ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 206
Flest på samme tid: 876
(10, December 2025 - 09:39)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 115
I alt: 115
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Nuværende konstruktion af vindmøller (Læst 16685 gange)
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Dato:
10, Januar 2008 - 00:09 »
Jeg har netop læst nedenstående indlæg og tilhørende debat på ing.dk
http://ing.dk/artikel/84444
(må vi linke til ing.dk)
Man vil gerne have flyttet vægten fra toppen af vindmøllen, hvilket giver rigtig god mening i forhold til konstruktion af møllen og efterfølgende service af generator, gear mm.
Vil det egentlig ikke være muligt at have et vinkelgear i toppen af møllen og så en lodret aksel ned igennem tårnet. Så vil man være i stand til at kunne placerer alle service krævende genstande i bunden af møllen. Samtidig vil man kunne spare mange tons stål i konstruktionen af tårnet da det ikke længere skal bære den samme vægt!
Er det fuldstændig hen i vejret, eller vil det være muligt?
MVH Tommy
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #1 Dato:
10, Januar 2008 - 08:16 »
Du må linke til det du læser på nettet, og du må citere med kildehenvisning - nogle artikler forsvinder og det kan så være godt med et referat af hensyn til vores debatarkiv (som forhåbentlig ikke forsvinder)
Jeg er ikke maskin-ingeniør men kan godt se problemet i at "al" vægt placeres i toppen af en mølle og derfor gøres der et forsøg på at sænke tyngdepunktet, her ved hjælp af hydraulisk udveksling.
En kardanaksel ned gennem tårnet er nok for kompliceret, på den anden side påpeges det i ing.dk's debat at hydrauliske gear har en begrænset levetid.
Hvorfor transporter man elektricitet i land fra havvindmøller via kabler, hvorfor lader man ikke møllerne produceret brint - de står jo i "saltvand til halsen" og transporterer dette ind.
Brint er jo i følge statsministeren fremtidens energi
kilde
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #2 Dato:
10, Januar 2008 - 10:19 »
Jeg er vokset op med egen mølle i baghaven, og krøjegearet på den revnede, da møllenhatten altid stod og virrede i forhold til tårnet.
Løsningen var et bremsebånd der blev spændt om krøjekransen.
Pointen er at et vinkelgear (og Vestas har stadig problemer med deres almindelige gearkasser) ikke kan tåle de konstant varierende slagagtige kræfter, hvilket man fandt ud af i de moderne møllers barndom.
På en vindmotor kan man bare overdimensionere, det bliver rasende dyrt på en 1MW mølle.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #3 Dato:
10, Januar 2008 - 16:41 »
Jeg vil tro at et mølletårns dimensionering er bestemt af vindlasten, medens massen af maskineriet i toppen er underordnet, og måske ovenikøbet er med til at dæmpe vibrationer.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #4 Dato:
10, Januar 2008 - 19:48 »
Harbst har ret. Tårnet er hovedsagligt dimensioneret for vindlasten og har intet besvær, med at bære generator og gear.....som det er idag!
Der er selvfølgelig også en grænse for, hvor meget man kan overdimensionere et gear vægtmæssigt, før end det er det, der er udslagsgivende for tårnets dimensionering.
Forslaget med et vinkelgear og en aksel ned gennem tårnet, udspringer netop af et ønske om, at kunne overdimensionere en gearkasse, så det ikke var den der voldte problemer og en forestilling om, at så kunne tårnet gøres spinklere.
Vinkelgearkassen betyder dog, at der kommer en ekstra gearkasse ind i billedet, der skal være mindst lige så veldimensioneret, som de geakasser man allerede anvender, plus, at tårnet nu også skal dimensioneres for, at modvirke den vridning, som vinkelgearet påfører tårnet, for at overføre kræfterne til den lodrette aksel.
De gamle gamle kornmøller havde lodrette aksler til at drive kværnene, men her er er der tale om 15 til 20 kW output. Dette vrid kunne nemt optages i den solide gamle træmølle konstruktion.
Alligevel kan man se, at at før den mekaniske vinddrevne krøjemekanisme, var møllen, specielt stubmøllen, forsynet med en stang ,der gik ned til jorden, der dels anvendtes til at krøje møllehattet eller hele møllen , men som også skulle modvirke kværn vriddet.
I en stor moderne mølle, er der helt andre kræfter på spil
Husk på at 1MW er lig med 1000kW eller 1333 hk.
Det næste problem. En aksel der skal kunne overføre 3 eller flere megawatt, er ikke noget sugerør. Den er at sammenligne med en skibskrueaksel og med samme længde som tårnet og skal have nogenlunde den samme diameter som mølleakslen.
Hvis det er en Ø 200 mm aksel så vejer en sådan svend i omegnen af 250 kg per meter. og en 40 meter aksel 10 ton. Dertil komme støttelejer med mere. Denne vægt plus vægten af selve mølleakslen, vinkelgearet og den ekstra vægt der skal til at styrke tårnet, gør, at der ikke vil være tale om en vægt besparelse.
Til slut er der endnu et problem. Det er, at en lang aksel, kan finde på at opføre sig som en torsionsfjeder( og et sjippetov). Det ville ikke betyde alverden, hvis møllen leverede en konstant jævn belastning. Det gør møller ikke, derfor er der gear problemer. Denne fjedervirkning skal man så både dimensionere vindmøllevingerne, vinlkelgearet og gearkassen på jorden for.
Konklusionen de fleste ingeniører vil komme til, er at ideen er sild af jern.
For som Tranberg fortæller, så kunne man udemærket tillade sig at overdimensionere mindre møller, men i de størrelser møller vi taler om ,vil disse blive nærmest ubetalelige.
Det der bragte den lille danske Riisager mølle frem i lyset, var at den kunne anvende, et almindelig billigt standardgear og en billig standard asynkronmotor. Og det var nemt at overdimensionere gearet for en rimelig sum penge.
Men da møllerne blev større så indskrænkedes udvalget af mulige anvendelige motorer og gearkasser. Ved bygningen af Tvindmøllen
var der intet standard at skaffe.
Her stopper mit kendskab til hvorledes man så klarer sig i vindmølle industrien. Men jeg forstiller mig at de motorer og gearkasse der idag anvendes er specialfremstillede.
Hvorfor hydraulik ikke vil blive førstevalget, ligner tildels vinkelgear problematikken, idet det er fantastiske kræfter der kan omsættes hydraulisk. Men energitabene i sådant et sytem og andre problemer dermed,gør at det heller ikke kommer på tale.
Hvis man ønsker gearløse systemer, skal man vælge vindmøller fra Nordex( kan ses på Puttgartens havn) hvor man istedet har designet en mangepolet generator, så man slipper for gearet.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #5 Dato:
15, Januar 2008 - 14:14 »
Jeg er jo slet ikke gammel nok til at kunne huske da man startede med udviklingen af vindmøller :-)
Men man kan altså klart konkluderer at det ikke er muligt ved den størrelse møller man har i dag.
MVH Tommy
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Seneste Debatindlæg
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
USA beslaglægger endnu en olietanker
96 procent af privatansatte får julegave af arbejdet
Tysk kvinde blev første kørestolsbruger i rummet
Skiskytte valgte Danmark frem for Norge - og nu er Danmark bedre end nogensinde før
384 personer anholdt i narko-sag i Italien
Børnerådet trækker kampagne tilbage efter kritik
Kvinde bliver udvist efter shampoo-tyveri i Magasin
32.000 CPR-numre lå på kommunes hjemmeside i næsten to år
Syv elefanter kørt ihjel af tog i Indien
Grev Nikolai får nyt arbejde som konsulent
Danske Spil: Danskere usikre på kongens nytårsord
Naturstyrelsen får tilladelse til at skyde vestjysk ulv
Norge vil af med håndboldens magtfulde boss på 81 år - Danmark tøver
Flere tager imod pengetilbud for at rejse tilbage til Syrien
Pakistans tidligere leder dømt for korruption igen
1.000 livreddere vender tilbage til Bondi Beach
Youtuber og entertainer knockoutet af tidligere verdensmester
Fem personer meldes dræbt i israelsk angreb i Gaza by
Trump melder om amerikanske angreb på ISIS i Syrien
USA justitsministerium frigiver tusindvis af dokumenter i Epstein-sagen
Nyt fra ing.dk
Bilåret 2025: To tendenser glimter i bakspejlet
Ruineret af AI-svindel: Thomas mistede hele sin opsparing
Godstog bragede forbi banegård med løs container: Nu ved vi, hvad der gik galt
Her er de største videnskabelige bedrifter 2025
Ingeniørrådgiver: Genbrugte betondæk sparer 10 procent af CO2’en fra nybyggeri
USA's største missil: Nye detaljer om nyt hypersonisk våben kom frem i Alabama
Hakker videoopkaldet? Så får lægen, chefen og dommeren et dårligere indtryk af dig
Skal andre betale for kortere ture mellem Aarhus og København? Politikere tøver med ny kæmpebro
Storslået og betydningsfuldt: Danmarks mikroflora-kortlægning vækker international opsigt
Kan du gætte rigtigt 13 gange i 2026? Så kan du vinde rødvin
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Her er 2025's mest skelsættende tech-historier
Leder: Skal ungerne virkelig have en smartphone i julegave for at kunne tage bussen i skole?
Kroppens reservedele kan 3D-printes på operationsstuen med holografisk teknologi
Microsoft-frie computere rulles ud i staten: »Vi taler nærmest om en opgradering«
AI sparer tid og kræfter: »Jeg føler mig mere til stede sammen med borgeren«
Nanoteknologi skruer op og ned for varmen i glasbygninger – helt af sig selv
Europas bilindustri kan lige have hamret endnu et søm i sin egen ligkiste
Stor raketfabrik i jyske bunkere mangler 100 ingeniører: »Det her bliver kæmpestort«
Vejdirektoratet frygter spionage: Sortlistet russisk software fodret med data om veje og broer
Rumforskere med ekstrem bedrift: »Som at ramme hullet i en enkrone med en laserstråle på tre kilometers afstand«
Danmarks første luftforsvar på plads i Roskilde: Missiler kan nå mål 45 kilometer væk
Rumrejser tiltrækker astronomiske summer: »Når man ser folk løbe væk fra en raketmotor, undrer man sig«
Innargi får grønt lys til geotermi i Virum: Reservoiret har en særlig fordel
Brand i Tivoli: »Der har med al sandsynlighed været tale om en kortslutning«
Godt nyt til elbil- og solcelleejere: »Tåbelige« regler skrottes fra nytår
Plastjuletræet skal genbruges i 19 år, før det er bedre for klimaet end et grantræ
Ny trend: Et af Europas største energiselskaber lejer sig ind i kæmpebatterier
Bør man undlade at salte mod is?
Leder: Vi skal ikke udskifte én afhængighed med en anden
»Meget vidtgående«: Spiontjeneste vil installere aflytningsudstyr i teleselskabernes serverrum
Malteri fik hjælp til processen med machine learning – nu overvejer de to veje
Dør sprang op, mens tog kørte 170 km/t: Her er DSB's kavalkade af fejl
Hackere har for let spil, hvis de slipper ind bag myndigheders digitale mure: »Vi er ikke i mål«
Verdens ældste hunderaces genetik omskriver Grønlands historie
Risikovurdering affejer Palantir: Topfigurs anti-demokratiske holdninger skurrer
Var der en ledestjerne over Betlehem?
Minister efter heftig kritik for at ville forbyde privatlivsværktøj: »Det har jeg aldrig foreslået«
Efter Ingeniørens afsløring: Myndighed gransker nu norske teleselskabers SMS-håndtering
Bilejere ignorerer tilbagekaldelser - kører videre med farlige fejl
Dansk robotfirmas topchef tiltalt for groft bedrageri
Synspunkt: Hvorfor taler ingen om den mikroplast, der ender i landbrugsjorden?
Regeringen udruller næste år tre AI-værktøjer
Historisk brud med fortiden: Økonomier vokser nu, uden klimaet betaler prisen
Godhjertede hackere får tilbud af Portugal: Minister afviser 'sikker havn' i Danmark
Spiontjenester mørklægger nye observationer af droner over danske olie- og gasfelter
Kan bagepulver bruges i stedet for natron og hjortetaksalt?
Kvanteeksperiment i DTU's kælder tog 15 minutter i stedet for 20 millioner år
Ups... Medarbejder røber hemmelighed om Danmarks nye luftforsvar
Regeringen dropper CO2-mål for forbruget: »Løsningen er desværre ikke så ligetil«