ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1399
Flest online idag: 91
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 52
I alt: 52
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Nuværende konstruktion af vindmøller (Læst 16361 gange)
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Dato:
10, Januar 2008 - 00:09 »
Jeg har netop læst nedenstående indlæg og tilhørende debat på ing.dk
http://ing.dk/artikel/84444
(må vi linke til ing.dk)
Man vil gerne have flyttet vægten fra toppen af vindmøllen, hvilket giver rigtig god mening i forhold til konstruktion af møllen og efterfølgende service af generator, gear mm.
Vil det egentlig ikke være muligt at have et vinkelgear i toppen af møllen og så en lodret aksel ned igennem tårnet. Så vil man være i stand til at kunne placerer alle service krævende genstande i bunden af møllen. Samtidig vil man kunne spare mange tons stål i konstruktionen af tårnet da det ikke længere skal bære den samme vægt!
Er det fuldstændig hen i vejret, eller vil det være muligt?
MVH Tommy
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #1 Dato:
10, Januar 2008 - 08:16 »
Du må linke til det du læser på nettet, og du må citere med kildehenvisning - nogle artikler forsvinder og det kan så være godt med et referat af hensyn til vores debatarkiv (som forhåbentlig ikke forsvinder)
Jeg er ikke maskin-ingeniør men kan godt se problemet i at "al" vægt placeres i toppen af en mølle og derfor gøres der et forsøg på at sænke tyngdepunktet, her ved hjælp af hydraulisk udveksling.
En kardanaksel ned gennem tårnet er nok for kompliceret, på den anden side påpeges det i ing.dk's debat at hydrauliske gear har en begrænset levetid.
Hvorfor transporter man elektricitet i land fra havvindmøller via kabler, hvorfor lader man ikke møllerne produceret brint - de står jo i "saltvand til halsen" og transporterer dette ind.
Brint er jo i følge statsministeren fremtidens energi
kilde
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #2 Dato:
10, Januar 2008 - 10:19 »
Jeg er vokset op med egen mølle i baghaven, og krøjegearet på den revnede, da møllenhatten altid stod og virrede i forhold til tårnet.
Løsningen var et bremsebånd der blev spændt om krøjekransen.
Pointen er at et vinkelgear (og Vestas har stadig problemer med deres almindelige gearkasser) ikke kan tåle de konstant varierende slagagtige kræfter, hvilket man fandt ud af i de moderne møllers barndom.
På en vindmotor kan man bare overdimensionere, det bliver rasende dyrt på en 1MW mølle.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #3 Dato:
10, Januar 2008 - 16:41 »
Jeg vil tro at et mølletårns dimensionering er bestemt af vindlasten, medens massen af maskineriet i toppen er underordnet, og måske ovenikøbet er med til at dæmpe vibrationer.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #4 Dato:
10, Januar 2008 - 19:48 »
Harbst har ret. Tårnet er hovedsagligt dimensioneret for vindlasten og har intet besvær, med at bære generator og gear.....som det er idag!
Der er selvfølgelig også en grænse for, hvor meget man kan overdimensionere et gear vægtmæssigt, før end det er det, der er udslagsgivende for tårnets dimensionering.
Forslaget med et vinkelgear og en aksel ned gennem tårnet, udspringer netop af et ønske om, at kunne overdimensionere en gearkasse, så det ikke var den der voldte problemer og en forestilling om, at så kunne tårnet gøres spinklere.
Vinkelgearkassen betyder dog, at der kommer en ekstra gearkasse ind i billedet, der skal være mindst lige så veldimensioneret, som de geakasser man allerede anvender, plus, at tårnet nu også skal dimensioneres for, at modvirke den vridning, som vinkelgearet påfører tårnet, for at overføre kræfterne til den lodrette aksel.
De gamle gamle kornmøller havde lodrette aksler til at drive kværnene, men her er er der tale om 15 til 20 kW output. Dette vrid kunne nemt optages i den solide gamle træmølle konstruktion.
Alligevel kan man se, at at før den mekaniske vinddrevne krøjemekanisme, var møllen, specielt stubmøllen, forsynet med en stang ,der gik ned til jorden, der dels anvendtes til at krøje møllehattet eller hele møllen , men som også skulle modvirke kværn vriddet.
I en stor moderne mølle, er der helt andre kræfter på spil
Husk på at 1MW er lig med 1000kW eller 1333 hk.
Det næste problem. En aksel der skal kunne overføre 3 eller flere megawatt, er ikke noget sugerør. Den er at sammenligne med en skibskrueaksel og med samme længde som tårnet og skal have nogenlunde den samme diameter som mølleakslen.
Hvis det er en Ø 200 mm aksel så vejer en sådan svend i omegnen af 250 kg per meter. og en 40 meter aksel 10 ton. Dertil komme støttelejer med mere. Denne vægt plus vægten af selve mølleakslen, vinkelgearet og den ekstra vægt der skal til at styrke tårnet, gør, at der ikke vil være tale om en vægt besparelse.
Til slut er der endnu et problem. Det er, at en lang aksel, kan finde på at opføre sig som en torsionsfjeder( og et sjippetov). Det ville ikke betyde alverden, hvis møllen leverede en konstant jævn belastning. Det gør møller ikke, derfor er der gear problemer. Denne fjedervirkning skal man så både dimensionere vindmøllevingerne, vinlkelgearet og gearkassen på jorden for.
Konklusionen de fleste ingeniører vil komme til, er at ideen er sild af jern.
For som Tranberg fortæller, så kunne man udemærket tillade sig at overdimensionere mindre møller, men i de størrelser møller vi taler om ,vil disse blive nærmest ubetalelige.
Det der bragte den lille danske Riisager mølle frem i lyset, var at den kunne anvende, et almindelig billigt standardgear og en billig standard asynkronmotor. Og det var nemt at overdimensionere gearet for en rimelig sum penge.
Men da møllerne blev større så indskrænkedes udvalget af mulige anvendelige motorer og gearkasser. Ved bygningen af Tvindmøllen
var der intet standard at skaffe.
Her stopper mit kendskab til hvorledes man så klarer sig i vindmølle industrien. Men jeg forstiller mig at de motorer og gearkasse der idag anvendes er specialfremstillede.
Hvorfor hydraulik ikke vil blive førstevalget, ligner tildels vinkelgear problematikken, idet det er fantastiske kræfter der kan omsættes hydraulisk. Men energitabene i sådant et sytem og andre problemer dermed,gør at det heller ikke kommer på tale.
Hvis man ønsker gearløse systemer, skal man vælge vindmøller fra Nordex( kan ses på Puttgartens havn) hvor man istedet har designet en mangepolet generator, så man slipper for gearet.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #5 Dato:
15, Januar 2008 - 14:14 »
Jeg er jo slet ikke gammel nok til at kunne huske da man startede med udviklingen af vindmøller :-)
Men man kan altså klart konkluderer at det ikke er muligt ved den størrelse møller man har i dag.
MVH Tommy
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Seneste Debatindlæg
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Misundelse
af
jj-
[06, September 2025 - 19:25]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Google ads:
DR-Nyheder
Transportminister sikrer direkte tog mellem Struer og København
Mindst 50 sudanesiske flygtninge døde i brand på båd ud for Libyen
Aros var de unges favorit under K7
Kinesiske teenagere skal betale millonerstatning for at tisse i suppe
Pårørende til dansker, der døde i norsk jordskred, takker redningsfolkene
Mand idømt 12 års fængsel og udvisning for drab på slagterikollega
13 med familie-relation anholdt for hvidvask i millionklassen
126 cyklister taget i at cykle på fortovet samme sted
Samsøs hurtigfærge taget ud af drift indtil 21. september
60-årig dømt for Facebook-kommentar om Hamas
Moderaterne i Randers ekskluderer byrådsmedlem
Spanien trækker sig fra Eurovision, hvis Israel deltager
To efterlyste drenge på ni og ti år er fundet i god behold
Denne sommer var den varmeste i Spanien nogensinde
Ukrainer mistænkt for Nord Stream-sabotage udleveres til Tyskland
Ingen anke i Bøtø-sagen: Byretsdom står ved magt
43-årig mand kendt skyldig i drab på kollega
Bornholms Museum flytter ind i fiskefabrik
Trump og førstedamen ankommer i dag til Storbritannien på historisk statsbesøg
Fiskefrikadeller skyld i sygdomsudbrud: Fem smittet
Nyt fra ing.dk
Nyt Nature-studie: Oliegiganter skyld i én ud af fire hedebølger siden årtusindeskiftet
Efter togkaos: Utilfreds minister vil skille sig af med togoperatør
Chatkontrol i modvind: Regeringens digitale masseovervågning vakler tæt på mål
Energinet advarer: Dunkelflaute er et voksende problem - især i én del af Danmark
Kampen om Nordsøen er skudt i gang: Sådan 'stjæler' vindmøller fra hinanden
Studie: Elcykler er otte gange farligere end el-løbehjul
Nvidias AI-chips dominerer: Kina anklager techgiganten for monopol
Komiker med 25 års erfaring i webdesign har taget ny trend til sig: »Det var lækkert og hurtigt«
Regeringen vil købe overvågningsfly til Grønland for tocifret milliardbeløb
Energikæmpe frygter for vindtyveri i Nordsøen: »For os er det vigtigste forudsigelighed«
Grønne bioposer er bøvlede og forhadte: Nu fælder ingeniørfirma dom over dem
»Et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt« lokkede radioreklame: Flyselskab politianmeldt i bølge af greenwashing-sager
Milliardprojekt over Femern Bælt forsinket fra tysk side: Togtrafik udskudt tre år
Smuttur til Hamborg med DSB’s nye Eurocity-tog på 209 meter? Kom med indenfor
Larmende vandrør plager mange danskere: Hjælp på vej mod »kæmpe problem«
Microsofts nye pris-forsvar falder til jorden: »Vi har ingen reel forhandlingsposition«
Andre har opgivet, men nu vil DTU genoplive brintmotoren
Spørg Læserne: En af de nemme
Batteribrande udgør et stigende problem: Ny løsning advarer før branden tager fart
Beboere i lejligheder sorterer affald dårligere end i huse
»Det kommer nok til at tage årtier, før vi enes om, at der er liv på Mars«
Dansk fysiker: Teoretisk fysik er havnet i en dødsspiral
Synspunkt: Københavns Universitet skal straffes for andres fejltagelser – det vil gå ud over os allesammen
Verdens ældste opfinder: »Når jeg får en ide, tænker jeg ikke på andet og lytter ikke til min kone«
Disse lande bygger klodens giftigste spyware: Står for 64 procent af sårbarheder i software og browsere
Det største våbenindkøb i danmarkshistorien: Anskaffer europæisk luftforsvar for 58 mia. kr.
Genstart af Njals Tårn kræver kraftig forstærkning
»Hvad djævlen er det?«: Sådan lød det da Mars-forskere fandt liv - læs detaljerne om opdagelsen
Kunstig intelligens skuffer i jagten på ny medicin
Synspunkt: Barberer regeringen GDPR ned i jagten på AI, går det ud over vores største force til effektivisering: Tillid
Golf og Polo genopstår fra de døde: Kan patriotisme redde Europas bilindustri?
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Skraldekaos i Grønland – miljøskadelig løsning opfattes som eneste udvej
Minister reagerer på dansk virksomheds salg af lastbilkomponenter i Rusland
Efter Ingeniørens afsløringer: Dansk it-sikkerhedsstjerne dømt for falsk markedsføring
Historisk indkøb på trapperne: Ekspert har klar holdning til Danmarks nye luftforsvar
Ekspert: Sådan blev de russiske droner opdaget og skudt ned i Polen
Dansk Industri: »Lovligt kæk« justitsminister negligerer Chatkontrols konsekvenser
Efter afsløring af pyramidespil: Tre ansatte hos Siemens Gamesa fyret
Milliarddyr tunnel under København blev kaldt “fantasi”: Nu er den favorit til at redde S-toget
Skulle sende enorme mængder brint til Tyskland: Dropper nu alle danske projekter
Der er liv på Mars, siger DTU-forsker bag nyt kæmpestudie fra Mars-rover
Spotify hopper med på streaming uden datatab
Skredet budget: Energiø Bornholm bliver langt dyrere end forventet for Energinet
Rygterne svirrer: Har NASA fundet liv på Mars?
Video: Sådan vil genetiske tricks forandre fremtidens tallerken
Onlineapoteker og udløbne patenter: Massefyring hos Novo Nordisk giver ifølge analytiker god mening
Ørsted kan tabe milliarder: Vindmølleparker 'stjæler' grøn strøm fra hinanden
Historisk slagteri revet ned trods protester: 20.000 mursten reddet
Militæranalytiker: Droneepisode over Polen understreger behovet for jordbaseret luftforsvar