* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15981
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 74
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 59
I alt: 59

Forfatter Emne: Gas termocoupler  (Læst 33146 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Gas termocoupler
« Svar #30 Dato: 09, September 2018 - 23:12 »
"Hvis det er varme der skal væk er det oplagt med vandkøling"

Kun hvis det er en åben køling der forsynes med f.eks. grundvand. Ellers er forskellen på luftkøling og vandkøling lig 0.

En såkaldt "vandkølet" motor på en bil er også luftkølet. Vandet fungerer kun som varmetransportør, kølingen foregår med luft i - ja, rigtigt - køleren :)


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gas termocoupler
« Svar #31 Dato: 11, September 2018 - 16:42 »
Citér
Ellers er forskellen på luftkøling og vandkøling lig

Nej den store forskel er at varmeovergangen  fra metal til  væske er langt større end fra metal til luft. Derfor er vandkølingen af cylindrene i bilens motor mere effektiv.

Vandet kan man derefter luftkøle med en effektiv overflade i køleren ,som er langt større end hvad der kan opnås ved kølefinder på cylinderne.

End vandkølet motor vil derfor kunne få større effekt end end en ren luftkølet med samme slagvolumen.
Dertil kommer energispild til at konstant at  trække en køleluftblæser.

Dengang benzinmotorer var almindelige i militærfly, blev der  brugt vandkøling i visse typer.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Gas termocoupler
« Svar #32 Dato: 11, September 2018 - 20:39 »
Ja, Harbst, det er indlysende. Men dit svar drejer sig kun om, hvor store varmemængder man kan aflede.
Men hvis vandet løber i et lukket kredsløb er det i sidste ende luftkøling.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Gas termocoupler
« Svar #33 Dato: 14, September 2018 - 10:55 »
Nu er der mange ting i det køleskab der er modsat den viden jeg har fra den gang jeg byggede varmepumper. Det virker nærmest som om man gør alt for ikke og komme af med varme/kule. I år virkede skidtet fint på 220, men ikke på gas eller 12V-dc selv om begge gav fint varme, men intet kule. 12v var det indlysende at det var varmelegeme der var slidt. MEN noget fik mig til og måle strøm 7A. Ehhh  Ω lov? Jeg husker kun, at 12v/1 Ω=12A. Resten skal jeg genopfinde. Modstand ved accu var 2,2 Ω. Det passede med 65 Watt. Nu er stumper til den slags køl altid mindst 500,-kr. Nyt er nu nyt. Klippede ledninger til legemet og "kom" til og måle der. 1,2 Ω / 120Watt!!! Direkte forbundet (andre ledninger) til accu; virkede den ! El-installationen er lavet af et geni, noget virkede, men jeg viste ikke hvorfor. Alt 12 ac, 12dc og 220 koblet med samme brune farve. Alt bagved ovn med håbløs adgang på knæ og varme fra ovnen. Jess, det blev til skævbider, vold og alt "installation røg ud. Nu er der intet el der virker, men jeg ved hvorfor ! ;D

Men gas? Der er ny brænder på. Bare synet af adgang til den gav kvalme. Jeg skar A4 stort hul i siden på vognen. Ude i det frie brændte den med flamme <lille ært. NY regulator direkte på flasken, det samme. Frem med lup, ud med dysen. Mega-super forsigtig rensning med 0,05 kobber tråd, x2, x3 osv. Jess det var det. Nu fin flamme.

Konklusionen er, at det ikke er nok med "skosten" er varm eller varmelegeme. Åbenbart uden de ca. 100 Watt varme vil det ikke virke.
Ventilatorer vil jeg installere efter eget hoved, for den der sad i havde ikke ret til og fungere. Hvem har dog lavet de konstruktioner?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk