ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Luftfart
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 26
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 10
I alt: 10
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Luftfart (Læst 11463 gange)
Sophiante
Senior
Indlæg: 388
Luftfart
«
Dato:
22, Maj 2009 - 18:01 »
Jeg er netop hjemkommen med fly fra Warszawa. Deroppe over skyerne har tankerne frit spil og jeg fik ideen til en debattråd i ingeniørdebat, idet især to ingeniør-relaterede emner interesserede mig.
Når man kigger ud på vingens forkant og motorkonsollen (maskinen var en Brasiliansk Embraer 175) er det med stadig undren jeg bemærker, at de aerodynamiske former er dannet af en masse mindre (nogle meget små) alu-plader som hver især er bukket i facon og hæftet på underlaget med et hav af undersænkede nitter. Nitterne sidder nogle steder så tæt, at man skulle mene at pladerne blev svækket. Andre steder på maskinen kan man åbenbart godt presse plader op i dobbeltkrum facon.
Tidligere nittede man også skibe og stålbroer sammen, men det er længe siden. Jeg ved at man i begyndelsen af WW2 designede et jagerfly ved at punktsvejse pladerne sammen. Det lykkedes til sidst men det tog så mange år at løse problemerne, at krigen næsten var forbi før den var færdig.
Men hvorfor H..... er lydkvalitet så lavt prioriteret indenfor luftfart?
I afgangshallerne er der højtaleranlæg som er næsten uforståelige. Jeg ved det kan lade sig gøre at få en bedre forståelighed i store haller, men man gør det ikke altid.
Oppe i flyveren bliver man på et tidspunkt orienteret af piloten om vind og vejr og flyvehøjde. Det er næsten uforståeligt. Her er tale om et simpelt anlæg, ovenikøbet med små højtalere over hver plads men man skal anstrenge sig voldsomt for at få mening i det der bliver sagt.
Hvis man lytter til kommunikationen mellem fly og flyveledere er det næsten uforståeligt for almindelige mennesker. Bevares, der er tale om AM med højeste talefrekvens 3KHz, men kan det ikke gøres bedre?
Jeg har selv arbejdet med radiokommunikation i næsten 50 år og undrer mig over denne jammerlige uforståelighed. Det tager mange år at udvikle nye fly og der ofres meget på sikkerheden, men hvor er lydspecialisterne?
Men skyernes former på oversiden er meget sjove.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Luftfart
«
Svar #1 Dato:
22, Maj 2009 - 20:41 »
Når man nitter fly sammen så er det af sikkerhedgrunde, for at kunne begrænse revnedannelse så vidt muligt til en enkelt plade, som så let kan udskiftet ved at bore nitterne ud og erstatte den med en ny som så nittes. Det kaldes Fail minimizing eller Failsafe construction.
Der er mange der fejlagtigt tro at nitterne ( som hedder nagler på dansk) alene er dem som skal optage forskydningskræfterne mellem pladerne. Således er det ikke. Nitterne skal klemme pladerne så hårdt sammen, at det er deres overflader der ved friktion optager det meste af de trækkræfter der måtte opstå.
Når der er mange små plader ,kan det have flere årsager. Det kan være montage og inspektions indgange for ting og sager i vingen.
Det kan også være styrkegivende tilskud til områder hvor der kan opstå store spændinger.
Da for megen vægt er uønsket i et fly vil sådanne pladers størrelse og tykkelse være begrænset til det nødvendige minimum.
Lige som i vingen er hovedparten af flykroppen bestående af enkeltkrumme flader hvor det rør kroppen består af er afstivet så rrørformen og styrken derved bibevares.
Dobbeltkrumme flader ( og plader) skal sjældent honorere de helt store styrkekrav, men formes som de gør det ovevejende af aerodynamiske hensyn
her et link om hvordan
http://www.ndt.net/article/ecndt98/aero/001/001.htm
og her er et om DC 3 hvor man kan se den underliggende struktur
http://www.douglasdc3.com/dc3tec/dc3tec.htm
De eneste fly som jeg kender til der var punktsvejst var det franske sportsfly Ralleye fra Socata. Den led netop af at man ikke kunne skifte plader, men måtte skifte helevingen og eller kroppen ved så store buler, at en teske plasticpadding ikke knunne udbedre skaden. Revner på mindre kritiske steder kunne dog stopbores og dækkes på en godkendt måde, med en plade der pånittedes, indtil en ny del vinge eller krop kunne skaffes.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Luftfart
«
Svar #2 Dato:
22, Maj 2009 - 20:51 »
Jeg har bemærket i div. udsendelser på Nat.Geo/Disc. at man limer pladerne, ihvertfald nogle steder, før nitter bagefter.
Den store Airbus har vingerne fræset ud af en stor blok alu!
Jeg har ofte tænkt på hvorfor kan stadig hænger ved nitterne. Det kan ikke passe man med de gennemlysnings muligheder man har nu om stunder ikke kan opnå samme måske endda bedre holdbarhed og fleksibilitet.
Argumentet med forringede reparations muligheder holder bestemt ikke. Der er ikke megen forskel på at bore punkt svejsninger ud end nitter.
Faktisk nemmere med punkt svejsninger vil jeg hævde, nitterne har det med at hænge ved boret og køre rundt i hullet.
Jeg tror flyindustrien tøver med at ændre tekniker "når man har noget der umiddelbart virker".
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Luftfart
«
Svar #3 Dato:
22, Maj 2009 - 21:29 »
Jeg har engang i naivitet troet at jeg kunne punktsvejse på Aluminium. Det er dælme svært og lykkedes aldrig for mig.
Hvis man gør det i fly må man have et gevaldigt problem med at eftervise kvaliteten af alle svejsningerne-.
Hvad ser der med pladens styrke omkring en punktsvejsning ?
Tåler en dur alu. lokal opvarmning ?
Logget
Jørgen Harbst
Sophiante
Senior
Indlæg: 388
Sv: Luftfart
«
Svar #4 Dato:
22, Maj 2009 - 22:14 »
På min gamle læreplads (omkring 1965) anvendte man punktsvejst alu-plader, men jeg husker at det tog nogen tid før det lykkedes!
Et uddrag fra flyet F4U Corsair designet i 1940:
"The large fuselage panels were made of magnesium and were attached to the frames with the newly-developed technique of spot welding, thus mostly eliminating the use of rivets".
Men som jeg skrev tidligere havde man mange mekaniske problemer med konstruktionen. Magnesium har dog lidt højere elektrisk modstand end aluminium, hvilket burde gøre det nemmere at punktsvejse. Når man alligevel ikke gør det så mange år senere må der jo være noget godt ved nitning!
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Luftfart
«
Svar #5 Dato:
23, Maj 2009 - 13:26 »
Hej Kusko
Du skriver en masse fornuftigt, så jeg vil kommentere dit indlæg ved at "sakse" lidt i det
Jeg har bemærket i div. udsendelser på Nat.Geo/Disc. at man limer pladerne, ihvertfald nogle steder, før nitter bagefter.
Den store Airbus har vingerne fræset ud af en stor blok alu!
Hovedbjælkerne er mindst i tre stykker, en i højre vinge, en midter og en i venstre vinge. Men det er rigtigt, at de hver især er fræset ud af massive stykker aluminium
Jeg har ofte tænkt på hvorfor kan stadig hænger ved nitterne. Det kan ikke passe man med de gennemlysnings muligheder man har nu om stunder ikke kan opnå samme måske endda bedre holdbarhed og fleksibilitet.
Hvis man kunne, så undgik man nitter, fordi de er så arbejdskrævende, men man limer, der hvor man kan komme til det...eller erstatter aluminiummen med Kulfiber, men det er ikke billigere, det giver bare en lettere og en stærkere konstruktion, der ikke han nittehovedernes vægt(på indersiderne af pladerne) og ikke har de styrkeforringelser som gennemboringerne giver....og det giver
et panel der er inreparabelt...til glæde for fabrikanten
Nu er det således, at lavede man et fly, hvor den håndværksmæssige vurdering alene bestemte, så ville ethvet fly blive for tungt til at kunne lette
Jeg kan huske, da jeg i flyvevåbnet så, hvorledes vingen på en Chipmunk var fastgjort til kroppen, nægtede, at flyve før en jeg havde fået en acceptapel forklaring. To 5/8" bolte i hovedbjælken. En i oversiden og en i undersiden og en 1/4" i forkanten af vingen.
Forklaringen var, at der kun var anvendt materiale af den nødvendige styrke og mængde, så konstruktionenkunne overholde de G, manøvrer,fart og lastnormer, den var konstrueret til (Fligtenvelope)
Argumentet med forringede reparations muligheder holder bestemt ikke. Der er ikke megen forskel på at bore punkt svejsninger ud end nitter.
Jo en hel del. Hvis du ikke rammer en punktsvejsning helt præcist, så kan du klare, at skille dele ad med en fladmejsel eller et lidt større bor.
Du kan ikke bruge en fladmejsel uden at deformere uønsket på et fly(meget tyndmaterialer) og et større bor er ikke tilladt!
En Flymekaniker der rammer ved siden af en nitte, er en arbejdsløs flymekaniker. For den del der skal erstatte den beskadigede er forsynet med huller til nitter fra fabrikken...så!
Faktisk nemmere med punkt svejsninger vil jeg hævde, nitterne har det med at hænge ved boret og køre rundt i hullet.
Ikke hvis man anvender de rigtige bor i den rigtige maskine, så opdager nitten ikke hvad der, sker inden det er forsent
Jeg tror flyindustrien tøver med at ændre tekniker "når man har noget der umiddelbart virker".
Det er korrekt, at ICAO skal godkende ting og har en konservativ tilgang til til fabrikantenes nyskabelser....hvilket alle der flyver synes er ret fornuftigt og modsat, vil fabrikanterne gerne være hændelser som dem Dash 8 har leveret, foruden.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Luftfart
Seneste Debatindlæg
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Politi graver i område tæt på Aarhus i relation til kloak-drabssag
Russisk militærfly er styrtet ned
89-årig får bøde på 100.000 kroner for ulovlige mink
Netværk med bandeforbindelser sigtet for hvidvask
I morgen testes sirener i Skagen
Buschauffør sigtet efter dødelig ulykke i Hvidovre
Danmark fortsætter medlemskab af gruppe, der bekæmper Islamisk Stat
EU-Kommissionen undersøger Google for brud på konkurrencelovgivning
Nemlig har stadig millionunderskud
Rumfartøj med russere og amerikaner landet i Kasakhstan
Rekordmange tog metroen sidste uge
Litauen erklærer undtagelsestilstand på grund af 'smugler-balloner'
Forbrugerråd advarer mod særlige øjenvippeprodukter
Det caribiske hårde koralrev næsten halveret siden 1980
Natklub-ejere rejst til Thailand efter dødelig brand i Goa
Her er kommentatorens bud på den næste Superliga-vinder
Rusland skyder 121 ukrainske droner ned
To meldes dræbt af thailandske styrker i Cambodja
Malaysia Airlines skal betale erstatning til efterladtes familier fra forsvundne MH370-fly
Mindst 23 personer er kommet til skade efter et jordskælv på 7,5 i det nordlige Japan
Nyt fra ing.dk
Vismænd: Skæv og usikker finansiering af kystbeskyttelse bremser effektiv indsats
Millioner af danskeres data afslører: Evighedskemikalier giver mindre babyer og kræft
Trump bløder op i handelskrig: Nvidia må alligevel sælge kraftige chips til Kina
Først i Europa: Oslo styrer metro med mobilnettet
Rigsrevisionen kritiserer: National beredskabsplan er ikke blevet opdateret i seks år
Stort millionbeløb går op i røg: Universiteters danske Dropbox får dødsstødet
Vindmøller og frygten for dem vokser: Derfor er deres dybe brummen så svær at stoppe
Minister erkender svigt: Forbrændingsanlæg måtte slippe alt for meget giftigt kviksølv ud
Danmark uden reservekraft til vinter: Trykluftlager og kæmpebatterier kan være på vej
Lønfest flader ud for ingeniører: »Det var både ventet og sundt«
Deepfakes misbruges i talrige TikTok-videoer: »En uhyggelig og bekymrende ny taktik«
Demens kan bremses med vaccine mod helvedesild
Svensk forsker slår alarm over vindmøllers dybe brummen: Vi gambler med menneskers helbred
Se om du er steget mere i løn end dine ingeniørkollegaer: Én branche slår alle andre
Dansk biotekrobot ser bedre end den skarpeste laborant
Video: Fysikprofessoren forklarer julekagens knæk
Fysik i julekøkkenet: Det store hæveeksperiment
Fusionsfeberen raser: Nu må det briste eller bære
Danmark sender nu grøn brint til Tyskland - det både sviner og er hammerdyrt
Den mest fuldendte og mest underlige af Euklids bøger
1965: Det faseindicerende trafiksignal skal testes i Århus
Tysk vindmølle vil sætte rekord som verdens højeste
★★★☆☆☆ Ny UFO-dokumentar: Historierne er kendte – men ekspertpanelet gør den værd at se
Se eksperternes bud: Sådan ser julefrokosten ud om 25 år
Lyt til fortællingen: Hviler 45 danske teenagere på havets bund midt i Atlanten?
Danske folkekirkepræster banker på i private hjem: Nu starter en debat om misbrug af persondata
Ikke én time med gratis strøm i to måneder: Dunkelflaute har skylden
Europe’s response to cloud giants was “killed from within”: CEO now promises concrete results
Podcast: EU vil lægge vitale dele af GDPR og AI Act i graven
AI-boblen kan briste hurtigere, end mange tror
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Dansk forsvar er til grin for egne penge
I årevis har der været blæst om omstridte kinesiske kameraer: Nu taler den førende producent ud
Aarhus, Roskilde, Næstved og Odense dropper CO2-fangst: Nu bliver det svært at nå klimamål
Slut med at hæfte 'GMO' på al mad skabt med gensakse
GPS-jamming i Østersøen: Nyt russisk angrebstrick presser skibe og fly
Ny rapport: Datacentre er nødt til at bygge egne kraftværker
51-årig mand tiltalt for at stjæle jernbaneklokker forud for dødsulykke
AI udrulles i skoler, når Big Tech trykker på knappen: »Vi kører mod afgrunden«
Om fem år vil de fleste astronomers billeder være forurenet af satellitter
Trumps krig mod 1803-teknologi kan true danske virksomheders cloud
Synspunkt: Budgetoverskridelser i offentligt byggeri: Hvad adskiller 'gode' projekter fra de 'dårlige'?
Opskrift: Blinis med peberrodscreme, gulerodslaks og tang-caviart
Opskrift: Auberginesild i karrydressing
Her er Perseverances nye opdagelse på Mars: Små lysglimt
AI-forskere i opråb til EU-boss: Træk fejlagtig udtalelse tilbage
Kabel til Norge nede i tre døgn: Komponent ramt af samme fejl flere gange
Eksperter støtter kritik af dyr, dansk jernbane: »Noget er systemisk galt«
Budgetskred, hybridkrig og forsinkelser: Nu venter afgørende armlægning om milliarddyr energiø
Plejehjemspersonale opgav at redde beboer fra flammehav: Nu reagerer brandfolk