efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Når en foton rejser i rummet, bliver den (dens EM Spektre) gradvist rødforskudt pga. universets udvidelse. Dermed taber den energi. Men hvor bliver denne energi så af ?
Harbst skrev:Det med at universets udvidelse skulle give en generel og gradvis rødforskydning er en populær misforståelse.
Harbst skrev:Men doppler effekten kan forskyde sprektret. Det kan man konstatere ved observation.Efter klassisk opfattelse skyldes det ikke fotonens energi ændring, men observatørens hastighed i forhold til afsenderens.
Harbst skrev:Årsagen er en alt for kompliseret sag til at diskutere her, hvis man skal anvende generel relativitetsteori. Uanset hvilken teori der lægges til grund, sked er ikke en gradvis ændring af fotonens energi.
* For det andet kan du heller afvise at en foton som følge af universets udvidelse ændrer bølgelænge og bliver rødforskudt. * For det tredje kan du heller ikke afvise at det kun kan betyde at fotonen bliver gradvis mere energifattig.
Det kan du lige stole på jeg kan.
Jeg har set dine forskellige indlæg om kosmos igennem.De er gennemgående ret forskruet
Flere har spildt tid på at prøve at forklare simple sammenhænge og begreber som du havde misforstået. Før vi fortsætter synes jeg du skal opgive dit rigtige navn og fortælle om du tidligere under et andetNej nu må du da holde op.
Noget helt andet er så, at Universet udvider sig "for hurtigt", idet udvidelsen ikke aftager med tiden som forventet, men tværtimod har en svag positiv acceleration. Det er inden for det sidste par år blevet generelt anerkendt blandt kosmologer, efter at de nye rumteleskoper har gjort observationerne af stjerners og galaksers bevægelse mere præcise.
Så i en logik, der svarer til spørgsmålets:Energien fra alle de rødforskudte fotoner siver ud i det samlede univers og skubber til galakserne
Læs og forstå denne tekst. så vil du indse at langsom tab af fotones energi er en populær misforståelse.
Jeg er enig i citatet, der henviser til "the special relativistic Doppler effect".
At rummets udvidelse skulle være årsag til rødforskydningen stammer fra denne formel. Rummet defineres ved at galakserne ligger stille, så man kan lige så vel argumentere for at rødforskydningen skyldes at galakserne fjerner sig fra hinanden.
Den kosmologiske formel gælder også for masseløse galakser i et tomt rum.
Jeg har altså udledt formlen for den kosmologiske rødforskydning alene ud fra Dopplers klassiske formel for små relative hastigheder. Det betyder at enhver teori, der forudsætter at Universet udvider sig, nødvendigvis må finde at rødforskydningen er lig med Universets størrelse ved modtagelsen af lyset divideret med Universets størrelse ved udsendelse af lyset.
HH, din grundlæggende misforståelse er, at du anser rødforskydning som en egenskab ved fotonen. Det er forkert.Rødforskydning er en egenskab ved den iagttagne foton,
og graden af rødforskydning afhænger alene af hastighedsforskellen mellem fotonens afsender og modtager, som det så nydeligt er beskrevet af Einstein i den almene relativitetsteori.
Men rødforskydningen af lyset fra de gamle objekter skyldes hverken deres alder eller lysets rejsetid. Derimod simpelthen, at de befinder sig på stor afstand af os og på grund af Universets udvidelse derfor også har stor hastighedsforskel til os
Nu taler vi så om > KR - (Kosmologisk Rødforskydning)Hvad mener du ”hastighedsforskel”?A.) Mener du fotonerne ændrer hastighed fordi Universet udvides?B.) Eller mener du vi ændrer hastighed pga. Universet udvides?Jeg antager du mener svar BMen i så fald har du vel det problem at vi ser KR-rødforskudt lys fra alle retninger ikke sandt? - Så derfor holder det argument vel næppe særligt godt?
Jeg synes at genkende HH som den der engang under et andet navn vedblev med sine misforståelser.
Citat MortenJeg vil først fastslå, at kosmologisk rødforskydning ER en dopplereffekt - som vi er nødt til at regne relativistisk, fordi den gælder lys, men den øvelse er ført til ende for mange år siden.
Citat MortenHubbles oprindelige observation var, at den relative hastighed mellem to objekter er proportional med deres afstand, og denne observation gav anledning til Big Bang teorien (som Hubble altså ikke selv nåede frem til - det gjorde derimod "alfa-beta-gamma" - jfr. mit forrige indlæg).
Citat MortenOg så er det helt afgørende altså, at "rødforskydning" ikke er en egenskab ved den enkelte foton, men først opstår i det øjeblik fotonen vekselvirker med et andet objekt (fx et instrument, der betjenes af en kosmolog på jorden).
Citat MortenDen opfattelse registrerede jeg allerede i dit første svar, og arten af misforståelserne er sådan, at du meget vel kan have ret.
Jeg tror derfor heller ikke det giver mening at svare mere i tråden - men nu kan vi da glæde os over, at den også indeholder noget rigtigt, og dermed er risikoen for vildledning af godtroende 9. klasses elever, der søger på nettet efter hjælp til deres skoleprojekt i kosmologi, forhåbentlig nedsat.
Huble fastslog at der sker en udvidelse med 22 km/t per MLY, dette er en udvidelse faktor, og det er den der er centralt i KR.
Skulle DE kunne forklare dette ville konklusionen være at jo længere væk galakserne er fra os jo mere fart har de på. Det samme ville en hvilken som helst observatør i Universet så kunne påstå
Dopplereffekt (DE); - er en effekt (som du rigtig skrev) opstår som følge af hastighedsforskelle mellem den kilde der udsendte fotonen og dig der modtager den. Kosmologisk rødforskydning (KR); - opstår som følge af at Universet udvider sig.Du kan ikke bare sige at disse er et og det samme
[I øvrigt ”vekselvirker” fotoner ikke med et instrument, men spektrografen gør det blot muligt at se lyset i et udstrakt spektre.