ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Urea og Nox i diesel motorer.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
olbmogcyvz@rambler.ru
Statistik
Total antal indlæg: 16002
Total antal emner: 1392
Flest online idag: 110
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 76
I alt: 77
Paw Olsen
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Urea og Nox i diesel motorer. (Læst 17499 gange)
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Urea og Nox i diesel motorer.
«
Dato:
12, Marts 2008 - 00:50 »
Er lige faldet over noget der fangede interessen.
Grundfos har en nebengeschaeft hvor de laver et pumpedoseringssystem der indsprøjter Urea i udstødning på store Diesel motorer. De indsprøjter det før en katalysator det skulle så gøre ... ja hvad ved NO
x
?
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #1 Dato:
12, Marts 2008 - 11:52 »
Den proces har jeg skrevet Ph.D. om! Dog ikke anvendt i dieselmotorer, men i kraftværker - men grundlæggende er det den samme kemi.
Grundprocessen er:
4 NH
3
+ 4 NO + O
2
-> 4 N
2
+ 6 H
2
O
NO er jo den "varme" form for NO
x
og er giftig, hvorimod N
2
er aldeles ugiftig og udgør 78% af atmosfæren, og H
2
O er vanddamp. Så man mindsker "kvælstofudledningen" på den måde (dette ord omfatter i miljødebatten normalt ikke fri nitrogen, men kun kemiske forbindelser af N).
Processen kaldes SNCR (Selektive NonCatalytic Reduction) og virker ved optimalt 950°. Alternativt kan man bruge en katalysator. Processen kaldes da SCR ("non" er borte) og virker ved ca. 350°.
Både katalysatoren og det anlæg, der skal huse den, er ret dyre sager, men den katalytiske proces er den mest effektive, så i nye store kedler foretrækkes den.
Derimod er den nonkatalytiske proces meget billig at installere i enten bestående eller mindre forbrændingsanlæg, herunder dieselmotorer. Så den har også en niche.
Hvor kommer så urea ind?
Jo, urea er kemisk set NH
2
CONH
2
og nedbrydes termisk til bl.a. NH
3
(ammoniak).
Urea og ureaopløsninger kan håndteres uden problemer, modsat ammoniak, så i alle mindre anlæg foretrækkes det. Dog forudsat, at man har mulighed for at skaffe en lidt højere temperatur (1000-1050°) og en lidt længere reaktionstid, fordi nedbrydningen til ammoniak først skal foregå inden den egentlige proces.
P.S. I min iver så jeg først bagefter, at der stod "før en katalysator" i det oprindelige spørgsmål. Så det er altså den katalytiske proces, Grundfos er gået ind i. Udstyret må være blevet billigere siden jeg beskæftigede mig med emnet.
«
Senest Redigeret: 12, Marts 2008 - 11:58 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #2 Dato:
13, Marts 2008 - 00:05 »
Takker for uddybende svar.
Jeg fik ikke helt fat i hvad bliver NOx til ? ..N
2
?
(Jeg er ikke stiv i kemi og foregiver det heller ikke.)
Noget andet jeg heller ikke helt forstår er at Urea, som jeg kender fra min ungdom som bondemands medhjælp det et granulat nærmest som salt.
Det var det også jeg år senere så det brugt som erstatning for vejsalt.
Den er her:
http://net.grundfos.com/doc/webnet/nonox/int/index.html
De kalder også selv processen for SCR.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #3 Dato:
13, Marts 2008 - 00:52 »
Nu vi er ved emnet , kan du så forklare hvorfor man ikke kan rense udstødningsgassen fra bil dieselmotorer med en katalysator, på samme måde som man gør fra bil ottomotorer med benzin ?
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #4 Dato:
13, Marts 2008 - 11:21 »
NOx er en fælles betegnelse for NO og NO
2
- som er de kvælstofforbindelser, der bl.a. opstår ved forbrænding. I praksis er kun NO stabil ved høj temperatur, så det er altid den der dannes umiddelbart - men ved lavere temperatur optager NO ilt fra luften og omdannes til NO
2
- som igen senere reagerer med mere ilt og vand og kan regne ned som salpetersyre. Men allerede som NO
2
er gassen ret ubehagelig for folk med svage lunger. Derfor bekæmpes NOx.
N betyder kemisk set nitrogen - også kaldet kvælstof. Grundstoffet danner molekyler med to atomer, N
2
, og udgør 78% af atmosfæren. I den form er det absolut ugiftigt.
O betyder kemisk set oxygen - også kaldet ilt. Dette grundstof danner som bekendt det meste af resten af atmosfæren, også som toatomige molekyler.
NO er en kemisk forbindelse af disse to grundstoffer - og den er giftig. NO
2
er endnu mere giftig.
Den anførte kemiske proces omdanner N fra NO til N
2
. O fra NO indgår i H
2
O. For at gennemføre processen skal der altså tilføres H (hydrogen, brint), men ikke nødvendigvis som grundstof, derimod i en kemisk forbindelse.
Den smarte proces, som er opfundet af R. Lyon i 1975, består i at NH
3
(ammoniak) afleverer et N til NO, hvorefter de to N-atomer kombineres til N
2
. Ammoniak indeholder også H, som reagerer med O fra NO. Men da processen ikke går helt op med antal atomer, bruger den også en smule ilt (O
2
) fra røggassen.
Som kort sammenfatning kan man sige, at NOx "skæres i stykker" og afleveres i to ugiftige produkter - kvælstof og vanddamp.
Med hensyn til urea, så er det ganske rigtigt et fast krystallinsk stof, som er letopløseligt i vand, så det doseres normalt i form af en 20-40% opløsning. Urea indeholder også de ønskede grundstoffer N og H, men derudover C og O. De sidste er slet ikke noget problem i en forbrændingsproces - de brænder blot til CO
2
. Og den korte forklaring er som nævnt, at når urea opvarmes, nedbrydes stoffet til bl.a. NH
3
, som var den ønkede reaktant i hovedprocessen.
I virkeligheden indgår der mere end 200 delreaktioner - men det fører vist for vidt at anføre dem!
Mht. katalysatorer og biler, så ved jeg ikke noget præcist, men dieselrøg har jo en ganske anden sammensætning end benzinrøg. For det første er udbrændingen bedre i dieselmotoren, for det andet er de uforbrændte rester i højere grad fast C (sodpartikler).
"Trevejs"katalysatoren, der anvendes i ottomotoren, har som forudsætning, at uforbrændte gasformige kulbrinter bruges til at reducere NOx. Disse findes ikke i samme grad i dieselrøg, så det er vel derfor den samme katalysator ikke virker?
Som det efterhånden er blevet almindeligt kendt, så er dieselmotorens største miljøproblem netop de ganske små partikler, og de fjernes naturligvis bedst i et mekanisk virkende filter, ikke i en katalysator.
Der har dog været lavet mange - også vellykkede - fosøg med katalytisk rensning af dieselrøggas, men dem jeg har kendskab til, har tilsat katalysatoren som additiv til olien. Den er da oftest baseret på ferrocen, som er et organisk molekyle med et jernatom, der virker katalytisk under forbrændingen og hjælper til at reducere soddannelsen. Disse forsøg kender jeg dog kun fra store skibsdieselmotorer, hvor jeg til gengæld har været i intim forbindelse med dem, idet jeg har kravlet rundt mellem hedefladerne i flere skibskedler for at udtage sodprøver.
Logget
Mvh. Morten Jødal
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #5 Dato:
13, Marts 2008 - 12:26 »
Fandt lige denne her gode animation der viser hvad der sker i en katalysator til en dieselmaskine.
http://www.dcl-inc.com/catdiesel.cfm?lg=EN&gclid=CKzTx9_7iZICFQweQgodERrPDA
Morten er vist inde på noget af det helt rigtige.
Det er vist synd at sammenligne det med hvad der sker i en katalysator til en benzinmaskine, ud over at de begge gør udstødningen mere miljøvenlig, i forhold til indåndingsluften i byerne.
Logget
vh.
Claus
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Urea og Nox i diesel motorer.
Gå til:
=> Miljøteknik
Seneste Debatindlæg
STORE og små tal.
af
jj-
[04, April 2025 - 20:09]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[19, Marts 2025 - 20:09]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[09, Januar 2025 - 20:18]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Google ads:
DR-Nyheder
Ukrudtsbrændere skyld i 400 udrykninger sidste år
Forladt skole i Aalborg bliver revet ned efter 12 år
Dansk Håndbold forventer at præsentere ny kvindelandstræner i april
Parti ønsker undersøgelse af arbejdsmiljø i Gribskov Kommune
Teenager har meldt sig selv i sag om knivstikkeri
70-årig tilstår indsmugling af over et ton hash
Rigsrevisionen undersøger Energinet efter omtalte forsinkelser
Interpol suspenderer 'red notice' på hvalaktivist Paul Watson
Regeringen vil udvide ordning, som kun to personer har brugt på tre år
EU-Kommissionens formand og Kinas premierminister har talt i telefon
Arla vil fusionere og lave Europas største andelsmejeri
Angreb på journalister i Gaza fordømmes
Langt de fleste madboder har styr på hygiejnen
Forskere har lavet foie gras uden at tvangsfodre
21-årig kvinde dræbt af knivstik
Prins Harry kæmper videre for beskyttelse i Storbritannien: I dag begynder høring
Maria Rørbye Rønn indstillet til toppost i Børns Vilkår
USA's forsvarsminister på første besøg i Panama, efter Trump lovede af tage Panamakanalen tilbage
Dato for præsidentvalg i Sydkorea er officielt godkendt
Københavns Kommune vil lade hjemløse sove i parker
Nyt fra ing.dk
Tysk forsvar indgår aftale med open-source platform, der skal erstatte hele Microsoft 365
Hele verden griner af Trumps told-beregning: Forstå den her
Først 'drill, baby, drill'. Nu toldkrig: Eksperter frygter grøn recession
Olavur laver dronehaler til Ukraine i sin fritid: »Jeg synes ikke, IDA skal være aktivistisk«
Kovending i Miljøstyrelsen: Overvejer forbud mod meget brugt ukrudtsmiddel
Databrud hos Coop: Brugernavne og adgangskoder for en million kunder lækket
AI-projekter falder ofte på compliance: Sådan har én kommune knækket koden
Solceller fortsætter rekordvækst blandt verdens elproducenter
Midt i told-kaos har IT Branchen spottet guld: »Det her kan være en ny åbning for vækst«
Mystik om vandet på danske landbrug: Køerne nægter at drikke
Ørsted skabte det første aluminium for 200 år siden - og gav metallet et helt andet navn
Svensk succes med V2G: Volvo-biler leverede strøm til elnettet
Volkswagen stopper eksport til USA
Ulven er set i danske villakvarterer: Nu drøfter fagfolk, hvordan de kan holdes væk
Frankrig overvejer nyt træk i toldkrig: Skat på USA's techgiganter
SoMe-flugt hos offentlige myndigheder: Dropper X og Facebook
Se listen: En lang række affaldsselskaber har fået CCS-drømme
Succes for månemission: Farligt støv blev ‘børstet’ væk med strøm
Flyvende droner skal stoppe krybskytteri med dansk teknologi
Snart skal dine sundhedsdata flyde i hele EU: Derfor er danske læger bekymrede
Odense-planer kan fordoble støj fra letbanen: »Helt uholdbart« - men der findes løsninger
1892: København får ny centraljernbanestation ved Vesterbrogade
Forskere på sporet af ny metode til raketvarsling: ‘Lytter’ til elektroner i atmosfæren
Spørg Læserne: Kræs til telegraferne
Ny høretest bruger hjernesignaler til at vurdere høreapparater hos babyer
Eftersøgning af forsvundne MH370 udskydes: Forklaringen undrer flyekspert
Aalborgs partner-universitet blev ramt af missiler: Studerende savner fællesskab på campus
Spørg Fagfolket: Hvad sker der, hvis Trump slukker for GPS i Europa?
I et helt særligt rum på DTU kan ingen høre dig skrige
Æselagurken: Et mekanisk vidunder uden lige
EL-profil har fået fjernet kritisk Trump-opslag på Facebook: Mistænker censur
Puff bars flyder i gaden: Nu skal skolebørn samle dem ind
Oticon vil aflæse din intention: AI og sensorer justerer lydbilledet i realtid
Efter åben krig i ledelsen: Biocirc henter 300 millioner til biogas og CO2-fangst
Containere skal afværge kollaps af bygningen i det centrale Aarhus
Nato-chef om Grønland: Absolut kritisk for USA’s sikkerhed
Danmark hænger på kæmpe regning for USA’s forladte militærbaser i Grønland
USA har en Signal-skandale - Her er danske myndigheders store besked-brølere
Han har fyret tusindvis af forskere, biologer og videnskabsfolk: Nu kan Elon Musk være på vej ud
Leder: Kommunalt selvstyre må vige for national it-sikkerhed
Andreas Mogensen skal træne til månemission i Köln
Europæisk alternativ til Microsoft er på vej: Men problemerne står i kø
Banal fejl sendte tog på kollisionskurs: Spøgelsestog plager lokal jernbane
Når vi lytter til dyrene med AI, får vi øje på deres bevidsthed
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Nyopført søjle kan være årsagen: Plantegning viser byggeplaner for nedstyrtningstruet bygning
Frivillige fiskeentusiaster sætter 400.000 havørreder ud på Fyn
Synspunkt: Produktionsvirksomheder: Naivt syn på kvalitet øger omkostninger med en tredjedel
»Fuldstændigt forargelige fupforretninger«: Minister vil gribe ind mod elhandlere
Tidligere chef i Søværnet kalder regeringens flådemission besværlig: Peger samtidig på udvej