ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
"tuning" af ny dieselmotor
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1402
Flest online idag: 46
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 41
I alt: 41
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: "tuning" af ny dieselmotor (Læst 19380 gange)
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
"tuning" af ny dieselmotor
«
Dato:
30, Maj 2008 - 09:05 »
Hej,
Jeg har for nylig været ude og svide dankortet og har investeret i ny bil.
Jeg har købt en Skoda Fabia Combi 1,4 TDI med partikelfilter.
Umiddelbart havde jeg nok en forventning om at den var lidt mere økonomisk end den rent faktisk er.
Jeg kører hver dag en strækning på 65 km. hver vej. Halv motorvej halv alm. landevej. Her ligger jeg omkring 17,5 km pr. liter.
Motorvejskørslen foregår nogenlunde jævnt med 120-130 km/t. Landevejskørsel ligger mellem 80-100 alt efter trafikken.
Min undren kommer af at jeg har en bekendt der i en Passat 2.0 TDI kan ligge på nogenlunde samme forbrug til trods for at den har kraftigere motor og er tungere.
Jeg har hørt lidt forskellige om at få finindstillet/chippet motorstyring ved en uafhængig partner. Både godt og skidt.
Spørgsmålet er om ikke fabrikken bedst burde vide hvordan motoren skal indstilles ?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #1 Dato:
30, Maj 2008 - 10:13 »
Prøv at vente lidt. Den er nok lidt for ny endnu.
Min 320.000km's Mazda 626 DITD runder her på sine gamle dage 20km/L målt ved tanket/triptæller.
I sine unge dage hvor jeg ellers var ihærdig med at køre pænt kunne jeg kun sjældent få den over 18km/l
Skoda'en skal nok komme op eller kunne du måske få motorstyrings parametrene fra den nye "greenline" (?)
Har selv haft kig på den Skoda, snart alle på mit arbejde har fået sådan en.
Billig og overraskende godt skruet sammen.
Men den 3 cyl. klakke-lak-lak-lak er så ulidelig at høre på
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #2 Dato:
30, Maj 2008 - 10:21 »
Hej Kusco,
Jeg har også mest tænkt mig at vente med det til den kører ud af garanti, netop også fordi flere fortæller at den lige skal "køres" til. Jeg har indtil videre kun nået at køre 1800 km i den :-)
Mht. Greenline modellen så er noget af det væsentligste ved den at de har pillet så meget vægt af den at jeg ikke synes den er interessant.
Der mangler bla. reservehjul i den (!).
Ud over det er der kommet mindre hjul på og den er blevet sænket en anelse. Ingen af delene tiltaler mig væsentlig.
Mht. at få motoren indstillet/tunet har en kammerat fortalt mig om et sted hvor de gør det efter hver enkelt motors egen friktion og særheder. Jeg kan pt. ikke huske navnet, men var dog noget skeptisk da jeg umiddelbart synes at det må være meget minimalt hvad man kan hente her. Burde motorer i dag ikke være af så ens fremstillingskvalitet at det ikke kan have ret stor betydning?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #3 Dato:
30, Maj 2008 - 14:13 »
Jeg er helt enig med dig i at tendensen, med at skifte reserve hjulet ud med en lille 12V kina kompressor og et sæt lappegrejer, ikke vækker min største begejstring.
Jeg kom ud for et fladt hjul for ½ år siden og det gik så hurtigt at inden jeg fik stoppet var dækket rykket af fælgen.
Hvad hjælper det så med en motoriseret cykelpumpe ?
Det skal så også siges at sidst jeg punkterede er så længe siden at jeg ikke kan huske det.
Der er lavet ændringer i styrings parametre, men selvfølgelig på bekostning af noget andet, ved ikke helt hvad.
Der er lavet flere ændringer bla. undervognen har man lavet mere "jævn" altså fjernet ned hængende dele og afdækket hulrum da man i de senere år har opdaget at luft strømmen under vognen har forholdsvis meget at sige iforb. med luftmodstand.
Man ændrer ikke parametre efter hver motors "særheder", parametrene bygger på et kompromis. Vil man have flere KW, så koster det brændstof, levetid, støj og nogle gange pæn motorgang.
Det der skubbes rundt på er hvor "kompromisset" skal ligge henne.
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #4 Dato:
04, Juni 2008 - 11:34 »
Hej,
Jeg har haft skrevet en mail til Per Mai fra scantuning.
Han skriver at min Fabia med normalt 80 HK vil få ca. 105 HK/248nm.
Brændstofforbruget falder som regel omkring 10%, men han skriver at han ikke kan love det da det er meget individuelt.
Når jeg efterfølgende tænker over det kan det vil give noget problemer med kobling/tandrem mv.
Kan man regne med at disse er dimensioneret til at håndterer en kraftforøgelse på godt 30%?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #5 Dato:
04, Juni 2008 - 12:49 »
Det er måske også værd at tage med i overvejelserne at det er ulovligt.
Der sker måske ikke alverden umiddelbart da det ikke kan ses med det blotte øje, men i en ulykke situation hvor en fifig sagkyndig opdager det, vil en forsikringssag nok stille dig i et uheldigt lys.
Jeg ville nok overveje at købe 1,9L versionen istedet.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #6 Dato:
06, Juni 2008 - 16:56 »
Fra 80 til 105 hK er jo nemt at påstå, men meget svært at eftervise.
Du kan næsten høre min skepsis.
Det kunne gøres ved et større ladetryk,ved at pille ved styring af kompressoren. Så får man en øget belastning på motoren, som den ikke er dimensioneret til.
Det kunne også være noget med at lade omdrejningstallet stige med samme moment. Det giver formelt større maksimumeffekt, men kun noget man har glæde af ved topfart eller nedgearing.
Der er også dem, som bare øger indsprøjtningsmængden ved samme luftmængde. Det giver mest øget larm og mere sod. Større forurening ved en minimalt øget effektforøgelse.
Logget
Jørgen Harbst
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #7 Dato:
06, Juni 2008 - 17:14 »
Hej harbst,
Som jeg har læst i de artikler der referes til fra scantune.dk egen hjemmeside måler de effekten inden og efter tuningen/optimeringen.
Man får desuden et print med derfra der viser graferne for HK og NM før og efter de har pillet ved den.
http://www.scantune.dk/udprint.html
MVH Tommy
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #8 Dato:
07, Juni 2008 - 10:44 »
De målinger foregår formentlig på et rullefelt.
Der kan man måle effekter som ingen nytte er til i praksis.
Hvis man skal have glæde af det skal motorens karakteristik passe til vognens egenskaber herunder gearing, og måden man ønsker at køre på.
Jeg kan give dig et lille eksempel.
Jeg havde engang en af de tidlige AUdi 80 modeller.
Den hed sig at kunne yde 70 kW , men det var ved et omdrejningstal svarende til 190 km/t i 4.gear. Så hurtigt kunne vognen ikke køre, og jeg ville aldrig gøre det.
De 70 kW var altså et ligegyldigt tal, som kan måles på en motorprøvestand.
Det ville være mere interessant om tuningen kunne vise et større moment ved lavt omdrejningstal og uden at forurening og gennemsnitlig brændstofforbrug øges, eller at nogen dele overbelastes.
Husk lige at der hører kraftigere trækaksler og bremser til en større motoreffekt.
Vi har lige købt en ny lille bil til min kone. Den kunne også fås i en tunet motorudgave. Det øgede forbruget ca. 15% og gjorde den ca 100kg tungere, på grund af bremser osv.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
"tuning" af ny dieselmotor
Seneste Debatindlæg
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Google ads:
DR-Nyheder
Mand anholdt i tog fra Danmark til Tyskland i sag om angreb på jødiske mål
Disney-aktien falder efter skuffende filmudgivelser
Socialdemokratiet i København kræver redegørelse efter DR-afsløring om Barfods boligsag
Grønlandsk minister trækker sig efter sag om jobportal
EU vil lægge told på små pakker fra Kina
Øverste chef i Finansministeriet får advarsel efter seks klip i kørekortet
Bilpriserne i Rusland er fordoblet på fem år
Dansk bestseller-forfatter med i spidsen af nyt ældre-råd
K-pop-gruppe vender tilbage til pladeselskab efter tabt retssag
Læge sigtes for at sælge ulovlig doping til kvinder
Nordiske og baltiske lande enige om våbenpakke til Ukraine
Dansk politi har slået til mod cyberkriminelle i 'Operation Endgame'
Dansk politi med i international aktion om kidnapning
Sangeren Adele får debut som skuespiller
Hummelgaard: Bandemedlemmer skal ikke kunne bosætte sig i nabokommuner
Smukfest offentliggør nyt hovednavn
Kina efterlyser to taiwanske influencere og tilbyder dusør på 225.000 kroner
Dansk medicinalselskab sætter vægttabsprojekt på pause
Penny-produktionen stopper efter 232 år
Stopper 76 kilo ulovligt fyrværkeri
Nyt fra ing.dk
Synspunkt: Havets tilstand er værre end nogensinde trods årtiers forsøg på bedring: Her er hvad vi bør gøre anderledes
Forvirring på trafiktjenester: Hundredvis af skibe dukkede pludselig op ved Bornholm
Forsvarets koder for nemme at knække: Minister vil stramme op efter sønderlemmende kritik
Se videoen: Kinesisk bro kollapser i kæmpe støvsky
Krigen rykker ud i rummet: »Ingen lovgivning kan beskytte os, hvis satellitterne er private«
Politiker vil have førerløse biler til Vestjylland: Ekspert vender tommelfingeren op
Synspunkt: Telebranchens investeringer falder dramatisk: Det kan blive et alvorligt problem
Cheminova-fabrikken udleder fortsat ulovlige stoffer til havet - helt lovligt
ChatGPT dømt for plagiat: »I dag har vi skabt en præcedens«
Ministerens ID-app bruger uprøvet teknologi: Nemt at forfalske aldersbeviser
Forskere med klar besked til ejere af ældre huse: Køb straks den her teknologi
Ny rapport disker op med et opsigtsvækkende tal: Datacentre er endnu mere end ‘det nye olie’
Hvad var der før big bang?
Bilindustri i benlås: Kina banker EU på plads efter overtagelse af chipfabrik
Mange vil leve i mørke i årtier endnu: 730 millioner mennesker mangler i dag elektricitet
Nasa sender i aften to satellitter mod Mars ad en vej, som ingen før har prøvet
Se kortene: Klimasikring af almene boliger kan koste op mod 34 mia. kroner
I lille svensk by sløjfede de busruten - og syvdoblede passagertallet. Nu kopierer flere byer ideen
Russisk software har kortlagt Danmark: Eksperter frygter det som våben i hybridkrig
Afskrækkelse spiller fallit, mener ekspert: Rusland skal frygte straf fra Europa
Datatyv beskyldte Skat for at svigte it-sikkerheden: Nu er hackerhold sat på porten
Regeringen trækker i bremsen på brinteventyret: »Det er utrolig skuffende«
Vilde dyr døjer med leverskader: Forskere mistænker udbredte kemikalier
Dansk vindmøllegigant varsler stor fyringsrunde: »Markedet er simpelthen ikke, som det plejede«
Fritekst: A-bomber i en AI-tid: Sidder Palantir med affyringskoderne?
Fremtidens Mad: Digital tvilling skal give plantebøffer bid
Interne dokumenter afslører: Meta tjener styrtende på svindel og forbudte varer
Forskertrick: Metal med hukommelse reparerer skæve jernbaneskinner
Stor rundspørge afslører: Så mange kommuner lever ikke op til NIS2
Regeringens nødplan slår fejl: Danmark har historisk lidt gas på lager før vinteren
Mazda vil fange CO2 med ny teknologi på benzinbilers udstødningsrør
Kinesisk fabrik er i gang med 'flyvende biler': Kunderne står i kø
Danmark eksporterer tusindvis af ton EU-forbudt sprøjtegift - miljøministeren arbejder for EU-forbud
Miljøstyrelsen: Kemikalie i danskeres solcreme skader fostre og sædkvalitet
Udskældt it-system sløver efterforskning af tyverier: Butikker må håbe, betjenten har husket USB-stikket
Synspunkt: Det handler klimatopmødet om: Stop for kul, afskovning og ødelagte levevilkår
Hackere stjæler hemmelige data om Sveriges elnet
14 dræbt da fly mistede motor under start – nu udsteder myndighed flyveforbud
Lønnen går ikke som lokkemiddel: Sådan konkurrerer Koncern IT med de store konsulentfirmaer
Mørklægning på mørklægning og forsker-mundkurv: Nu mørklægger Forsvaret krigssoftware og systemer
AI forudsiger det hele - vejret, proteinerne og olien i skibsmotorerne
Billig jern: Amerikansk ‘rust’-batteri lagrer el i 100 timer
Jeg tog på besøg hos 'kvante-teologerne' med en stor portion skepsis
1896: Otto von Lilienthals flyveforsøg endte galt
Kina skruer markant op for missil-produktion: »De gør klar til et marathon«
Teleselskabers SMS-overvågning var blind AI-optimisme: »Jeg har aldrig troet på det system«
COP30: Indfødte aktivister: Vi er forfærdede over industri i Amazonas
Horsens udbygger fjernvarme på turbo – kort viser at andre kommuner står i stampe
Trods bekymringer og restriktioner: ASML vil fastholde tæt forbindelse til USA
Strømsvigt kan lukke hele togtrafikken: Her er DSB’s nødplan