* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 258
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 164
I alt: 164

Forfatter Emne: Adskille kirke og stat.  (Læst 13347 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Adskille kirke og stat.
« Dato: 13, Februar 2008 - 17:42 »
Har lige læst flg. artikel:

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1264899.ece

Jeg er personligt HELT enig med Pia og Khader her. Jeg ville endda gå et pænt skridt videre og adskille kirke og stat.

Hvad synes DU om tanken ?

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Adskille kirke og stat.
« Svar #1 Dato: 13, Februar 2008 - 20:15 »
Jeg hader når der er noget jeg er enig med Pia om  :o - men det sker heldigvis (meget) sjældent  ;D
Med venlig hilsen
John

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Adskille kirke og stat.
« Svar #2 Dato: 13, Februar 2008 - 20:53 »
Ja hvordan kan man genere en illusion?

Lad dem leve med deres illusioner, der har dem behov. Men os der ikke lider af disse illusioner, lider af en anden illusion. Det er illusionen om at vi er de fleste.

Da jeg går indfor, at man gerne må klandre illusioner, kan jeg betro jer ,at det er en illusion, at tro, at man kan adskille kirke og stat her i DK.







Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Adskille kirke og stat.
« Svar #3 Dato: 15, Februar 2008 - 17:02 »
Med fare for at forstærke flugten ud af den filosofiske tangent:

Hvordan kan man - så forudsætningsløst som muligt - afgøre hvilke af andres og ens egne "beliefs" som er illusioner eller ikke?

Jeg mener: at sige "Jeg har ret; de som er uenige lider af illusioner" er jo en tom tautologi - ud fra ens egne givne forudsætninger.

Jeg har hapset "belief" fra de filisofiske sites jeg frekventerer jævnligt - hvis nogen mener de har en dækkende dansk oversættelse, vil jeg gerne høre det. "Tro" har - på dansk - for megen religiøs undertone, hvor "warranted belief" forkommer mig mere neutralt og præcist at dække emnet.

Ærbødigst Rasmus Møller

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Adskille kirke og stat.
« Svar #4 Dato: 15, Februar 2008 - 17:24 »
Overbevisning ?

Jeg synes nu "tro" dækker helt fint. I min verden er religion og/eller religiøsitet ikke nødvendigvis forbundet med det at tro på en gud.
Det kunne ligeså vel være fx. politiske holdninger der antager religiøse tendenser.
Mange i vores tid kalder sig "ikke troende" men udskifter reelt blot Gud en gud med noget andet fx. et fodboldhold!

Hrø..hømmn ..adskille stat og kirke ?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Adskille kirke og stat.
« Svar #5 Dato: 15, Februar 2008 - 20:05 »
Jeg ville bruge den samme oversættelse som Kusco
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Adskille kirke og stat.
« Svar #6 Dato: 17, Februar 2008 - 12:15 »
Jeg ville bruge den samme oversættelse som Kusco

Det ville jeg nok også - i mangel af et bedre ord ... men Rasmus Møllers pointe er jo, at masser af ateister, der ifølge egen opfattelse "ikke har nogen tro", alligevel har en fundamentalistisk "belief" på noget andet, fx. naturvidenskaben.

Jeg finder til gengæld, at emnet "adskille kirke og stat" ligger for langt fra Ingeniørdebats hovedområde til at jeg vil udtale min mening.
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Adskille kirke og stat.
« Svar #7 Dato: 17, Februar 2008 - 15:47 »
Citér
Jeg finder til gengæld, at emnet "adskille kirke og stat" ligger for langt fra Ingeniørdebats hovedområde til at jeg vil udtale min mening.

Jamen dog  :-X
Hvor kan jeg læse om Ingeniørdebats hovedområder ?
Jeg mener jeg har set et par alvorligt heftige politiske diskussioner her, det var åbenbart ok. Denne tråds emne vil jeg mene er i den politiske del.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Adskille kirke og stat.
« Svar #8 Dato: 17, Februar 2008 - 17:45 »
Ingeniørdebats hovedområder finder du ved at gå ind på http://ingeniordebat.dk/index.php
Her ser du overskrifterne på de forskellige debatområder, der er ingeniørrelevante.

Det er min helt personlige vurdering, at emnet, der er denne tråds overskrift, ikke er specielt ingeniørrelevant, og det er min erfaring, at vi ikke er i stand til at diskutere almen politik i et fornuftigt sprog.
Derfor vil jeg ikke bidrage til emnet.
Mvh. Morten Jødal

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Adskille kirke og stat.
« Svar #9 Dato: 22, Februar 2008 - 18:20 »
Har lige læst flg. artikel:

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1264899.ece

Jeg er personligt HELT enig med Pia og Khader her. Jeg ville endda gå et pænt skridt videre og adskille kirke og stat.

Hvad synes DU om tanken ?



Her kommer lige et par hurtige strøtanker som ikke endeligt er gennemcheckede for logiske fejl :-)

Nu er jeg jo ikke netop den bedst politisk og religiøst skolede on this board.

Så før jeg svarer på spørgsmålet vil jeg lommefilosofere lidt for mig selv - for åbne vinduer - idét jeg håber på at det forbliver mellem mig og læserne:

Jeg anser mig selv for at være både kristen og troende - og nu tænker du selvfølgelig at jeg med en flot håndbevægelse har skippet Darwin, Einstein og hele resten af slænget, og at jeg er klar til at hugge hovedet af enhver "vantro" jeg møder på min vej.

Sådan har jeg det bare ikke.

Det er min overbevisning af kristne - ligesom (formentlig) alle andre religiøse - har hver deres opfattelse af deres religion.

Nogle kristne tager Bibelen bogstaveligt, andre nøjes med dét de lærte i kristendomstimerne.

Atter andre blander deres kristendom med andre religioner, eller tager de dele af religionen som de kan bruge - og skipper resten.

Og så er der dem som mest tror på dé konklusioner som deres studier - etablerede eller ej - har resulteret i.

Sidstnævnte kan så deles op i bla. de der mest bruger den viden de således har erhvervet sig på en pæn måde - og de der ikke gør.

Som ganske mange andre kristne, forestiller heller ikke jég mig en gud der bor oppe i skyerne omgivet af "juleengle" med små guldvinger på (hvor han lige bor, bekymrer mig ikke) - men det var nok noget i dén stil jeg troede på da jeg var barn, og jeg opfatter stadig dette "billede" som en god indgangsvinkel til et helt livs filosoferen.

Skabelsesberetningen er feks. "godt ramt" når man sammenligner med The Big Bang, og på samme måde er mange andre dele af Bibelen ikke helt ved siden af:

Man må ikke leve promiskuøst - Mikrober er nemlig ligeglade med om du har det lige så skægt med din nabo, som du har det med gen- og ovenboen.

Man må ikke slå ihjel - Bøddelen er nemlig ligeglad med om dit offer selv var uden om det, og familiefejder medvirker ikke til at din kone og dine børn får et rart liv.

Man skal gi' en skærv til de fattige - Ellers vil visse af dem ende som desperados og den sociale arv gælder også for fattige.

- Hvad Bibelens på- og forbud angår, ér det smarte, at man kan nøjes med at følge dem - sikkert med et godt udbytte - uden at forstå baggrundene for dem.

Og skulle man få lyst til at kende begrundelserne, kan man jo studere emnet nærmere.

osv.

osv.

For nylig læste jeg at børn som har en "fantasi-ven" er mere harmoniske osv. - jeg er ikke i tvivl om at Gud er lige så effektiv som feks. en fantasi-hund.

Når livet har sparket mig tilstrækkeligt hårdt i bagen (det er sket mere end én gang), og når lejlighed byder sig (feks. når jeg går i kirke) bér jeg til Gud - vel vidende at skyerne hovedsagelig består af vanddamp - og jeg vil regne med at den positive effekt skyldes at bønner virker lidt som meditation.

Jeg vil ikke giftes på Rådhuset, men i en kirke, og jeg vil døbe mine børn i en døbefond.

Årsagen er den samme som årsagen til at jeg vil beholde Dannebrog, Kongehuset, vore kirker, vore slotte osv: Det er dét jeg kender, og det er en del af min identitet.

Og så til mit svar:

Jeg ønsker at kirken fortsat bliver betalt via statskassen.

Jeg ønsker ikke at alle mulige sære småreligioner - såvel som store religioner der især tilhører andre verdensdele - bliver betalt via skattebiletten.

Forskelsbehandling?

Muligvis - men de sidste tusind år har kristendommen været Danmarks religion, og den er - som nævnt - en stor del af min selvopfattelse.

Og nej - det kunne aldrig falde mig ind at banke min nabo oven i hovedet, blot fordi han har en anden religion end mig - vi har religionsfrihed i Danmark.

Jeg skal jo vende den anden kind til - og skulle jeg til sidst få hold i nakken af det - feks. hvis det er mig der bliver banket oven i hovedet - kommer der jo et punkt hvor alverdens gode intentioner overtrumfes af selvopholdelsesdriften.
« Senest Redigeret: 22, Februar 2008 - 19:24 af BCC »
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk