* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 47
I alt: 47

Forfatter Emne: Hvad skal man tro?  (Læst 10027 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Hvad skal man tro?
« Dato: 26, September 2007 - 17:40 »
Her gik jeg og troede, at et glas rødvin om dagen var sundt...men...men.  :'( :'(


Kan man ikke beslutte sig til, hvad der er sundt. Det ender jo med, at man ikke tør åbne for Radio og TV samt læse avisen.

For de lægelige "forskningsfremskridt" bliver jo fremført pro et contra nærmest dagligt.

Hvad der var sundt igår, er jo nærmest dødeligt idag. ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Hvad skal man tro?
« Svar #1 Dato: 26, September 2007 - 20:20 »
Citat fra: B Mønnike
Hvad skal man tro?
-Såvidt jeg er orienteret er der trosfrihed i DK og ingen skal derfor tro noget bestemt :)
Personlig opfatter jeg alkohol som en cellegift.
Alkohol kan fortynde blodet så det lettere strømme gennem blodårer med lille tværsnit-areal på grund af åreforkalkning.
-I værste fald kan blodet blive så tyndt flydende, at det kan give indre blødninger fordi blodkar brister, hvilket kan være katastorfalt, hvis det sker i øjets nethinde?
-I vin og kakao er der vist nok et stof, som skulle kunne gøre blodårer mere smidige?
-Alkohol øger produktionen af mavesyre og det er derfor næppe fornuftigt at drikke alt for meget på en tom mave :)
-Men du kan selv frit vælge, hvad du vil tro på :)

mvh jj

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Hvad skal man tro?
« Svar #2 Dato: 26, September 2007 - 23:05 »
Man kan få det ud af alkoholundersøgelser, man vil!
Der er statistisk belæg i store folkeundersøgelser for, at 1-3 glas rødvin (og det SKAL være rødvin!) om dagen giver et længere liv.
Andre undersøgelser viser klart, at stærk spiritus - næsten uanset kvantum - har den modsatte virkning.
Jeg vil på ingen måde benægte, at en bestemt kræfttype skulle forekomme hyppigere hos vindrikkere - men det pressereferat, jeg har set, er nu lidt slemt til ikke at skelne mellem "rødvin" og "samlet alkoholindtagelse". Mere end 1 folkeundersøgelse viser, at den samlede virkning af moderat rødvinsdrikning er positiv (statistisk set - det kan den enkelte uheldige, der får kræft, ikke bruge til noget!).

Netop fordi journalister så ukritisk og selektivt citerer undersøgelser, de alligevel ikke forstår, er jeg forlængst gået over til princippet:
De rigtige kostråd er dem, der smager godt
Rødvin smager godt!  ;)
Mvh. Morten Jødal

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Hvad skal man tro?
« Svar #3 Dato: 01, Oktober 2007 - 05:31 »
ja, Morten, De rigtige kostråd er dem der smager godt.

Jeg sætter pris på et par glas rødvin hver aften, netop nu nyder jeg " Calvet Conversation" som de selv på etikettten kalder "Calvet blabla" fordi den efter sigende er god til at atarte en samtale.

Skål
Venlig hilsen

Gerda

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Hvad skal man tro?
« Svar #4 Dato: 01, Oktober 2007 - 15:01 »
Læst på berlingske.dk i dag mandag den 1 oktober 2007 kl 14:17 (uge 40):

Drik et par genstande og bliv sundere
Vælg dine alkoholvaner efter de sygdomme, som du har størst risiko for at udvikle.

Hvis flere i familien er døde af hjerte-kar-sygdomme eller lider af diabetes 2, så snup med god samvittighed en genstand eller to om dagen. Er kvinderne i familien derimod døde af brystkræft, så er der al mulig grund til at holde sig fra alkohol.

Det er Motions- og Ernæringsrådet, som i en ny rapport gør fordele og ulemper op ved alkohol for midaldrende og ældre. Og her gælder det om at holde tungen lige i munden, for på den ene side øger alkohol risikoen for en række livsstilssygdomme. På den anden side modvirker et moderat forbrug andre livsstilssygdomme.


skål

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk