ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
"tuning" af ny dieselmotor
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 45
Flest på samme tid: 876
(10, December 2025 - 09:39)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 43
I alt: 43
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: "tuning" af ny dieselmotor (Læst 19508 gange)
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
"tuning" af ny dieselmotor
«
Dato:
30, Maj 2008 - 09:05 »
Hej,
Jeg har for nylig været ude og svide dankortet og har investeret i ny bil.
Jeg har købt en Skoda Fabia Combi 1,4 TDI med partikelfilter.
Umiddelbart havde jeg nok en forventning om at den var lidt mere økonomisk end den rent faktisk er.
Jeg kører hver dag en strækning på 65 km. hver vej. Halv motorvej halv alm. landevej. Her ligger jeg omkring 17,5 km pr. liter.
Motorvejskørslen foregår nogenlunde jævnt med 120-130 km/t. Landevejskørsel ligger mellem 80-100 alt efter trafikken.
Min undren kommer af at jeg har en bekendt der i en Passat 2.0 TDI kan ligge på nogenlunde samme forbrug til trods for at den har kraftigere motor og er tungere.
Jeg har hørt lidt forskellige om at få finindstillet/chippet motorstyring ved en uafhængig partner. Både godt og skidt.
Spørgsmålet er om ikke fabrikken bedst burde vide hvordan motoren skal indstilles ?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #1 Dato:
30, Maj 2008 - 10:13 »
Prøv at vente lidt. Den er nok lidt for ny endnu.
Min 320.000km's Mazda 626 DITD runder her på sine gamle dage 20km/L målt ved tanket/triptæller.
I sine unge dage hvor jeg ellers var ihærdig med at køre pænt kunne jeg kun sjældent få den over 18km/l
Skoda'en skal nok komme op eller kunne du måske få motorstyrings parametrene fra den nye "greenline" (?)
Har selv haft kig på den Skoda, snart alle på mit arbejde har fået sådan en.
Billig og overraskende godt skruet sammen.
Men den 3 cyl. klakke-lak-lak-lak er så ulidelig at høre på
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #2 Dato:
30, Maj 2008 - 10:21 »
Hej Kusco,
Jeg har også mest tænkt mig at vente med det til den kører ud af garanti, netop også fordi flere fortæller at den lige skal "køres" til. Jeg har indtil videre kun nået at køre 1800 km i den :-)
Mht. Greenline modellen så er noget af det væsentligste ved den at de har pillet så meget vægt af den at jeg ikke synes den er interessant.
Der mangler bla. reservehjul i den (!).
Ud over det er der kommet mindre hjul på og den er blevet sænket en anelse. Ingen af delene tiltaler mig væsentlig.
Mht. at få motoren indstillet/tunet har en kammerat fortalt mig om et sted hvor de gør det efter hver enkelt motors egen friktion og særheder. Jeg kan pt. ikke huske navnet, men var dog noget skeptisk da jeg umiddelbart synes at det må være meget minimalt hvad man kan hente her. Burde motorer i dag ikke være af så ens fremstillingskvalitet at det ikke kan have ret stor betydning?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #3 Dato:
30, Maj 2008 - 14:13 »
Jeg er helt enig med dig i at tendensen, med at skifte reserve hjulet ud med en lille 12V kina kompressor og et sæt lappegrejer, ikke vækker min største begejstring.
Jeg kom ud for et fladt hjul for ½ år siden og det gik så hurtigt at inden jeg fik stoppet var dækket rykket af fælgen.
Hvad hjælper det så med en motoriseret cykelpumpe ?
Det skal så også siges at sidst jeg punkterede er så længe siden at jeg ikke kan huske det.
Der er lavet ændringer i styrings parametre, men selvfølgelig på bekostning af noget andet, ved ikke helt hvad.
Der er lavet flere ændringer bla. undervognen har man lavet mere "jævn" altså fjernet ned hængende dele og afdækket hulrum da man i de senere år har opdaget at luft strømmen under vognen har forholdsvis meget at sige iforb. med luftmodstand.
Man ændrer ikke parametre efter hver motors "særheder", parametrene bygger på et kompromis. Vil man have flere KW, så koster det brændstof, levetid, støj og nogle gange pæn motorgang.
Det der skubbes rundt på er hvor "kompromisset" skal ligge henne.
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #4 Dato:
04, Juni 2008 - 11:34 »
Hej,
Jeg har haft skrevet en mail til Per Mai fra scantuning.
Han skriver at min Fabia med normalt 80 HK vil få ca. 105 HK/248nm.
Brændstofforbruget falder som regel omkring 10%, men han skriver at han ikke kan love det da det er meget individuelt.
Når jeg efterfølgende tænker over det kan det vil give noget problemer med kobling/tandrem mv.
Kan man regne med at disse er dimensioneret til at håndterer en kraftforøgelse på godt 30%?
MVH Tommy
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #5 Dato:
04, Juni 2008 - 12:49 »
Det er måske også værd at tage med i overvejelserne at det er ulovligt.
Der sker måske ikke alverden umiddelbart da det ikke kan ses med det blotte øje, men i en ulykke situation hvor en fifig sagkyndig opdager det, vil en forsikringssag nok stille dig i et uheldigt lys.
Jeg ville nok overveje at købe 1,9L versionen istedet.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #6 Dato:
06, Juni 2008 - 16:56 »
Fra 80 til 105 hK er jo nemt at påstå, men meget svært at eftervise.
Du kan næsten høre min skepsis.
Det kunne gøres ved et større ladetryk,ved at pille ved styring af kompressoren. Så får man en øget belastning på motoren, som den ikke er dimensioneret til.
Det kunne også være noget med at lade omdrejningstallet stige med samme moment. Det giver formelt større maksimumeffekt, men kun noget man har glæde af ved topfart eller nedgearing.
Der er også dem, som bare øger indsprøjtningsmængden ved samme luftmængde. Det giver mest øget larm og mere sod. Større forurening ved en minimalt øget effektforøgelse.
Logget
Jørgen Harbst
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #7 Dato:
06, Juni 2008 - 17:14 »
Hej harbst,
Som jeg har læst i de artikler der referes til fra scantune.dk egen hjemmeside måler de effekten inden og efter tuningen/optimeringen.
Man får desuden et print med derfra der viser graferne for HK og NM før og efter de har pillet ved den.
http://www.scantune.dk/udprint.html
MVH Tommy
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: "tuning" af ny dieselmotor
«
Svar #8 Dato:
07, Juni 2008 - 10:44 »
De målinger foregår formentlig på et rullefelt.
Der kan man måle effekter som ingen nytte er til i praksis.
Hvis man skal have glæde af det skal motorens karakteristik passe til vognens egenskaber herunder gearing, og måden man ønsker at køre på.
Jeg kan give dig et lille eksempel.
Jeg havde engang en af de tidlige AUdi 80 modeller.
Den hed sig at kunne yde 70 kW , men det var ved et omdrejningstal svarende til 190 km/t i 4.gear. Så hurtigt kunne vognen ikke køre, og jeg ville aldrig gøre det.
De 70 kW var altså et ligegyldigt tal, som kan måles på en motorprøvestand.
Det ville være mere interessant om tuningen kunne vise et større moment ved lavt omdrejningstal og uden at forurening og gennemsnitlig brændstofforbrug øges, eller at nogen dele overbelastes.
Husk lige at der hører kraftigere trækaksler og bremser til en større motoreffekt.
Vi har lige købt en ny lille bil til min kone. Den kunne også fås i en tunet motorudgave. Det øgede forbruget ca. 15% og gjorde den ca 100kg tungere, på grund af bremser osv.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
"tuning" af ny dieselmotor
Seneste Debatindlæg
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Syv personer anholdt for muligvis at planlægge nyt angreb i Bondi Beach
Surfere samles på Bondi Beach for at mindes ofre
Højlund sparker Napoli i finalen
Ingen tog mellem Odense og Fredericia - godstog har ramt personbil
Endelig godkendelse af kæmpe handelsaftale med sydamerikanske lande udskudt
Mulighed for op til 16 års fængsel i Grønland
John F. Kennedy Center tilføjer 'Trump' til sit navn
Endnu en stak Epstein-billeder er blevet offentliggjort
18-årig var i livsfare efter overfald med hund som våben
USA sanktionerer yderligere to dommere fra international straffedomstol
Landmænd i Bruxelles sure over udsigt til handelsaftale med sydamerikanske lande
Forulykket lastbil spærrede omfartsvej
Kommune mister en halv million: Fodboldklub får rabat
1.000 kroner om måneden er alt for lidt, siger soldat
Skatterådet: Bridge er kulturarv - moms på tankesport udskydes
Afghansk mand skal udleveres til Tyskland
Forsvarsministeriet indkalder til pressemøde om cyberangreb mod Danmark
Paven måtte bede om en forklaring, da han fik overrakt et AGF-halstørklæde
21-årig tilstår hvidvask af 122 millioner kroner
Modermælkserstatning tilbagekaldes: Mistanke om alvorlig sundhedsrisiko
Nyt fra ing.dk
Skal andre betale for kortere ture mellem Aarhus og København? Politikere tøver med ny kæmpebro
Storslået og betydningsfuldt: Danmarks mikroflora-kortlægning vækker international opsigt
Tip 13 rigtige om 2026 og vind rødvin
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Skal ungerne virkelig have en smartphone i julegave for at kunne tage bussen i skole?
Kroppens reservedele kan 3D-printes på operationsstuen med holografisk teknologi
Microsoft-frie computere rulles ud i staten: »Vi taler nærmest om en opgradering«
AI sparer tid og kræfter: »Jeg føler mig mere til stede sammen med borgeren«
Nanoteknologi skruer op og ned for varmen i glasbygninger – helt af sig selv
Europas bilindustri kan lige have hamret endnu et søm i sin egen ligkiste
Stor raketfabrik i jyske bunkere mangler 100 ingeniører: »Det her bliver kæmpestort«
Vejdirektoratet frygter spionage: Sortlistet russisk software fodret med data om veje og broer
Rumforskere med ekstrem bedrift: »Som at ramme hullet i en enkrone med en laserstråle på tre kilometers afstand«
Danmarks første luftforsvar på plads i Roskilde: Missiler kan nå mål 45 kilometer væk
Rumrejser tiltrækker astronomiske summer: »Når man ser folk løbe væk fra en raketmotor, undrer man sig«
Innargi får grønt lys til geotermi i Virum: Reservoiret har en særlig fordel
Brand i Tivoli: »Der har med al sandsynlighed været tale om en kortslutning«
Godt nyt til elbil- og solcelleejere: »Tåbelige« regler skrottes fra nytår
Plastjuletræet skal genbruges i 19 år, før det er bedre for klimaet end et grantræ
Ny trend: Et af Europas største energiselskaber lejer sig ind i kæmpebatterier
Bør man undlade at salte mod is?
Leder: Vi skal ikke udskifte én afhængighed med en anden
»Meget vidtgående«: Spiontjeneste vil installere aflytningsudstyr i teleselskabernes serverrum
Malteri fik hjælp til processen med machine learning – nu overvejer de to veje
Dør sprang op, mens tog kørte 170 km/t: Her er DSB's kavalkade af fejl
Hackere har for let spil, hvis de slipper ind bag myndigheders digitale mure: »Vi er ikke i mål«
Verdens ældste hunderaces genetik omskriver Grønlands historie
Risikovurdering affejer Palantir: Topfigurs anti-demokratiske holdninger skurrer
Var der en ledestjerne over Betlehem?
Minister efter heftig kritik for at ville forbyde privatlivsværktøj: »Det har jeg aldrig foreslået«
Efter Ingeniørens afsløring: Myndighed gransker nu norske teleselskabers SMS-håndtering
Bilejere ignorerer tilbagekaldelser - kører videre med farlige fejl
Dansk robotfirmas topchef tiltalt for groft bedrageri
Synspunkt: Hvorfor taler ingen om den mikroplast, der ender i landbrugsjorden?
Regeringen udruller næste år tre AI-værktøjer
Historisk brud med fortiden: Økonomier vokser nu, uden klimaet betaler prisen
Godhjertede hackere får tilbud af Portugal: Minister afviser 'sikker havn' i Danmark
Spiontjenester mørklægger nye observationer af droner over danske olie- og gasfelter
Kan bagepulver bruges i stedet for natron og hjortetaksalt?
Kvanteeksperiment i DTU's kælder tog 15 minutter i stedet for 20 millioner år
Ups... Medarbejder røber hemmelighed om Danmarks nye luftforsvar
Regeringen dropper CO2-mål for forbruget: »Løsningen er desværre ikke så ligetil«
Regnestykke smadrer drøm om solceller på tage: 'Jernmarker' er uundgåelige
Blogindlæg: Lovsikret Enshitification
Synspunkt: Når man kradser i lakken, er Microsofts nye datacentre i Vestjylland langt fra rosenrøde
Historisk nedtur: Volkswagen lukker for første gang en fabrik i Tyskland
Kan man leve udelukkende af risengrød?
Mail blotlægger købskaos i Forsvaret: Kæmpekontrakt revet itu efter kun 27 timer
Blogindlæg: Formnext 2025: Konsolidering og kinesisk fremmarch
Fysik i julekøkkenet: Vejen til knasende svær og sprødt skind