ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
"tuning" af ny dieselmotor
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 88
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 82
I alt: 82
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: "tuning" af ny dieselmotor (Læst 19318 gange)
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
"tuning" af ny dieselmotor
«
Dato:
30, Maj 2008 - 09:05 »
Hej,
Jeg har for nylig været ude og svide dankortet og har investeret i ny bil.
Jeg har købt en Skoda Fabia Combi 1,4 TDI med partikelfilter.
Umiddelbart havde jeg nok en forventning om at den var lidt mere økonomisk end den rent faktisk er.
Jeg kører hver dag en strækning på 65 km. hver vej. Halv motorvej halv alm. landevej. Her ligger jeg omkring 17,5 km pr. liter.
Motorvejskørslen foregår nogenlunde jævnt med 120-130 km/t. Landevejskørsel ligger mellem 80-100 alt efter trafikken.
Min undren kommer af at jeg har en bekendt der i en Passat 2.0 TDI kan ligge på nogenlunde samme forbrug til trods for at den har kraftigere motor og er tungere.
Jeg har hørt lidt forskellige om at få finindstillet/chippet motorstyring ved en uafhængig partner. Både godt og skidt.
Spørgsmålet er om ikke fabrikken bedst burde vide hvordan motoren skal indstilles ?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #1 Dato:
30, Maj 2008 - 10:13 »
Prøv at vente lidt. Den er nok lidt for ny endnu.
Min 320.000km's Mazda 626 DITD runder her på sine gamle dage 20km/L målt ved tanket/triptæller.
I sine unge dage hvor jeg ellers var ihærdig med at køre pænt kunne jeg kun sjældent få den over 18km/l
Skoda'en skal nok komme op eller kunne du måske få motorstyrings parametrene fra den nye "greenline" (?)
Har selv haft kig på den Skoda, snart alle på mit arbejde har fået sådan en.
Billig og overraskende godt skruet sammen.
Men den 3 cyl. klakke-lak-lak-lak er så ulidelig at høre på
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #2 Dato:
30, Maj 2008 - 10:21 »
Hej Kusco,
Jeg har også mest tænkt mig at vente med det til den kører ud af garanti, netop også fordi flere fortæller at den lige skal "køres" til. Jeg har indtil videre kun nået at køre 1800 km i den :-)
Mht. Greenline modellen så er noget af det væsentligste ved den at de har pillet så meget vægt af den at jeg ikke synes den er interessant.
Der mangler bla. reservehjul i den (!).
Ud over det er der kommet mindre hjul på og den er blevet sænket en anelse. Ingen af delene tiltaler mig væsentlig.
Mht. at få motoren indstillet/tunet har en kammerat fortalt mig om et sted hvor de gør det efter hver enkelt motors egen friktion og særheder. Jeg kan pt. ikke huske navnet, men var dog noget skeptisk da jeg umiddelbart synes at det må være meget minimalt hvad man kan hente her. Burde motorer i dag ikke være af så ens fremstillingskvalitet at det ikke kan have ret stor betydning?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #3 Dato:
30, Maj 2008 - 14:13 »
Jeg er helt enig med dig i at tendensen, med at skifte reserve hjulet ud med en lille 12V kina kompressor og et sæt lappegrejer, ikke vækker min største begejstring.
Jeg kom ud for et fladt hjul for ½ år siden og det gik så hurtigt at inden jeg fik stoppet var dækket rykket af fælgen.
Hvad hjælper det så med en motoriseret cykelpumpe ?
Det skal så også siges at sidst jeg punkterede er så længe siden at jeg ikke kan huske det.
Der er lavet ændringer i styrings parametre, men selvfølgelig på bekostning af noget andet, ved ikke helt hvad.
Der er lavet flere ændringer bla. undervognen har man lavet mere "jævn" altså fjernet ned hængende dele og afdækket hulrum da man i de senere år har opdaget at luft strømmen under vognen har forholdsvis meget at sige iforb. med luftmodstand.
Man ændrer ikke parametre efter hver motors "særheder", parametrene bygger på et kompromis. Vil man have flere KW, så koster det brændstof, levetid, støj og nogle gange pæn motorgang.
Det der skubbes rundt på er hvor "kompromisset" skal ligge henne.
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #4 Dato:
04, Juni 2008 - 11:34 »
Hej,
Jeg har haft skrevet en mail til Per Mai fra scantuning.
Han skriver at min Fabia med normalt 80 HK vil få ca. 105 HK/248nm.
Brændstofforbruget falder som regel omkring 10%, men han skriver at han ikke kan love det da det er meget individuelt.
Når jeg efterfølgende tænker over det kan det vil give noget problemer med kobling/tandrem mv.
Kan man regne med at disse er dimensioneret til at håndterer en kraftforøgelse på godt 30%?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #5 Dato:
04, Juni 2008 - 12:49 »
Det er måske også værd at tage med i overvejelserne at det er ulovligt.
Der sker måske ikke alverden umiddelbart da det ikke kan ses med det blotte øje, men i en ulykke situation hvor en fifig sagkyndig opdager det, vil en forsikringssag nok stille dig i et uheldigt lys.
Jeg ville nok overveje at købe 1,9L versionen istedet.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #6 Dato:
06, Juni 2008 - 16:56 »
Fra 80 til 105 hK er jo nemt at påstå, men meget svært at eftervise.
Du kan næsten høre min skepsis.
Det kunne gøres ved et større ladetryk,ved at pille ved styring af kompressoren. Så får man en øget belastning på motoren, som den ikke er dimensioneret til.
Det kunne også være noget med at lade omdrejningstallet stige med samme moment. Det giver formelt større maksimumeffekt, men kun noget man har glæde af ved topfart eller nedgearing.
Der er også dem, som bare øger indsprøjtningsmængden ved samme luftmængde. Det giver mest øget larm og mere sod. Større forurening ved en minimalt øget effektforøgelse.
Logget
Jørgen Harbst
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #7 Dato:
06, Juni 2008 - 17:14 »
Hej harbst,
Som jeg har læst i de artikler der referes til fra scantune.dk egen hjemmeside måler de effekten inden og efter tuningen/optimeringen.
Man får desuden et print med derfra der viser graferne for HK og NM før og efter de har pillet ved den.
http://www.scantune.dk/udprint.html
MVH Tommy
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #8 Dato:
07, Juni 2008 - 10:44 »
De målinger foregår formentlig på et rullefelt.
Der kan man måle effekter som ingen nytte er til i praksis.
Hvis man skal have glæde af det skal motorens karakteristik passe til vognens egenskaber herunder gearing, og måden man ønsker at køre på.
Jeg kan give dig et lille eksempel.
Jeg havde engang en af de tidlige AUdi 80 modeller.
Den hed sig at kunne yde 70 kW , men det var ved et omdrejningstal svarende til 190 km/t i 4.gear. Så hurtigt kunne vognen ikke køre, og jeg ville aldrig gøre det.
De 70 kW var altså et ligegyldigt tal, som kan måles på en motorprøvestand.
Det ville være mere interessant om tuningen kunne vise et større moment ved lavt omdrejningstal og uden at forurening og gennemsnitlig brændstofforbrug øges, eller at nogen dele overbelastes.
Husk lige at der hører kraftigere trækaksler og bremser til en større motoreffekt.
Vi har lige købt en ny lille bil til min kone. Den kunne også fås i en tunet motorudgave. Det øgede forbruget ca. 15% og gjorde den ca 100kg tungere, på grund af bremser osv.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
"tuning" af ny dieselmotor
Seneste Debatindlæg
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Israel har modtaget liget af endnu et gidsel
Jordskælv rammer det vestlige Tyrkiet
Litauen nedskyder smuglerballoner fra Belarus
Jazz-trommeslageren Jack DeJohnette er død
Togbusser tirsdag morgen mellem Kauslunde og Fredericia
83-årig præsident genvælges i Elfenbenskysten for tredje gang
Minister har besøgt landets første ulveværnsgruppe
Cheddarost tilbagekaldes på grund af mug
Tyrkiet køber 20 europæiske jagerfly
Massive flyforsinkelser i USA efter regeringsnedlukning
Napoleons hær var plaget af paratyfus og tilbagefaldsfeber i 1812
Fire personer fik fængselsstraffe for millionbedrageri og hvidvask
Betinget fængsel for at tilbyde køresagkyndig 1.000 kroner
Befalingsmand anklaget for bedrageri: Stak Forsvarets penge i egen lomme
Forulykket fly fundet i Grønland uden overlevende
Dropper sigtelse i drabssag på milliardærfrue
To svært tilskadekomne efter knivstikkeri i Odense
SAS kræves idømt millionbøde for mails under corona
Frie Grønne politianmeldt på grund af særlig valgplakat
92-årige Paul Biya erklæres vinder af præsidentvalget i Cameroun
Nyt fra ing.dk
Vidensindlæg: OT-sikkerhed anno 2025: Få nu lukket de utilgivelige eksponeringer
Se med: Eksperter viser de værste drone-trusler i Danmark
Vi smider vigtige metaller ud i skraldespanden selvom mangel lukker industri: »Det er et kæmpe spild«
Alarmmelding i Oslo: Tonsvis af klippeblokke kan styrte ned i studieboliger
Dyster rapport om fremtidens Danmark: »Alle vil mærke det ...ældre, ung og baby«
Ny Chromebook-sag er under opsejling: Denne gang står Microsoft i skolerne for skud
Reje-Jesus er symbol på uhyggeligt fænomen: Nettet drukner i bots og grådighed
Messerschmidt vil have 'minkmobilerne' sikret: Fremtidens teknologi skal afsløre slettede sms'er
Miljøstyrelsen smider bombe: Ikke en dråbe må sive ud fra deponierne – heller ikke om 300 år
Kattepine for forskning: Borgere kan fremover takke nej til brug af sundhedsdata
Synspunkt: Digitalisering frigør menneskers hænder - og det er tvingende nødvendigt
Norsk projekt lagrer solenergi i brint
Minister har udpeget Microsoft til udvalg med direkte indflydelse på uddannelsespolitikken
Blogindlæg: Hvem skal nu betale?
Dusørjægeren Albert hackede sig til drømmejob - og vil have beredskabsministeren til at vågne op
Én milliard kroner mere til kystsikring med ny finanslov: »Tiltrængt«, siger ekspert
Øen mistede mobilnetværket - nu har beboerne bygget deres eget
Byer klimasikrer for lavt: Horsens, Nakskov, Præstø og andre risikerer store oversvømmelser
Hackere tvang bilfabrikant i knæ i ugevis: Regning løber op i astronomisk beløb
Eneret på speciel maskine: Her er historien om Europas vigtigste spiller i AI-kapløbet
Fra gæringstanke til globale forsyningskæder: HD gav kemiingeniør et stærkere teoretisk fundament
Blogindlæg: AI i Sundhed - mellem Omsorg og Beregning
Minibusser kører snart rundt af sig selv i Berlin: »Vi er helt i front«
Klar til skalering: Ny AAU-teknologi kan gøre grønne elektroner billigere at gemme og hente frem igen
Telebranche slukkede system af frygt for snageri: Nu slår SMS-svindlerne til igen
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Fra fabriksgulve vil de sprede sig: Robotter lærer nye opgaver uden dyre eksperter
Tysk indenrigsministerium: Microsoft kan ikke garantere vores data-suverænitet - selv med europæiske cloud-partnere
Ny finanslov præsenteret: Bilbranchen spår boost i salget af elbiler
Konservativ it-ordfører: Vi skal se ministerens kommunikation om skandaleramt SMS-filter
Ingeniørens nye app: Mere video og bedre lyd
»Måske skulle vi male store dollartegn på dem og kalde dem Joakim von And-tanke«
Forsvaret klapper i om kontroversiel krigssoftware fra en af Trumps mest loyale støtter
Danskerne sætter ny rekord: Moderne teknologi sparer vand
Forsvaret vil spare krudt, kugler og benzin ved at træne soldater i simulationer
Synspunkt: Kræftens Bekæmpelse: Folketingsmedlem misforstår fakta i kritik af solrådene
Teleboss efter afsløring af SMS-snageri: »Jeg kan ikke garantere noget som helst«
Robotvæksten i Danmark bremser op: Ekspert bevarer optimisme
Elon Musks SpaceX »halter bagefter«. Nu er kontrakt på månemission i fare
Forstå SMS-skandalen på halvandet minut: Teleselskaber har læst dine private beskeder
Synspunkt: Forskere ser lyst på fremtiden: Kvanteteknologien skrider frem skridt for skridt
Regeringen satser stort på forskning i kvantecomputere og andre teknologier
Spørg Fagfolket: Kan man blive solskoldet under en parasol?
Svensk mesterskab vundet af lille klub med matematisk boldspil
Mindre affald smidt på gader, stationer og i parker: Forklaringen er ganske simpel
Vidensindlæg: AI-krystalkugle fra Nasa og IBM forudser Solens udbrud, før stråling rammer os
Jernbanen dårligt rustet mod to store trusler: »Kæmpe svigt«
Spiontjenester deler mindre med USA: Alarmeret over »politisering af efterretningsarbejde«
Redacted documents reveal new details about leading Funen-based company and Russia
Socialrådgiver advarer om regelbrud: Medarbejdere presses til at fodre AI med borgerdata