efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Jeg tror mere på noget af Svensmarks sky-teori end på CO2-teorien
-Hvis CO2 er en god isolerende klimagas? -Så burde det være let at bevise det med et forsøg i TV
Nu handler naturvidenskab faktisk ikke om at "tro på".
Jeg så udsendelsen om Svensmark i onsdags. Jeg synes faktisk han gik ind i tingene med et rimeligt åbent sind
begge sider i debatten er nu lige gode om at blande "tro" ind i deres holdninger.
Hold Hyneman og Savage uden for klima debatten, de producerer TV underholdning henvendt mod (os) teknik nørder.De er meget bevidste om hvad de laver og jeg er ret sikker på de aldrig ville træde ind i klimadebatten på den måde.
Vil det sige, at alt hvad der ikke kan vises med et lille hurtigt TV-forsøg, det er ikke sandt?
CO2 som drivhusgas er noget af det mest veldokumenterede overhovedet i fysikken, og kun rene ignoranter benægter effekten.
Hvorimod kontrollerede forsøg med større spektrofotometre viser den ganske klart - og atmosfæren er jo ret tyk!
»De fleste ting, der bliver sagt, er, hver for sig, korrekte nok. Det er sammenstillingen og udeladelserne, der leder folk til at foretage de sidste uvederhæftige konklusioner. Et eksempel er de grønlandske gletchere. Det er korrekt, at mange trækker sig tilbage, men det Gore glemmer at fortælle er, at samtidig er tykkelsen på isen vokset. Men den sandhed er ubekvem.«
Ifølge professor Ole Humlum er den globale temperatur ikke steget de seneste 10 år, selv om vi i samme periode har set en kraftig stigning i mængden af CO2 i atmosfæren. »Med den stigning, vi har haft, skulle vi samtidig have haft en stigning i temperaturen på 0,2-0,3 grader, hvis klimamodellerne var rigtige. Det har vi ikke. Derfor må der være noget galt med modellerne,« siger Ole Humlum til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Citat fra: Morten JødalNu handler naturvidenskab faktisk ikke om at "tro på".-Jo da! -Især når der er tale om andres beskrivelser af såkaldt naturvidenskab -Forsøg jeg selv har udført behøver jeg ikke nøjes med at tro på
-Hvis CO2 som drivhusgas er så veldokumenteret? -Ville det så ikke være en god ide at vise CO2-egenskaberne ved målinger der sendes på TV for at overbevise ignoranterne? Citat fra: Morten JødalHvorimod kontrollerede forsøg med større spektrofotometre viser den ganske klart - og atmosfæren er jo ret tyk!Jeg har valgt at tro på, at halvdelen af atmosfærens masse ligger under ca. 5,6km og det er vel ikke ret tykt i forhold jordens radius -Jeg kender ikke nogen præcis definition på atmosfærens tykkelse?
P.S. Jeg synes forøvrigt også "Mythbusters" er et fortræffeligt program.
Men de to fyre er nu heller ikke fejlfri, når de laver deres vanvittige opstillinger.
Sokrates...Jesus...Gallilei..Luther...Darwin
Siden 1870 er temperaturen i Danmark steget med knap 1,5°C.