* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 70
I alt: 70

Forfatter Emne: Xenon forlygtepærer  (Læst 40756 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Xenon forlygtepærer
« Dato: 01, November 2007 - 10:23 »
Nyere biler er forsynet med Xenon pærer i forlygterne. Det siges, at de lyser bedre og holder længere. Passer det mon?
Og så er de meget dyre ??? ???
Hvorfor mon det? Er det bare fordi de (pærerne) endnu er forholdsvis lidt udbredte - eller er luftarten så sjælden, at den alene berettiger den høje pris på omkring 1500 kroner?
Er der nogen som kan forklare baggrunden for, at pærerne lyser kraftigere og bruger en højere spænding end normalt i almindelige biler?

HP

Rolig nu!
p

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #1 Dato: 01, November 2007 - 16:30 »
Jeg har xenon-forlygter, ja de gør nat til dag. Der er ikke nogen glødetråd i, de laver en lysbue mellem to punkter. De pærer der sælges som xenon til almindelige lygter virker ikke. Der kan købes xenon-kits der gør det muligt at sætte ægte xenon i normal lygter, men det er ulovligt, og politiet giver bøder, det er heldigvis nemt og se om de er lovlige eller ej.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #2 Dato: 01, November 2007 - 16:56 »
De pærer der sælges som xenon til almindelige lygter virker ikke.

Er det nu ikke en lidt grov erklæring?
Jeg benægter på ingen måde, at dine "ægte" xenonlygter er langt bedre end almindelige lygter med specialpærer - men hvis disse er xenonfyldte, er det vel ikke falsk varebetegnelse? Og der er grund til at tro, at de faktisk har bedre lysegenskaber end normale pærer (jeg har ikke målt på dem).

En glødepære skal være fyldt med en inert gas, som dels skal bremse fordampning af glødetrådens metal (i en pære med rent vakuum ville kolben hurtigt blive belagt med en tynd wolframhinde og dermed blive ugennemsigtig), dels skal gassen helst have ringe varmeledningsevne, så glødetråden kan holdes varm med et ikke for stort strømforbrug.
Dette sidste gør de lette ædelgasser uegnede.

Den absolut billigste ædelgas er argon, som der er næsten 1% af i atmosfæren (9300 ppm), og alle billige standardpærer er argonfyldte.
Der fås dyrere pærer, der er kryptonfyldte - fx Osram Superlux - og de lyser ca. 20% bedre. Men krypton er sjældnere - der er kun 1,14 ppm i atmosfæren.
Al fysisk logik siger mig, at xenon, som er den næste ædelgas, må være endnu bedre. Men xenon er der ekstremt lidt af i atmosfæren, nemlig 0,086 ppm. Så denne gas er selvfølgelig dyr.

Glødepærer til husholdningsbrug har jeg aldrig set med xenonfyldning, men autopærer stiller jo særlige krav, så jeg ser intet mærkeligt i, at man forsøger sig med xenonfyldte pærer, og jeg tror også de er reelt bedre.
Dog givetvis ikke lige så gode som de specielle lygter, Mikker beskriver, og som åbenbart skal være originalmonterede i bilen for at være lovlige.

Men jeg er bestemt ikke ekspert i autolamper, så jeg lader mig gerne vejlede, hvis jeg har skrevet noget vrøvl!  ;)
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #3 Dato: 01, November 2007 - 20:47 »
xenon lygter er et populært og misvisende navn.

Der er tale om højtryksudladningslamper. I princippet en videreudvikling af natriumlamperne.  Kendes også fra elektronblitz.
De kendes også fra de bedste -og dyre - lysbilledapparater og overheadprojejtoret, som giver et meget intenst lys, så de kan bruges i fuld dagslys. Ulempen er at de er flere minutter om at komme op på fuld lysstyrke.

Til billygter er der en speciel udgave med xenon tilsat i udladningsrummet. Det gør at de kan starte på sekunder.
De kan selvfølgelig ikke på 12 V og kræver både en højspændt tændkreds og en ballast til at stabilisere udladningen.

Et udladningsrør følger jo ikke Ohms lov , og ville enten afbryde eller løbe løbsk med kortslutning , hvis strømmen ikke stabiliseres med en ballast.
Jørgen Harbst

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #4 Dato: 02, November 2007 - 07:06 »
Osram, Phillips og andre "mærkevarer" laver skam udmærkede pærer der er bedre end standart pærer, men de kalder ikke deres for xenon, de bruger som regel andre betegnelser, det jeg først tænkte på var de sæt man bla. får hos Thansen, Jem og fix osv. der får man 2 "xenon" for 29-79 kr. og disse er så ringe så de burde forbydes.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #5 Dato: 02, November 2007 - 09:10 »
Hej Harbst og Mikker.

Tak for svarene - jeg blev klogere af begge indlæg; men der er da sikkert xenon i de billige og dårlige pærer fra THansen? ;)
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #6 Dato: 02, November 2007 - 12:35 »
De billigpærer der kalder sig Xenon har sikkert blot fået et lag blå farve på glasset. Det minder mig lidt om PCens barndom, hvor alting var "Turbo".
Men ellers må jeg sige at de ægte Xenon-forlygter er en af de bedste opfindelser længe. Hvis jeg sætter mig over i en bil med almindelige forlygter føler jeg mig næsten natteblind.

MvH,

Bent.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #7 Dato: 02, November 2007 - 13:54 »
Det gør dine modkørende trafikanter også Bent.

Når der kommer en bil med disse lygter mod en, er det plat umuligt at se andet end dens lygter.

Normalt er det ikke lovligt at køre med pærer der er større end omkring 75 Watt selv, om man kan købe 100W( i tyskland).
Jeg har den opfattelse, at xenon lys er dobbelt så skarpt(mindst)
som almindeligt lys, hvilket jeg opfatter som, at det antageligt reelt burde være ulovligt.

Jeg køren mod bilstrømmen til København om morgenen og er meget generet af disse lys.

Med hensyn til de almindelige blåfarvede pærer, er her et link til Osram om deres syn på den sag:

http://www.osram.com/osram_com/Consumer/Automotive_Lighting/Products/Headlights/NIGHT_BREAKER/index.html


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #8 Dato: 02, November 2007 - 14:02 »
Så vil jeg påstå at dem der generer dig nok kører med selveftermonterede uoriginale lygter. Her hvor jeg kører (München) er vel hver anden bil monteret med Xenon og jeg kan ikke sige at det generer mig.

Forklaring på mit syn om de uoriginale lygter:
En bil må KUN monteres med Xenonlygter der har automatisk niveauregulering. Dette er et EU regulativ. Om det er omsat i Danmark ved jeg ikke, men jeg ved at alle bilfabrikanter holder sig til det. Derfor har du ikke problemet på originale Xenonlygter.

MvH,

Bent.

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #9 Dato: 02, November 2007 - 14:59 »
Alle biler med xenon skal have automatisk niveauregulering også i Danmark, og ja de er meget kraftigere end normal halogen men de blænder kun hvis de ikke er justeret ordentligt, eller hvis de er uorginale. Et lille tips: Lad være med at kikke på de andres forlygter, kik på vejen foran dig.

ps: xenon bruger 35 watt pr.stk.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #10 Dato: 02, November 2007 - 21:55 »
Undskyld mit ordvalg... det er ..rend mig... Hvis man har brug for xenon udstyr så burde man ikke have kørekort,
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #11 Dato: 02, November 2007 - 22:27 »
 :( Forstår ikke dit svar, jeg er ikke så kvik ???

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #12 Dato: 03, November 2007 - 11:00 »
Hej Mikker.

 Jeg har haft kørekort i 45 år og kender de fleste gode måder at undgå at blive blændet. Herunder at se ned på højre vejkant, når man passerer en modkørende, der ikke har blændet ned.

Men der er situationer, der normalt er  ukendte for bilførere i resten af Danmark og det er kørsel modsat bilkøer, på over 30km længde hver morgen.

Her er man konstant udsat for billister der ikke har orden på på deres lygteføringer. Helt specielt er det galt med Toyota Corollaer der meget ofte mangler deres venstre lys.

Det gør så at de bliver opfattet som motorcykler. Det er en meget ubehagelig overaskelse, på en tosporet landevej, at opleve at dette enøjede køretøj ikke er en motorcykel  der er ved at overhale en bil, men en bil der kører midt på vejen for at overhale.

For at undgå disse situationer, kan man ikke vedvarende over 30 km sidde og koncentrere sig om højre vejkant. Man er nødt til at vurdere
alle lygteførende køretøjer fremover, i den modkørende kø.

Der er nemlig utålmodige sjæle, der står forsent op hver eneste dag og er så dumme, at de tror at de vinder tid, ved at komme en plads længere frem i køen. Det er samtidigt også dem, hvor der størst sandsynlighed for , at deres kørertøj er behæftiget med fejl.

Disse trafikanter gør ,at jeg nødt til at se på de modkørende lygter, for ikke at blive overrasket.


En uddybning af af mit forrige indlæg er følgende. Hvis man er så natteblind, at man ikke kan føre bil om natten, med en H4 belysning der er iorden, så er man ikke egnet til ,at køre bil efter solens nedgang.

Til Bent ; Det er sikkert rigtigt, at du ikke føler dig generet, af de i dit område udbredte xenon lys. Det gør jeg heller ikke, ved kørsel på motorvej og ved enkeltstående møder med med det lys, på en landevej.
Anderledes er det med med et modkørende bilantal på mellem 60 og 70 biler per kilometer, på en tosporet snoet landevej, med dårlige sidemarkeringer.

Jeg ser aldeles udemærket i mørke, men mit nattesyn reduceres kraftigt ved blændinger. Og her kan jeg godt mærke min alder, for nattesynet er længere om igen ,at nå det niveau jeg synes er tilfredsstillende.

Deraf min irritation over blændende og manglende lygter.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #13 Dato: 03, November 2007 - 11:52 »
Lyset fra en h1/h4/h7 osv. giver ikke den samme lys/mørke grænse som xenon. Det man kalder diffust lys findes faktisk overhovedet ikke fra xenon, så jeg må stadig henholde mig til at xenon ikke blænder hvis det er justeret og lovligt.
Du skriver: Hvis man er så natteblind, at man ikke kan føre bil om natten, med en H4 belysning der er iorden, så er man ikke egnet til ,at køre bil efter solens nedgang.
Der må jeg så bare sige: Køb en bil med xenon så er du ikke natteblind længere.
Hvis xenon blænder ville man vel ikke godkende lygterne??????
Om 10 år har alle biler xenon lys. ;D

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Xenon forlygtepærer
« Svar #14 Dato: 03, November 2007 - 13:38 »
....
Hvis xenon blænder ville man vel ikke godkende lygterne??????
Om 10 år har alle biler xenon lys. ;D

BMW og Mercedes var først med Xenon, disse fabrikanter sidder med ved bordet hos EU når lovgivningen skrives.


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk