efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Citat fra: HH efter 23, Maj 2010 - 09:18Der ER modstand mod denne kredsløbs bevægelse, helt på samme måde som når du glemmer at slippe håndbremsen helt. Vi taler om inertiens lov, og Morten det VED du godt ... Jord/Måne systemet er en helt anden diskussion vi kan tage senere.Her på Jorden koster det KE at ændre et objekts retning. Prisen ER nedsat hastighed (ELLER mere KE)HH, kender du Isaac Newton?Hvem gør ikke det?CitérHans største bedrift var at fastlægge UNIVERSELLE bevægelseslove, som gælder både på Jorden og i Universet (først 300 år senere blev det klart, at de ikke HELT gælder på atomart niveau eller mindre skala end dette).Hvem ved ikke det?CitérEn af Newtons love er inertiens lov, men han kendte skam også roterende bevægelser og kunne beskrive dem.Rotation har ikke meget med bundet kredsløb at gøre. CitérEn snurretop er endnu et eksempel på en roterende bevægelse, der I PRINCIPPET foregår uden energitab. Den ligner faktisk din betonbil ret meget!I ”princippet” – det er enten eller. En snurretop vil selvfølgelig også miste sin energi.CitérMen lige så snart du begynder at inddrage gnidning eller slid på mekaniske dele, er intet simpelt.Ikke simpelt at beregne. Men det er ikke det der egentlig er temaet.CitérDin såkaldte formel for energitabet forstår jeg ikke, så du må gerne kalde mig dum (uden at jeg dog føler mig ramt).Det dumme er ikke hvad du ikke forstår, du kan helt sikkert hurtigt lære. Men det dumme er at blive personlig og beskylde mig for ikke at have fattet noget som helst, og tilmed for at udbrede vranglære, - når det vitterligt er dig der ikke helt er dus med inertilovene. Det er jo ret enkelt. For at tvinge et legeme i spontan bevægelse til at skifte ændring med 90 grader, så skal du bruge den samme KE som legemet har. Gør du dette en gang til skal du bruge den dobbelte KE, og legemet bevæger sig nu med samme hastighed stik modsat.Det samme dersom en sten flyver gennem luften skal du bruge den samme KE for at stoppe den og igen den samme for at få den til at bevæge sig i en ny retning. I et kredsløb ændrer du retning 180 grader 2 gange. Derfor får du tallet 4 som du altså gange med den KE legemet har. Den sidste faktor er så tiden. Jo kortere radius (tid) jo mere energi skal du bruge for at blive i kredsløbet. Dermed beregner du KE forbrug per kredsløb. Del nu igen med tiden og du har det per sekund. Den energi du bruger SKAL konverters til anden energi.Men kan også i en vis udstrækning forblive som KE, - fx i ankeret når det bevæger sig. CitérTil gengæld LOVER jeg, at jeg ikke igen vil svare på et spørgsmål fra dig, før du har givet mig titlen på en fysikbog - på mindst gymnasieniveau - som du har LÆST!!!Ohh hold nu op med det personlige fnidder.Jeg har læst mange fysiskbøger Morten har tilmed haft dem med på ferie. Det er længe siden, og jeg hæfter virkelig ikke hvad de hedder. Nogen hedder bare Einstein, eller Relativitetsteorien. Og flere med Newton osv. . Det er da op til dig om du vil svare på spørgsmål. Jeg synes da det er interessant at loven 4KE/t – selvfølgelig også gælder for Månen. Den ville være hurtigere dersom loven ikke eksisterede. Tyngdekraften MÅ derfor betale prisen for den KE der SKAL ”bruges”. Men i dette tilfælde er det så et mysterium hvordan energien forvandles og til hvad? Det behøver du ikke svare på, fordi det ved du alligevel ikke.Men du må da gerne gætte uden at jeg beskylder dig for vranglære, eller det der er være, eller anden nedladende opførsel fra min side.
Der ER modstand mod denne kredsløbs bevægelse, helt på samme måde som når du glemmer at slippe håndbremsen helt. Vi taler om inertiens lov, og Morten det VED du godt ... Jord/Måne systemet er en helt anden diskussion vi kan tage senere.Her på Jorden koster det KE at ændre et objekts retning. Prisen ER nedsat hastighed (ELLER mere KE)
Hans største bedrift var at fastlægge UNIVERSELLE bevægelseslove, som gælder både på Jorden og i Universet (først 300 år senere blev det klart, at de ikke HELT gælder på atomart niveau eller mindre skala end dette).
En af Newtons love er inertiens lov, men han kendte skam også roterende bevægelser og kunne beskrive dem.
En snurretop er endnu et eksempel på en roterende bevægelse, der I PRINCIPPET foregår uden energitab. Den ligner faktisk din betonbil ret meget!
Men lige så snart du begynder at inddrage gnidning eller slid på mekaniske dele, er intet simpelt.
Din såkaldte formel for energitabet forstår jeg ikke, så du må gerne kalde mig dum (uden at jeg dog føler mig ramt).
Til gengæld LOVER jeg, at jeg ikke igen vil svare på et spørgsmål fra dig, før du har givet mig titlen på en fysikbog - på mindst gymnasieniveau - som du har LÆST!!!
når du ikke vil forstå det som seriøse mennesker prøver at forklare dig
Jeg håber du tager imod mit råd om at skifte hjemmeside
HH: - Hvad sådan rent konkret jeg vil ikke forstå?SCSvar: Fysikkens Love, som vi andre kender dem og lever efter.
HH: - Er det hjemmelavede fortolkninger : "man prøver at forklare mig" - og som jeg ikke vil acceptere? SCSvar: Nej, det er fysikkens love, som er velafprøvet og grundlag for den verden vi lever i.
HH: Dengang jeg gik i anden klasse lærte min klasselærer mig hvad konkret betyder.Har du også lært det?Svar: Ja - og du kan jo læse svaret igen og så tænke lidt over det!HH: Skal vi prøve igenKan du være konkret og ikke hænge mig op for rene fantasier og postulater. ?Svar: Ja, der er mange ting du ikke forstår. I denne (konkrete) debat er det noget så simpelt som forskellen på kraft og på arbejde. Det lærer man i fysik på b-niveau i gymnasiet og derfor er det også et rigtig godt råd du har fået, i at læse fysikbøger på gymnasieniveau, så vi slipper for en debat om fysik på folkeskoleniveau. Du er jo åbenbart ikke tilfreds med de svar du får her på siden, men det virker som om at bøger (fra folkeskolen), giver dig viden du "tror" på - så hvorfor bruger du ikke tiden på at læse flere bøger og holder dig væk fra denne hjemmeside? - Du får ikke hvad du søger her! Kan du mon forstå det? Eller er du her bare for at diskutere? - og lad mig høre hvad du syntes om http://www.science27.com/dansk/index.html ? - er den ikke lige noget for dig ? Glæder mig til at høre dine svar. Spørgsmål til dig er afsluttet med et "?" og jeg forventer konkret svar på dem alle!
Nu har vi så nået et så lavt niveau, at selv jeg står af......... - og du har ikke haft en særlig god klasselærer i din anden klasse, kan jeg se af dine nye kommentarer.
Med hensyn til fysikken er den normale fremgangsmåde, at man først ser på en ideel bevægelse, d.v.s. i tilfældet med betonbilen lader bilen køre i et lufttomt rum, uden rullemodstand i vejen og hjulene, og i midten med et helt stift anker, hvorpå kablet ligeledes bevæger sig gnidningsfrit.I den situation kan føreren sætte bilen i frigear og standse motoren – bilen vil ufortrødent fortsætte med jævn fart i al evighed. (klassisk fysik iflg. Newton)
http://da.wikipedia.org/wiki/J%C3%A6vn_cirkelbev%C3%A6gelse