* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 32
I alt: 32

Forfatter Emne: Krøyer og kuglerne  (Læst 11950 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Krøyer og kuglerne
« Dato: 16, Oktober 2007 - 08:44 »
Citér
Thorsens første samarbejde i Århus var angiveligt sammen med Karl Krøyer samt brødrene Orla og Svend Aage Jørgensen, der i 1944 havde grundlagt en lille virksomhed i Ole Rømers Gade. De fremstillede bl.a. højtryksbeholdere – bl.a. gasflasker – samt termometre og manometre (trykmålere). Virksomheden blev senere til Terma i Lystrup, men det er en helt anden historie. Samarbejdet med Karl Krøyer er dog ret uvist.

Jeg var i 1966 på erhvervsmesse i Bellacentret (dengang det lå på Bellahøj) som 6 årig med min far. Jeg husker kun maskinen som spyttede plastik bolde ud og den "kæmpe" plastikpose med bolde i forskellige størrelser og farver jeg fik med hjem.

Krøyer kugler blev de kaldt.
Og, så var der "Anders And historien" om at hæve et sunket skib med bordtennisbolde, en ide som Krøyer blev interviewet til TV om. Var det et skib ved Grønland, Hans Hedtoft han talte om?

Findes der i dag entreprenører, opfindere, iværksættere som kan måles med Krøyer og G.A.L. ?
(eller for den sags skyld Kirk-Kristiansen og Clausen)

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Krøyer og kuglerne
« Svar #1 Dato: 16, Oktober 2007 - 22:59 »
Det var et skib, der transporterede får der var sunket i den persiske golf, der skulle hæves, hvilket skete med ært store flamingokugler (ekspanderet polystyren), der blev pumpet ned i vraget. Der var overhovedet ikke tale om bolde. Det var kun i Anders And´s verden at det var bordtennisbolde.
Krøyerkugler er flamingokugler.

Mikalt Bolt skriver

Citér
Findes der i dag entreprenører, opfindere, iværksættere som kan måles med Krøyer og G.A.L. ?
(eller for den sags skyld Kirk-Kristiansen og Clausen)

Hvor mange vil du have? Dem du nævner er alle døde

Haldor Topsøe er meget levende.
Det samme må siges om Janus Friis (skype)

De er begge gode for omkring 10 milliarder kroner, talstørrelser som ingen af de citerede nåede i deres levetid.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Krøyer og kuglerne
« Svar #2 Dato: 21, Oktober 2007 - 01:43 »
Skibet ved Grønland hed Martin S, og det sank i midten af 1960-erne i en fjord i Sydgrønland.
Det blev hævet med krøyerkugler, men man fortæller at det var forbandet svært at fjerne kuglerne bagefter.

Skibet Hans Hedtoft sank ved Kap Farvel i 1959 på sin jomfrurejse. Det havde været i Grønland og var på vej tilbage til Danmark. Skibet gik ned med mand og mus, og det eneste der nogensinde er fundet er en redningskrans der drev i land på Island.
Venlig hilsen

Gerda

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk