ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
METAR
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15985
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 82
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 18
I alt: 18
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: METAR (Læst 25603 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Dato:
25, April 2012 - 12:15 »
Der har tidligere været talt om METAR-vejrmeldinger her på sitet.
jeg har i den sidste tid forsøgt at sætte mig ind i koden, blandt andet ved at holde øje med vejrobservationerne for Kulusuk lufthavn fra nooa.gov
Vejrobservationen fra Kulusuk ser sådan ud:
http://weather.noaa.gov/weather/current/BGKK.html
jeg forstår det meste af koden men hvor finder jeg koden for visibility?
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #1 Dato:
25, April 2012 - 12:37 »
Hej Gerda
Visibility er opgivet i meter...eksempel fra dit link:
BGKK 250950Z 21002KT 5000 -SN BKN015 M03/M04 Q1024
betyder
BGKK= Kulusuk (BG er Grønland, KK er Kulusuk)
250950Z= den 25. kl 0950 zulu
21002KT= vind 210 grader 2 knob
5000=sigt 5000 meter
-SN=nedbør: let sne
BKN015=skyer: "broken" i 1500 fod (broken = 5-7 ottenedele af himlen dækket)
M03/M04=temperatur minus 3/dugpunkt minus 4
Q1024= QNH 1024 hPa (lufttryk reduceret til havoverfladen i std. atmosfære)
Hvis sigten er over 10 km skrives bare "9999".
Du kan se danske METAR og TAF her:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
Og koderne er forklaret kort her:
http://www.dmi.dk/dmi/koder.pdf
Håber det hjælper dig lidt videre
Mvh
Jens (som har lært at læse koderne, selvom der er ændret lidt siden jeg lærte det)
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #2 Dato:
25, April 2012 - 15:12 »
Mange tak.
Det hjalp på forståelsen
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
clausn
Debattør
Indlæg: 21
Sv: METAR
«
Svar #3 Dato:
30, April 2012 - 22:09 »
Hej Gerda
Du kan se de lokale METAR på "
www.naviair.gl
" og klikke på region på det lille kort.
MVH
Claus Nielsen
Logget
Claus Nielsen
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #4 Dato:
01, Maj 2012 - 00:37 »
mange tak for linket.
Nu er jeg ved at kunde læse METAR men hvad er TAF?
Hvori består forskellen mellem METAR og TAF
Jeg har forestillet mig at man i TAF kunne læse om banens tilstand, om der er sne på banen, om den er glat, om den er blød, men er dette rigtigt?
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #5 Dato:
01, Maj 2012 - 09:25 »
Hej Gerda
METAR (= Meteorological Aerodrome Report) er det
aktuelle
vejr, denne vil også indeholde informationer om banens beskaffenhed, hvis der fx. er nedsat friktion pga. sne på banen.
Den opdateres normalt hver halve time for travle lufthavne eller hver time for de små lufthavne.
Opdateringen sker 10 minutter i hel og halv. Sker der væsentlig ændringer (en væsentlig ændring er fx. torden) udenfor dette tidsrum udsendes en SPECI. En SPECI er altså en METAR udsendt "udenfor nummer".
TAF (= Terminal Area Forecast) er
vejrudsigten
, altså det forventede vejr i nærmeste fremtid (normalt mindre end 24 timer).
Der kan være to typer TAF:
TAF-FC laves for 9 timer frem i tiden og opdateres hver 3. time.
TAF-FT laves for 24 timer frem i tiden (kun større lufthavne).
Håber det var svar nok
Mvh
Jens
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
METAR
«
Svar #6 Dato:
23, Maj 2012 - 14:18 »
Nu forstår jeg det meste. Der er dog endnu nogle ting jeg er i tvivl om:
BGKK 231150Z 08011KT 9999 FEW019 SCT070 BKN120 03/M01 Q1015 RMK 1SC 3AC 7AC
her er en METAR fra Kulusuk. Jeg forstår at RMK betyder Remark, men hvad betyder 1SC 3AC 7AC
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: METAR
«
Svar #7 Dato:
23, Maj 2012 - 15:47 »
Hej Gerda
Jeg er ikke 100% sikker, men jeg er
ret
sikker på det er yderligere information om skyerne.
I dit eksempel er der 3 skylag:
1) Det nederste er FEW019, dvs. 1-2/8 i 1900 fod. Disse er i RMK (=bemærkning) beskrevet mere præcist med første blok: "1SC". Det betyder 1/8 stratocumulus.
2) Det mellemste lag er SCT070, dvs. 3-4/8 i 7000 fod. RMK er anden blok "3AC", dvs. 3/8 altocumulus.
3) Det øverste lag er BKN120, dvs. 5-7/8 i 12000 fod. RMK er sidste blok "7AC", dvs. 7/8 altocumulus.
Da jeg lærte koderne, angav man alle skymængder i ottenedele ("octas") og det ser ud til, at man nogle steder stadig ønsker at være mere præcis end bare "FEW"/"SCT"/"BKN"/"OVC" som bruges nu.
Skytypen angives normalt kun i selv koden, hvis det er cumulonimbus (CB) eller towering cumulus (TCU).
Men observatøren i Kulusuk har altså ønsket at angive skytyperne på alle lag og det gør han så i RMK. Det har jeg ikke set gjort i (syd-)danske METAR. De eksempler jeg har googlet mig til ser også alle ud til at komme fra dit hjørne af verden, måske er det en slags "lokalaftale" at man angiver det
Grunden til man ellers normalt kun interesserer sig for at specificere, hvis det er CB eller TCU er, at disse er ekstra farlige at flyve igennem (pga. lyn, isning og kraftige op/ned-vinde). Allerhelst flyver man udenom disse skyer!
Håber du kan bruge denne info til noget
Jens
P.S: Lige nu varmt i DK:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/metar_og_taf.htm
METAR eksn 231250z 07010kt cavok 23/11 q1029=
METAR ekyt 231320z 10011kt cavok 25/13 q1028 rmk skc=
METAR ekvj 231250z 06016kt 020v130 cavok 26/18 q1027=
METAR ekka 231320z 08012kt 050v110 9999 few035 25/16 q1027 tempo 08012g22kt=
METAR ekah 231320z auto 07011kt 9999ndv ncd 24/11 q1028=
METAR ekeb 231320z auto 10012kt 070v140 9999ndv ncd 24/17 q1026=
METAR ekbi 231320z 09013kt 070v140 cavok 23/15 q1027=
METAR ekvd 231250z 07015kt cavok 21/15 q1026=
METAR eksp 231320z 11012kt 9999 few025 sct200 23/17 q1026 nosig=
METAR eksb 231250z 08018kt cavok 21/16 q1026=
METAR ekod 231250z 05009kt 9999 few025 20/16 q1027=
METAR ekrk 231320z auto 10016kt 9999ndv ncd 24/12 q1027=
METAR ekch 231320z 09015kt cavok 24/11 q1027 nosig=
METAR ekrn 231320z auto 06021g31kt 9999ndv ncd 19/12 q1026=
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Alt det andet, diverse
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
METAR
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
jj-
[23, November 2024 - 20:01]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Norwegian-fly fra Kastrup tvunget til at vende om
Tre anholdt i sag om død israelsk-moldovisk rabbiner
Jesper Jensen ændrer kurs og udtager alligevel en EM-reserve
Israel: Flere såret efter mere end 180 raketter og droner
Brøndby vaklede og endte med at snuble i uafgjort mod Sønderjyske
Tre mænd er kendt skyldig i homofobisk drab i Spanien
Vejdirektoratet: Undgå lette køretøjer på Sallingsundbroen
Iran forbereder et modsvar til Israel
Uruguay går til stemmeurnerne, i det der kan blive et uhyre tæt valg
De blå heste fra Randers spiller sig på en delt førsteplads
Danish Crown tilbagekalder hakket oksekød
Dronning Mary afslører ny podcast
Landstræneren mener, at dansk keeper kan blive verdens bedste
Fire meter lang hval er skyllet op på strand i Vestjylland
38-årig mand erkender drab på 67-årig kvinde
Hizbollah: Vi har angrebet israelsk flådebase
Én libanesisk soldat dræbt og 18 såret i israelsk angreb
Ursula von der Leyen byder ny COP29-aftale velkommen
Stor brand opsluger slumområde i Manila
Mand hev stor køkkenkniv frem, da han røvede sandwichbutik
Nyt fra ing.dk
Vægte, snyd og journalistenheder
Hent hr. Petersen
Helt ny forklaring bag årsagen til diabetes: »Skelsættende,« siger dansk ekspert
DI: For mange jordskurke - tag kontrollen væk fra kommunerne
Sådan kan ‘umulige’ molekyler fremstilles
I Dubai griner selv europæerne af EU's tech-regler
Drillepind fra en lille drillert
Robothund gennemfører marathon - uden opladning
Synspunkt: Selvbetjenings-teknologien sniger sig ind overalt - det er til at få spat af
Voldsom oprustning på en uge: Her er missilerne, der har eskaleret krigen i Ukraine
Ugens debat: Hvorfor kørte han gennem muren?
Unik teknologi bag danske højtemperatur-superledere: Sådan løser de udfordring med vekselstrøm
Spørg Fagfolket: Hvorfor ligger sneen så ujævnt på fliserne?
Nye anbefalinger for AI på ungdomsuddannelser
Superleder-svindelforsker får sparket
Podcast: Missiler over Ukraine, Musk raketter til Månen og Bluesky til alle
Ny finanslov gør det billigere at reparere hårde hvidevarer
Efter Ingeniøren-afsløring: Derfor skal danskerne drikke giftig PFAS
Saudi-Arabien nægter aftale om stop for olie og gas
The New York Times vs. OpenAI: ChatGPT-skaberen har slettet data i retssag, hævder avisen
Ingeniøren beklager uberettigede udsagn i leder om By & Havn
Komplicerede krumspring for vandmiljøet: Nu er vejen banet for Aarhus’ store renseanlæg
Synspunkt: Grøn aftale er historisk – dårlig – for Bornholm
Amazon gav op: Sådan virker Danmarks første Føtex uden ansatte
Læs papirudgaven af Ingeniøren
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«