ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Servoens lov og pris! ;-)
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15981
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 80
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 60
I alt: 60
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Servoens lov og pris! ;-) (Læst 33404 gange)
John Larsson
Senior
Indlæg: 979
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
«
Svar #15 Dato:
30, April 2012 - 14:26 »
Det der ikke passer i dit tidligere indlæg er: "Hvis vi er enige om at standselængden er 8 meter ved 30 km/t så kan vi vel også være enige om at denne længde er 32meter"
Hvis du har indregnet reaktionstiden i det du kalder "standselængden", så udgøres en del af de 8 m det der svarer til reaktionstiden. I dette tilfælde er selve bremselængden maks 5 m og reaktionstiden så ca. 0,27 s. Når du kører 60 km/h er det kun bremselængden der vokser med kvadraten på hastighedsforøgelsen; den bliver maks. 20 m. Dertil kommer at den fordoblede hastighed ved 0,27 s giver 6 m. Totalt er det du kalder standselængden altså maks. ca. 26 m og ikke dine 32 m! Ved 90 km/h bliver differencen selvfølgelig endnu større! Jeg har ikke adgang til programkoden for din sjove lille script eller hvad det hedder, men du kan jo selv prøve at få det rettet, hvis du altså er enig med mig! ;-)
«
Senest Redigeret: 30, April 2012 - 14:57 af John Larsson
»
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
«
Svar #16 Dato:
30, April 2012 - 14:59 »
Jeg er enig med John på begge punkter:
Bremselængden er sat for lang og danske bilister kører for tæt.
8m var, da jeg tog kørekort for m-a-n-g-e år siden den
bremse
længde, en bil skulle kunne overholde ved 30 km/t for at have lovlige bremser.
Det hævdedes af sagkyndige, at den i sin tid var sat som det rimelige for, hvad man kunne kræve af en Ford A på grusvej ...
I praksis har jeg aldrig kørt en bil, hvor bremselængden på tør asfaltvej var over det halve af dette.
Det næste punkt er reaktionstiden. I min køreundervisning skulle vi regne med 1 sekund - og det er også ca. det dobbelte af det rimelige for en normalt vågen fører.
Udregningen af
standse
længde går naturligvis på, at reaktionslængden stiger proportionalt med hastigheden (det er den strækning, man når at køre i reaktionstiden), hvorimod bremselængden handler om at afvikle kinetisk energi og derfor stiger med hastigheden i anden.
Med indsættelse af passende konstanter burde det være en simpel sag for alle ingeniører - uanset studieretning - at opstille den generelle formel for standselængde.
Jeg kan så tilføje, at hvis man kører efter de regler jeg lærte i køreskolen, går der ikke mange sekunder før den forankørende ikke længere er bilen lige foran, for der er smuttet en anden ind imellem!
Desuden er det ganske normalt i en personbilkø, at man ikke kun holder øje med den forankørende, men også med den foran og foran igen - og lyser et par stoplygter fremme i rækken, får bremsen straks et let tryk.
Det reaktionsmønster tror jeg er normalt for de fleste bilister og medvirkende til, at der trods alt ikke sker flere harmonikasammenstød.
Vurderingen af, hvad der er "sikker" afstand er mange tilbøjelige til at foretage for snævert. Men måske ville det hælpe, hvis udgangspunktet i køreundervisningen var realistisk og ikke vanvittigt overdrevne sikkerhedsafstande.
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
«
Svar #17 Dato:
30, April 2012 - 19:12 »
Nu er det 50 år siden jeg fik kørekort og som
Morten skriver så var bremselængden fra 30 km/t den gang indiskutabelt 8 meter, hvis man ville erhverve et kørekort.....og hvad man i ungdommen nemmer man ikke i alderdommen glemmer
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Servoens lov og pris! ;-)
«
Svar #18 Dato:
30, April 2012 - 22:31 »
Nej selv for 45 år siden var læren at bremselængden på tør asfalt højest måtte være 8 m. Det blev samtidigt nævnt at den normalt ville være væsentlig kortere.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Servoens lov og pris! ;-)
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
jj-
[17, November 2024 - 07:39]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Joe Biden: Skandaløst at udstede arrestordre på Israels premierminister
Trump peger på Pam Bondi som justitsminister
Zelenskyj reagerer på ballistisk missil fra Rusland
Mistænkt spion varetægtsfængslet i fire uger i Norge
Vær forsigtig: Østjyllands politi advarer om isglatte veje
Populær tysk forsvarsminister freder Olaf Scholz: 'Vi har en forrygende kansler'
Kraftigt snevejr udfordrer trafikken på Sydsjælland
Mexico gør klar til at modtage deporterede mexicanere fra USA
Trine Østergaard er ny anfører for håndboldlandsholdet
Politiet advarer om glat føre efter flere trafikuheld i Nordjylland
Nogle boligejere med F3- og F5-lån får højere renteudgifter næste år
Kvinde dømt for at voldtage sin retarderede søn
Alternativet smidt ud af finanslovsforhandlinger
Ansøgningsfristen er slut: Rekordmange har søgt julehjælp i år
Ti personer fra hvidvasknetværk anholdt
Silkeborg IF-fans i protest over salg
Nye portrætter af kong Frederik og dronning Mary offentliggjort
Kattegat slipper for dumping fra nyt kæmpe rensningsanlæg i Aarhus
Sveriges forsvar har afgivet første rapport om kabelbrud i Østersøen
Randers Kommune politianmelder søsterselskab til Nordic Waste
Nyt fra ing.dk
Læs papirudgaven af Ingeniøren
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Ekspert efter brud på kabler i Østersøen: »Svært at se, at der er tale om tilfældigheder«
Da broerne blev bygget i 1960’erne, blev vejene ikke saltet. Nu trænger saltet ind i armeringen
Netcompany henter topdiplomat til direktør-stilling
Litium-producent: Vesten kan ikke slippe for Kinas produktion
Tre manøvrer, som kan forbedre kontrollen med forurenet jord
Europas medicin-vagthund anklages for inhabilitet: Kan man både blåstemple lægemidler og arbejde for dem, der laver dem?
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Millioner flygter fra Musks kaos: Sådan fungerer Bluesky
Internetkabler i Østersøen ødelagt
Se med LIVE: Starship vil gentage landing i tårn – og fartøj på havet
De største danske it-projekter går voldsomt over budget - i Norge bliver de fleste billigere
Eksperter giver aftale lun modtagelse: Vi risikerer stadig år med massivt iltsvind
Massiv kritik af danske myndigheder: Farlig trafikstøj koster danskere livet
Danmark fordobler bidrag til ESA ...alligevel ærgrer dansk astronaut sig
1000 forskere slog i bordet: Nu er nobel-belønnet AI-system åbent for alle
Svenske ingeniører sniger teknologi ind i briller: »Om fem år er det slut med almindelige modeller«
Branchefolk reagerer med latter og skuffelse på ny afvisning af havmølleprojekter
Grønt lys til hoppesikring af Parken: Nationalarenaen skal forstærkes
74 folketingsmedlemmer har lækkede passwords og mails på Dark Web
Overblik: Stor 'landbrugsaftale' ser ud til at blive algegrøn
Rigspolitiets centrale it-systemer bryder loven: »Det er uheldigt«
Verdens storbyer bliver mindre grønne - I Europa skiller én by sig ud
Hvor er de resterende ti skibskronometre?
På færten af japansk pileurt og Bilag IV-arter: Hundesnuder bruges i naturovervågning