efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
På cykeldæk der alle er diagonal dæk kan man vinde en smule ved lavere lufttryk
På nær Bjarke og mig er det som om alle rask væk går ud fra at lavere lufttryk giver større kontaktflade. Kan i argumentere for det.
Nå john du fremturer bare med det argument, at du ved bedst af alle. Argumenet duer ikke. Det er måske sandt , men kan ligesågodt være en løs påstand.
lavere lufttryk giver større kontaktflade. Kan i argumentere for det.
Jeg mener at kunne argumentere for det og er således mest enig med John. Jeg vil starte med en rent teoretisk overvejelse:På et meget stift dæk, der kører på en plan flade, er trædefladen i princippet en linie på tværs.Et sådant dæk findes heldigvis ikke i praksis. Dækket bliver trykket lidt fladt i bunden, så trædefladen bliver i princippet rektangulær.Hvis man mindsker dæktrykket, bliver bredden af rektanglet uændret (slidbanens bredde), men længden større, og det bliver trædefladens areal så også.Betragtningen holder naturligvis ikke, hvis slidbanen kommer til at krumme på tværs, for så bliver trædefladen opdelt i to, og dækket bliver slidt mest i kanterne. Det er til en vis grad tilfældet, men ikke ret meget, så på blødt underlag (fx sne) holder betragtningen stadig. På fast is kan den være tvivlsom.
Ideen er, at der er bedre mulighed for at bevare friktionen µo når de små uundgåelige accelerationer overføres blødere fordi det blødere dæk fungerer som en momentstøddæmper.