* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15985
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 82
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 30
I alt: 30

Forfatter Emne: Bilers co2 belastning.  (Læst 13365 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Bilers co2 belastning.
« Dato: 04, Februar 2008 - 09:38 »
Når man taler om bilers co2 belastning, tager man så også højde for "omkostningerne" ved produktion og skrotning af køretøjet ?

Jeg ville selv have svaret "ja", som en selvfølgelighed da vi jo sædvanligvis gør det iforbindelse med energi produktion som fx. fx. vindmøller.

Men jeg kommer lidt i tvivl efter at have læst en artikel fornylig om de fantastiske co2 neutrale brintbiler der er lige om hjørnet som de iøvrigt også var det for 20 år siden.

Fx. Toyota lancerer pt. et reklame fremstød hvor i det bekendtgøres at de har et mål der hedder:"Aiming at zero emissions".
Når man studerer reklamen får man klart det indtryk at det handler -udelukkende- om brændstoffet.

Jeg har ikke noget at have det i men jeg ville ikke blive overrasket hvis en bils brændstofforbrug i dens levetid kun er procentdele i co2 belastning, af hvad  det koster at producere/skrotte den.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.461
    • Vis profil
Sv: Bilers co2 belastning.
« Svar #1 Dato: 04, Februar 2008 - 17:03 »
Amerikanerne har en pointe, når de påstår, at Hummeren rent faktisk er mindre forurenede, end en lille europæisk bil,totalt set.

For det første kan den holde i mange flere år. Det er muligt at den er fire gange så tung, men selve dens dele er så solide, at mange af dem vil blive brugt igen, i andre mekaniske konstellationer.

Selve motoren vil næppe blive slidt op, fordi man ikke vil anvende den som pendlerkøretøj, da den er for benzinslugende, men udlukkende til det som den er tænkt som. Det vil sige den vil blive anvendt i uvejsomt terrain og som træk til heste, både og Campingtrailere og måske som redningskøretøj.

Den lille Europæer når antageligt fire til fem gange igennem højovnen
i Hummerens levetid.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Bilers co2 belastning.
« Svar #2 Dato: 05, Februar 2008 - 08:49 »
Der findes skam mange der bruger Hummere til at pendle og generelt køres der mange km i det forenede land. Desuden har de det jo med at skifte bil hvert 3. år derovre.

Hvis der er noget om snakken og jeg vil i så fald være en af de grønneste herinde, da min bil er fra ´84 og har rundet 470.000km med et gennemsnitforbrug på 16,5km/l.

vh.
Claus

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.304
    • Vis profil
Sv: Bilers co2 belastning.
« Svar #3 Dato: 05, Februar 2008 - 10:36 »
Hvis man kunne dele en nummerplade mellem flere biler og kun betale for den dyreste kunne man tage den lille pendlerbil til daglig og den store bil i weekenden.


Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Bilers co2 belastning.
« Svar #4 Dato: 05, Februar 2008 - 16:00 »
Ja Tranbjerg det kunne jeg også godt se fornuften i.

Det ville også være en god ting for campingvogn problemet hvor folk køber en egentlig for stor bil udelukkende for at kunne trække campingvognen.

Så mangler vi lige at få ejerafgiften differencieret efter hvor man bor så dem der har brug for bil, måske endda 2 biler, pga. bopæl så de også kan få tingene til at hænge sammen.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.461
    • Vis profil
Sv: Bilers co2 belastning.
« Svar #5 Dato: 05, Februar 2008 - 17:10 »
Flyt til Svejts Tranberg.

Der kan flytte sin nummerplade til den bil man anvender.

De er et ret fornuftigt folkefærd ikke sandt ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Bilers co2 belastning.
« Svar #6 Dato: 08, Februar 2008 - 15:31 »
Amerikanerne har en pointe, når de påstår, at Hummeren rent faktisk er mindre forurenede, end en lille europæisk bil,totalt set.

For det første kan den holde i mange flere år. Det er muligt at den er fire gange så tung, men selve dens dele er så solide, at mange af dem vil blive brugt igen, i andre mekaniske konstellationer.

Selve motoren vil næppe blive slidt op, fordi man ikke vil anvende den som pendlerkøretøj, da den er for benzinslugende, men udlukkende til det som den er tænkt som. Det vil sige den vil blive anvendt i uvejsomt terrain og som træk til heste, både og Campingtrailere og måske som redningskøretøj.

Den lille Europæer når antageligt fire til fem gange igennem højovnen
i Hummerens levetid.

Før man bare så meget som OVERVEJER at sammenligne en Hummer med en bil, må man forstå at en Hummer er UFATTELIGT meget mere end en  bil.

En Hummer er en RELIGION, en LIVSBETINGELSE og en LEGEMSDEL - fuldt på højde med f.eks. ... eeeh ... ja, altså: Fuldt på højde!

En Hummer er et LIVSMÅL og en LIVSRETFÆRDIGGØRELSE, i en grad så:

ETHVERT LIV MÅ ANSES FOR FULDSTÆNDIGT MENINGSLØST OG FEJLBEHÆFTET, HVIS MAN IKKE MINDST ÉN GANG HAR VÆRET INDEHAVER AF EN HUMMER!

En Hummer er på alle måde hævet over biler - kun SYGE P-vagter buster dem, f.eks.

:-)
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

HCK

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: Bilers co2 belastning.
« Svar #7 Dato: 08, Februar 2008 - 17:42 »
Citér
Før man bare så meget som OVERVEJER at sammenligne en Hummer med en bil

For slet ikke at tale om smagen  ::)
Den slags hummer må da iøvrigt oplagre CO2  :D

Christian

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Bilers co2 belastning.
« Svar #8 Dato: 09, Februar 2008 - 22:17 »
Citér
Før man bare så meget som OVERVEJER at sammenligne en Hummer med en bil

For slet ikke at tale om smagen  ::)
Den slags hummer må da iøvrigt oplagre CO2  :D

Christian

:-)
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk