* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 36
I alt: 36

Forfatter Emne: Væske til Orsats Apparat  (Læst 28316 gange)

bovbjerg

  • Gæst
Væske til Orsats Apparat
« Dato: 15, Januar 2010 - 11:29 »
Jeg har et gammelt Fyrite røggassæt med et "kødben" til måling af CO2 efter Orsats princip. Der er dog ikke mere væske i  :-[. Original væske kan købes, men er temmelig dyr. Der må være tale om en væske som absorberer CO2, men hvilken?

Nogen forslag?

PS. jeg er godt klar over at der måske skal efterkalibreres, men det er ikke noget problem.

m.v.h.
Jens Bovbjerg

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #1 Dato: 15, Januar 2010 - 17:12 »
Mon ikke en opløsning af Natriumhydroxyd kan gøre det:, Den danner NaCo3 - soda med seoto.
Væske er nem at få fat i . Den sælges som afløbsrens i Netto.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #2 Dato: 15, Januar 2010 - 22:14 »
Jeg kender ikke det omtalte måleprincip. Er det noget i retning af en beholder, der fyldes med røggas til et bestemt mærke, og hvor bunden består af omtalte væske, som følgelig vil stige op i røret?

Jeg ville umiddelbart være betænkelig ved en opløsning af NaOH til formålet, da varmeudviklingen vil være så høj, at det må påvirke målingen.

Får jeg en lidt nøjere beskrivelse af apparatets konstruktion og anvendelsesmåde, kan jeg måske hjælpe - der er ganske mange væsker, der kan absorbere CO2.

Harbst, jeg har opgivet at lære dig at bruge sænket skrift - det er åbenbart for svært. Men i dette tilfælde er din kemi mere end sædvanligt vanvittig!
NaCo3 må betegne en legering af natrium og cobalt i forholdet 1:3. Jeg er meget overbevist om, at den aldrig er blevet fremstillet!

Derimod vil NaOH reagere med CO2 og danne Na2CO3 (soda). Udover fejlen med manglende sænket skrift mangler der altså også et 2 efter Na, ligesom det gør en fundamental forskel, om man skriver O eller o - lille o skal nødvendigvis læses sammen med det forudgående store bogstav som en del af et grundstofnavn.

Jeg vil gætte på, at soda (som altså er Na2CO3) opløst i vand kunne være en egnet væske. Det er nemlig også en base (ligesom NaOH, men lidt svagere), og CO2 opløst i vand er en syre. Ved reaktion vil der fremkomme en opløsning af NaHCO3 (natron), og varmeudviklingen er mindre end med NaOH.
Uanset om det ene eller det andet kemikalium vælges, vil jeg forøvrigt foreslå at købe det i fast form - krystalsoda fås umiddelbart, natriumhydroxid fås som fast afløbsrens - og selv blande det op med vand.
Jeg kan godt give en opskrift med mængder, hvis jeg også får nogle mål på apparatet (volumener af hhv. gasdel og væskebeholder).
« Senest Redigeret: 16, Januar 2010 - 20:42 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #3 Dato: 16, Januar 2010 - 09:45 »
Svaret ovenfor blev skrevet i hastværk. Jeg beklager fejlene i formlen.  De var dog ikke værre end at Morten godt viste hvad der mentes.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #4 Dato: 16, Januar 2010 - 12:58 »
De var dog ikke værre end at Morten godt viste hvad der mentes.

Nej, den type fejl har jeg i masser af år været vant til at udrydde inden efterårsferien i 1g - så jeg har (som kemilærer) set dem før!

Men tilbage står, at jeg ikke tror en tilfældig gang flydende afløbsrens er egnet til apparatet.
Jeg ville gerne vide, om jeg har gættet rigtigt mht. funktionsmåden, og derpå bidrage kvalificeret til kemien i væsken.
Mvh. Morten Jødal

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #5 Dato: 18, Januar 2010 - 10:06 »
På denne side kan man se hvordan måleapparatet ser ud:

http://images.google.com/images?hl=da&source=hp&q=fyrite&gbv=2&aq=f&oq=

Princippet går ud på, at et afmålt volumen røggas (som pumpes ind i det øverste kammer) blandes med en CO2 absorberende vædske (som befinder sig i det nederstekammer). Den mængde, der absorberes, får væskeoverfladen til at stige i målerøret i midten, hvor man så kan aflæse CO2 indholdet.

m.v.h.
Jens

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #6 Dato: 18, Januar 2010 - 10:27 »
Sikkerhedsdatabladet for væsken kan vist ses på nedenstående link:

http://www.msdshazcom.com/MSDS/B/BACHARACH/99-0006.pdf

Mon ikke Morten kan få noget brugbart ud af dette?

m.v.h.

Jakob Kobbernagel

(Rettet: den første væske var til måling af O2 i stedet for Co2)
« Senest Redigeret: 18, Januar 2010 - 10:31 af Kobbernagel »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #7 Dato: 18, Januar 2010 - 11:33 »
Ja, det var jo nogenlunde som jeg havde forestillet mig - dog med en enkelt konstruktionsmæssig finesse, jeg ikke havde tænkt på.

Jeg må give harbst en lille undskyldning, for hans forslag om afløbsrens ligger tættere på virkeligheden, end jeg havde troet. Jeg går ud fra, at måleproceduren indeholder et tidsforløb, der tager højde for varmeudviklingen.

Hovedingrediensen i væsken er 26% kaliumhydoxid (KOH). Fast afløbsrens er almindeligvis en blanding af dette stof og natriumhydroxid NaOH. Da den aktive ingrediens i begge tilfælde er ionen OH-, er virkningen i forhold til CO2 den samme.
NaOH er billigere end KOH, men KOH kan fremstilles renere.
Den anden ingrediens i væsken er isooctylalkohol. Den kan formentlig ikke købes hos Matas, da stoffet ikke har mange praktiske anvendelser. Jeg vil gætte på dets funktion er at nedsætte viskositeten af den ellers ret tyktflydende væske, og det må kunne erstattes af isopropylalkohol, der fås som karburatoralkohol.

Min opskrift på fremstilling af en liter målevæske er derfor følgende:

Afvej 250 g fast afløbsrens af den type, der er en blanding af KOH og NaOH; læs varedeklarationen inden køb! (HUSK plasthandsker og plastforklæde!)
Afmål 750 mL vand
Drys afløbsrensen i vandet, langsomt under omrøring (HUSK sikkerhedsbriller!)
Når væsken er nogenlunde kold, tilsættes 30 mL karburatoralkohol.

I det omfang afløbsrens ikke er KOH, men NaOH, bliver væsken lidt stærkere virkende. Det har jeg taget højde for ved at nedsætte mængden af det aktive stof en smule.

Væsken er ætsende og skal omgås med forsigtighed.

Men viser den sig ikke at virke ordentligt, smider du den blot i vasken og får et rent afløb ...

P.S. Du må ENDELIG ikke bruge en aluminiumsgryde til blanding af væsken! En stor plastskål er det bedste.
« Senest Redigeret: 18, Januar 2010 - 11:38 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #8 Dato: 18, Januar 2010 - 11:49 »
Tak for de fine indlæg, og opskriften Morten. Det giver unægtelig en anden pris end de 475+ moms jeg fik opgivet for 300 ml.

m.v.h.
Jens ;D


bovbjerg

  • Gæst
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #9 Dato: 19, Februar 2010 - 20:02 »
For at følge op på dette kan jeg oplyse, at opskriften virker fint.
Der er opstår dog, af en eller anden grund, lidt grums i overfladen, som jeg ikke mindes opstod med den oprindelige væske.
I blandingen har jeg brugt fast afløbsrens bestående af NaOH.

m.v.h.
Jens

HenrikCarlsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #10 Dato: 11, December 2010 - 21:22 »
Bovbjerg

Hvor meget vædske måler du af til dit kødben?

Og hvordan kalibrere du den bagefter?

Ja, jeg ved godt at det er længe siden der er skrevet i denne tråd, men jeg tog chancen, da jeg syntes det var et rigtigt godt indlæg.

Vh HC

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #11 Dato: 13, December 2010 - 11:08 »
Der skal egentlig ikke afmåles vædske ved hver måling. Der er ca. en halv deciliter vædske i apparatet, som genbruges fra gang til gang. Ifølge manuale, kan denne mængde genbruges 350 gange. Apparatet kan ikke kalibreres, men til mit brug (træpillefyr) er det ikke nødvendigt. Jeg vedlægger manualen til orientering.http://dl.dropbox.com/u/2600235/Fyrite%20manual.pdf

HenrikCarlsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #12 Dato: 14, December 2010 - 21:59 »
Til Hr Bovbjerg

Jeg takker mange gange for svaret og PDF filen

Du skriver du bruger din til at måle co2%

Hvad er der en ideal %(når man bruger natriumhydroxid) ved træpillefyr? (det skal jeg bl.a. også måle)

Er der nogen misvisning med natriumhydroxid ?

På forhånd tak

Vh HC

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #13 Dato: 16, December 2010 - 16:53 »
Jeg tror ikke, at der er nogen misvisning med Mortens opskrift. Hovedsagen i måleprincippet er, at al CO2 optages i vædsken.

Jeg har fundet ud af, at en CO2% på omkring 12 er passende. Kommer man over, soder det for meget. Ifølge mine beregninger, vil virkningsgraden ligge over 90% ved en CO2% på 12, en røggastemperatur under ca. 180 °C og en kedelrumstemperatur på 15 °C.


HenrikCarlsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Væske til Orsats Apparat
« Svar #14 Dato: 16, December 2010 - 17:53 »
Jeg takker for svaret og venligheden :)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk