ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Kattegat bro?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 66
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 47
I alt: 47
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Kattegat bro? (Læst 22589 gange)
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Kattegat bro?
«
Dato:
09, September 2007 - 10:01 »
Jeg forstår ønsket om en kattegatbro, men føler at det er en ting der burde stå allersidst på listen over nødvendige offentlige trafikale infrastrukturinvesteringer. Jeg tænker på problemerne omkring København, på Sjælland og i Østjylland.
Hvad mener I ?
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
evp
Senior
Indlæg: 312
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #1 Dato:
09, September 2007 - 15:31 »
Jeg forstår ønsket om en hurtig forbindelse over Kattegat, så Nordjyderne kan komme i Tivoli
, men at det skal være en bro er jeg ikke med på.
Forbedring af infrastrukturen i Københavnsområdet er et tveægget sværd, som vil medføre en yderligere forurening af området. Det kan være den så når helt op til Allerød
(Jo til flere tog og busser til sænket takst - For 37 kroner (10-turs klippekort) kan man fare rundt i hele "HT-området" fra Helsingør til Køge (jeg er næsten sikker) i hele 2 timer )
Det ville være langt mere miljørelevant og langt billigere (har jeg en formodning om), at lave en togforbindelse (skinnefærge), der i tunnelrør kan transportere en "masse" fra A til B. Storebæltforbindelsen lukker, både når det blæser og når is falder ned fra kablerne.
Lægges en stålwire i tunnellen kan "toget" koble sig på den, og blive trukket ud i en "fart", hvis egne motorer svigter. Blæsere kan "trække" luften ud foran "toget" så motorkraften kan reduceres i "toget".
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #2 Dato:
10, September 2007 - 18:44 »
Det var så din mening Erik.
Jeg skrev bro, men mente en fast ”kattegatoverfart” og for mig gerne en bil og togtunnel når den tid kommer……af samme indlysende årsager som du beskriver…..det tog dog over hundrede år fra man begyndte at tale om en storebæltsbro til den stod færdig…..så det bliver næppe i vor levetid.
Det første forslag til en storebæltsforbindelse kom allerede i 1850erne fra krigsminister Anton Frederik Tscherning (1795-1874)
http://fc.nykat-gym.dk/~EP/00010009-80000001/brobetydn.htm
Der ville næppe blive bygget broer hvis tunneller var billigere.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #3 Dato:
11, September 2007 - 17:33 »
Med broer og tunneller skal landet bygges…
Tunneller er ikke nødvendigvis dyrere - se bare på Færøerne her forbindes med tunneller ikke broer.
Trafikplaner
Vi har haft en fingerplan, vi har haft en h plan og en H plan nu er det på tide at få en Q plan - O for Ringvej en ringvej Danmark rundt og , for en tunnel til Bornholm. ;-)
I mit hoved går O-et, fra Avedøre over Køgebugt til Køge via bro eller tunnel; over Sjælland, Storebælt, og Fyn; 3die Lillebæltsbro, op gennnem Jylland, og tilbage over Kattegat over Nordsjælland og ned gennem Københavns havn. Ringen er sluttet.
Højhastighedstog i begge retninger: det vil revolutionere trafikken i Danmark.
Til hjælp for trafikken i Storkøbenhavn kunne forbindelsen over Køgebugt godt være kombineret med motorvej.
Hvis ikke Femern-broen skal ende i en Fiasko
Skal trafikministerens Fermern-bro være til nogen nytte bør det være en højhastighedstogbanebro som så kan forbinde vores højhastighedstog med den tysk-franske TGV. Hvad skulle vi eller gøre i Hamburg?
Hr Trafikminister, hvorfor skal en Femern-bro pege mod Hamburg og ikke mod Berlin, Warszawa, Prag, Budapest, Bukarest, Sofia, Istanbul, Ankara?
(Ovennævnte hovedstæder skal bindes sammen af en ny Europavej finansieret af EU)
God Debat
Mikael Boldt
«
Senest Redigeret: 11, September 2007 - 17:36 af Mikael Boldt
»
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #4 Dato:
12, September 2007 - 15:41 »
Jeg tror heller ikke en kattegatbro (-tunnel, -kabelbane eller - you name it) kommer i min levetid.
Men jeg vil da påpege, at motorvejsstrækningen Kolding - Vejle- Horsens allerede nu er hårdt belastet, med myldretider, der måler sig med Københavns omegn!
En nordligere forbindelse over Samsø vil for de fleste bilister mellem - på den jyske side - ca. Horsens og nordover og Sjælland være kortere, og den vil tiltrække de bilister, der på grund af uheldige oplevelser med færger hellere kører den store omvej over Fyn.
Alle disse grupper vil også på Sjællandssiden komme ad andre veje end de nu hårdest belastede.
Dertil vil den gøre det realistisk at komme fra Nordjylland til København uden at flyve. For tiden er behovet på ruten Aalborg - København "umætteligt" - ifølge direktøren for Cimber Air, der netop har annonceret et større antal ekstra afgange - samtidig med at Sterling også udvider trafikken på ruten og SAS de fleste gange lander flyene i hel stand
Jeg minder om flytrafikkens store miljøbelastning ...
Jeg deler forøvrigt Mikael Boldts undren over, at den netop afgåede trafikminister så blindt så på trafikken mellem Danmark og det gamle Vesttyskland - Berlin og de øvrige byer på den planlagte hurtigbane er dog tydeligvis fremtidens europæiske akse og bliver det endnu mere, når Frankrig er gået fra EU i fornærmelse over, at de nye medlemmer ikke længere tillader Frankrig at diktere al europæisk politik
. Den situation forudser jeg opstå før nogle af broprojekterne bliver realiserede ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #5 Dato:
13, September 2007 - 09:20 »
Hej Morten
Hvis du kendte noget til den storkøbenhavnske trafik i myldretiden, ville du ikke skrive at noget i Jylland kan måle sig med den.
Den dårlige trafiksituation skyldes blandt andet at det offentlige trafiktilbud bliver stadig ringere. S- togene er upålidelige, og rejsetiden -selv om planen blev overholdt- er længere end i gamle dage. Det eneste lyspunkt er metroen, men den køre jo kun internt i byen.
Frem for en bro mere til fastlandet trænger vi til at der etableres en ordentlig offentlig trafik - helst med bane- i storkøbenhavnsområdet. Ellers ender vi som Bangkok for år tilbage, hvor landevejstrafik var hurtigst til fods. Det var dog farligt fordi motorftrafikken af nød også brugte fortovet.
Vi ser en stadig større koncentration både med sammenlægning af virksomheder og i det offentlige. Skoler, hospitaler, skatteforvaltning og så videre centreres i stadig større enheder. Det offentlige mener man sparer på driften på den måde. I regnestykket glemmer de bare at både ansatte og brugere får nogle lange rejseafstande og derfor større belastning af trafiksystemet. Det burde man regne med til omkostningerne.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #6 Dato:
13, September 2007 - 10:52 »
Nu har jeg forlængst opdaget, at når det gælder trafik, så har beboere i hovedstadsområdet en tyrkertro på, at de altid har det værst - og en tilbøjelighed til at blive fornærmede, når man påpeger problemer andre steder.
Jeg HAR i kortere perioder boet og kørt i Københavns omegn - men det er ganske vist lidt siden, så det er sikkert blevet "meget værre" siden.
Derimod har jeg aktuelt ved mange lejligheder oplevet E45 omkring Vejle - og den ER rædselsfuld!
Pointen i forhold til en kattegatbro er, at netop den strækning bliver kraftigt aflastet i tilfælde af, at der komer en nordligere forbindelse mellem landsdelene.
Jeg har gennem masser af år bemærket de problemer, du også nævner, med virksomhedssammenlægninger - og undret mig over, at "kort afstand fra Københavns rådhusplads" øjensynligt er en selvstændig psykologisk faktor, når beslutningen om, hvilken af to afdelinger, der bagefter skal huse den sammenlagte institution - hvad der i høj grad er med til at forværre jeres problemer.
Mvh. Morten Jødal
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #7 Dato:
13, September 2007 - 17:18 »
Som det vist er dig bekendt Morten så har jeg en del familie i Jylland.
Blandt andet en bror, der ...
påstod.
..nogenlunde det samme som du gør det. Jeg siger ikke at det kan være slemt i Vejleområdet, for der kommer jeg ofte.
Jeg tog min bror med på arbejde en morgen..han er overbevist nu....om forskellen mellem jyske og københavnske problemer og fuldstændigt chokeret over at høre meldingen fra en S togs station:
"Der kører ikke flere Stog idag. De må selv gå ud og se om de kan finde en bus".
Det er ikke noget der sker en gang imellem det er noget der sker hver dag. Hver dag. Hvis der kludres på Farum station, så betyder det problemer resten af dagen i resten af det offentlige net og traffik.
Jeg er helt på Harbst hold, du aner ikke hvad du taler om. For problemet eksisterer ikke i den grad for de personer der bor indenfor Københavns bygrænse, som for dem som skal på tværs gennem København fra nord til syd og fra syd til nord.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #8 Dato:
13, September 2007 - 23:55 »
Ja, nu er vi tilbage ved den sædvanlige "Du ved ikke, hvad du taler om, for du er jyde", og den gider jeg ikke uddybe.
Men en kattegatbro - trådens egentlige emne - kunne måske gøre det lidt lettere for os at lære af hinanden?
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #9 Dato:
14, September 2007 - 13:32 »
Nej du skal heller ikke uddybe det. For ligesom du ser det vil det egentligt være spild af tid.Vi bliver alligevel nok ikke enige
Men herovre er vi lidt frustrerede over de politiske rævekager der har forhindret at DSB og vejnettet er blevet ordentligt tilgodeset/prioriteret. Specielt har den politiske prioritering den store opmærksomhed herovre.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
evp
Senior
Indlæg: 312
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #10 Dato:
18, September 2007 - 00:48 »
Skulle man så ikke hellere give billet-tilskud til nogle flere hurtigfærger, så man kan få slappet af på turen. De koster ikke staten de store anlægsudgifter og Storebælt bliver alligevel snart så belastet at man også kan gå ved siden af dér.
Odden - Ålborg 3 timer eller Kalundborg - Århus 1,5 timer og så nogle tangfarme til at suge CO
2
én væk. Turbinerne kunne køre på tangetanol eller noget lignende. Dét ville da blive økologisk transport
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #11 Dato:
02, Oktober 2007 - 13:46 »
I anledning af folketingets debat i morgen om en bro over Kattegat, bringer
ing.dk en et genoptryk af en artikel fra ugebladets ingeniøren 1955
, som refererer fra en konference hvor arrangørerne forsøgte at sætte en fast Kattegatforbindelse på dagsordenen med ordene:
"Forbindelsen skal bidrage til at skabe et nyt Danmark med en større sammenhængskraft… ved at kæde landets to største vækst og videncentre sammen til en dansk metropol i europæisk målestok."
og dengang var konklusionen:
" * 145 kilometer mellem København og Århus på den bedste linjeføring.
* Mulighed for en lav dæmning plus lav bro mellem Gyllingnæs og Samsø. Dertil en højbro mellem Samsø og Refsnæs. Højbroen skal bygges på dybder svarende til Storebæltsforbindelsen, men kan gøres noget kortere.
* Rejsetiden mellem landsdelene vil blive cirka 20 procent kortere. Det vil samfundsmæssigt kunne forrente udgifterne, blot der sker en mindre øgning af trafikken."
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Kattegat bro?
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Nu kan du tage en svømmetur i Seinen i Paris
Første spadestik til virkelighedens 'Badehotellet' er taget
Vejarbejde, Ed Sheeran og schlagerfestival kan skabe store trafikpropper ved Hamborg
Dalai Lama håber på at blive 130 år
Ukraine hævder at have ramt russisk militærflyveplads
En person er på hospitalet efter eksplosion i Göteborg
Mø inviterede Greta Thunberg på scenen i Roskilde
Trump: Jeg har talt med Putin om sanktioner mod Rusland
Trump glad for Hamas' 'positive' svar på våbenhvileforslag
Dommer i USA godkender deportationer til Sydsudan
Hamas sender positivt svar på forslag om våbenhvile i Gaza
Medie: UFC bekræfter Trumps planer om MMA-kamp ved Det Hvide Hus
Her er beviset: Efter 16 år står Oasis-brødrene igen sammen på en scene
Tyrkiet: Anholder ti mistænkte efter stribevis af naturbrande
Flere mennesker har mistet livet i oversvømmelser i Texas
Militære skibe skal samles i Frederikshavn: Kæmpe skulderklap, siger borgmester
Myndigheder opjusterer: Mindst 45 tilskadekomne efter eksplosion i Rom
Fra i morgen må der efter 100 år igen bades i Seinen
Atomenergiagentur: Ukrainsk atomanlæg mistede strøm
16-årig varetægtsfængslet efter skyderi
Nyt fra ing.dk
Fem nedslag i cyklens udvikling: Sådan blev racercyklen formet af teknologiske fremskridt
Kina vil ændre regler for selvkørende biler
Genanvendelige ølholdere og kaffemaskiner med solceller: DTU-studerende festival-tester nye opfindelser
Professor har forsket i sikkerheden på Roskilde Festival i 20 år: »Det, der har overrasket mig mest, er, hvor meget vi ikke vidste«
I nat summede dræberdroner over Kyiv i spektakulært angreb: »Massivt og kynisk«
Franske flyveledere vil have nyt udstyr: Strejke rammer danske afgange
Færre penge, flere opgaver: Stressen vokser i Datatilsynet
Test: Tysk mobil lover at beskytte dit privatliv - Her er hackers dom
Ekstra skatteregning kan være på vej til tusindvis af solcelleejere
Ukrainske droner smadrer ned i russisk batterifabrik: »Et præcisionsangreb«
Sjældent fænomen ved midnat: Interstellart objekt kan ses på vej gennem vores solsystem
Handelskrigen mellem Kina og USA letter: Nu kan chipssoftware igen sælges
Nye fly trækker SAS i grønnere retning: Men vejen til bæredygtighed er stadig lang, mener ekspert
Trods ønske om uafhængighed: Staten binder sig til Microsoft i fem år i ny rekorddyr aftale
Kommende arktisk aftale baner vejen for store ordrer hos amerikanske forsvarsgiganter
Caroline Stage vil bremse EU's AI-lovgivning
EU’s nye klimaudspil afslører skræmmende sandhed om grøn teknologi
På trods af affaldsplan bliver skraldebjerget ved med at vokse på Roskilde Festival
Flyselskab ramt af stort cyberangreb: Seks millioner kunders oplysninger er lækket
Ny fiskeriaftale udskyder CO2-afgift og forbyder bundtrawl flere steder
Forskere finder 1.000 tønder atomaffald på bunden af Atlanterhavet
Trump ville blokere for ny AI-lovgivning i 10 år: Nu afviser Senatet ideen
Amerikansk vindenergi får afgørende redningskrans: »Det ligner en gigantisk lettelse for landvind«
SDC-medarbejdere føler sig »kørt over«: Netcompany frasiger sig overenskomst efter opkøb
Sådan skal ‘hurtige druer’ gøre dansk vin bedre
Hedebølge nedlægger flere af Europas største kraftværker: Sender danske elpriser på himmelflugt
Iran bryder sidste bånd til FN’s atomvagthund: »Han har begået forræderi«
Den største investering siden 1996: SAS køber 55 nye fly
Meta ville først bruge dit offentlige indhold til AI-træning: Nu vil de også bruge billeder fra privat kamerarulle
Nye love træder i kraft i dag: Nu skal virksomheder og myndigheder passe bedre på kritisk infrastruktur
AI kigger med, men mennesker styrer stadig sikkerheden på Roskilde Festival
Statsligt it-system koster nu 5 mia. kr - men er ikke færdigt: »Vi står tilbage med noget juks«
Elbiler hitter videre i Danmark - og Tesla gør salgscomeback
Trump og techgiganterne vrider armen om på Canada - nu er det Europas tur
Grønt stål i Europa rykker længere væk: Afgørende energikilde mangler
Blogindlæg: Den regionale trafik er vigtig i fremtidens kollektive trafik.
Ny lov trækker tæppet væk under landvind i USA: »Det ligger reelt ikke langt fra de værst tænkelige scenarier«
Pas på åbent internet i ferien: »Free WiFi er ikke altid, hvad det giver sig ud for«
Anlægsprojekter halter efter tidsplanen: Fjernvarmerør og skybrudsprojekter for milliarder er forsinket
Microsoft skubber leverandører ud efter Crowdstrike-katastrofe
Tyskland vil have Deepseek smidt ud af de store app-stores
Kommuner trodser anbefalinger og fastholder sårbare systemer: »Det er horribelt«
Med de første billeder har nyt observatorium taget hul på høst af astronomiske datamængder
Spørg Læserne: Skomagerens dyre grej
Synsforstyrrelser sender hjernen på overarbejde og kan skabe hallucinationer: »Der kom levende slanger, aber, hunde«
Dansk DNA-forsker er hjernen bag amerikansk it-milliardærs forsøg på at skabe designerbabyer
1929: Billedtelegrafering og fjernsyn gør store fremskridt
Højt ukrudt på kirkegården: Her begraves de døde i vild natur
Selvkørende Tesla klarer både Rom og Paris – nu venter de på Europas blåstempel
Svømmehal skulle have en 'let' renovering: Men undersøgelse afslører milliondyre betonskader