ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ny type tændrør?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1410
Flest online idag: 157
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 137
I alt: 137
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Ny type tændrør? (Læst 36009 gange)
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #15 Dato:
26, Marts 2009 - 10:32 »
Her er en fin gennemgang af det moderne kondensatortændingssystem.
Så vidt jeg kan se tjener startspændingen på 100 til 400 V på kondensatoren kun det praktiske forhold at kondensatorer til det spændingsområde er nemmere at fremstille,med samme energiindhold, end til 12 V. Og så er thyristorteknologi , og ledertværsnit også lettere at have med at gøre ved en højere primærspænding.
For tændspolerne vil det være ret ligegyldigt . Der skulle ved 12V bare færre vindinger på primæren.
Man får ,som det smukt er vist i noten, der linkes til, en dæmpet vekselstrøm gennem tændspole og tændrør.
http://eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/4347.pdf
Logget
Jørgen Harbst
Tomgang
Senior
Indlæg: 148
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #16 Dato:
26, Marts 2009 - 10:45 »
Harbst: Det er rigtigt at mange bilmotorer idag har fordeler-løs tændingsanlæg, vel omkring 50%. Derudover kører der rigtigt mange 5-10 år gamle biler rundt med en strømfordeler. Derfor er det, nogenlunde, relevant at diskutere dette. Men hov: Selv med 4 tændspoler kan der vel stadig være tale om et CDI system, det ser jeg ingen konflikt i.
Hansw: Wasted spark systemer er i mange år blevet brugt på motorcykler, hvor du (næsten) aldrig ser en strømfordeler. Det bruges af sparehensyn, pris og vægt/plads. Derudover var det tidligere, før katalysatorerne, en fordel at lave en gnist i udstødningen, så rester af uforbrændt gas kunne antændes. (Måske kun et teoretisk argument, men dog alligevel brugt). Men det slider dobbelt så meget på tændrørene, og gnisten er ikke så kraftig som på dedikerede spoler.
Morten: Der står jo ikke nogen steder, at der er tale om "8 nye patenter", men blot "8 patenter", og så noget med "ny teknologi" lige før. Det får dig til at læse "8 nye patenter", hvilket er et gammelkendt trick i markedsføring. Der står jo heller ikke om patenterne er udløbet.
Og du har ret i, at tingene foregår hurtigt inde i en motor ved 3-4000 o/m.
Men katalysatoren har også grænser for sin rense-evne. Den renser hovedsageligt NOx'er, og ikke så meget kulbrinter, og de tilladte niveauer i udstødningsgassen er meget lave, så synsmanden kan faktisk måle når tændingsanlægget ikke fungerer som det skal. Hvis der afbrændes mængder af kulbrinter i katalysatoren over lidt længere tid ødelægges den.
Og så lige klassikeren: 20% forbedring af benzinøkonomien i en Prius....
Så må den da køre på batteri da de målte, og nedad bakke. Jeg kan opnå 100% forbedring på den gamle Mondeo, hvis konen skubber.
«
Senest Redigeret: 26, Marts 2009 - 11:15 af Tomgang
»
Logget
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #17 Dato:
26, Marts 2009 - 11:00 »
Harbst:
Den dæmpede vekselstrøm er rigtigt nok vist for det først beskrevne system i linket i form af en dæmpet svingning.
Men næste viste system har jo en free wheeling diode, og så har en vekselstrøm vist ret vanskelige betingelser?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #18 Dato:
26, Marts 2009 - 18:39 »
Det har du da ret i Hans W.
Den dæmpede svingning forudsætter, også at der er lang tændimpuls på scr, så den kan lede i de efterfølgende halvperioder.
Logget
Jørgen Harbst
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #19 Dato:
27, Marts 2009 - 09:05 »
Det undrer mig, at der intil nu ikke er nogen, der har sagt, at det er noget fordrukkent sludder at tændimpulsen skulle være en højfrekvent vekselstrøm.
Men nu har jeg jo jævnligt underholdt mig med at følge debatten her, og ved at Harbst ynder at provokere, og har mest gået ud fra at vi her ser et nyt udslag af dette, måske foranlediget af almindelig kedsomhed?
Harbst, har jeg ret i at dine tændspoler er bygget ind i fine mahogniæsker, af størrelse med en lille cigarkasse, og forsynet med fine messingforskruninger samt en "summer" mekanisme, der frembringer vekselspændingen i primærspolen, og kan justeres i frekvens indenfor et vist område. (Jeg har aldrig målt på en, selvom jeg har en liggende derhjemme.) Altså et tændingssystem fra bilens barndom.
Helt alvorligt, så er der vel ikke nogen der mener, at et moderne, dvs. under 80 år gammelt, batteritændingssystem frembringer en højfrekvent vekselspænding i tændspolens sekundærside.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #20 Dato:
27, Marts 2009 - 11:18 »
HansW.
Hvis du havde hørt efter i skolen, og havde et minimum af indsigt i elemen tær elektriciteslære ville du vide at en spole og en kondensator tilsammen danner en svingningskreds med en bestemt egenfrekvens. Svingningen kan sættes igang ved at enten spole eller kondensator lades op med srøm, henholdsvis spænding. Med en kontakt sluttes kredsen og den vil svinge af sig selv.
Hvis du havde være mekanikker af den gamle skole ville du også have prøvet at kontrollere et tændingsanlæg med oscilloskop.
Der ser man den nydeligste dæmpede svingning. Frekvensen er typisk 50 kHz.
Logget
Jørgen Harbst
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #21 Dato:
27, Marts 2009 - 11:44 »
Hehe, jeg har faktisk en uddannelse, der giver lidt mere end elementær indsigt i elektricitetslære, (det er det jeg lever af) har da også lidt erfaring som radioamatør, og har også haft et skop på _primærsiden_ af en tændspole.
Og det er klart, at når man afbryder strømmen til en selvinduktion, så inducerer det forsvindende magnetfelt en ny strøm med modsat polaritet osv. hvilket er hovedårsagen til den dæmpede svingning man kan iagttage, kondensator eller ej. Lidt kapacitet i tilledninger kan man jo heller ikke undgå.
Når man har en kondensator over knikserkontakterne på et gammeldags system, får man rigtignok en seriesvingningskreds, men det er ikke formålet med kondensatoren.
Men i praksis får man jo en højspændt jævnspænding over tændrøret, der giver gnisten. Eventuelle svingninger derefter er uden betydning for forbrændingen.
Hint: Kig på et godt brugt tændrør. Er begge elektroder lige meget "slidt", eller er der flyttet mere materiale fra den ene af elektroderne?
Sammenlign evt. med lignende forhold indenfor svejseteknikken.
I de nyere tændspoler har man endog en højspændingsdiode indbygget umiddelbart før tændrøret. Det er godt nok for at gardere sig helt imod overslag ved den forholdsvis lille impuls der opstår når strømmen sluttes, men den forhindrer nu også at der går nogen højfrekvent strøm i kredsen.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #22 Dato:
27, Marts 2009 - 11:59 »
Det er en parallelkreds. Og gnisens varighed betyder skam noget forantændelsen.
Det er en populær misforståelse at kondensatoren bare er der for at beskytte kontakten.
Du tager i øvrigt fejl det er ikke en strøm men en spænding der induceres. strømmen bevarer sin retning indtil kondensatoren er opladet til maksimal spænding med modsat polaritet.
Kig i dine gamle lærebøger,hvis du har glemt det.
Jeg synes nu vi kommer for langt væk fra emnet. Så vi skal indstille diskusionen af elementær elektricitetslære.
Logget
Jørgen Harbst
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #23 Dato:
27, Marts 2009 - 12:17 »
Tja, jeg havde nu håbet nogen kunne bidrage med en spændende teori om hvorfor det viste nye tændrør vitterligt virker. (eller ikke)
Men iøvrigt kan jeg anbefale bogen "Bosch Kraftfahrtechnisches Taschenbuch", der udkommer i ny forbedret udgave hvert år.
Det er en sand guldgrube, hvis man er interesseret i sligt.
Edit:
Jeg kom vist til at skrive "Fordrukkent sludder", det skal selvfølgelig ikke tages så alvorligt, selvom påskebryggen er blevet frigivet.
God weekend......
«
Senest Redigeret: 27, Marts 2009 - 13:19 af hansw
»
Logget
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #24 Dato:
07, April 2009 - 14:56 »
Interessant....
Bosch har lagt tekstprøver fra deres publikationer ud på nettet:
http://rb-k.bosch.de/pool/resources/literatur/leseproben/u243d.pdf
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #25 Dato:
11, April 2009 - 22:49 »
Citat fra: hansw efter 07, April 2009 - 14:56
Interessant....
Uden tvivl interessant - men jeg må indrømme, at jeg her en sen aften stod af i forhold til at læse mange sider teknisk tysk. Er der en pointe i forhold til denne tråd, og kan den i så fald skrives på dansk i få ord?
Så må den detaljerede tekniske redegørelse vente til bedre tider!
Logget
Mvh. Morten Jødal
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #26 Dato:
12, April 2009 - 11:15 »
Der er jo den pointe, at hvis man interesserer sig for virkemåden af tændingssystemer/tændrør og åbner denne tråd foranlediget af den dragende overskrift, er der her endnu en mulighed for føde til denne interesse.
Logget
JMA
Senior
Indlæg: 340
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #27 Dato:
13, April 2009 - 12:25 »
Der blev nævnt, at kondensator og spole udgjorde et resonanssystem - betyder det, at der ved tændingen opstår flere gnister, med afstand som afhænger af resonansfrekvensen, indtil gnisterne har trukken så meget energi ud af svingningskredsen, at det ikke kan opstå flere gnister? Er éen gnist ikke nok?
Jeg går ud fra, at tændingen kan laves på flere måder. Er ovenstående den normale måde?
«
Senest Redigeret: 13, April 2009 - 12:27 af JMA
»
Logget
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #28 Dato:
13, April 2009 - 13:07 »
Her er en fin graf fra "Bosch Kraftfahrtechnisches Taschenbuch"
Kort fortalt / oversat viser den, hvordan tændspændingen stiger til det punkt, hvor der sker overslag. Herefter falder spændingen til en meget lavere brændspænding. Energien afsættes for langt størstedelens vedkommende i perioden t, benævnt Funkendauer.
Herefter får man en dæmpet svingning, som vel at mærke ingen betydning har for forbrændingen.
Man har altså én tændimpuls i tændrøret.
Glem den kondensator, der tidligere var anbragt over platinerne.
Men i bilens barndom brugte man som tidligere nævnt et system med en "buzzer" eller summer, altså et induktionsapparat, der frembringer en vekselstrøm. Fandtes f.eks. på Ford T.
Logget
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ny type tændrør?
Seneste Debatindlæg
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Israel vil holde 'taktiske pauser' for at sikre nødhjælp til Gaza
Skud sårer mindst otte personer på amerikansk vandlegeplads
Der bliver skruet ned for Trump og Bidens mikrofoner under tv-debat
Svensk statsminister efter fangeudveksling med Iran: En svær beslutning
Fra lob til lækre langskud - hvilket af lørdagens EM-mål er din favorit?
Kampen på 1 minut: Italienske europamestre overvinder albansk chokstart
Forvent kø ved den tyske grænse før Danmarks første EM-kamp i morgen
Zelenskyj tror, fredsmødet bliver historisk
Kampen på 1 minut: Spanien splitter Kroatien ad i 'dødens gruppe'
Mette Frederiksen inden topmøde: Freden kommer først, når Rusland indrømmer fejl
IDF: Eksplosion dræber otte israelske soldater i Rafah
Protestmarcher i Frankrig mod Le Pens parti
Kampen på 1 minut: Schweiz lobber sig til fremragende EM-start
Brændende handelsskib nær Yemen er ved at synke
Russere har hamstret dyr champagne i Nordnorge
Dansk Erhverv: Køb til lager, når du alligevel skal købe ind
Supermarkeder er klar til øget efterspørgsel på vand og dåsemad
Sverige og Iran udveksler fanger
Igen normal togtrafik efter tog kolliderede med traktor nær Silkeborg
EM-fodbold giver ekstra lang bilkø nær den tyske grænse ved Padborg
Nyt fra ing.dk
Svampe er en central komponent i biosolutions: Hun vil gøre fjender til venner
Nyt om ruinen i Gottes Grue
Novo-penge er næppe vejen til atomkraft i Danmark
EM i fodbold: Sensor i bolden skal forhindre dommerfejl
Regeringen vil bruge milliarder på startups. Her er, hvad DTU-direktør holder øje med
Opinion: Ugens debat: Hvad skal vi stille op med al den el?
Virksomheder i opråb: Vil have omstridt naturlov vedtaget
Klimaminister: Ikke brug for flere energisparetiltag
Sådan undgår du, at Facebook bruger dine data til AI-træning
Hackere retter skytset mod sundhedssektoren: »De tror, der er flere penge at tjene der«
Starliner lækker helium 400 kilometer over Jorden: »Moder natur tilgiver ikke«
Kommentar: Apple tænker ikke længere anderledes
Københavns nye el-delebilspladser står tomme: Byråd vil stadig hæve antallet med 1.000
Synspunkt: Op på pedalen: Cyklen hjælpes på vej med toget
Leder: Vi bygger veje på spinkelt grundlag, og cyklismen går tilbage: CO2 fra transporten trænger til et kasseeftersyn
Meta tager endnu en bid af dit privatliv: Protester virker, mener eksperter
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Hvad skræller man med den her?
Over hele landet vinder gratis genbrug frem: »Det er en bragende succes«
Synspunkt: Op på pedalen: Cyklen farer vild i mindre byers livløse bymidter
Bill Gates tager første spadestik – men fremtidens atomkraftværk mangler tilladelser og brændsel
Harvard-forskere: Aliens gemmer sig måske for os her på Jorden
Derfor kører der ingen robotter på fortovet: Drukner i regler
Herhjemme er danskerne klimaduks. Men i udlandet sviner vi mere og mere
Google-opdatering presser ad-blockere: »Vi er alle i big trouble«, siger ITU-professor
Trods flere biler falder antallet af trafikdræbte
Regionernes udgifter til it-drift eksploderer: Må droppe AI-projekter og nyt netværk
Explainer: Derfor strides forskere om nanotråde og topologisk superledning
Grove anklager mod københavnske kvanteforskere om videnskabelig uredelighed
Niels Bohr Institutets gamle bygninger skal rumme nyt kvantehus
Selvkørende busser og midlertidige fortov: Nordiske byer vil af med bilkøerne
Frygter hackere og spioner: Regeringen skærper kravene til sikkerhed i energisektoren
Prosa-formand om Chromebook-sagen: Start forfra med et system, vi kan have tillid til
100 års ødelæggende stenfiskeri vendt på hovedet
Facebook vil træne sin AI på alle dine personlige data - det er ulovligt siger privacy aktivist
Ny metode udvinder lithium fra havvand
Drone fløj gennem vindue: Norske myndigheder raser over kinesisk producent
Leverandørafhængighed og for mange kokke koster: Ekspertgruppe vil samle regionernes it-styring
Kommuner og regioner frygter milliardregning fra nye EU-krav om sundhedsdata
Efter et halvt år på havets bund: Klo løfter Mærsks containere op fra dybet
Skråfotos kortlægger vandets veje på overfladen langt mere detaljeret end hidtil
Ingeniør/økonom: Tvivlsomt om små modulære reaktorer nogensinde vil levere
Politikredse får kritik for sløset kontrol med data i centralt it-system
Rådgiver smækkede røret på, da Ingeniøren spurgte om Nordic Waste. Nu kan de ende med regning
Cheføkonom: Højredrejning i EU kan fordyre den grønne omstilling
Volvo tilbagekalder 72.000 elbiler efter softwarefejl
Kommuner kan få ret til at forbyde nedrivning af klimahensyn
Hver fjerde statslige it-projekt er kørt af sporet: Væsentlige forsinkelser og fordyrelser forude
52 kommuner indgår aftale med Google: Skoleelever skal fortsætte med Chromebooks efter sommerferien
Rod i statikken efter ombygninger: Seksetagers bygning rømmet på Frederiksberg