ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Xenon forlygtepærer
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1399
Flest online idag: 48
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 14
I alt: 14
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Xenon forlygtepærer (Læst 53473 gange)
Mikker
Senior
Indlæg: 155
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #15 Dato:
03, November 2007 - 14:49 »
Ok, jeg blev taget med bukserne nede, BMW og Mercedes ønskede lys der blænder og fik det.
Jeg synes også at det blænder. men har ikke ville indrømme det, undskyld.
Alle er jo interesseret i at fordoble antallet af trafikdræbte, det kan xenon lys hjælpe med til, da det jo blænder de modkørende.
Logget
Steen L.
Debattør
Indlæg: 39
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #16 Dato:
05, November 2007 - 09:58 »
Hej
Jeg håber at i tillader at jeg blander mig med et knapt så følelsesladet indlæg..
Jeg generes også indimellem af modkørende biler med kraftigt xenon-lys. Jeg tror nu ikke at det er blændning, men måske snarere at lyskilden er så meget kraftigere end sædvanligt.
Nuvel - hvis man læser større udenlandske bil-magasiner (som fx. Auto Bild etc.) ser man indimellem test af de forskellige bilers lys. Der testes over en bred kam, og det er interessant at se at Xenon lys ikke nødvendigvis er bedre. Det viser sig som regel at en fornuftigt konstrueret konventionel forlygte kan lyse mindst ligeså godt og måske endda bedre end ringe xenon-forlygter. Jeg er selv tilhænger af, at lyset skal være så godt som muligt, men det er for simpelt blot at hævde at fordi det er xenon lys er det altid godt.
Kør forsigtigt - særligt jer der kører i en-øjede Corollaer
Steen (der kører med halogenlys og lysdioder - særligt på mine veteran-mc med 6V-dynamoer)
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #17 Dato:
05, November 2007 - 12:51 »
For almindelige halogenlygter er der en øvre grænse for lysmængden - om den måles i Candela eller Lux ved jeg ikke, men den er åbenbart omsat til max 55W optagen effekt.
Xenonlygterne afgiver vel ikke en større lysmængde ved den samme måleteknik, men de afgiver et meget hvidere lys, hvilket er godt for dem der har dem og skidt for dem der ser på dem.
Målemetoden afspejler altså ikke hvordan lyset generer de modkørende, og om det skyldes at ikke-generende bølgelængder i halogenlys tæller med i målingen, eller at det hvide lys fra Xenon i sig selv er generende ved jeg ikke.
Jeg oplever det bare som om at man med Xenon kan omgå lovgivningens grænser om maksimal nærlysmængde, fordi disse er tilpasset glødepærer.
Xenonbrugerne opnår en fordel på andres bekostning.
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #18 Dato:
05, November 2007 - 23:15 »
Tranberg, jeg må gentage mit udsagn om at jeg lever i et hjørne af verden hvor hver anden bil har Xenonlys, OK?
Det mest generende for mig er "konebilerne", hvor halogenlygterne (med fuld power) belyser både asfalten såsom de modkørendes øjne - almindeligvis på grund af klodset parkering peger lygterne i all retninger - og "nåh, ja, hvad fanden...".
Xenonlygterne har (og det skal de have):
1: automatisk niveauregulering
2: optik der slår alt med hensyn til stråleform
3: vaskeanlæg (for at undgå diffus stråling)
Du er hermed inviteret til et besøg i München, hvor vi vil køre en tur hvor de modkørende stort set holder i kø og hvor du vil opleve lygterne fra 60...70 biler. OK?
Bent.
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #19 Dato:
05, November 2007 - 23:26 »
Det var nu Mønnike der havde de største aversioner mod Xenon, jeg prøvede bare at kommemed et bud.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #20 Dato:
06, November 2007 - 16:55 »
OK Bent
Du føler dig ikke generet af Xenonlyset og jeg må så antage at de bilister der kører med xenon, der generer mig, ikke har deres lysanlæg
i den stand ,du er vant til at møde.
Jeg kan kun sige, at mit "gammeldags" lysanlæg leverer lys nok til det
syn jeg er udrustet med.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Mikker
Senior
Indlæg: 155
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #21 Dato:
06, November 2007 - 18:05 »
I forbindelse med mit arbejde kørte jeg idag fra Præstø til Grenå og retur, jeg mødte masser af biler med lygtefejl, mange kan ikke finde ud af at sætte en pære ordentligt i, mange har leget hjemmemekaniker og selv justeret lygterne, så er der alle de andre der kører med ulovligt xenon, ja det tror jeg da, mener ikke at Ascona fra 1978 havde dette som standart eller tilbehør, så alt i alt masser af fejl fra de modkørende. Hmm sjovt nok følte jeg mig ikke generet af en eneste med orginalt xenon.
Logget
HP
Senior
Indlæg: 260
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #22 Dato:
07, November 2007 - 13:08 »
Det glæder mig meget, at så mange vil dele viden og oplevelser om dette emne. Jeg er blevet klogere på emnet og forstår nu hvori forskellene mellem almindelige pærer mere moderne lyskilder består. Men prisen ...!
Nu er jeg også begyndt at lægge mærke til de blændende og smadderirriterende "uægte" Xenon forlygter i lidt ældre biler.
Det er desuden interessant (ophidsende og provokerende) at lægge mærke til, at der er en del bilister, som på motorvej (f.eks. over Fyn en sen søndag aften) synes at mene, at når man kører hurtigt på en motorvej er nedblænding unødvendig.
HP
Rolig nu!
Logget
p
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #23 Dato:
07, November 2007 - 15:41 »
Hvis man kører hurtigt ( over ca. 60 km/t ) i mørke er nedblænding direkte farligt, med mindre der kører nogen foran og lyse op.
Med nedblændede lygter belyses vejen kun omring 30 m frem . Så ser man en forhindring for sent hvis man kører stærkere.
Nu er der jo mange som er hysteriske med blænding, og mener der skal blændes ned bare fordi man ser en modkørende i det fjerne.
Kun hvis kørelyset er rettet direkte mod den modkørende og han er relativt tæt på er nedblænding nødvendigt, og forinden skal man have sat farten ned.
Læg mærke til de mange alvorlige ulykker der sker i mørke hvor bilister påkører gående, cyklister barnevogne og andet, bare fordi de kører for stærkt uden tilstrækkeligt langtrækkende lys.
Logget
Jørgen Harbst
Mads Aggerholm
Senior
Indlæg: 594
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #24 Dato:
03, November 2017 - 17:07 »
Citat fra: Mikker efter 03, November 2007 - 11:52
Om 10 år har alle biler xenon lys.
Næh, en masse af dem har LED...!
(Og ja, jeg har i ti år set frem til at svare på det her indlæg
)
Logget
Venlig hilsen
Mads Aggerholm
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #25 Dato:
04, November 2017 - 09:08 »
LED lys er lækkert at køre med om natten, men når man har prøvet det virker almindeligt halogenlys gult som en gammel fransk bils ditto
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Xenon forlygtepærer
«
Svar #26 Dato:
10, November 2017 - 15:22 »
Man skal altid køre med en lystyrke der svarer til hastigheden og de modkørendes tarv. Det medfører at man ikke må køre med langt lys hvis det blænder mod og forankørende. Føler man nærlyset ikke rækker skal man nedsætte hastigheden der efter.
https://www.sikkertrafik.dk/presse/pressemeddelelser/langt-lys-paa-motorvejen
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Xenon forlygtepærer
Seneste Debatindlæg
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Misundelse
af
jj-
[06, September 2025 - 19:25]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Google ads:
DR-Nyheder
Flere betjente ramt af skud i Pennsylvania
Vilde chimpanser indtager alkohol svarende til to cocktails om dagen uden at blive fulde
Tusindvis af PostNord-pakker sidder fast i Sverige
Taliban forbyder internet i nordlige Afghanistan
Den Amerikanske Centralbank sænker renten for første gang i år
Nordmænd opfordres til at øve sig på kort og kompas
Lille italiensk ø vil omdøbe lufthavn til ære for Armani
Ingen tog mellem Struer og Herning før tidligst torsdag formiddag
Russisk ambassadør kalder dansk våbenindkøb 'ren galskab'
Otte med familierelation varetægtsfængslet i sag om hvidvask
Dumaen støtter Putins forslag om at trække Rusland ud af torturkonvention
3.000 år gammelt armbånd forsvundet fra museum i Egypten
Putin-dokumentar udvalgt som dansk Oscar-håb
Droner og små fly må ikke flyve over København under EU-topmøder
17.920 puff bars beslaglagt i Fredericia
Fermern Bælt-forbindelsen bliver formentlig forsinket
Sikkerhedstjeneste i Norge: Rusland og Kina har ændret adfærd på Svalbard
Samsø skal undvære færgen til Aarhus de næste uger
Dansk mindretal skal fremover til kongelig nytårskur: 'Det er vi meget glade og beærede over'
Nyt fra ing.dk
Spørg Fagfolket: Hvorfor er vinduerne i fly så små?
★★★★☆☆ Økonom advarer: Teknologisk førerskab ender som regel i stagnation eller økonomisk kollaps
Tomme tog skræmmer ikke: Regeringen smider milliarder af kroner efter IC5 til Vestjylland
Et »paradigmeskift«: Danmark skal for første gang have langtrækkende våben som missiler og droner
Leder: Microsoft-chefs arrogance skriger til himlen: Hold hendes videns-foragt ude af vores skoler
Flammerne fanget på video: Flyvende elbiler kolliderer før luftshow i Kina
Spørg Fagfolket: Hvorfor har en vindmølle netop tre vinger?
Mens Trump går i flæsket på EU's techlove, gambler Europa med meget mere
Softwaren dør før elektronikken: 400 millioner computere i fare for at blive forældede
VW's udviklingschef: Elbiler vil se helt anderledes ud i 2030
Stålkapper på Njals Tårn er ikke nok: Kæmpe søjle skal op gennem syv etager
Nationalbanken efter kaos på Storebæltsbroen: »Betalingskort kan mere end kontanter i krisetider«
Spørg Fagfolket: Hvordan kan dåsemad blive for gammel?
Blogindlæg: Bestseller kan lære af Lego
Nyt Nature-studie: Oliegiganter skyld i én ud af fire hedebølger siden årtusindeskiftet
Efter togkaos: Utilfreds minister vil skille sig af med togoperatør
Chatkontrol i modvind: Regeringens digitale masseovervågning vakler tæt på mål
Energinet advarer: Dunkelflaute er et voksende problem - især i én del af Danmark
Kampen om Nordsøen er skudt i gang: Sådan 'stjæler' vindmøller fra hinanden
Studie: Elcykler er otte gange farligere end el-løbehjul
Nvidias AI-chips dominerer: Kina anklager techgiganten for monopol
Komiker med 25 års erfaring i webdesign har taget ny trend til sig: »Det var lækkert og hurtigt«
Regeringen vil købe overvågningsfly til Grønland for tocifret milliardbeløb
Energikæmpe frygter for vindtyveri i Nordsøen: »For os er det vigtigste forudsigelighed«
Grønne bioposer er bøvlede og forhadte: Nu fælder ingeniørfirma dom over dem
»Et stort skridt mod at rejse lidt mere bæredygtigt« lokkede radioreklame: Flyselskab politianmeldt i bølge af greenwashing-sager
Milliardprojekt over Femern Bælt forsinket fra tysk side: Togtrafik udskudt tre år
Smuttur til Hamborg med DSB’s nye Eurocity-tog på 209 meter? Kom med indenfor
Larmende vandrør plager mange danskere: Hjælp på vej mod »kæmpe problem«
Microsofts nye pris-forsvar falder til jorden: »Vi har ingen reel forhandlingsposition«
Andre har opgivet, men nu vil DTU genoplive brintmotoren
Spørg Læserne: En af de nemme
Batteribrande udgør et stigende problem: Ny løsning advarer før branden tager fart
Beboere i lejligheder sorterer affald dårligere end i huse
»Det kommer nok til at tage årtier, før vi enes om, at der er liv på Mars«
Dansk fysiker: Teoretisk fysik er havnet i en dødsspiral
Synspunkt: Københavns Universitet skal straffes for andres fejltagelser – det vil gå ud over os allesammen
Verdens ældste opfinder: »Når jeg får en ide, tænker jeg ikke på andet og lytter ikke til min kone«
Disse lande bygger klodens giftigste spyware: Står for 64 procent af sårbarheder i software og browsere
Det største våbenindkøb i danmarkshistorien: Anskaffer europæisk luftforsvar for 58 mia. kr.
Genstart af Njals Tårn kræver kraftig forstærkning
»Hvad djævlen er det?«: Sådan lød det da Mars-forskere fandt liv - læs detaljerne om opdagelsen
Kunstig intelligens skuffer i jagten på ny medicin
Synspunkt: Barberer regeringen GDPR ned i jagten på AI, går det ud over vores største force til effektivisering: Tillid
Golf og Polo genopstår fra de døde: Kan patriotisme redde Europas bilindustri?
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Skraldekaos i Grønland – miljøskadelig løsning opfattes som eneste udvej
Minister reagerer på dansk virksomheds salg af lastbilkomponenter i Rusland
Efter Ingeniørens afsløringer: Dansk it-sikkerhedsstjerne dømt for falsk markedsføring
Historisk indkøb på trapperne: Ekspert har klar holdning til Danmarks nye luftforsvar