* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1411
  • Flest online idag: 158
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 121
I alt: 121

Forfatter Emne: Ethernet i coaxkabel?  (Læst 28490 gange)

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Ethernet i coaxkabel?
« Svar #15 Dato: 18, Marts 2009 - 13:05 »
Siden I nu er igang med fluek******iet.

Om man nu vil kalde ethernet en protocol er jo en definitionssag. Ved at google lidt har jeg konstateret, at jeg ikke er ene om det, men at der også er andre opfattelser.


Det skyldes vel at Ethernet indbefatter både et  linklag (MAC adr mv.)  og et fysisk lag (kabler, modulation m.v.)
Hvilket bringer mig til Mortens sidste indlæg og disse to påstande:

[...]
Men igen er der intetsomhelst andet krav til kablerne, end at de skal kunne transmittere data langt og sikkert.
[....]
Men uanset valg af kabeltype forbliver nettet et ethernet, hvis det er med stjernearkitektur og overholder en ethernetprotokol.
[...]


Hvis du læser IEEE 802.3 vil du se at der er en hel skov af varianter som bl.a beskriver forskellige krav til kablerne.
Se f.eks.: Wikipedia om IEEE 802.3

Og det er ikke noget krav at topologien skal være stjerneformet. Netop løsningen med coaxkabel og T-stykker er jo et eksempel på en ikke-stjerneformet topologi.

Hvis vi går tilbage til det oprindelige Ethernet, så var den væsentligste egenskab vel kollisionsdetektion (CSMA/CD) som bl.a. er kort beskrevet i denne Wikipediaartikel. Det er det som gør det muligt at sende "ud i det blå"



« Senest Redigeret: 18, Marts 2009 - 13:10 af Peter Stig Hansen »

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Ethernet i coaxkabel?
« Svar #16 Dato: 18, Marts 2009 - 13:14 »
"Token ring fra IBM."
Husk nu at denne teknologi havde den styrke at den kunne tåle kabelbrud uden at nettet gik ned.
Marek.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ethernet i coaxkabel?
« Svar #17 Dato: 18, Marts 2009 - 13:41 »
Nej Morten

Et ethernet behøver ingen hub, og det er ikke nødvendigvis struktueret i en stjerne.

Det er vel hovedsageligt protokoldelen, som er den principielle forskel på token ring og ethernet.
Hvor token ring med tokens sikrer at kun en kan sende ad gangen, tillader ethernet at alle råber i  unden på hinanden. Med få tilsluttet er det hurtigere end token ring. Med mange tilsluttet vil for mange pakker gå tabt fordi de sendes samtidig.  Så er det man deler nettet op med intilligente switch, så pakkerne ikke ryger ud til alle.
Nu dæmrer det måske, hvorfor vi er nogle, som kalder ethernet en protokol.
Jørgen Harbst

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Ethernet i coaxkabel?
« Svar #18 Dato: 18, Marts 2009 - 13:59 »
Det er vel hovedsageligt protokoldelen, som er den principielle forskel på token ring og ethernet.
[...] tillader ethernet at alle råber i [m]unden på hinanden.
(min fremhævning)

Men Jørgen, det er jo netop her det interessante skæringspunkt ligger. For netop kollisionsdetektionen kræver som helhed betragtet både en protokoldel og en fysisk del. Protokoldelen bestemmer hvordan enhederne  skal opføre sig i æteren, men det er jo også nødvendigt fysisk at kunne detektere kollision og dette afhænger i høj grad af hvordan transivere, kabler o.l. fysisk er designet.

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Ethernet i coaxkabel?
« Svar #19 Dato: 25, Marts 2009 - 14:18 »
I forlængelse af denne tråd kan man lige læse denne artikel fra version 2, den er lidt udenfor kontekst, men nævner bla. at de kan transmiterer 5 Gbit/s  på coax.

http://www.version2.dk/artikel/10431-lynhurtige-servere-soerger-for-on-demand-tv-fra-yousee

MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ethernet i coaxkabel?
« Svar #20 Dato: 01, April 2009 - 16:59 »
Som afrunding på denne lange og oplysende tråd kan jeg oplyse, at jeg nu har løst mit problem uden nyanskaffelser.
Jeg har flytttet min router ned i kælderen, hvor signalet kommer ind. Derved har jeg sparet returkablet fra den gamle placering til fordelingstavlen for det kablede net, og det ledige stik skal så bruges til TV-signalet. Jeg skal ganske vist gennembore en skillevæg, men det har jeg prøvet før!
Når routeren ikke allerede stod på den mest logiske placering, skyldtes det, at signalstyrken til det trådløse net ved min yndlingsplads derved blev lidt lav - men det har jeg klaret ved at tape et par store søm fast på routerens antenne. Det giver ikke meget ekstra signal - men lige præcis nok! :D
Mvh. Morten Jødal

plammox

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 190
    • Vis profil
Sv: Ethernet i coaxkabel?
« Svar #21 Dato: 03, April 2009 - 21:58 »
Citér
men det har jeg klaret ved at tape et par store søm fast på routerens antenne. Det giver ikke meget ekstra signal - men lige præcis nok!

Længe leve videnskaben.
"Arguing with an engineer is like wrestling a pig in mud. After a while, you realise he is enjoying it."

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk