ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
passagerantal og stewardesse
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15985
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 54
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 72
I alt: 72
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: passagerantal og stewardesse (Læst 9621 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Dato:
21, August 2015 - 22:17 »
Ved mindre passagerfly som f.eks twinotter har man ingen stewardesse
Ved lidt større passagerfly som f.eks Dash 8 har man en stewardesse med.
Hvad er egentlig reglerne for hvornår man skal have stewardesse?
Spørgsmålet er relevant i flyvning på Grønland: Hvis man kan undlade stewardessen (og kaffen) kan man medbringe mere cargo - og hvis der er en grænse for passagerantal endnu mere cargo.
Lige før start kan andenpiloten (der skal stadig være to piloter) checke passagerernes sikkerhedsseler og instruere om nødlandinger etc.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #1 Dato:
22, August 2015 - 09:36 »
Stewardesser er en del af sikkerhedspersonalet i flyet ligesom medarbejderne på en passager-færge er en del. Jeg tror der er en formel, hvor antallet af nødudgange og antallet af passagerer (ikke nødvendigvis passagersæder) indgår.
Der skal ikke være 2 piloter i et passager-fly. Taxi-fly behøver kun en pilot.
Jeg tror ikke vægten af kaffe og en stewardesse har den store betydning. Det er værre med overvægtige passagerer.
Det er jo underligt at man skal betale for overvægt hvis kufferten vejer for meget men, hvis man selv vejer for meget skal man ikke betale -sålænge ens røv kan klemmes ned mellem flystolens armlæn.
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #2 Dato:
23, August 2015 - 23:19 »
Jeg tænker ikke så meget på vægten af stewardessen - mere på hendes løn.
Hvis den kan spares er meget vundet.
Jeg ser at både twinotter og flere andre små tomotores fly beskrives som 19 passagerers.
Jeg gætter på at formlen siger at uden stewardesse må man medbringe op til 19 passagerer. Er det rigtigt?
Air Greenland og Air Iceland flyver med dash 8 som i nogle versioner har 29 sæder og i andre versioner har 37 sæder.
Min ide er at man kunne flyve dash 8 med 19 passagerer uden stewardesse fra Reykjavik, Island til Kulusuk, Grønland - flyvetid 2 timer - og den sparede vægt kunne bruges til mere cargo og billigere pris ihvertfald for cargo.
På denne måde kunne vi få en bedre forsyning via fly i Østgrønland hvor skibstrafik stoppes af storis en stor del af året.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #3 Dato:
24, August 2015 - 09:21 »
Hej Gerda
Nu er det her godt nok link til reglerne i USA, men jeg tror de er lignende internationalt:
http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?SID=a30806a57a88e01152352972ce4d90b2&mc=true&node=se14.3.121_1391&rgn=div8
Passagertallet "19" er ganske rigtigt ét af de vigtige skel, som ses i dette uddrag:
§121.391
(1) For airplanes having a maximum payload capacity of more than 7,500 pounds and having a seating capacity of more than 9 but less than 51 passengers—one flight attendant.
(2) For airplanes having a maximum payload capacity of 7,500 pounds or less and having a seating capacity of more than 19 but less than 51 passengers—one flight attendant.
(3) For airplanes having a seating capacity of more than 50 but less than 101 passengers—two flight attendants.
En Twin Otter har typisk 19 sæder og så vidt jeg kan finde ud af max payload på 2500 lb (undskyld, men i luftfarten bruges ofte ikke-SI-enheder) og falder dermed under §121.391(2) dvs ingen stewardesse påkrævet.
En Dash 8 (typisk mindst 37 sæder) ligger i forskellige udgaver mellem godt 7500 lb og knap 20.000 lb max payload, så den kommer under §121.391(1), dvs én stewardesse påkrævet. Der findes dog også Dash 8 med op til 86 sæder og så kommer den under §121.391(3) og der skal være to stewardesser.
Håber det var svar nok
Jens
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #4 Dato:
24, August 2015 - 16:43 »
Mange tak for gode oplysninger
Jeg ser at Dash 8 100 og 200 begge har payload på 7511 lb så det er vanskeligt at undslå sig for at have stewardesse medmindre man går helt ned til 9 pax.
Men så vil der jo også være plads til en masse cargo....
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.461
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #5 Dato:
24, August 2015 - 19:17 »
Hvorfor lejer du ikke hele flyet til en "cargo" flyvning fra Island. Så sparer du både stewardesse og sædevægte
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #6 Dato:
25, August 2015 - 03:02 »
Det er rigtigt. Jeg begyndte med at tænke på ren cargoflyvning men tænkte så at det måske kunne betale sig at have kombineret passager/fragtflyvning, som både Air Greenland og Air Iceland udfører.
Men nej, Jeg kan se at når det gælder større forsyninger, er ren fragtflyvning nok mest rentabelt
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
passagerantal og stewardesse
Seneste Debatindlæg
Novo Nordisk
af
jj-
[23, November 2024 - 20:01]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Google ads:
DR-Nyheder
Danmarks bedste curlingbørn er landets fremtid
38-årig mand er sigtet for drab på 67-årig kvinde i Sønderborg
Sikkerheden omkring Filippinernes præsident styrket efter dødstrusler
Den svenske kystvagt holder nu også øje med kinesisk skib i Kattegat
Togtrafik stoppet over Øresundsbroen
Storm skaber strømafbrydelser og oversvømmelser i Storbritannien
Piloter i Finnair strejker i december - 300 flyvninger aflyst
Hamas: Gidsel dræbt under israelsk angreb i Gaza
EU kalder ambassadør i Niger hjem efter anklager
Politiet efterforsker muligt drab på kvinde i Sønderborg
Nu er det Michala Møllers tur til at skinne: 'Det er fedt at være mig'
Filippinernes vicepræsident truer præsident under pressemøde
Trump udpeger beskæftigelsesminister
Udenrigsministeriet advarer mod metanol i Sydøstasien efter dødsfald
Danske curlingherrer sikrer oprykning og EM-finaleplads
Herberger har ikke plads til alle og må trække lod om sengepladser
Mindst 11 dræbt og 63 såret efter israelsk luftangreb i Libanon
Politi forlader park efter jagt på muligt begravet spædbarn
Mindst 18 døde i Pakistan efter sekterisk drab
Lufthavnsforsker om ny investor til Aarhus Lufthavn: Kan være sidste skud i bøssen for rutefly
Nyt fra ing.dk
Drillepind fra en lille drillert
Robothund gennemfører marathon - uden opladning
Synspunkt: Selvbetjenings-teknologien sniger sig ind overalt - det er til at få spat af
Voldsom oprustning på en uge: Her er missilerne, der har eskaleret krigen i Ukraine
Ugens debat: Hvorfor kørte han gennem muren?
Unik teknologi bag danske højtemperatur-superledere: Sådan løser de udfordring med vekselstrøm
Spørg Fagfolket: Hvorfor ligger sneen så ujævnt på fliserne?
Nye anbefalinger for AI på ungdomsuddannelser
Superleder-svindelforsker får sparket
Podcast: Missiler over Ukraine, Musk raketter til Månen og Bluesky til alle
Ny finanslov gør det billigere at reparere hårde hvidevarer
Efter Ingeniøren-afsløring: Derfor skal danskerne drikke giftig PFAS
Saudi-Arabien nægter aftale om stop for olie og gas
The New York Times vs. OpenAI: ChatGPT-skaberen har slettet data i retssag, hævder avisen
Ingeniøren beklager uberettigede udsagn i leder om By & Havn
Komplicerede krumspring for vandmiljøet: Nu er vejen banet for Aarhus’ store renseanlæg
Synspunkt: Grøn aftale er historisk – dårlig – for Bornholm
Amazon gav op: Sådan virker Danmarks første Føtex uden ansatte
Læs papirudgaven af Ingeniøren
På Vestegnen brugte politiet allerede ansigtsgenkendelse i 2022. Stik imod alle anvisninger
Danske Vandværker beskylder fynsk kommune for lovbrud på drikkevandsområdet
Grøn Trepart: ’Perverst incitament’ på spildevandsområdet skal fjernes
Overblik: Det ved vi om kabelbruddene i Østersøen
Drama på Fanø: Vil ofre fredet eng - og lovgivning - for kontorbyggeri
Kameraer og AI afslører, hvornår ældre er ved at gå bort: »Ingen skal dø alene«
Eksperter: Vi betaler landmænd for jorde, der ikke giver bedre miljø og klima
Få svaret: Her er Danmarks mest attraktive IT-arbejdsplads
Aarhus letbane holder stille på grund af is – igen
Syvårig får job i it-firma: »For mig er han en slags Mozart«
Planteskoler om en milliard træer: Vi får brug for en plan, hvis vi ikke skal brænde træerne af igen
Vinterdæk vs. helårsdæk: FDM er ikke i tvivl om den bedste løsning
Leder: Trepartsaftalen er historisk, men om den går over i historiebøgerne som en sejr for miljøet er uvist
Massiv stigning: AI-overgrebsbilleder af børn eksploderer i Danmark
Regeringen vil plante 5000 træer i timen i 20 år: Kan det overhovedet lade sig gøre?
Scanning af sms’er får begrænset effekt: De kriminelle »finder nye veje«
ATV: Europa er bagud på kritisk teknologi – på tide at steppe op
Danske flådefartøjer i hælene på kinesisk skib efter kabelbrud
Genbrugshøjhus af gamle flasker og Netto-lamper skal bygges i København
Massiv kritik af ny kandidatreform: »Meningsløst« og »kæmpe velfærdstab«
Explainer: Kræftgift i drikkevand er »ligesom tobaksrøg i gamle dage«
Se video og billeder: Sjette test af Starship gik kun delvist efter planen
Brændende litium-batterier: Algoritme kan opdage brande før, de bryder ud
Kræftgift fundet i danske byers drikkevand: »Jeg bekymrer mig for det her«
Tårnhøje softwarepriser rammer it-branchen hårdt: »Jeg må tage pengene fra andre it-projekter«
Ekspert efter brud på kabler i Østersøen: »Svært at se, at der er tale om tilfældigheder«
Da broerne blev bygget i 1960’erne, blev vejene ikke saltet. Nu trænger saltet ind i armeringen
Netcompany henter topdiplomat til direktør-stilling
Litium-producent: Vesten kan ikke slippe for Kinas produktion
Tre manøvrer, som kan forbedre kontrollen med forurenet jord
Europas medicin-vagthund anklages for inhabilitet: Kan man både blåstemple lægemidler og arbejde for dem, der laver dem?