* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 103
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 72
I alt: 72

Forfatter Emne: Værkstedsstøvsuger  (Læst 43472 gange)

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Værkstedsstøvsuger
« Svar #15 Dato: 20, December 2007 - 00:18 »
Det var netop for at undgå svineriet med spåner, savssmuld og slibestøv, at jeg i sin tid anskaffede mig en værkstedsstøvsuger. Hvis jeg havde haft råd til det, havde jeg købt en væsentlig dyrere støvsuger med bedre filtrering af udblæsningsluften. jeg har en (naiv?) tro på at en cyclon/støvseparator, ud over at spare mig for indkøb af dyre støvsugerposer, også vil reducere udblæsningen af micro-støvpartikler.
Jeg har leget med tanken om selv at bygge en minicyclon. Dem jeg har set sat til salg i USA har været lavet af acrylplast. Lige nu overvejer jeg at lave en af zink, som jeg tror er det nemmeste materiale at arbejde med. Blikkenslageren kan måske bukke materialerne efter mine anvisninger/tegninger.

Hilsen Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Værkstedsstøvsuger
« Svar #16 Dato: 20, December 2007 - 20:35 »
Jeg kan bekræfte at ihvertfald en almindelig spånsuger slipper mikrostøv gennem.
Det forbavsede også mig, men det fine støvlag er nok til at overbevise mig.
Det drejer sig her om en spånsuger af model som Harald Nyborgs, men lidt ældre og af dansk fabrikat.
Jeg har overvejet en ekstra stofpose udenpå den originale, selvom det ikke er en fiks løsning.
Eller måske skulle man pelse et antal gamle Nilfiskstøvsugere og sy filtposerne fra dem sammen til én stor.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Værkstedsstøvsuger
« Svar #17 Dato: 20, December 2007 - 21:59 »
De fineste og farligste partikler går også igennem en støvsugerpose.

Hepa filter er måske godt nok, men kan man montere og vedligeholde det , så der ikke går luft forbi ?
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Værkstedsstøvsuger
« Svar #18 Dato: 20, December 2007 - 23:08 »
I er en flok grædekoner at høre på. ;D ;D

Hvis microstøvet er et problem for jer, så sørg for at støvsugerens udblæsning sker til det fri. ;)

Det er korrekt som Harbst skriver at virksomheder skal ventilere til det fri....men.....men.....det vi snakker om er en hobby virksomhed
hvor  den smule støv næppe vil skade, sammenholdt med fruernes anvendelse af støvsugeren i hjemmene. ::)

Man er i en anden tråd, ved at øffe om de forfærdelige rygere og rygningens fortrædligheder.....hvor en ryger... Morten Jødals far på 94, klarer sig udemærket. Jeg har en far på tilsvarende alder, fysisk frisk  men mentalt ved at være meget gammel(alzh), ikke ryger mere, men på alle de billeder jeg har af ham, er med en pibe.  8) 

Rygningen tillægges alverdens dårligdomme...fint nok. Men støvsugeren giver ingen anledning til forbud. Stigningen i allergiske reaktioner og dødsfald tillægges alene rygning.

Pudsigt nok er der støvsugerfirmaer ,der netop har opdaget, at der et marked for ,at markedsføre centralstøvsugere med udluftning til det fri, netop til allergikere. Og der er ingen der er forundret, over stigningen i allergiforekomsterne, selv om alle hjem har mindst en støvsuger.

Livet er sq farligt, hvis man har et dårligt helbred ;D





Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Værkstedsstøvsuger
« Svar #19 Dato: 23, December 2007 - 11:13 »
Nu har jeg brugt ½ time på at google på "Hepa filter".
Jeg er ikke i stand til at finde en simpel pose, der kan erstatte min nuværende. Det er jo en ren jungle.      ???

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Værkstedsstøvsuger
« Svar #20 Dato: 27, December 2007 - 13:24 »
Hej

Jeg har lige set, at Harald Nyborg har en velegnet spånsuger af mærket Selekta, med udskiftelige poser ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Værkstedsstøvsuger
« Svar #21 Dato: 02, Januar 2008 - 09:13 »
Det kan være posen er værd at kigge på.
Jeg har på et tidspunkt kigget på HN-sugeren, men fandt så en brugt som jeg syntes bedre om.
For nylig støvsugede jeg lidt med den, og den sugede en træklods med op, ca. 1½" på hver led, (for at snakke træsprog) og det klarede sugeren fint dog med en del larmen, da klodsen kværnede rundt i blæseren. Og så tænkte jeg, gad vide om HN-modellen havde holdt til det.  ???
Min har tilsyneladende et solidt støbt blæserhjul.  ;)
-

Men det er jo nok skidtposen og ikke filterposen, det med "udskiftelig pose" går på.
« Senest Redigeret: 02, Januar 2008 - 13:38 af hansw »

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Værkstedsstøvsuger
« Svar #22 Dato: 29, Januar 2008 - 21:35 »
Hvis støvsugeren står inde vil udblæsningen returneres til arbejdslokalet, og dermed får man de allerfineste partikler retur opblæst i luften. Det tillader arbejdsmiljøreglerne ikke på en arbejdsplads, men dit eget private helbred er jo kun din egen sag.

På mine Nilfisker har jeg i de sidste 25 år bare forsynet udblæsningshullet med en slange, som leder luften med de allerfineste partikler ud ad vinduet. Jeg bruger så 6-8 meter slange til mundstykket, så jeg kan nå rundt i lejligheden.

Det skal nævnes at jeg kun bruger systemet til almindelig støvsugning.
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk