ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Apropos arktiske køretøjer.......
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 661
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 16003
Total antal emner: 1392
Flest online idag: 82
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 63
I alt: 63
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Apropos arktiske køretøjer....... (Læst 10355 gange)
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Apropos arktiske køretøjer.......
«
Dato:
06, Februar 2009 - 10:00 »
Når nu talen er om køretøjer til brug i nær arktiske områder, kommer jeg til at tænke på denne fascinerende konstruktion fra slutningen af 30'erne, beregnet til indsats på Antarktis. Forladt og genfundet under sneen i slut 50'erne, og nu sandsynligvis dækket af metertykke snelag eller endt på havets bund:
http://www.joeld.net/snowcruiser/oty-pics.html
http://www.joeld.net/snowcruiser/polar_record_23.html
http://www.joeld.net/snowcruiser/snowbibl.html
Hvis man er så gammel, at man har prøvet at køre i rigtigt sne her i Danmark kan man undre sig over, at man med den daværende teori og viden troede man kunne køre med glatte dæk.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #1 Dato:
06, Februar 2009 - 14:11 »
Spændende links, Hansw!
Som jeg læser den grundige artikel (det midterste link) var det nok så meget for stor tyngde i forhold til dækkenes angrebsflade, som det var glatte dæk, der gjorde "snow cruiser"en uanvendelig i praksis.
Det er jo set både før og siden, at tillid til moderne teknologis uovervindelighed har ført til konstruktioner, som teoretisk er gode, men ikke holder i praksis. Skal vi holde os til Antarktis, har jeg set flere steder, at grunden til Scott-ekspeditionens ulykkelige skæbne i jagten på Sydpolen (1911-12) især var, at man havde forladt sig på motoriserede slæder, hvorimod konkurrenten Amundsen benyttede velafprøvede hundeslæder.
Som det måske huskes, kom Amundsen en måned før Scott til Sydpolen, og Scott omkom på tilbagevejen med hele sin ekspedition. se
HER
og
HER.
.
Langt senere husker jeg den første bilmæssige "snekatastrofe" i Danmark sidst i november 1971. Rigtig mange trafikanter sad fast i dagevis lige uden for de store byer, og flere omkom - heriblandt folk, der blot ver kørt ud for at se "om det virkelig var så slemt".
Forklaringen er vel, at man først på dette tidspunkt havde tiltro til, at "min gode bil kan altid komme igennem", hvor man tidligere holdt sig inde til det værste var drevet over; og accepterede, at der var dage, da trafikken var gået i stå.
Af samme grund ligger pigdækkenes glansperiode også langt senere, end man egentlig skulle tro.
Logget
Mvh. Morten Jødal
akselj
Debattør
Indlæg: 44
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #2 Dato:
06, Februar 2009 - 15:19 »
Scott-Amundsen historien viser meget tydeligt at forberedelse og respekt for naturen er de vigtigste parametre ved alle ekspeditioner.
Scott havde kun en enkelt gang tidligere været i Arktis, hans første ekspedition mislykkedes på garnd af "ekstreme vejrforhold", da han så planlagde sin anden ekspedition var han selvfølgelig sikker på at han ikke ville møde lignende forhold, men da vejret på Arktis altid er ekstremt blev han igen overrasket.
Motorslæderne var selvfølgelig en katastrofe, men som alternativ havde han medbragt shetlands ponier som han regnede med kunne tåle kulden, men det øgede hans behov for proviant voldsomt, det fungerede heller ikke.
Hunde ville han af princip ikke bruge, bl.a. fordi han ikke mente at det var etisk at slagte dem som foder (det er det da absolut heller ikke).
Hans foretrukne trækkraft var hans mænd ( det var mere sportmanlike), det betød at de slæbte sig til døde på alt for små og forkerte rationer (han regnede så vidt jeg husker med 4000 kalorier pr dag, det er under halvdelen af det nødvendige) flere af hans folk tabte op mod 30 kg før de døde
Han afviste hånligt de ideer om påklædning Amundsen havde erfaret sig til med udganngspunkt i Alaskaeskimoernes løsthængende dragter af mange lag. (Den engelske flådes vinteruniformer måtte være bedre end det nogle stenaldernegre brugte)
Amundsens hold kørte ca. 3 gange så langt pr. dag, var velfodrede, tog på i vægt, og kom alle hjem igen.
En af de engelsksprogede TV kanaler har lavet en rekonstruktion på Grønland, og den viser tydeligt forskellene
Logget
Søren Basbøll
Senior
Indlæg: 233
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #3 Dato:
06, Februar 2009 - 17:36 »
Efter min mening er der skrevet én og kun én bog om emnet der er værd at læse, og det er Roland Huntford: Scott and Amundsen, the race to the South Pole.
Historien er ikke overraskende langt mere indviklet end det fremgår af ovenstående, i flæng efter hukommelsen:
Scott var for dyr i smadrede krigsskibe, så derfor var det billigere at have ham på Antarktis.
Man frygtede det der senere blev til 1. verdenskrig og havde derfor brug for at idealisere døde helte og Scott kunne levere varen modsat Shackleton for eksempel.
Direktøren for Royal Geographical Society var homoseksuel med svaghed for kønne unge søofficerer.
--------
Som sagt kan bogen varmt anbefales, mere spændende end nogen kriminalroman, og researchen sætter alle de andre bøger om emnet i skammekrogen.
Hilsen
Søren Basbøll
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Apropos arktiske køretøjer.......
Seneste Debatindlæg
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
STORE og små tal.
af
jj-
[04, April 2025 - 20:09]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[19, Marts 2025 - 20:09]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Google ads:
DR-Nyheder
USA og Iran skal have nye atomdrøftelser om en uge
Israelsk-amerikansk gidsel forsvundet i Gaza
Putin: Rusland indstiller alle angreb i Ukraine i påsken
Danmarks ishockeykvinder igen i det fineste selskab
Mistænkt for voldtægt frygtes at begå flere forbrydelser
Fem døde i kæmpebølger i Australien
Rusland melder om kontrol over endnu en landsby i Kursk
Mand får to års fængsel efter fund af riffel på bopæl
Israelske angreb dræber mindst 92 palæstinensere på to døgn
Forskere hævder at have opdaget ny farve med laser-stimulation
Flere asiatiske lande oplever rystelser fra jordskælv
Kong Frederik skal markere 80-året for atombomber under besøg i Japan
Lokale fåreavlere ønsker at bevare sjælden race
USA halverer antallet af soldater i Syrien
I Tunesien har oppositionspolitikere fået lange domme
Mexico bekræfter første tilfælde af særlig parasit-larve i et menneske
Strømmen er tilbage i Puerto Rico
Bådbrand koster mindst 148 livet i DR Congo
Frederik Birk 'irriteret' over manglende Brøndby-mål
Odense Bulldogs tager første stik i finalesejren efter 11-målsdrama
Nyt fra ing.dk
Spørg Fagfolket: Hvorfor ser Månen større ud ved op- og nedstigning?
Alene hjemme i Mælkevejen
1975: Byggeleder: Edb hører overhovedet ikke hjemme på en byggeplads
Midt i Trump-kaos og krig i Europa taler Bjørn Lomborg varmt om forbudt teknologi
Spørg Fagfolket: Hvorfor ryger svesker så hurtigt gennem tarmsystemet?
Danskerne vil have atomkraft: Men det kræver mere end bare teknologi, advarer ekspert
»Blød«, »grynet« og »...som en hippe-bryg«: Vi smager kaffefri kaffe og kakaofri chokolade
Opskrift: Tiramisu med kaffefri kaffe
I Holland er kaffebrygning ekstrem-videnskab: Bruger massespektrometri og hundrede af ingredienser
Spørg Fagfolket: Hvorfor er fuger så svære at rengøre?
Glem håndsving og solceller: Erfaren radiomand giver fem råd til køb af nødradio
Derfor falder påsken ikke altid, som den skal
Cookies fra 7-eleven er med kakaofri chokolade: Ingeniøren har smagt den med opfinderen
Spørg Fagfolket: Hvorfor kan jeg finde jordstråler med et bøjet stykke ståltråd?
Overvejer grønt lys til pille mod brystkræft
Silkevejen sikret: Panamakanalen er tilbage i USA's fold
Brobizz bliver udsat for svindelforsøg: Ny betalingsteknologi skal afhjælpe problemet
Kinesisk skib slæbte anker 330 kilometer: Men ingen beviser for sabotage på kabel
Faglig boksekamp om atomkraft i Danmark bryder løs: Derfor er eksperterne rygende uenige
Nyt datasystem på vej til sundhedsvæsnet: »Kan have kæmpe potentiale for Danmark«
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Spørg Scientariet: Skal smør virkelig stå i køleskabet?
Amerikansk journalist er ikke i tvivl: Tech-milliardærer vil bruge Grønland til deres drøm om at skabe »netværksstaten«
Cyberangreb koster danske universiteter millioner: Alligevel mangler flere afgørende våben
Tropenætter og dødsfald: »Europa er det kontinent, der opvarmes hurtigst«
Læge snagede i tusindvis af patientdata i Sjælland og Hovedstaden: Jyske regioner afviser lignende kan ske
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Kim har tjekket sikkerheden i Temu-skrammel: Massivt snyd med CE-mærkning
Er din virksomhed omfattet af NIS2-loven? Nyt værktøj giver dig svar
Ligesom på film: Storbritannien udvikler værktøj til at forudsige mord
Spørg Fagfolket: Hvorfor skummer minimælk bedre end sødmælk?
Lyssignaler i Jylland mister radarstyring: Fører til »fuldstændig kaos«
Danmark tøver: Svensk kystby opgiver nu et helt lavtliggende boligområde
Helikopterfirma lukker efter dødsulykke i New York
Netcompany-chef om big tech-afhængighed: Èn ting spænder ben for løsningen
Økonom har regnet på dansk atomkraft i et år. Nu er han klar med en kontroversiel konklusion
Virksomheder nøler med AI: Sådan kommer man bedst i gang
Håndlavede mikrofoner fra Asnæs bruges på verdens største scener
Midt i toldkrigen: »Særregler for amerikansk Big Tech vil ødelægge EU's indre marked totalt«
T=tu/L: Sådan laver du den største vandbombe i svømmehallen
Spørg Fagfolket: Findes der en grænse for rotationshastighed?
Ekspert kalder det »noget pladder«: Hvorfor bliver biotek-firma ved med at ville genskabe uddøde dyr?
1896: Den blev aldrig til noget: Den rullende båd
Forskere i skænderi over Microsofts påstand om kvantebit
Trods ny ministermelding om exitplaner: DFDS holder fast i amerikansk tech
På Københavns højeste punkt præsenterede minister de værste trusler mod danskerne. Men det vigtigste svar manglede
Nasa fjerner tegneserie, der inspirerer piger til at blive astronauter
Synspunkt: Civilingeniør: Dansk industri har ikke rykket sig siden 2013
Advokat med 30 års erfaring i miljøret slår fast: Odense Kommune skal gribe ind over for letbanestøj