* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15982
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 119
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 64
I alt: 64

Forfatter Emne: Bornholmtunnel søger midler til feasibility study  (Læst 7708 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Bornholmtunnel søger midler til feasibility study
« Dato: 06, Oktober 2007 - 10:03 »
Foreningen Bornholmtunnel har af Bornholms Politi fået anerkendt en offentlig indsamling af midler til fordel for midler til en grundkapital i en fond med det formål at tilvejebringe en fast trafikforbindelse til Bornholm.

Målet er i første omgang at skaffe de 725.000 kr. til det første forstudie af en tunnelløsning, som rådgivningsfirmaet COWI A/S i 2006 gav et tilbud på til Foreningen Bornholmtunnel.

Ved at yde et bidrag øger du chancerne for selv at få glæde af tunnelen.

Du kan give dit bidrag ved at indbetale til Nordea reg. 0650 kontonr. 6449-625-682. Læs mere på www.bornholmtunnel.dk

Nedenstående er sakset fra www.bornholmtunnel.dk:
5 milliarder kroner - eller tyve

På Færøerne blev man i 2002 færdig med at bygge den knap fem kilometer lange vejtunnel Vágatunnilin under Vestmannasund, der går knap 105 meter ned under havoverfladen. Tunnelen har kun kostet omkring 240 millioner kroner og åbnede den 10. december 2002.

Den 29. april 2006 åbnede den 6.2 km lange Norðoyatunnilin, som ligeledes har kostet under en halv milliarder kroner at bygge. (Se billeder)

Der er omkring 35 kilometer mellem Vang og Sandhammaran i Sverige - med op/nedkørsel kommer tunnelen nok op på over 40 kilometer.

Hvis man kunne bruge den samme teknik som på Færøerne, vil en syv gange så lang tunnel mellem Bornholm og Sverige koste omkring 2-3 milliarder kroner - eller svarende til 5-7 års omsætning på BornholmsTrafikken.

BornholmsTrafikkens årlige driftsudgifter har de seneste år ligget på omkring 400 millioner kroner om året - med et driftsunderskud på omkring 100-150 millioner kroner om året.

Hvis BornholmsTrafikkens nuværende årlige drift på 400 millioner kroner kan overføres til en 30-årig finansiering af en tunnel, vil man have omkring 10 milliarder til at bygge Bornholmtunnelen.

På et møde den 18. april 2006 kom en tunnelekspert fra COWI med et optimistisk bud på en pris mellem 5 og 20 milliard kroner.

Mike Smith fra www.tunnelbuilder.com skriver 3-11-2002:

There is an abundance of knowledge amongst Norwegian contractors about fjord crossings of up to 10 km length. Equally, having opened the world's longest road tunnel last year, they know a lot about tunnels up to 25 km in length. To apply this knowledge to a subsea tunnel of 35 km is within the limits of credibility. Since Laerdal, the equipment has improved, to the extent that Atlas Copco now offers fully-computerised drillrigs that will advance 6 m/round drilling an exact profile; Dyno Nobel offers emulsion explosives that will ensure maximum returns on this quality of drilling, with less noxious fumes; Swedvent offers fans that will ventilate over the distances involved; and Volvo offers loaders and haulers.

So, you have the skills and equipment available on your doorstep. What will it cost? Ten years ago Statens Vegvesen achieved less than Euro 5,000/m on Flam-Gudvangen, which at 11.5 km was the longest road tunnel at the time, and was developed from one portal. On the assumption that your Bornholm tunnel can be developed from two portals, and allowing for cost escalation on the 17.5 km distances from portal to centre, I would expect bids in the order of Euro 10,000/m, so you should get some change from Euro 350 million [2,5 milliarder dkr, red.] for the complete job.

Priseksempler:


Storebæltsbroen:
Budget: 10.345 mio. kr.
Pris: 13.878 mio. kr.
Overskridelse: 34 pct.
Offentligt ejet aktieselskab

Storebæltstunnelen:
Budget: 3.518 mio. kr.
Pris: 7.745 mio. kr.
Overskridelse: 120 pct.
Offentligt ejet aktieselskab

Øresundsforbindelsen:
Budget: 14,900 mio. kr.
Pris: 21.900 mio. kr. 
Overskridelse: 50 pct.
Offentligt ejet aktieselskab

Københavns Metro
Budget: 4.500 mio. kr.
Pris: 9.000 mio. kr. (seneste skøn) 
Overskridelse: 100 pct.
I/S mellem Ørestadsselskabet og
Københavns Kommune
Farøbroen:
Budget: 745,8 mio. kr.
Pris: 969,2 mio. kr.
Overskridelse: 30 pct.
Offentligt

Victoria Line, Metro i London:
Budget: 48,1 mio. pund
Pris: 70,0 mio. pund
Overskridelse: 45,5 pct.
Offentligt ejet aktieselskab

Tunnelen under Den engelske Kanal:
Budget: 2600 mio. pund.
Pris: 4650 mio. pund
Overskridelse: 78,8 pct.
Offentligt ejet aktieselskab


god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk