* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15981
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 83
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 44
I alt: 44

Forfatter Emne: Ustabilt bredbånd  (Læst 23417 gange)

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
Ustabilt bredbånd
« Dato: 10, November 2009 - 14:49 »
Jeg har en bekendt som har bøvl med sin internetadgang i perioder. Problemet er at TDC's hvide boks virker helt død en gang imellem. Ved disse lejligheder er der typisk kun to (ud af fem) grønne lysdioder der lyser. Flere gange er det lykkedes hende at "reparere" internetforbindelsen ved at ringe til sit fastnetnr. fra mobiltelefonen.

Hun har TDC som telefonselskab (fastnet) og Yousee (laveste pakke). Når hun spørger TDC, stikker de hende en plade og antyder at det nok er hendes trådløse router, der er noget galt med. Det er der ikke; forbindelsen direkte fra den hvide boks (via kabel), er nemlig lige så død!

Nu er det sådan at "udfaldsproblemet" er klart størst i myldretiden, når folk er kommet hjem fra arbejde. Jeg har derfor mistænkt TDC for at have en underdimensioneret "distributionsboks", måske i selve andelsboligforeningen, men TDC er altså ikke til at hugge eller stikke i. De er meget frække over for den ældre dame og antyder at det vil koste mange penge at ordne "hendes" problem!

Mikael Boldt

• Administrator
  • Senior
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Ustabilt bredbånd
« Svar #1 Dato: 10, November 2009 - 15:09 »
Jeg havde lignende problemer hjemme efter jeg opgraderede min internetforbindelse, så jeg var nød til at få en montør ud for fejlfinding.

Første problem: Jeg havde telefoner flere steder i huset og der var ikke filter mellem telefon og stik.

Andet Problem: Jeg bor 500 m fra skabet, og forbindelsen til dette er ikke stærk nok til at give alle 145 abonnenter i området highspeed - og slet ikke YouSee. Dette problem vil først blive løst en gang til næste år når nyt kabel til skabet vil give hurtigere forbindelse.

http://tdc.dk kan man tjekke om man kan få YouSee, hvis svaret er "ring og hør", så er forbindelsen for smal til bredbånd.

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

• Global Moderator
  • Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 10, November 2009 - 15:41 »
Jeg har erfaret, når TDC forbindelsen går, så hjælper det at tage strømmen fra routeren i 30 sek.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

• Senior
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 10, November 2009 - 17:16 »
John Larson.
Jeg synes lige du skal forkare hvordan din bekendte dame har bredbåndsforbindelsen, og hvad du nener med den hvide box.

Er det en DSL forbindelse via et telefonkabel.

Er det en fællesantenne?  eller hvad er det.
Hvad har hendes fjernsynskanaler  med telefonforbindelsen at gøre ?.
Jørgen Harbst

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 11, November 2009 - 17:59 »
John Larson.
Jeg synes lige du skal forkare hvordan din bekendte dame har bredbåndsforbindelsen, og hvad du nener med den hvide box.

Er det en DSL forbindelse via et telefonkabel.

Er det en fællesantenne?  eller hvad er det.
Hvad har hendes fjernsynskanaler  med telefonforbindelsen at gøre ?.

Du har ret Harbst; fjernsynskanalerne kører via en fællesantenne. Jeg ved ikke en gang om det regningsmæssigt er klasket sammen; jeg kom bare til at videregive hendes egne ord, uden at tænke helt over hvordan kablerne erarrangeret på stedet! ;-)

Problemet vedrører en almindelig DSL via telefonkablet. Hun abonnerer nu ikke på et hurtigt bredbånd, men hun har en overboer, som har en lidt federe Fullrate, vistnok 50 Mbit. Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad underdimensioneringen betyder for ham, så jeg vil spørge om det, når jeg ser ham næste gang!

harbst

• Senior
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 12, November 2009 - 11:51 »
Prøv først lige at checkke at det er sat rigtigt sammen.
Hvis der er sat telefoner på leningen udenom filteret vil man ikke få en stabil forbindelse.
Telefoner kan også støje på ledningen og give problemer, især B&O ( Brum og Overstyring) telefoner er kendt for at støje, selv når de ikke er i brug.

Jørgen Harbst

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 29, November 2009 - 13:09 »
Nu er problemerne ret groteske det pågældende sted. Bredbåndet er spontant tilgængeligt, altså uden at man "refresher" ved at bruge telefonen eller at resette den via sluk/tænd, meget sporadisk. Der er jo klaget over for TDC adskillige gange, men bliver afvist, for TDC ikke har installeret den trådløse router. Jeg må hjælpe til med det grove skyts, men inden jeg gør det, vil jeg gerne vide om den trådløse router KAN være en medvirkende årsag til at nettet falder ud i myldretiden, når routeren har stået stand by i en periode?

B Mønnike

• Global Moderator
  • Senior
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 29, November 2009 - 17:42 »
Aller routere skal slukkes ind imellem. Jeg giver min en pause på et halvt minut. Det har virket indtil nu. Den er ikke trådløs!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

efry

• Senior
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 29, November 2009 - 18:14 »
Tror nu nok ikke, at det normalt er nødvendigt at slukke en router. Kan i hvert fald ikke se den dybere mening med det.

Foran routeren sidder der formentligt et ADSL-modem, hvorfra routeren får sit signal. Prøv at tilslutte computeren direkte til ADSL-modemet for at se om der er signal der. Hvis det ikke er tilfældet har TDC et problem, men ellers ligger problemet i routeren.

Du skal dog være opmærksom på, at der ved forbindelse direkte til nettet ikke er nogen firewall (routeren) så det er nødvendigt at være specielt godt beskyttet på anden vis, da alt muligt snask vil nå frem til din computer.

harbst

• Senior
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 29, November 2009 - 19:41 »
Hvis du skal have mere hjælp, med den sag, må du beskrive meget præcist hvordan det er koblet sammen.

Hvor er filteret, hvis der er noget.  Er der også telefoner på samme ledning.  Hvad hedder modem og  router? er det en eller to enheder, og hvordan er det koblet til computeren?

Det er mange spørgsmål, men uden den viden bliver vores indlæg bare nonsens gætteri.
Jørgen Harbst

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 29, November 2009 - 20:16 »
Hvis du skal have mere hjælp, med den sag, må du beskrive meget præcist hvordan det er koblet sammen.

Hvor er filteret, hvis der er noget.  Er der også telefoner på samme ledning.  Hvad hedder modem og  router? er det en eller to enheder, og hvordan er det koblet til computeren?

Det er mange spørgsmål, men uden den viden bliver vores indlæg bare nonsens gætteri.

Det er vist så enkelt det kan være, man ser det en masse steder, fx hos mig selv. TDC's hvide boks er en Siemens Speedstream 4100, en enkelt telefon (almindelig, ikke IP) på gennemgangsstikket, ingen filtre, intet andet udstyr.

Jeg har ingen indsigt i hvordan bredbåndssignaler prioriteres i overbelastningssituationer, men den måde systemet tilsyneladende virker på er, at man ved overbelastning kobler DSL-forbindelser, der kun er på standby helt fra, for at vinde kapacitet. Det der sker er jo at lysdioden for DSL slukkes; den tændes så igen, når der kommer "liv på linjen" via et telefonopkald, eller forsøg på telefonopkald.

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 29, November 2009 - 22:10 »
John, du skriver "ingen filtre", men hvis en kombineret TDC-forbindelse er korrekt installeret, så ER der et filter i det telefonstik, der sidder ved monopolpunktet (forbindelsen ud til kobberet i vejen).
Filteret (hvis tekniske opbygning jeg ikke kender), skal adskille data- og telefonsignaler.
Mangler dette filter, har du fundet årsagen til problemerne!

Det er flere år siden jeg hjalp min datter med at installere TDC bredbånd (uden TV-signsl), og den medfølgende pakke indeholdt et "gennemgangsstik", hvori der sidder et filter. Dette stik skulle sættes i ved monopolpunktet, den eneste telefon skulle så sættes udenpå (øvrige telefonstik i huset måtte der ikke sættes telefoner til), og i siden er der et RJ-45, som er adgangen til datanettet.
Vejledningen angav, at skulle man have mere end 1 telefon sat til, måtte man rekvirere en tekniker, der kunne installere et stik med indbygget filter og videre forbindelse til de andre telefonstik - den løsning valgte jeg selv, da jeg i forbindelse med nybyggeri fik opsat telefon og ADSL-forbindelse fra TDC. Teknikeren kunne jo alligevel ikke undværes, da han skulle etablere det første stik.
Jeg er ikke længere TDC-kunde, men i det 1½ år jeg var det, oplevede jeg nogle få udfald af bredbåndet. De kunne altid afhjælpes ved at tage strømmen kortvarigt fra DSL-modemet.
De første 2-3 gange resettede jeg også min router, men det holdt jeg snart op med; det var ligegyldigt.
En router i et privat net er stort set altid med NAT, d.v.s. DSL-modemet opfatter routeren som en computer, der kan tildeles en IP-adresse, hvorpå routeren selv vælger "falske" IP-adresser til alle efterfølgende computere på nettet.
Denne konfiguration burde normalt ikke give problemer, som på nogen måde kan tilskrives routeren (medmindre naturligvis den er defekt!).

P.S. Min egen forbindelse er nu fibernet fra mit elselskab, som leverer TV, bredbånd og IP-telefoni til en væsentlige lavere pris end før.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 29, November 2009 - 22:28 »
Jo Morten, der er selvfølgelig dét der skal være i det gennemgangsstik, som blev leveret ved installationen for mange år siden, vistnok ca fem!
Der er kun en telefon, intet andet og heller ikke nogen ændringer hos brugeren overhovedet. Problemerne med at DSL-forbindelsen hopper af er kommet helt uden at brugeren har foretaget sig noget, men brugeren, og sikkert også flertallet af andre brugere i området er "automatisk" blevet opgraderet mht hastigheden. Altså i den grad at hastigheden nu er NUL, hvis man altså ikke har "startet" forbindelsen med et telefonopkald!

Det eneste jeg har brug for at vide, er om en trådløs router kan sluikke DSL-forbindelsen? Jeg kan ikke forestille mig at det er tuilfældet, men det er jo den undskyldning TDC kommer med, for at slippe for at erkende hvad problemet egentlig er!

efry

• Senior
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 29, November 2009 - 22:52 »
Tidligere var det i hvert fald således, at hvis en ADSL-forbindelse ikke blev brugt i et vist stykke tid, så gik forbindelsen i dvale og blev først åbnet igen, når modemet detekterede at der var trafik. Jeg mener stadig, at dette er tilfældet bl. a. for at spare strøm og for at kunne genbruge IP-adresser. Jeg ser det ved at hvis computeren har været i dvale i længere tid, så går der op til 20 sekunder før IE kan få forbindelse og SYNK-lampen på modemet blinker i den tid.

Prøv at koble op som TDC foreskriver i deres vejledning for 'gør det selv' som vis i følgende link http://download.tdc.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/pdf/instal_vejl_net.pdf

Med denne opkobling anvender du kun dele som TDC har leveret og de har derfor også mulighed for at teste din forbindelse.

noltus

• Debattør
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 04, December 2009 - 19:46 »
Citér
Aller routere skal slukkes ind imellem. Jeg giver min en pause på et halvt minut. Det har virket indtil nu. Den er ikke trådløs!

Hmm,jeg må have en super router,den har nu kørt i 1 år 8 mndr. 19dg. og ca8 t. ,den har endnu ikke været slukket,har heller ikke haft strømafbrydelse,og dog har jeg aldrig haft prbl. med den

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk