efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Hvilket materiale skal bruges til strengen?Hvilken form vil strengen have når den oscillere?Hvad skal strengen bruges til?mvh jj
Undertegnede er stadig mægtigt interesseret i en særlig formel - se overskrift - som altså finder den effektive (oscillerende) længde (i modsætning til den fysiske længde) på en vilkårlig streng.
Det er et fint link til bølgeformler, jj-, men så vidt jeg kan se forholder det sig heller ikke til forskellen på den effektive og den fysiske længde.
Som jeg husker debatten fra sidst, var nøgleordet netop "vilkårlig".Derfor størrelser som "vægt pr. meter" (det skal nu nok være masse) og "elasticitetsmodul".
Jeg forstår ikke rigtigt, hvad du mener med den effektive længde af en vilkårlig streng?
-Men måske kan følgende link hjælpe dig?A vibration in a string is a wave. Usually a vibrating string produces a sound whose frequency in most cases is constant.http://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating_string
Altså: Det er underforstået, at vi taler om en stående bølge i en streng.
Når strengen er fæstnet i begge ender, vil de to ender udgøre en knude, og strengen vil få en grundsvingning, hvis bølgelængde er 2L. Frekvensen kan beregnes heraf ud fra den fundamentale bølgeligning og bølgens udbredelseshastighed.
Men der er forskellige "forstyrrelser", der gør at stengens ender ikke altid svinger ideelt med,
Nu orker jeg ikke mere - fortsæt selv!