* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15981
  • Total antal emner: 1403
  • Flest online idag: 87
  • Flest på samme tid: 479
  • (21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 46
I alt: 46

Forfatter Emne: Film på TV2?  (Læst 11502 gange)

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
Film på TV2?
« Dato: 16, Januar 2010 - 21:55 »
Det er handler mere om digital TV end almindelige computerproblemer, men begge mine digitale TV'er er nu computerbaserede "media-centra", så jeg prøver!

Problemet er at nogle af de film som TV2 viser, som nu fx i aften med "Crocodile Dundee", viser filmen på en meget lille del af skærmen. Det sker jo tit at en film typisk ikke kan udnytte skærmens højde, men TV2's film udnytter hverken højde eller bredde!

Jeg har luret på om man kunne få disse filmudsendelser til at fylde skærmen mere fornuftig, hvis man indstillede computerskærmens opløsning til noget mindre, men da TV2's alle andre udsendelser udnytter skærmen fint, kan jeg ikke forstå at det er mit problem!

jakobmn

• Debattør
    • Vis profil
Sv: Film på TV2?
« Svar #1 Dato: 17, Januar 2010 - 10:02 »
Problemet skyldes, at TV2 sender omtalte film letterboxed til 4:3 format. Det vil sige at der er tilføjet en sort firkant over og under filmen. Jeg så selv samme film på mit eget MythTV-baserede mediecenter, og her kunne jeg blot gå ind i menuen, vælge Fill, og vælge Auto. Det skulle undre mig om det ikke også er muligt på dit mediecenter. Muligvis hedder funktionaliteten noget andet, fx. zoom.

Mvh Jakob Nicolajsen
Mvh
Jakob Nicolajsen

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 17, Januar 2010 - 11:20 »
Problemet skyldes, at TV2 sender omtalte film letterboxed til 4:3 format. Det vil sige at der er tilføjet en sort firkant over og under filmen. Jeg så selv samme film på mit eget MythTV-baserede mediecenter, og her kunne jeg blot gå ind i menuen, vælge Fill, og vælge Auto. Det skulle undre mig om det ikke også er muligt på dit mediecenter. Muligvis hedder funktionaliteten noget andet, fx. zoom.

Mvh Jakob Nicolajsen

Tak Jakob! Ja, jeg vil prøve at se om jeg kan finde noget der svarer til det, men det er da noget "hø" at skulle pille ved den slags fra udsendelse til udsendelse!

Jeg synes stadig at det er TV2's problem; at udsende et signal der giver store sorte bjelker for oven og for neden OG samtidigt store sorte stolper i begge sider, ligner da ikke noget!

Hvad er det egentlig for hensyn der tages, når man sender "letter-boxed" på denne måde?

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 17, Januar 2010 - 12:04 »
Hvad er det egentlig for hensyn der tages, når man sender "letter-boxed" på denne måde?

Man tager hensyn til traditionalister som mig, der ikke synes der er nogen grund til at kassere mit gamle B&O fjernsyn fra ca. 1980, når billedet nu stadig er flot og skarpt!
Men jeg kan nu godt forstå, hvis de snart ikke længere synes, at jeg og mine lige er den vigtigste målgruppe!

Forøvrigt modtager jeg TV via et glasfiberkabel og en set-top-boks, som fra fabrikken var indstillet til 16:9 format - men jeg fandt den indstilling, der gør det muligt for mig at modtage fra alle kanaler, uden at folk bliver ekstra slanke, og kun med sorte kanter foroven og forneden, når de sender film i 16:9.
« Senest Redigeret: 17, Januar 2010 - 13:46 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

jakobmn

• Debattør
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 17, Januar 2010 - 13:18 »
Man tager hensyn til traditionalister som mig, der ikke synes der er nogen grund til at kassere mit gamle B&O fjernsyn fra ca. 1980, når billedet nu stadig er flot og skarpt!
Det er ganske rigtigt den oprindelige motivation bag letterboxing, da det kræver at man har en DSP i sit tv, hvis man selv skal letterboxe et anamorpht signal. Efter overgangen til DVB-T har alle derimod en modtager, der kan dette, så at TV2 stadig sender de gamle letterboxede film med fastbrændte undertekster, må betyde at det er billigere end at få fat i en mere tidssvarende version. Formentlig fordi de tidligere har indkøbt den i dette format.
Mvh
Jakob Nicolajsen

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 17, Januar 2010 - 13:52 »
fastbrændte undertekster

Tak Jakob!
Du har netop opklaret et mysterium for mig. For ikke så længe siden så jeg 2 af Diehard-filmene på TV2 UDEN undertekster - hvorpå jeg fandt ud af, at de var fravalgt i min set-top-boks. Det har jeg nu ændret.
Men dit indlæg forklarer det mysterium, at jeg ikke tidligere havde haft problemet, selv om jeg længe har haft min nuværende fiberløsning.

Men det kunne så tyde på, at nyindkøbte film sendes i et andet format. Kan du mon bekræfte det, John?
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

• Senior
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 17, Januar 2010 - 14:52 »
fastbrændte undertekster

Men det kunne så tyde på, at nyindkøbte film sendes i et andet format. Kan du mon bekræfte det, John?

Desværre Morten; jeg er noget så uinteresseret i mediets tekniske del. Jeg ser meget lidt fjernsyn, udover nyhederne. Jeg købte godt nok et farvefjernsyn for 42 år siden, men da jeg et par år senere blev gift, overtog min kone fjernstyringen, og sådan er det stadig! Jeg hører dog en hel af det hun zapper sig frem til! ;-)

Apropos undertekster, så slår det mig nu, at vi i en periode i efteråret manglede sådanne, men dét problem har vi ikke mere, så helt tonedøve er TV2 vel ikke! Når mit fjernsyn ikke automatisk viser det bedst mulige billed (uden lange eller tykke hoveder!), vil jeg stadig mene, at det er teknikken der er ufuldendt!

Morten Jødal

• Senior
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 17, Januar 2010 - 16:08 »
Når mit fjernsyn ikke automatisk viser det bedst mulige billed (uden lange eller tykke hoveder!), vil jeg stadig mene, at det er teknikken der er ufuldendt!

Enig! ... men om der er tilgivelse for det, afhænger vel af fjernsynets alder?
Mvh. Morten Jødal

Seneste Debatindlæg

Google ads:

Nyt fra ing.dk