ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig.
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
IP Telefoni
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 479
Sidste:
PTRasmussen
Statistik
Total antal indlæg: 16018
Total antal emner: 1411
Flest online idag: 112
Flest på samme tid: 2687
(03, April 2026 - 11:51)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 13
I alt: 13
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: IP Telefoni (Læst 20192 gange)
HP
Senior
IP Telefoni
«
Dato:
11, September 2007 - 09:11 »
Er der nogen som har "forstand på" (kendskab til) IP Telefoni?
Interesse for tekniken - og for at spare penge - har fået mig til at skifte den traditionelle kobberbårne hjemme-telefon forbindelse ud med en IP Telefon forbindelse.
Den tidligere udbyder blev tydeligvis sur over at jeg ønskede at skifte - det tog mere end 6 måneder at få porteret nummeret til den nye udbyder! Uværdigt for en af landets store virksomheder!
Efter tilslutning af det nye modem, som også håndterer min internetforbindelse, fungerer forbindelsen - dog ikke uden problemer. Jeg oplever - hidtil under alle samtaler - med korte mellemrum kortvarige signaludfald for både mig (den kaldende) og den kaldte. Det forstyrrer kommunikationen væsentligt.
Jeg har forsøgt at flytte modemmet - så langt bort som muligt - fra eventuelle forstyrrelser såsom skærme, højtalere, forstærkere o.lign. uden den helt afgørende forbedring.
Udbyderen vil nu udskifte modemmet med et nyt - måske hjælper det.
Men helt generelt: Hvad kan man kvalitetsmæssigt forvente / forlange af kvaliteten i en IP Telefonforbindelse?
HP
Logget
p
Bent Andersen
Gæst
Sv: IP Telefoni
«
Svar #1 Dato:
11, September 2007 - 10:19 »
Hej HP:
det du beskriver er netop problemet i IP telefoni og har ikke noget med dit modem eller forstyrrelser at gøre, det ligger i hvordan TCP/IP transmissionen fungerer.
Kort fortalt bliver din tale digitaliseret til an datastrøm, så langt, så godt.
Men når denne datastrøm skal sendes over internettet, bliver den delt op i pakker. Disse pakker sendes sekventielt fra din computer ud på nettet.
Her kommer problemet: de forskellige pakker sendes ikke alle den samme vej til modtageren, hver enkelt pakke routes gennem forskellige servere (det kan naturligvis ske at alle pakker ryger den samme vej, men det er usandsynligt).
OK, dette betyder, at pakkerne ikke nødvendigvis kommer i den rigtige rækkefølge til modtageren, det er faktisk temmelig sikkert at de er lidt "hulter til bulter". Derfor lægger modtageren en smule forsinkelse ind, så han kan vente indtil alle pakkerne er der og han kan lægge dem i rigtig rækkefølge. Dette sker naturligvis løbende. Hvad nu hvis nogle af pakkerne kommer for sent p.gr.a en langsom "knude" ude på nettet? De eneste han kan gøre er at droppe den forsinkede pakke og lade der være et hul på det sted. Det er hvad du hører.
MvH,
Bent.
Logget
plammox
Senior
«
Svar #2 Dato:
11, September 2007 - 11:34 »
Jeg har haft mit bøvl med at sætte min IP-telefoni adapter op, og har haft stort set alle slags problemer med f.eks. at min lyd falder ud for modparten, falske ring, regelmæssige udfald af lyden. Problemerne falder inden for tre kategorier:
a) Router firmware. Min router var ikke god til at håndtere at IP-telefoni pakkerne skulle have højere prioritet end anden trafik. Det hjalp da jeg opdaterede router firmwaren på routeren. Det drejer sig om en Zyxel Prestige 632
b) Detailopsætning af Sipura SPA-3000 adapteren. Der er meget hjælp at hente på
http://www.voip-info.org
. Det drejer sig bl.a. om timeout settings, impedans, dial-planer, etc.
c) Der er forskel på de kompressionsformer dit IP-telefoni selskab kører med på deres gateways! Jeg har skiftet imellem nogle forskellige codecs, og endte med en lav bitrate der fungerer tilfredsstillende. Det har bl.a. betydet at problemet med at min lyd falder ud efter x minutters samtale er løst.
Det tog mig 3 mdr at finde en tilfredsstillende konfiguration.
Logget
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."
ahoj
Debattør
«
Svar #3 Dato:
12, September 2007 - 15:57 »
Jeg har ingen tekn. indsigt i IP-telefoni, men kan oplyse dig at mit 3. valg af udbyder hjalp på de problemer jeg havde. Jeg skiftede hverken modem el. IP-adapter. Min nuværende IP leverandør er telsome.dk - der kan være hakker i talestrømmen og udfald, men ikke større end brugbart.
mvh. A Høj
Logget
JMA
Senior
«
Svar #4 Dato:
12, September 2007 - 21:02 »
Et stort problem er brugen af proxy server. Fordelen er, at det er nemt at sætte op. Ulempen er, at det kræver ekstra trafik på din linie, og det kræver kapacitet hos din udbyder, til proxy. Dette er en stor udgift for udbyderen, og nogle kræver penge, når der bruges proxy. Hvis ikke udbyderen har proxykapacitet nok, kan det giver hakker i samtalen. Ellers er IP telefoni, til andre IP telefoner normalt uden hakker.
Store udbydere, som voipdiscount, voipbusterpro osv. opererer uden proxy. I stedet skal stun server sættes op. Dog, kan du ikke altid ringe til telefonen med deres metode. Men, de har god kvalitet, og det er nemt at få til at fungere, selv bag router, så længe du kun bruger deres konto til at ringe ud. Jeg har haft held med, at konfigurere en telefon, og blot sætte den til bag en cybercity router, uden firmware opdatering, og kvaliteten var høj med voipdiscount. Også på min TDC oncable forbindelse, er kvaliteten god. Normalt virker det uden opsætning af router, hvis der ikke skal ringes ind. Problemerne opstår når der skal ringes ind. Det er dog set, at den "falder ud", når det går et stykke tid, og man må resette IP telefonen. Hvis den ikke skal bruges ved indkald betyder det ikke så meget. Skal kunne ringes til telefonen, må åbnes porte i routeren.
Musimi har nogen lidt specielle opsætninger - her er vigtigt, at følge deres hjemmeside, da det ellers også kan give problemer. Man kan ikke altid bare tage konfigurationen fra en anden udbyder, og få den til at virke med musimi, uden de andre parametre også justeres.
For at få IP telefonien til at virke optimalt, er det bedst hvis du mellem to IP telefoner, kan ringe direkte via deres IP addresser. Så er du sikker på, at det er hul igennem routere, uden du behøver proxy. Dermed er vejen også åben, for at opsætte stun server, og undgå proxy. Det er stor chance for, at det kan give større kvalitet, end hvis du bruger proxy. Men, hvis du har en udbyder som telsome, har de uden tvivl reserveret nok plads til de betalende kunder, og du kan sikkert roligt bruge deres proxy uden problem. Men det kræver også lidt flere data transmitteres og ved kritiske forbindelser, giver proxy også ringere kvalitet. Men, hvis din hastighed er større end 256K/128K er normalt intet problem med forbindelsen.
Jeg kan bedst lide, at telefonen fungerer direkte med IP opkald. Derved, har du også mulighed for, at ringe til andre IP telefoner, uden udbyder involveres. Det foretrækker jeg. Hvis din computer har et domæne, kan domænet anvendes ved opkald. Bruger du dynamisk IP, kan bruges DDNS featuren på routeren, sammen med nogle udbydere af domæner.
Kvaliteten af IP telefonen/adapteren kan også betyde lidt.
Logget
evp
Senior
«
Svar #5 Dato:
17, September 2007 - 23:53 »
TDC City hedder det vist. 2Mb/128 kb / sek med fri IP-telefoni for 238 kr./måned virker upåklageligt uden udfald og andre mislyde. Der er den lille sjove detaille at sendehastigheden ikke er 128 kb men 256 kb/sek, hvilket betyder at der ikke snuppes båndbredde fra IP-telefonien. Denne klarer sig helt fint med de 128 kb/sek, men kryber den længere ned så begynder det at knibe med kvaliteten. Der er måske nogle udbydere der lover og holder på de 128 kb/sek hvilket sagtens kan medføre de nævnte gener, når PC-systemet og i øvrigt også IP-"modemet" sender protokoldata med.
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
IP Telefoni
Seneste Debatindlæg
Pyrolyse luftfourening.
af
jj-
[22, April 2026 - 20:14]
Nitrit i drikkevand.
af
jj-
[12, April 2026 - 20:41]
Store bedeDags afskaffels...
af
jj-
[17, Marts 2026 - 20:42]
Mørk chokolade
af
jj-
[12, Marts 2026 - 20:22]
De moderater
af
jj-
[11, Marts 2026 - 20:20]
Folkeafstemning i Grønlan...
af
clausn
[24, Februar 2026 - 10:07]
Let my Greenland go.
af
jj-
[15, Februar 2026 - 20:17]
Ingeiørdebat lukker snart...
af
jj-
[07, Februar 2026 - 18:08]
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
Google ads:
DR-Nyheder
Tre anholdt efter slagsmål i Helsingør
Gitte og Glyngøre hylder Jonas Vingegaard
Saudiarabisk fond trækker sig fra udskældt golfprojekt
Herlevs træner scorer 'stort job' efter successæson
Irans øverste leder: Amerikanere hører til 'på bunden af havet'
Seks personer sigtes efter økse-drama ved Lidl
Bispevalg er afgjort: 55-årig provst skal være ny biskop i Aarhus
Mand dømt for at slukke strøm på hospital
Stenkast fik hende anholdt: 33-årig psykisk syg kvinde varetægtsfængslet og sigtet for flere ting
Flere kommuners telefonlinjer er nede
Kunstfestival i Venedig udelukker delvist Rusland
Hun var med i 'Den sorte svane': Nu frakendes hun retten til at være advokat
Hurtigere svar på røntgen: AI skærer ventetiden ned på akutmodtagelser
Olieprisen på højeste niveau siden 2022
Repræsentanternes Hus baner vejen for flere penge til ICE
Trump overvejer at reducere antallet af amerikanske soldater i Tyskland efter kritik fra Merz
Sprognævn vil give danske alternativer til engelske ord
For fremtiden kan der spilles 1. divisions- og superligakampe i Roskilde
USA's centralbank fastholder renten efter stigning i olieprisen
Olieprisen fortsætter markant stigning - højeste siden juni 2022
Nyt fra ing.dk
Blogindlæg: Tillid er Danmarks vigtigste ressource. AI sætter det på spil
Hvalen Timmy sejler forbi Danmark i bizar redningsaktion
Togulykke blev første test: Nyt tiltag i beredskabet bestod ilddåb
Teleselskaber snagede i danskernes SMS’er: Men slipper – næsten – for kritik
Østdanmark har mere grøn strøm end i Jylland og på Fyn
Lufthavn vil bruge robotter til bagage-håndtering: ...men i video vakler robot
Blogindlæg: Failure is always an option
Lækkede dokumenter: Bjarke Ingels blev advaret om 'slave'-forhold på tegnestue i årevis
Ingeniøren får ny direktør: »Vi skal accelerere væksten«
Om 30 dage lukker det fysiske rejsekort: Stadig ingen løsning til ikke-digitale borgere
Før var det ‘bare’ motorolie og tændrør: Nu skal elbilejeren kende til kWh, effektelektronik og software
De bedste ladetidspunkter: Er der plads til alles elbiler i systemet?
Når elbilen går i stykker: Undgå grimme overraskelser og en kæmpe regning
Din første elbil: Kend den gode opladning og undgå disse fristelse
Alle taler om Energinets elmotorveje – men flaskehalsen skyldes også lokale elnet
Giftigt legetøj skulle være fortid med ‘radikal’ lov: Nu virker den ikke – og EU opgiver at ændre den
I USA vokser modstanden mod datacentre med skud og protester: Nu har amerikansk politiker opfordring til Danmark
Europa i front: Forsvarsudgifter når nyt rekordniveau
Europa lider under klimaforandringer: Her er de nedslående rekorder
Batterier er ikke nok: I Sverige afprøves 70 år gammel teknologi i elnettet
Tyskland sætter turbo på oprustning for at overgå NATO-mål
Banedanmark gav russere adgang til Forsvarets tog-data: »Skræmmende«
Tre partier kræver skarp prioritering af elnettet: »Hyperscale-datacentrene må bagerst i køen«
Atomkraft i Norge er helt dødt. Det bør alle forstå
Nye togstationer forsvinder fra kortet: Fagfolk advarer om data-kaos
Politiet opgiver tusindvis af sager om digitale forbrydelser: »Det føles uretfærdigt«
Netcompany får eget cykelhold til knap en mia. kr: »Vil vise hvad vores teknologi kan«
Politikere afviser afspærring af ulveområde: Eksperter advarer om konsekvenser
Efter hård kritik: DBI ændrer afstandskrav for tagsolceller
Polsk udfordrer presser Palantir: Vinder ind hos politi og spiontjenester i Europa
Se kortet: Havner dine mails til kommunen på amerikansk-kontrollerede servere?
Synspunkt: Unges evne til at vurdere troværdighed af informationer daler – søgemaskiner fulde af AI-genereret indhold gør det kun sværere
Allan fik letbanen som nabo: Så begyndte hans hus at slå revner
Ny viden om bakterier vender op og ned på driften af renseanlæg: AI-værktøj kan forudsige problemer, før de opstår
Så få arbejder på big techs danske datacentre: »Det er et ret lille tal«
Her bygges kæmpe flowbatteri på over 2 GWh – skal stabilisere elnettet i Europa
App til vejafgifter i Danmark vakte begejstring: Nu er den dumpet
Ukrainere sprængte Nord Stream med tidsindstillede sprængladninger: Det vidste Danmark godt, mener forfatter
Risikerer op til seks års fængsel for at snage i SMS’er: »Det ligner en tilståelsessag«
Nyt blik på forsyningskæden gav mærkbare resultater hos Vestas
Forslag i 1930: Sluse skal løfte skibe over Langebro
Rusland har bombet Ukraines elnet i -20 grader: Det kan Europa lære af det
Lær af græshopperne: Sådan opstår konsensus i store grupper
Molslaboratoriet erkender skidt dyrevelfærd: Derfor gør vi op med 10 års praksis
Fra grynet fotografi til 3D-model: Sådan blev glemt kvinde vækket til live med AI
Spørg Fagfolket: Findes der en optimal størrelse for vindmøller?
Blogindlæg: Vejafgifter – nej tak?
Det vælter ind med bud på at finde brummelyd på Amager: Vi har forelagt dem en ekspert
Ålen er mysteriet fra dybet - nu kan ny teknologi aflure dens hemmeligheder
Lokaltog efter voldsom ulykke: Vi har efterspurgt automatisk stop i årevis