efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
... en kraftigt mindsket befolkning.
Citat fra: John Larsson efter 19, December 2009 - 22:58... en kraftigt mindsket befolkning.I det øjeblik et standpunkt bliver udråbt til at være "en religion", synes dets modstandere at have fri ret til at holde op med at overveje standpunktet og dets konsekvenser.
den symptomdiskussion, som CO2-diskussionen er, er det mest uvidenskabelige "hype", som vi har oplevet i de sidste 40 år, ca. den periode jeg har fulgt med i hvad naturvidenskaben har budt os!
Men når et sådant ønske fremsættes, bliver det hver gang ivrigt grebet af andre debattører, der mere eller mindre direkte skriver, at vi sagtens kan undvære et par milliarder asiater og afrikanere og måske en pæn slat sydamerikanske indianere "så der bliver bedre plads til os andre".Det skrev du ikke, men da risikoen for misbrug er så stor, bør man kun fremsætte den type teser i sammenhænge, hvor der er mulighed for at analysere og underbygge dem, ikke som enkeltsætninger.
Jeg vil ikke bruge tid på at omvende CO2-troende
, men dem der seriøst orienterer sig om klodens historiske klimavariationer og sætter sig ind i hvor kort og usikker temperaturstatistikken er, må altså have integritet nok til at spørge efter ordentlig videnskabelig dokumentation!
Citat fra: John Larsson efter 21, December 2009 - 23:50Jeg vil ikke bruge tid på at omvende CO2-troendeTemperaturstatistikken har været pålidelig i ca. 125 år, men indgår forøvrigt kun som et ret uvæsentligt input i modellerne.
Citat fra: John Larsson efter 21, December 2009 - 23:50Jeg vil ikke bruge tid på at omvende CO2-troende Den danske debat blev da kraftigt påvirket af en modbog "Vor voksende verden" af Mogens Boserup. Ifølge denne ville befolkningsproblemet løse sig selv, blot vi hjalp U-landene til en passende levestandard. Jfr. fertiliteten i I-landene, der alle steder har vist sig at falde til et bæredygtigt niveau (eller lidt under dette!), så snart levestandarden blev høj nok og alderdomsforsorgen udviklet.
Citat fra: Morten Jødal efter 22, December 2009 - 14:39Temperaturstatistikken har været pålidelig i ca. 125 år, men indgår forøvrigt kun som et ret uvæsentligt input i modellerne.Nå! Den tilgængelige statistik er ikke engang nødvendig?
Temperaturstatistikken har været pålidelig i ca. 125 år, men indgår forøvrigt kun som et ret uvæsentligt input i modellerne.
Citat fra: John Larsson efter 22, December 2009 - 21:50Citat fra: Morten Jødal efter 22, December 2009 - 14:39Temperaturstatistikken har været pålidelig i ca. 125 år, men indgår forøvrigt kun som et ret uvæsentligt input i modellerne.John, da jeg af dine indlæg kan konstatere, at du har valgt en fundamentalistisk tro på menneskets ikke-indflydelse på klimaet, hvorimod du umiddelbart accepterer usikre forskningsresultater, der viser tendenser, som mennesker ikke har indflydelse på, finder jeg videre debat om dette emne frugtesløs.CitérSom det vel må have fremgået af mine tidligere indlæg, fokuserer jeg på mennesket fortsatte tilstedeværelse her på kloden. Derfor mener jeg at man skal fokusere på det egentlige problem, befølkningsmængden. Med en ligegyldig holdning til det egentlige problem, er det totalt ligelyldigt det der vælter læsset en CO2-tue, oversvømmelser af lavtliggende landområder, pandemier eller noget helt fjerde; Selv med den nuværende befolkning, er vi med 100 % sikkerhed ude på en ej, som langsigtet ikke er bæredygtig. Forudsætningen for at kunne leve tæt, er nemlig at vi gør os alle afhængige af et energiforbrug, som mennesket ikke har kendt før fossiløkonomiens begyndelse! Før mig det dig Morten der er håbløst fanget i en TRO på den evige udviklingsoptimisme!Jeg fastholder, at jeg har betydelig tillid til (ikke TRO på!) de resultater, der kommer ud af klimamodellerne. Hvad skulle forskellen være? Man tror vel på den man har tillid til, og omvendt!Jeg respekterer dig faglige viden, Morten, og din glæde ved at formidle den, men jeg er er enig med dig om at det nok ikke er lykkedes mig at forandre din opfattelse af hvordan naturvidenskaben kan bruges til at sikre menneskets overlevelse. Det stikker ret tydeligt frem i dine argumenter i denne tråd, at du opfatter en befolkningsreduktion som en afskyelig, ja nærmest "kættersk" tanke; jeg regner ikke menneskehedens succes i antal individer! Så er vi vel der hvor Pizarro mødte Atahualpa, og ja, Pizarro skal nok vinde endnu en gang, men lige nu, efter den kuldsejlede klimakonference, er der dog stadig et håb for en langsigtet bæredygtighed, hvis man altså begynder at tale om klodens egentlige problem!
Citat fra: Morten Jødal efter 22, December 2009 - 14:39Temperaturstatistikken har været pålidelig i ca. 125 år, men indgår forøvrigt kun som et ret uvæsentligt input i modellerne.John, da jeg af dine indlæg kan konstatere, at du har valgt en fundamentalistisk tro på menneskets ikke-indflydelse på klimaet, hvorimod du umiddelbart accepterer usikre forskningsresultater, der viser tendenser, som mennesker ikke har indflydelse på, finder jeg videre debat om dette emne frugtesløs.CitérSom det vel må have fremgået af mine tidligere indlæg, fokuserer jeg på mennesket fortsatte tilstedeværelse her på kloden. Derfor mener jeg at man skal fokusere på det egentlige problem, befølkningsmængden. Med en ligegyldig holdning til det egentlige problem, er det totalt ligelyldigt det der vælter læsset en CO2-tue, oversvømmelser af lavtliggende landområder, pandemier eller noget helt fjerde; Selv med den nuværende befolkning, er vi med 100 % sikkerhed ude på en ej, som langsigtet ikke er bæredygtig. Forudsætningen for at kunne leve tæt, er nemlig at vi gør os alle afhængige af et energiforbrug, som mennesket ikke har kendt før fossiløkonomiens begyndelse! Før mig det dig Morten der er håbløst fanget i en TRO på den evige udviklingsoptimisme!Jeg fastholder, at jeg har betydelig tillid til (ikke TRO på!) de resultater, der kommer ud af klimamodellerne. Hvad skulle forskellen være? Man tror vel på den man har tillid til, og omvendt!Jeg respekterer dig faglige viden, Morten, og din glæde ved at formidle den, men jeg er er enig med dig om at det nok ikke er lykkedes mig at forandre din opfattelse af hvordan naturvidenskaben kan bruges til at sikre menneskets overlevelse. Det stikker ret tydeligt frem i dine argumenter i denne tråd, at du opfatter en befolkningsreduktion som en afskyelig, ja nærmest "kættersk" tanke; jeg regner ikke menneskehedens succes i antal individer! Så er vi vel der hvor Pizarro mødte Atahualpa, og ja, Pizarro skal nok vinde endnu en gang, men lige nu, efter den kuldsejlede klimakonference, er der dog stadig et håb for en langsigtet bæredygtighed, hvis man altså begynder at tale om klodens egentlige problem!
Temperaturstatistikken har været pålidelig i ca. 125 år, men indgår forøvrigt kun som et ret uvæsentligt input i modellerne.John, da jeg af dine indlæg kan konstatere, at du har valgt en fundamentalistisk tro på menneskets ikke-indflydelse på klimaet, hvorimod du umiddelbart accepterer usikre forskningsresultater, der viser tendenser, som mennesker ikke har indflydelse på, finder jeg videre debat om dette emne frugtesløs.CitérSom det vel må have fremgået af mine tidligere indlæg, fokuserer jeg på mennesket fortsatte tilstedeværelse her på kloden. Derfor mener jeg at man skal fokusere på det egentlige problem, befølkningsmængden. Med en ligegyldig holdning til det egentlige problem, er det totalt ligelyldigt det der vælter læsset en CO2-tue, oversvømmelser af lavtliggende landområder, pandemier eller noget helt fjerde; Selv med den nuværende befolkning, er vi med 100 % sikkerhed ude på en ej, som langsigtet ikke er bæredygtig. Forudsætningen for at kunne leve tæt, er nemlig at vi gør os alle afhængige af et energiforbrug, som mennesket ikke har kendt før fossiløkonomiens begyndelse! Før mig det dig Morten der er håbløst fanget i en TRO på den evige udviklingsoptimisme!Jeg fastholder, at jeg har betydelig tillid til (ikke TRO på!) de resultater, der kommer ud af klimamodellerne.
Som det vel må have fremgået af mine tidligere indlæg, fokuserer jeg på mennesket fortsatte tilstedeværelse her på kloden. Derfor mener jeg at man skal fokusere på det egentlige problem, befølkningsmængden. Med en ligegyldig holdning til det egentlige problem, er det totalt ligelyldigt det der vælter læsset en CO2-tue, oversvømmelser af lavtliggende landområder, pandemier eller noget helt fjerde; Selv med den nuværende befolkning, er vi med 100 % sikkerhed ude på en ej, som langsigtet ikke er bæredygtig. Forudsætningen for at kunne leve tæt, er nemlig at vi gør os alle afhængige af et energiforbrug, som mennesket ikke har kendt før fossiløkonomiens begyndelse! Før mig det dig Morten der er håbløst fanget i en TRO på den evige udviklingsoptimisme!