efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
... Ligeledes var airbusserne de første der fik lov til at flyve passagerflyvning uden direkte mekaniske rorforbindelser, det såkaldte "fly by wire".Det kostede i øvrigt Airbus !ndustrie et fly og deres to dygtigste piloter livet ved den første demoflyvning af A330.http://www.youtube.com/watch?v=a5NXpar4Ouw&feature=related
Nej det var ikke en flyvning med passagerer
Et moderne Passagerfly har glidetal, der kan sammenlignes med de bedste svæveflys, det vil sige glidetal på over 40 og de er ganske udmærkede svævefly, de har bare en så høj hastighed, at deres drejediameter er for stor til at kunne udnytte den normale form for termik effektivt. Dette store glidetal er nødvendigt af hensyn til brændstoføkonomien. Stort glidetal er lig med lille luftmodstand!
Hastigheden skal bare holdes over den såkaldte stallgrænse.
...de har bare en så høj hastighed, at deres drejediameter er for stor til at kunne udnytte den normale form for termik effektivt [...]Det vil sige de kan godt lande på vandet hvis pilotene har lært hvordan, men det er meget svært at lande et passager fly på vand da det er svært at bedømme højder overvand.
"skovturen " var uden passagerer!
Det bliver vi så ikke enige om