* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 59
I alt: 59

Forfatter Emne: Pulverkaffe  (Læst 12047 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Pulverkaffe
« Dato: 05, Januar 2009 - 09:35 »
Dette er et meget lidt ingeniørmæssigt emne! ???
Når jeg lejlighedsvis drikker en kop pulverkaffe har jeg bemærket, at det varme vand får reduceret rumfanget når det hældes over kaffepulveret!
Når koppen fyldes op til nær kanten med det kogende vand, falder væskeniveauet i koppen i løbet af nogle sekunder med flere mm.
Hvorfor det? Vand er jo som bekendt vanskeligt at komprimere mere end - ja, meget lidt.
Har nogen en forklaring?  ???

HP

Rolig nu!
p

Faurbye

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Pulverkaffe
« Svar #1 Dato: 05, Januar 2009 - 10:10 »
Jeg har oplevet samme fænomen med cacaopulver...vel og mærke når pulveret er i koppen før vandet ;).

Min forklaring skulle være at vandets rumfang er uændret, men at opløst pulver fylder mindre end uopløst og derfor falder "vandstanden" efterhånden som pulveret opløses.

Godt nytår  ;D

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Pulverkaffe
« Svar #2 Dato: 05, Januar 2009 - 14:38 »
Ja, vand er meget vanskeligt at komprimere - men det betyder ikke, at molekylernes afstand er upåvirket af nabomolekyler, der kan være af anden sammensætning.
Jeg har selv masser af gange lavet følgende forsøg: 50,0 mL vand hældes op i et måleglas.
50,0 mL ethanol hældes op i et andet måleglas.
Indholdet af det ene glas hældes forsigtigt over i det andet. Efter få sekunder har man nu 96,5 mL snaps!
Den korte forklaring er, at de to forskellige molekyler tiltrækker hinanden mere end de ens molekyler i de to væsker hver for sig; jeg vil helt undlade at kaste mig ud i lange forklaringer om forskellige typer intermolekylære kræfter.

I tilfældet kaffe/kakaopulver kan forklaringen dog være simplere - i forlængelse af Faurbyes indlæg.
De fremgår ikke helt klart, om du tilsætter kaffe eller vand først. Starter du med at parkere en skefuld kaffepulver på bunden af koppen, er det indlysende, at det meget porøse pulver kommer til at fylde mindre, når det går i opløsning.
Hvis du derimod har fyldt vand på først og til sidst observerer, at kaffeoverfladen står lavere end vandoverfladen gjorde inden du hældte pulver i - ja, så må de intermolekylære kræfter spille ind, jfr. vand/alkoholblandingen.
Jeg drikker ikke selv hverken pulverkaffe eller pulverkakao, så jeg har ikke remedierne til at eftergøre forsøget.
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Pulverkaffe
« Svar #3 Dato: 05, Januar 2009 - 15:35 »
Morten Jødal skrev:
"Jeg har selv masser af gange lavet følgende forsøg: 50,0 mL vand hældes op i et måleglas.
50,0 mL ethanol hældes op i et andet måleglas.
Indholdet af det ene glas hældes forsigtigt over i det andet. Efter få sekunder har man nu 96,5 mL snaps!"

Og:
"Jeg drikker ikke selv hverken pulverkaffe eller pulverkakao, så jeg har ikke remedierne til at eftergøre forsøget."

Svar:
Jeg drikker heller ikke pulverkaffe/kakao.
Jeg synes også det kunne være sjovere at lave snaps, men jeg har endnu ikke anskaffet remedierne til dette http://www.amazingstill.com/dk/Plastbraenderen.pdf
 :D
Hilsen Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Pulverkaffe
« Svar #4 Dato: 05, Januar 2009 - 16:58 »
Ja Amazing still er et et sandt vidunder der har givet de svenske og norske myndiheder problemer.

Det er simpelthen det billigste efffektive hjemme brænderi man kan anskaffe sig.

Med det fremstiller man sprit(alkohol, Ethanol, Kært barn...) og ikke snaps. Snaps er jo en krydret alkohol
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Pulverkaffe
« Svar #5 Dato: 05, Januar 2009 - 17:36 »
Snaps er jo en krydret alkohol

Dermed egner du ikke den ukrydrede Brøndums Klar for en snaps?
Men jeg må give dig ret i, at den helst skal bruges som grundlag for en urtetilsætning i stedet for at drikkes ren. Selv tilsætter jeg en kvist frisk dild og får en dildsnaps, der er bedre og billigere end spritfabrikkernes egen - selv om udgangspunktet er helt lovlig og beskattet "fortyndet ethanol".

Som et kuriosum kan jeg tilføje, at den "snaps", der fremstilles ved metoden anført i mit første indlæg, ikke bliver på 50% vol., som man skulle tro, når vi blander lige dele ethanol og vand, men på 50/96,5 = 52% vol.!
Det er en yderligere konsekvens af skrumpningen.
Regnestykket forudsætter naturligvis, at den anvendte ethanol er "absolut alkohol", som ikke fås i almindelig handel, men sælges til bl.a. laboratoriebrug. Andre folk kan købe (eller selv ulovligt fremstille) finsprit, der er 96% vol. Den kan også bruges til eksperimentet, men så bliver alkoholprocenten faktisk meget nær 50 i blandingen.
Mvh. Morten Jødal

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Pulverkaffe
« Svar #6 Dato: 12, Januar 2009 - 11:39 »
Efter en god gang underholdning blandt kollegaer mht. Jødals blandningsopgave, står jeg tilbage med et spørgsmål omkring temperaturen på blandingen.

Vi (kolleager og jeg) er nogenlunde enige om at temperaturen stiger, men hvor meget ?

vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Pulverkaffe
« Svar #7 Dato: 12, Januar 2009 - 13:01 »
Det kan jeg desværre ikke svare præcist på.
Jeg har aldrig målt efter, og jeg har ikke umiddelbart tabeller, der kan bruges på blandinger.
Jeg ved dog fra min fingerspidsfornemmelse (helt bogstaveligt!), at temperaturen stiger nogle få grader - men om det er 2 eller 5, kan jeg ikke lige sige. Det er ikke 10 eller 20.
Jeg vender tilbage, hvis jeg kan opstøve en tabel, der kan hjælpe mig med blandingsentalpien.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Pulverkaffe
« Svar #8 Dato: 13, Januar 2009 - 16:31 »
Det er næsten sikkert at humøret stiger adskillige grader ved intagelse og korrekt brændevin giver varme, selv om den ikke blandes med vand-

http://www.engelund.dk/de-gode-sider_mad-og-drikke/snapseurter/index.htm

Til inspiration
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk