* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15982
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 70
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 47
I alt: 48

Forfatter Emne: Debug af motorstyring?  (Læst 25582 gange)

Lars P.

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 57
    • Vis profil
    • http://www.pontoppidan.info/lars
Debug af motorstyring?
« Dato: 29, Maj 2008 - 23:25 »
Hej ingeniørdebat!

For tiden kører jeg i en sjov lille Peugeot 205 1.4i fra 1994, som jeg faktisk er blevet rigtig glad for. God økonomi, hurtig og nærmest ingen rust! Men den har altid haft et mærkeligt problem i motorstyringen, det halve år og 5000 km jeg har haft den. Symptomer:

1. Motoren trækker klart bedst ved koldstart i koldt vejr... Helt fra lave til høje omdrejninger (jeg ved godt det er tortur). Når motoren er varm er der pudsigt nok ikke NÆR så meget ryk i den, men den gør dog hvad den bliver bedt om.

2. Når motoren er RIGTIG varm (f.eks. efter køkørsel) kan den finde på at gå i en meget dyb tomgang der næsten lyder som om den er ved at gå i stå. Samtidigt har den svært ved at tage imod gas i mellem-omdrejningsområdet. Her er vi ude i hvad jeg vil kalde en defekt. Når jeg trykker speederen mere end halvvejs i denne situation er effekten nærmere opbremsning end acceleration. Når den så kommer op i omdrejninger tager den normalt fat igen.

3. Jeg har een gang konstateret fine grå tændrør, og en anden gang konstateret at de var rimeligt sodet til. Desuden er der mistænkeligt meget sort sværte ved udmundingen af udstødningsrøret... (for fed blanding?)

Motoren er en TU3MC/Z med Bosch monopoint indsprøjtning. Den bruger næsten ikke noget olie, men lidt mere benzin end jeg egentlig havde håbet. Jeg har skiftet olie, tændrør og luftfilter uden at det gjorde hverken fra eller til.


Nogen overkommelige idéer til at finde/rette fejlen?

Er der egentlig nogen der ved hvordan jeg læser fejlkoder ud af computeren?


Mine egne ideer er lidt skøre, men udspringer af at peugeot har været så nærige at de ikke engang har bekostet en motortemperaturviser i instrumentbrættet, kun en advarselslampe ved overophedning... Så jeg overvejer om jeg skulle få en microcontroller til at overvåge diverse sensor inputs til motorstyringen. Så kunne jeg måske få en idé om hvorvidt en sensor viser mærkeligt når motoren laver unoder. Det er dog et større projekt og jeg ved ikke helt om det er besværet værd...


Mvh.

Lars Ole Pontoppidan

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Debug af motorstyring?
« Svar #1 Dato: 30, Maj 2008 - 08:26 »
Prøv at finde temp. føleren på motoren og se om det ikke snarere er den der er defekt.

Der mår være to stk. hvoraf den ene trækker den overhednings lampe, den er selvfølgelig uinteressant.

Når motoren er varm (og kører) er der så ligesom en markant bensin lugt i udstødningen, med en tendens til røg af og til ?

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Debug af motorstyring?
« Svar #2 Dato: 30, Maj 2008 - 09:11 »
På min søns Citroen BX med samme motor og indsprøjtning, kan man læse fejlkoderne ud med tændingsnøglen. Måske kan man også dette på din Peugeot.

m.v.h.
Jens

Du drejer nøglen til alt er slået til, lige før startmotoren aktiveres og slipper den. Derefter drejer du nøglen et lille stykke videre, men ikke til startmotor, kun til at motorstyringslampen slukker. Så holder du den der i 3-5 sek og slipper. Motorstyringslampen vil nu blinke med koder.

Koderne består af to cifre, f.eks. "12" og kommer ved at motorstyringslampen blinker x antal gange - pause - x antal gange. Altså i dette tilfælde et blink, pause, to blink. Derefter lyser den konstant.

Den vil netop starte med at blinke 12, som betyder "Test start". Så drejer man nøglen igen i 3-5 sek. og nu vil den så begynde at blinke fejlkoder, hvis den har nogen, som f.eks. 22 (fejl i stepmotor). Derefter lyser den konstant igen.

Man gentager processen, indtil den kommer med kode 11, hvilket betyder "Test slut". Nu kan man bare slukke den eller vælge at slette koderne.

Hvis du vil slette de lagrede fejlkoder, skal du efter "test slut"-koden (11), holde nøglen drejet i over 10 sek og derefter slukke.

Oversigt over fejlkoder:


11 Test slut
12 Test start
13 Lufttemperaturføler i indsugningen
14 Kølervæsketemperaturføler
15 Benzinpumperelæ ikke aktiveret
18 Turbokølepumpekontakt
21 Gasspjældspositionsføler/TPS/tomgang
22 Stepmotor/Tomgangselektroventil/Luftventil
23 Tomgangskontakt
25 Luftspjældsmanifoldrelæet er ikke aktiveret
26 Luftspjældsmanifoldrelæet er ikke aktiveret
27 Fartføler
31 Automatisk Blandingsregulering / Multipliceringskorrektion
32 Automatisk Blandingsregulering / Tillægskorrektion
33 Luftmængdemåler / manifoldtrykføler
34 Fordampningskulfilterkredsløb/Kanisterventil
35 Gasspjældspositionsføler/TPS/Fuldgas
36 Forvarmelambdasondekredsløb
41 Omdrejningspositionsføler/Hallsensor/Tændingssignal
42 Indsprøjtningsdysekredsløb
43 Bankestyringskredsløb
44 Bankeføler
45 Tændspole kredsløb
46 Ladetryksregulator
47 Turboladerstyring
51 Lambdasonde
52 Blandingsregulering/Spænding ved kontroludtaget
53 Høj eller lav batterispænding
54 Defekt ECU / Styreboks eller antibankestyring
55 CO-Potentiometerkredsløb

!!! 31, 32 & 51 kan skyldes utæthed ved indsugning eller udstødning før lambdasonde !!!

Lars P.

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 57
    • Vis profil
    • http://www.pontoppidan.info/lars
Sv: Debug af motorstyring?
« Svar #3 Dato: 30, Maj 2008 - 18:02 »
bovbjerg, tak for info om fejlkoderne! Jeg har prøvet at gøre som beskrevet og får "Test start" koden, men herefter får jeg ikke nogen kode, men konstant blinken (talte til mindst 60 blink). Ved næste vrid på nøglen blinker den bare videre... Mon det betyder at der ikke er nogen fejlkoder?

Kusco, ja, jeg har selv mistænkt temperaturføleren "coolant temperature sensor" som den hedder i Haynes bogen. Men hvor finder man liige sådan en...

Jeg har ikke bemærket at den lugter af benzin i udstødningen og der er ikke umiddelbart røg i udstødningen. Men jeg har ikke været ude og kigge.

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Debug af motorstyring?
« Svar #4 Dato: 02, Juni 2008 - 11:15 »
Der findes en god, illustreret gennemgang af monopoint systemet, som godt nok er skrevet for VAG, men det er de samme komponenter der er brugt i din bil:


http://peecee.dk/upload/view/88668

http://peecee.dk/upload/view/88670

eller, hvis der er problemer med download, fra denne side:

http://www.tempfiles.net/download/200806/16059/monopoint_01.html

http://www.tempfiles.net/download/200806/16060/monopoint_02.html



« Senest Redigeret: 02, Juni 2008 - 11:42 af hansw »

Lars P.

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 57
    • Vis profil
    • http://www.pontoppidan.info/lars
Sv: Debug af motorstyring?
« Svar #5 Dato: 02, Juni 2008 - 22:44 »
Perfekt, hansw! Jeg har ledt med lys og lygte efter noget mere teknisk om systemet. Men er det virkelig så gammelt, der står 1987 i dokumentet?

Ifølge wikipedia er det faktisk et ret specielt indsprøjtningssystem Bosch lavede dengang. De valgte IKKE at have en sensor til at måle airflow i indsugningen, som jo er den naturlige komponent at bestemme benzinmængden ud fra, men, som jeg har forstået det, bruges der istedet feed forward principper ud fra speederpositionen og temperaturfølere til at gætte benzinmængden. Lambdasensoren i udstødningen er så den eneste rigtige feedback på benzinblandingen der vist også bruges til at ændre parametrene adaptivt.

Jeg mener også at kunne fornemme dette, da speeder responsen er dejlig hurtig. Monopointen venter ikke på at airflowet stiger, men gætter bare på at der skal en stråle benzin i når man prikker til speederen  ;D

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Debug af motorstyring?
« Svar #6 Dato: 03, Juni 2008 - 12:40 »
PSA indførte Monopoint systemet på Citroen BX og Peugeot 309 i 1990 så vidt jeg ved.
Du kan finde en "Servicemeddelande" for BX'en her:

http://autos.groups.yahoo.com/group/peug309/files/

Og her finder du iøvrigt også en del materiale om 205.

Mht. gasspjældspotmeteret er det en lidt kilden sag.
Du kan finde en justeringsvejledning her:

http://peugeot.siggi-web.de/

Du er jo ikke den eneste der har haft lidt problemer med systemet. ;)

Den kører jo forresten med en god gammeldags strømfordeler, med centrifugal- og vacuumregulering.  (!)
Prøv at tjekke vacuumdåsen.
Sug i slangen, - og luk med tungen så undertrykket ikke forsvinder. Efter lidt tid er der stadig undertryk på hvis membranen er tæt. Det mærkes tydeligt.

Temperatursensoren er den berygtede "blå sensor".
Den sidder på termostathuset.

Som nævnt kører BX jo med samme motor.
Derfor kan du finde mange informationer om motortypen her:

http://forum.citroenakuten.com/


« Senest Redigeret: 03, Juni 2008 - 12:53 af hansw »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.403
    • Vis profil
Sv: Debug af motorstyring?
« Svar #7 Dato: 03, Juni 2008 - 16:13 »
Hvis den har gammeldags strømfordeler skal du også prøve at checkke svingklodser og fjedre som regulerer tændtidspunktet med omdrejningstallet. Mange glemmer at smøre mekanismen. Den kan sætte sig fast, når motoren bliver varm, og fjedrene kan være blevet slappe/ knækket med alderen.

Den rigtig måde er med et stroboskob med omdrejninfsæller og vinkelmål at kontrollere tændingsforskydningen med omdrejningstallet. Gode manualer har de rigtige data. 
Jørgen Harbst

Lars P.

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 57
    • Vis profil
    • http://www.pontoppidan.info/lars
Sv: Debug af motorstyring?
« Svar #8 Dato: 05, Juni 2008 - 23:09 »
Det ser ikke umiddelbart ud som om den har en gammeldags strømfordeler og vacuum slange til at forskyde tændingen, tændkablerne kommer fra et firkantet epoxystøbt (?) modul uden slanger.

Men jeg havde fingrende nede i olien i dag og tror faktisk jeg fandt og kurerede en fejl. En slange fra indsugningsmanifolden op til noget vacuumhalløj var mere eller mindre knækket nede ved manifolden. Det har garanteret betydet falsk luft ind! Jeg kunne fikse det ved at lave et rent snit og sætte den på igen, slangen blev ca. 1 cm kortere.

Efter dette fiks tog jeg strømmen af ved batteriet i ca. 20 min for at nulstille motorcomputeren (så den kan lære forfra) og det virker sørme som om skavanken er væk nu! og diagnostic udlæsning viser nu "12" start test efterfulgt af "11" slut test, og ikke uendeligt med blink... Den har nok haft godt af en genstart.

Men jeg er ikke 100% tilfreds endnu. Tomgangen er stadig noget urolig og jeg mener altså stadig den burde kunne trække lidt bedre og mere rent. Så hvordan får jeg den til at spinde igen... Hvad skifter man på en 14 år gammel, 155000 km slidt bosch monopoint for at få alle hestene tilbage i stalden  ::)


Lars P.

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 57
    • Vis profil
    • http://www.pontoppidan.info/lars
Sv: Debug af motorstyring?
« Svar #9 Dato: 05, Juni 2008 - 23:13 »
og tak for links forresten, hansw, der er nok at studere!

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Debug af motorstyring?
« Svar #10 Dato: 06, Juni 2008 - 09:14 »
Hvis du ikke har en strømfordeler har du ikke et Mono-Jetronic, som beskrives i pdf-erne jeg linker til, men nok snarere et Mono-Motronic.
Når tændrørskablerne kommer fra et modul som du beskriver, er det nok modellen med dobbelt tændspole, der kører efter Wasted Spark princippet, dvs. tændrørene er serieforbundet og gnister også i udstødningstakten (waste) Tændingsrækkefølgen er 1-3-4-2, dvs. 1+4 henhv. 2+3 er serieforbundet.

Lars P.

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 57
    • Vis profil
    • http://www.pontoppidan.info/lars
Sv: Debug af motorstyring?
« Svar #11 Dato: 08, Juni 2008 - 22:20 »
Hvis der stadig er nogen der er interesserede i mit pøjgodt-motor-eventyr er der her nogle billeder:

http://pontoppidan.info/lars/tmp/p205_injector1.jpg
Her ses hele insprøjtningen fra siden, og jeg holder den brækkede vacuumslange.

http://pontoppidan.info/lars/tmp/p205_injector2.jpg
Close-up af injektoren. Bemærk at der er tre skruer på nederste beslag, i modsætning til de billeder jeg ellers har af jettronic, hvor beslaget har fire skruer? Har du set det før hansw?

http://pontoppidan.info/lars/tmp/p205_fordeler.jpg
Tændfordeleren. Det ligner jo ikke ligefrem en rotor...

Tak for cluet om at det nok er et mono-motronic system. Det gav straks nogle interessante hit på google, f.eks. http://www.cc.ece.ntua.gr/~achan/Cars/Car_Modifications.htm  - jeg skal studere lidt nærmere hvad han foreslår. Han diskuterer også det med at motoren har flere kræfter i koldt vejr, som jeg også fornemmer.

I øvrigt er den begyndt at køre rigtig godt efter jeg fik ordnet den slange, så der er nok ikke det store i vejen med resten af systemet når det kommer til stykket  :D

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk