trækkraft var hans mænd ( det var mere sportmanlike), det betød at de slæbte sig til døde på alt for små og forkerte rationer (han regnede så vidt jeg husker med 4000 kalorier pr dag, det er under halvdelen af det nødvendige) flere af hans folk tabte op mod 30 kg før de døde
Han afviste hånligt de ideer om påklædning Amundsen havde erfaret sig til med udganngspunkt i Alaskaeskimoernes løsthængende dragter af mange lag. (Den engelske flådes vinteruniformer måtte være bedre end det nogle stenaldernegre brugte)
Amundsens hold kørte ca. 3 gange så langt pr. dag, var velfodrede, tog på i vægt, og kom alle hjem igen.
En af de engelsksprogede TV kanaler har lavet en rekonstruktion på Grønland, og den viser tydeligt forskellene
Logget
Søren Basbøll
Senior
Indlæg: 233
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #3 Dato:
06, Februar 2009 - 17:36 »
Efter min mening er der skrevet én og kun én bog om emnet der er værd at læse, og det er Roland Huntford: Scott and Amundsen, the race to the South Pole.
Historien er ikke overraskende langt mere indviklet end det fremgår af ovenstående, i flæng efter hukommelsen:
Scott var for dyr i smadrede krigsskibe, så derfor var det billigere at have ham på Antarktis.
Man frygtede det der senere blev til 1. verdenskrig og havde derfor brug for at idealisere døde helte og Scott kunne levere varen modsat Shackleton for eksempel.
Direktøren for Royal Geographical Society var homoseksuel med svaghed for kønne unge søofficerer.
--------
Som sagt kan bogen varmt anbefales, mere spændende end nogen kriminalroman, og researchen sætter alle de andre bøger om emnet i skammekrogen.
Hilsen
Søren Basbøll
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Apropos arktiske køretøjer.......
Seneste Debatindlæg
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Ændrede køreplaner for flere sjællandske regionaltog
Afrikansk svinepest i Spanien kan stamme fra laboratorium
Politi rykker ud til hospital i Silkeborg efter knivstik i nat
Trump overrækker medaljer til Sylvester Stallone, Kiss og Gloria Gaynor
Benins regering: Kupforsøg er blevet afværget
Ny hjemmeside skal hjælpe ensomme mænd
En person tilbageholdt efter 'hændelse' i London-lufthavn
Rekordmange opkald om påkørsler af hjorte
Soldater hævder at have overtaget magten i Benin
Politiet søger vidner til dødelig trafikulykke
Arrangører anholdt efter kvinder deltog i maraton uden hijab
Dansker vinder stor golfturnering i Australien
Markant flere svenske børn mistænkt for kriminalitet med sprængstoffer
33 børn meldes dræbt efter droneangreb i Sudan
Japans forsvarsminister: Kinesiske kampfly i 'farlige handlinger'
25 døde efter brand på natklub i Indien
Løkke overrasket over Venstre: 'Uden fortilfælde' at gå enegang
Will Ferrells nissekostume fra julefilm solgt for over to millioner
Mindst 18 migranter omkommet efter bådforlis ved Kreta
Juletræ i Betlehem lyser op for første gang siden krigen i Gaza
Nyt fra ing.dk
Dansk biotekrobot ser bedre end den skarpeste laborant
Video: Fysikprofessoren forklarer julekagens knæk
Fysik i julekøkkenet: Det store hæveeksperiment
Fusionsfeberen raser: Nu må det briste eller bære
Danmark sender nu grøn brint til Tyskland - det både sviner og er hammerdyrt
Den mest fuldendte og mest underlige af Euklids bøger
1965: Det faseindicerende trafiksignal skal testes i Århus
Tysk vindmølle vil sætte rekord som verdens højeste
★★★☆☆☆ Ny UFO-dokumentar: Historierne er kendte – men ekspertpanelet gør den værd at se
Se eksperternes bud: Sådan ser julefrokosten ud om 25 år
Lyt til fortællingen: Hviler 45 danske teenagere på havets bund midt i Atlanten?
Danske folkekirkepræster banker på i private hjem: Nu starter en debat om misbrug af persondata
Ikke én time med gratis strøm i to måneder: Dunkelflaute har skylden
Europe’s response to cloud giants was “killed from within”: CEO now promises concrete results
Podcast: EU vil lægge vitale dele af GDPR og AI Act i graven
AI-boblen kan briste hurtigere, end mange tror
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Dansk forsvar er til grin for egne penge
I årevis har der været blæst om omstridte kinesiske kameraer: Nu taler den førende producent ud
Aarhus, Roskilde, Næstved og Odense dropper CO2-fangst: Nu bliver det svært at nå klimamål
Slut med at hæfte 'GMO' på al mad skabt med gensakse
GPS-jamming i Østersøen: Nyt russisk angrebstrick presser skibe og fly
Ny rapport: Datacentre er nødt til at bygge egne kraftværker
51-årig mand tiltalt for at stjæle jernbaneklokker forud for dødsulykke
AI udrulles i skoler, når Big Tech trykker på knappen: »Vi kører mod afgrunden«
Om fem år vil de fleste astronomers billeder være forurenet af satellitter
Trumps krig mod 1803-teknologi kan true danske virksomheders cloud
Synspunkt: Budgetoverskridelser i offentligt byggeri: Hvad adskiller 'gode' projekter fra de 'dårlige'?
Opskrift: Blinis med peberrodscreme, gulerodslaks og tang-caviart
Opskrift: Auberginesild i karrydressing
Her er Perseverances nye opdagelse på Mars: Små lysglimt
AI-forskere i opråb til EU-boss: Træk fejlagtig udtalelse tilbage
Kabel til Norge nede i tre døgn: Komponent ramt af samme fejl flere gange
Eksperter støtter kritik af dyr, dansk jernbane: »Noget er systemisk galt«
Budgetskred, hybridkrig og forsinkelser: Nu venter afgørende armlægning om milliarddyr energiø
Plejehjemspersonale opgav at redde beboer fra flammehav: Nu reagerer brandfolk
Ministerie afviste konstant Microsoft-exit: Men Bolette fik anderledes svar
Nyt pesticid-studie: Gift for insekter er også gift for vores tarmbakterier
Minister vil væk fra Trumps biomasse: Men står nu med et dilemma
ChatGPT tester »sidste udvej« for at tjene penge
Cyberpoliti efterforsker Apple for Siri-aflytning: Ingeniøren har eksklusiv adgang til sagen
Vi sætter stetoskopet på maven: Lyt til den sundhedstrend alle snakker om
Stadig ingen vil prøve kræfter med robotbiler: Firma venter på lovændring for at sende op mod 2.000 på vejene
Blogindlæg: Klimaforandringer til tiden
Vandflyveren var to minutter i lukketid: Nu skal den finde nyt sted at lande... og bliver elektrisk
Norsk forsker: Gør brændeovne til et krav i alle nye boliger
Ingeniørens direktør skifter job
Dansk radarvirksomhed meldt til politiet for at bygge testcenter uden tilladelse
Emil har droppet sit TDC-job for at finde danske sårbarheder: »Det er for sløjt«
Kinesisk elbil med ekstrem opladning kommer til Europa