ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Bornholmtunnel søger midler til feasibility study
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15982
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 119
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 64
I alt: 64
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Bornholmtunnel søger midler til feasibility study (Læst 7708 gange)
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Bornholmtunnel søger midler til feasibility study
«
Dato:
06, Oktober 2007 - 10:03 »
Foreningen Bornholmtunnel har af Bornholms Politi fået anerkendt en offentlig indsamling af midler til fordel for midler til en grundkapital i en fond med det formål at tilvejebringe en fast trafikforbindelse til Bornholm.
Målet er i første omgang at skaffe de 725.000 kr. til det første forstudie af en tunnelløsning, som rådgivningsfirmaet COWI A/S i 2006 gav et tilbud på til Foreningen Bornholmtunnel.
Ved at yde et bidrag øger du chancerne for selv at få glæde af tunnelen.
Du kan give dit bidrag ved at indbetale til Nordea reg. 0650 kontonr. 6449-625-682. Læs mere på
www.bornholmtunnel.dk
Nedenstående er sakset fra
www.bornholmtunnel.dk
:
5 milliarder kroner - eller tyve
På Færøerne blev man i 2002 færdig med at bygge den knap fem kilometer lange vejtunnel Vágatunnilin under Vestmannasund, der går knap 105 meter ned under havoverfladen. Tunnelen har kun kostet omkring 240 millioner kroner og åbnede den 10. december 2002.
Den 29. april 2006 åbnede den 6.2 km lange Norðoyatunnilin, som ligeledes har kostet under en halv milliarder kroner at bygge. (Se billeder)
Der er omkring 35 kilometer mellem Vang og Sandhammaran i Sverige - med op/nedkørsel kommer tunnelen nok op på over 40 kilometer.
Hvis man kunne bruge den samme teknik som på Færøerne, vil en syv gange så lang tunnel mellem Bornholm og Sverige koste omkring 2-3 milliarder kroner - eller svarende til 5-7 års omsætning på BornholmsTrafikken.
BornholmsTrafikkens årlige driftsudgifter har de seneste år ligget på omkring 400 millioner kroner om året - med et driftsunderskud på omkring 100-150 millioner kroner om året.
Hvis BornholmsTrafikkens nuværende årlige drift på 400 millioner kroner kan overføres til en 30-årig finansiering af en tunnel, vil man have omkring 10 milliarder til at bygge Bornholmtunnelen.
På et møde den 18. april 2006 kom en tunnelekspert fra COWI med et optimistisk bud på en pris mellem 5 og 20 milliard kroner.
Mike Smith fra
www.tunnelbuilder.com
skriver 3-11-2002:
There is an abundance of knowledge amongst Norwegian contractors about fjord crossings of up to 10 km length. Equally, having opened the world's longest road tunnel last year, they know a lot about tunnels up to 25 km in length. To apply this knowledge to a subsea tunnel of 35 km is within the limits of credibility. Since Laerdal, the equipment has improved, to the extent that Atlas Copco now offers fully-computerised drillrigs that will advance 6 m/round drilling an exact profile; Dyno Nobel offers emulsion explosives that will ensure maximum returns on this quality of drilling, with less noxious fumes; Swedvent offers fans that will ventilate over the distances involved; and Volvo offers loaders and haulers.
So, you have the skills and equipment available on your doorstep. What will it cost? Ten years ago Statens Vegvesen achieved less than Euro 5,000/m on Flam-Gudvangen, which at 11.5 km was the longest road tunnel at the time, and was developed from one portal. On the assumption that your Bornholm tunnel can be developed from two portals, and allowing for cost escalation on the 17.5 km distances from portal to centre, I would expect bids in the order of Euro 10,000/m, so you should get some change from Euro 350 million [2,5 milliarder dkr, red.] for the complete job.
Priseksempler:
Storebæltsbroen:
Budget: 10.345 mio. kr.
Pris: 13.878 mio. kr.
Overskridelse: 34 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Storebæltstunnelen:
Budget: 3.518 mio. kr.
Pris: 7.745 mio. kr.
Overskridelse: 120 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Øresundsforbindelsen:
Budget: 14,900 mio. kr.
Pris: 21.900 mio. kr.
Overskridelse: 50 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Københavns Metro
Budget: 4.500 mio. kr.
Pris: 9.000 mio. kr. (seneste skøn)
Overskridelse: 100 pct.
I/S mellem Ørestadsselskabet og
Københavns Kommune
Farøbroen:
Budget: 745,8 mio. kr.
Pris: 969,2 mio. kr.
Overskridelse: 30 pct.
Offentligt
Victoria Line, Metro i London:
Budget: 48,1 mio. pund
Pris: 70,0 mio. pund
Overskridelse: 45,5 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
Tunnelen under Den engelske Kanal:
Budget: 2600 mio. pund.
Pris: 4650 mio. pund
Overskridelse: 78,8 pct.
Offentligt ejet aktieselskab
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Bornholmtunnel søger midler til feasibility study
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
harbst
[22, November 2024 - 13:45]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Hvor er Morten Jødal ?
af
E. Tranberg
[03, Oktober 2024 - 22:23]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Politi forlader park efter jagt på muligt begravet spædbarn
Mindst 18 døde i Pakistan efter sekterisk drab
Lufthavnsforsker om ny investor til Aarhus Lufthavn: Kan være sidste skud i bøssen for rutefly
EU-parlamentarikere vil undersøge, om Elon Musk har udbredt egne indlæg på X
Over 300 ngo'er i fælles opråb: Smut fra COP-forhandlinger, hvis ikke der kommer flere penge på bordet
Slut med bratwurst og glühwein: Flere julemarkeder i København skal være mere lokale
Briterne må købe frugter andre steder fra efter spanske oversvømmelser
Angela Merkel er bekymret for Trumps tætte forbindelser til Elon Musk
Nato-generalsekretær har mødtes med Donald Trump
Hver tredje elev bliver forstyrret af telefoner og computere i undervisningen
Staten New York ophæver en over 100 år gammel lov mod utroskab
Israelsk angreb rammer boligblok i Beirut
Empire State Building i New York lyste op i rødt og hvidt til ære for danske Victoria
Vejdirektoratet melder om rolig nat og kun pletvis glatte veje
Regeringen i Laos påbegynder efterforskning efter dødsfald blandt turister
2024 er det mest dødelige år for nødhjælpsarbejdere nogensinde målt
"Diddy" skal fortsat blive bag tremmer, imens dommer overvejer kaution
Hospitalsdirektør og seks ansatte dræbt i angreb i Libanon
Esbjerg Energy sejrer i det sydjyske derby for tredje gang i træk
Nordsjællandsk motorvej spærret af lastbiler
Nyt fra ing.dk
Voldsom oprustning på en uge: Her er missilerne, der har eskaleret krigen i Ukraine
Ugens debat: Hvorfor kørte han gennem muren?
Unik teknologi bag danske højtemperatur-superledere: Sådan løser de udfordring med vekselstrøm
Spørg Fagfolket: Hvorfor ligger sneen så ujævnt på fliserne?
Nye anbefalinger for AI på ungdomsuddannelser
Superleder-svindelforsker får sparket
Podcast: Missiler over Ukraine, Musk raketter til Månen og Bluesky til alle
Ny finanslov gør det billigere at reparere hårde hvidevarer
Efter Ingeniøren-afsløring: Derfor skal danskerne drikke giftig PFAS
Saudi-Arabien nægter aftale om stop for olie og gas
The New York Times vs. OpenAI: ChatGPT-skaberen har slettet data i retssag, hævder avisen
Ingeniøren beklager uberettigede udsagn i leder om By & Havn
Synspunkt: Grøn aftale er historisk – dårlig – for Bornholm
Komplicerede krumspring for vandmiljøet: Nu er vejen banet for Aarhus’ store renseanlæg
Amazon gav op: Sådan virker Danmarks første Føtex uden ansatte
Læs papirudgaven af Ingeniøren
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«
Ekspert efter brud på kabler i Østersøen: »Svært at se, at der er tale om tilfældigheder«
Da broerne blev bygget i 1960’erne, blev vejene ikke saltet. Nu trænger saltet ind i armeringen
Netcompany henter topdiplomat til direktør-stilling
Litium-producent: Vesten kan ikke slippe for Kinas produktion
Tre manøvrer, som kan forbedre kontrollen med forurenet jord
Europas medicin-vagthund anklages for inhabilitet: Kan man både blåstemple lægemidler og arbejde for dem, der laver dem?
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Millioner flygter fra Musks kaos: Sådan fungerer Bluesky
Internetkabler i Østersøen ødelagt