ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 13
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 7
I alt: 7
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 19338 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Thailand evakuerer knapt 385.000
Thailands hær udfører luftangreb langs omstridt grænseområde mod Cambodja
14-årig dreng mister livet efter alvorlig færdselsulykke fredag
Dansk profil skuffet over sig selv - alle klapper erstatningen på skulderen
Mindst tre døde efter at være blevet ramt af stor bølge i Tenerife
Liberal Alliance håber på flertal efter Venstres melding om konvention
Endnu en børnemassegrav fundet ved gammelt kvinde- og børnehjem i Irland
Sveriges VM slutter som en fiasko
Dansk svømmer vinder EM-sølv
Netanyahu skal snart diskutere næste fase af Gaza-plan med Trump
Vandlæk på Louvre har beskadiget hundredvis af egyptiske værker
Ingen er tilfredse efter dyrebare fejl og kæmpemæssigt drama
Ændrede køreplaner for flere sjællandske regionaltog
Afrikansk svinepest i Spanien kan stamme fra laboratorium
Politi rykker ud til hospital i Silkeborg efter knivstik i nat
Trump overrækker medaljer til Sylvester Stallone, Kiss og Gloria Gaynor
Benins regering: Kupforsøg er blevet afværget
Ny hjemmeside skal hjælpe ensomme mænd
En person tilbageholdt efter 'hændelse' i London-lufthavn
Rekordmange opkald om påkørsler af hjorte
Nyt fra ing.dk
Svensk forsker slår alarm over vindmøllestøj: Vi gambler med menneskers helbred
Se om du er steget mere i løn end dine ingeniørkollegaer: Én branche slår alle andre
Dansk biotekrobot ser bedre end den skarpeste laborant
Video: Fysikprofessoren forklarer julekagens knæk
Fysik i julekøkkenet: Det store hæveeksperiment
Fusionsfeberen raser: Nu må det briste eller bære
Danmark sender nu grøn brint til Tyskland - det både sviner og er hammerdyrt
Den mest fuldendte og mest underlige af Euklids bøger
1965: Det faseindicerende trafiksignal skal testes i Århus
Tysk vindmølle vil sætte rekord som verdens højeste
★★★☆☆☆ Ny UFO-dokumentar: Historierne er kendte – men ekspertpanelet gør den værd at se
Se eksperternes bud: Sådan ser julefrokosten ud om 25 år
Lyt til fortællingen: Hviler 45 danske teenagere på havets bund midt i Atlanten?
Danske folkekirkepræster banker på i private hjem: Nu starter en debat om misbrug af persondata
Ikke én time med gratis strøm i to måneder: Dunkelflaute har skylden
Europe’s response to cloud giants was “killed from within”: CEO now promises concrete results
Podcast: EU vil lægge vitale dele af GDPR og AI Act i graven
AI-boblen kan briste hurtigere, end mange tror
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Dansk forsvar er til grin for egne penge
I årevis har der været blæst om omstridte kinesiske kameraer: Nu taler den førende producent ud
Aarhus, Roskilde, Næstved og Odense dropper CO2-fangst: Nu bliver det svært at nå klimamål
Slut med at hæfte 'GMO' på al mad skabt med gensakse
GPS-jamming i Østersøen: Nyt russisk angrebstrick presser skibe og fly
Ny rapport: Datacentre er nødt til at bygge egne kraftværker
51-årig mand tiltalt for at stjæle jernbaneklokker forud for dødsulykke
AI udrulles i skoler, når Big Tech trykker på knappen: »Vi kører mod afgrunden«
Om fem år vil de fleste astronomers billeder være forurenet af satellitter
Trumps krig mod 1803-teknologi kan true danske virksomheders cloud
Synspunkt: Budgetoverskridelser i offentligt byggeri: Hvad adskiller 'gode' projekter fra de 'dårlige'?
Opskrift: Blinis med peberrodscreme, gulerodslaks og tang-caviart
Opskrift: Auberginesild i karrydressing
Her er Perseverances nye opdagelse på Mars: Små lysglimt
AI-forskere i opråb til EU-boss: Træk fejlagtig udtalelse tilbage
Kabel til Norge nede i tre døgn: Komponent ramt af samme fejl flere gange
Eksperter støtter kritik af dyr, dansk jernbane: »Noget er systemisk galt«
Budgetskred, hybridkrig og forsinkelser: Nu venter afgørende armlægning om milliarddyr energiø
Plejehjemspersonale opgav at redde beboer fra flammehav: Nu reagerer brandfolk
Ministerie afviste konstant Microsoft-exit: Men Bolette fik anderledes svar
Nyt pesticid-studie: Gift for insekter er også gift for vores tarmbakterier
Minister vil væk fra Trumps biomasse: Men står nu med et dilemma
ChatGPT tester »sidste udvej« for at tjene penge
Cyberpoliti efterforsker Apple for Siri-aflytning: Ingeniøren har eksklusiv adgang til sagen
Vi sætter stetoskopet på maven: Lyt til den sundhedstrend alle snakker om
Stadig ingen vil prøve kræfter med robotbiler: Firma venter på lovændring for at sende op mod 2.000 på vejene
Blogindlæg: Klimaforandringer til tiden
Vandflyveren var to minutter i lukketid: Nu skal den finde nyt sted at lande... og bliver elektrisk
Norsk forsker: Gør brændeovne til et krav i alle nye boliger
Ingeniørens direktør skifter job
Dansk radarvirksomhed meldt til politiet for at bygge testcenter uden tilladelse