* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15982
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 119
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 70
I alt: 70

Forfatter Emne: Printproblemer i explorer  (Læst 21284 gange)

gerda vilholm

• Moderator
  • Senior
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Printproblemer i explorer
« Dato: 31, Maj 2009 - 20:35 »
På to forskellige computere har jeg problemer med at printe ud fra Explorer:
Den side der skal printes står fint på skærmen, men når jeg printer mangler den højre trediedel af teksten, det vil sige, at teksten er enormt forstørret i forhold til papiret.
I firefox er der ingen problemer, og jeg bruger altid helst firefox.
Der imidlertid een hjemmeside jeg bruger meget: Air Greenlands billetbooking. Denne side kører dårligt i alle andre browsere end explorer. Jeg har prøvet firefox, Opera, Google Chrome og Safari.
I alle disse browsere slingrer linierne på Air Greenland, så man ikke kan se hvilke flynumre der hører til hvilke afgangstider.
Kun Explorer viser Air Greenland rigtigt, men når jeg printer ud, mangler til gengæld  højre side hvor bookingnummer, afgangstid etc skulle stå.

Der må være en mulighed for at få Explorer til at printe korrekt, men hvordan?

Jeg bruger Windows XP, Explorer version 6, HP 2600n laserprinter og HP F2180 blækprinter

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

• Global Moderator
  • Senior
    • Vis profil
Sv: Printproblemer i explorer
« Svar #1 Dato: 31, Maj 2009 - 23:35 »
Hej Gerda

Jeg kan ikke give dig gode råd for jeg er nogenlunde i samme situation som dig.

Jeg har ved køb af en bærbar, blevet belemret med det dårligste produkt fra Microsoft som jeg oplever det...Vista.

Hvis man fjernede t´et  og udtalte resten på tysk Vis..a ( v udtales som f på tysk) så var det  et mere fornuftgt navn

Alt hvad der kan gøres anderledes gøres anderledes...på en utrolig fjollet måde, så ting der før kunne gøres enkelt, skal over de utroligste omveje....og det vil overhovedet ikke samarbejde med deres tidligere programmer uden meget kraftige opfordringer at gøre så og meget nødigt med programmer udenfor microsoft regi.

Firefox er simpelthen bandlyst. Man kan ikke overføre ting der er hentet med Firefox til microsoft programmer som Word mere.

Jeg har XP på min stationære PC og der bliver det til jeg ikke er mere uden netforbindelser der kunne findepå at opdatere  og hvis den skulle havarere så har jeg min første PC med windows 3.1 der så må træde istedet til den sidste dag oprinder.

Min explorer tillader sig at gå ned hver anden gang jeg vil printe ud derfra så du er ikke alene Gerda.

Jeg er ret irriteret.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 01, Juni 2009 - 02:39 »
Jeg har intet autoritativt bud, men tre praktiske forslag, som måske kan hjælpe dig, Gerda:

1. I Explorers menulinie går du til Filer > Sideopsætning. Her skifter du papirstørrelsen fra A4 portræt (som jeg forventer den står på) til A4 landskab. Det burde gøre linierne så meget længere, at problemet er løst.

2. Prøv også menuen Vis > tekststørrelse og sæt tekststørrelsen ned. Det vil formentlig også hjælpe - men jeg har ikke afprøvet det.

3. Du skriver, at det står pænt på skærmen. Det forstår jeg sådan, at du på skærmen kan se alle nødvendige oplysninger på én gang. I så fald kan du i stedet for at printe direkte lave et skærmdump ved hjælp af Irfanview, som jeg ved du har (anvisningen på metoden har du fået tidligere, men jeg repeterer lige: start Irfanview, tast C, vælg det ønskede i valgboksen, gå tilbage til den side, du var i gang med og bring den i front, tast den valgte kombination) og derpå udskrive dette dokument fra Irfanview.

Til Mønnike kan jeg kun sige, at jeg til fulde deler din opfattelse af Vista, som jeg også slås med på en bærbar PC. Jeg har dog ikke problemer med udprintning.
Derimod kan jeg fortælle dig, at MS (uofficielt) har erkendt fiaskoen med Vista. Så det er stadig muligt at købe en ny PC med XP, du skal blot forlange det ved købet (hvilket selvfølgelig indskrænker antallet af mulige sælgere lidt, henter du den som "månedens medlemstilbud" i brugsen, kan du nok ikke forlange en sådan ændring). Men da min stationære brød sammen i januar i år, insisterede jeg på at få den nye med XP, og det har jeg bestemt ikke fordtudt!
Mvh. Morten Jødal

Faurbye

• Debattør
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 01, Juni 2009 - 09:20 »
Bare lige for at vi taler samme sprog:
Når i siger "Explorer", så mener i vel i virkeligheden "Internet Explorer"? ;) De to ting er nemlig ikke det samme.
Førstnævnte er en nødvendig komponent for at Windows overhovedet kører, sidstnævnte er et tillægsprogram (eller nødvendigt onde, hvis ikke man installerer alternativt produkt ;D).
Hvis man synes det er lidt langt at skrive "Internet Explorer", så forkortes det ofte "IE", fx. "IE6" for version 6.

Tilbage til topic, så løser jeg ofte mit problem ved enten
 1) At gøre som Morten Jødal og ændre til A4 landskab
eller
 2) Ændre sideopsætning til A3 og printe til pdf-fil...som så fysisk printes på A4 bagefter. Teksten bliver så lidt mindre, men ofte absolut brugbart.

Mvh
Jens

B Mønnike

• Global Moderator
  • Senior
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 01, Juni 2009 - 12:36 »
Hej Jens

Vi er vel enige om at det er mærkeligt at der sendes et program på markedet hvor de funktioner der tidligere har kørt ret problemløst, skal løses via diverse omveje.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 01, Juni 2009 - 14:15 »
For god ordens skyld:
Jo, jeg var godt klar over, at i MS-sprog er "Explorer" selve Windows-kernen, men "Internet Explorer" en browser.
Logikken i disse betegnelser er kun for de indviede; de fleste andre kender "Explorer" som Microsofts bud på en browser, og jeg svarede i den ånd. Selv plejer jeg at forkorte den MSIE, hvis jeg er den første, der bringer emnet op i en debat - men jeg ser ingen grund til at rette andres "normalsprog", hvis spørgsmålet er umisforståeligt som her.
Mvh. Morten Jødal

Faurbye

• Debattør
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 01, Juni 2009 - 23:57 »
Hej Bjarke!

Ja absolut underligt, at det skal være så svært at printe fra en hjemmeside. Jeg kan mindes problemet med diverse IE-versioner i al den tid jeg har "færdes" på nettet.
Jeg tror ikke altid det er Microsofts skyld (men jeg er med på at gi' dem skylden ;)). Det kan godt lade sig gøre at skabe printbare hjemmesider, men MS har ikke gjort det nemt :(.
Jeg ved ikke om en lille del af problemet skyldes det amerikanske "letter" papirformat, som netop er en anelse bredere end A4? Bare en tanke...
For en del år siden (nok ca. 10 år) havde jeg ligefrem installeret et gratis Internet-print-manager-program fra HP for at løse problemet. Det var nu ikke ubetinget en succes, men bedre end ingenting. Jeg tvivler på at programmet stadig findes.

Morten: Jeg synes nu logikken i, at "Internet Explorer" er den man surfer på Internettet med, er ret...hmmm...logisk ;D

Nå det var dagens sidste spøg ;)

Off 2 bed
Jens

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 02, Juni 2009 - 00:12 »
Morten: Jeg synes nu logikken i, at "Internet Explorer" er den man surfer på Internettet med, er ret...hmmm...logisk ;D
Det er vi sådan set enige om - jeg undrer mig mere over, at det basale værktøj, der overhovedet får Windows til at blive et grafisk program, skal hedde "Explorer".
Efter min mening burde det snarere hedde "Displayer". ???
Så ville vi uden at blive beskyldt for dårligt sprog kunne benytte kortformen "Explorer" for browseren. For selvfølgelig er det internettet, vi surfer på - hvor ellers?  ;D

Nå, det var så døgnets første (og forhåbentlig sidste! flueknepperi fra min side!  :P
Mvh. Morten Jødal

harbst

• Senior
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 02, Juni 2009 - 01:13 »
Man kan nu også surfe ret vidt omkring intranettet visse steder.

Det kan man sprogligt vel ikke bruge IE til.

Det kunne måske hjælpe på Gerdas printerproblem at skifte til en nyere IE version.
Jørgen Harbst

gerda vilholm

• Moderator
  • Senior
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
« Svar #9 Dato: 02, Juni 2009 - 01:15 »
Ja, lad os bare kalde den IE6 for nemheds skyld.

Jeg forelagde problemet på www.kimludvigsen.dk hvor Kim Ludvigsen anbefalede mig at skifte til IE7 eller IE8 som er meget bedre end IE6.

Nuvel, jeg troede ikke at man sådan uden videre kunne downloade microsoftprogrammer uden at betale, registrere etc, men idag prøvede jeg at gå ind på microsoft.com og downloade IE8.

Det var meget nemt, jeg installerede den på en computer, og udprintproblemet var løst.

Så installerede jeg den på to computere mere, stadig fint udprint, men jeg opdagede at på alle computere var den samme fejl som i firefox: På Air Greenland sejlede linierne ud og ind.

Jeg havde en computer ved hånden som har IE7. her står teksten fint, så jeg gik igen på microsoft.com og downloadede IE7.  Men den lod sig ikke uden videre installere, idet den fandt at et nyere program (IE8) var installeret.
Så måtte jeg ind i Installer/fjern programmer og fjerne IE8 (Uha bare jeg ikke gjorde ubodelig skade) men det gik fint, og derefter kunne jeg installere IE7, som spurgte som den skulle hente alle opdateringer - det sagde jeg nej til, og nu ser det ud til at køre fint.
Så skal jeg bare have ordnet de øvrige computere.
Air Greenlands hjemmeside fungerer tilsyneladende kun godt i IE7 - måske skulle de sende deres programmør på kursus?.

En af mine computere havde oprindelig Vista, men en venlig mand hjalp mig og installerede en uoriginal XP og nu fungerer den bedre.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Bent Andersen

• Gæst
« Svar #10 Dato: 02, Juni 2009 - 09:44 »
Gerda, jeg bruger udelukkende Firefox, men jeg er klar over problemet med visse websider som kun fungerer rigtigt med MSIE.
Det har jeg løst ved at installere er plugin til Firefox some hedder IE Tab.
Den får Firefox til at opføre sig som MSIE når det er nødvendigt. Den husker selv hvilke sider der behøver MSIE funktionalitet. Jeg har endnu ikke været på nogen sider hvor det ikke fungerer, kan absolut anbefales.

MvH,

Bent.

harbst

• Senior
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 02, Juni 2009 - 13:14 »
Air Greenland  bruger sikkert selvlærte amatører, som betjener sig af et hjælpeprogram til at danne hjemmesiden.

De er ikke klar over at man efter dannelsen af en side ikke kan nøjes med selv at konstatere at den ser godt ud. Den skal prøves med alverdens kombinationer af browswere og systemer, før man kan sige den virker tilfredsstillende til professionel brug.

Afprøvning  kan være den største del af opgaven.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

• Administrator
  • Senior
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
« Svar #12 Dato: 02, Juni 2009 - 13:37 »
En plugin jeg er rigtig glad for er Pearl Crescent Page Saver Basic

Den tager et billede af hjemmesiden (png eller jpg) og derefter kan jeg se og udskrive siden med mit billed redigerings program, så passer det altid til papir-formatet

PS ie-tab skal bruge en installation af IE da den kun giver browseren firefox udseende

ha en god dag

Mikael
Ha en god dag

Mikael Boldt

Bent Andersen

• Gæst
« Svar #13 Dato: 02, Juni 2009 - 13:54 »
"PS ie-tab skal bruge en installation af IE da den kun giver browseren firefox udseende"

Ikke forstået.
Bent.

Mikael Boldt

• Administrator
  • Senior
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
« Svar #14 Dato: 02, Juni 2009 - 14:10 »
"PS ie-tab skal bruge en installation af IE da den kun giver browseren firefox udseende"

Ikke forstået.
Bent.

Som jeg har forstået virkemåden af IE-tab, så virker den ikke, hvis ikke du har IE installeret på din pc. IE-tab giver kun IE Firefox udseende. F.eks. vil indtaste pasword ikke blive husket af Firefox men kun af IE, ligesom Historikken også gemmes i IE.

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk