efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
den resulterende krafts arbejde er lig med tilvæksten i kinetisk energi.
Nu vil jeg da drille lidt igen.
Morten skrev:I din model står ankeret fast og kan derfor ikke have kinetisk energi. Da det ikke bevæges kan der heller ikke overføres anden form for mekanisk energi til det.
Harbst Skrev:Du har ikke forstået den klassiske mekanik. Glem al den snak om energi og tal i stedet om hastighed eller impuls.
Det er da ikke mig der er dum er det?
Morten skrev:I din model står ankeret fast og kan derfor ikke have kinetisk energi.
Citat Mig selvHelt grundliggende, derom du forestiller dig at en bile vil køre lige ud, men der er en Wire i den forankret til et anker. Forestil dig bilen derfor kører i ring, men fortsat vil hele dens kinetiske energi helst fortsætte lige ud.Hvor stor en del af bilens energi / hastighed / kraft overføres til ankeret.Findes der ikke en simpel ligning(er) for det ?
Morten skrev:Da det ikke bevæges kan der heller ikke overføres anden form for mekanisk energi til det.
HH SkrevDet er da ikke mig der er dum er det?MortenHer vil jeg - og jeg er sikker på, at harbst er enig med mig - svare: JO!
Jævn cirkelbevægelse og harmonisk svingning er to eksempler på bevægelser, som i princippet foregår uden energitab og derfor kan blive ved "evigt".Find en fysikbog og slå op på disse afsnit.
JEG hævdede derimod, at når den resulterende kraft er vinkelret på bevægelsesretningen, udfører den intet arbejde, og der er heller ingen ændring i den kinetiske energi.
Der er i Danmark udgivet en bog til "Natur og Teknik" - som er det pseudonaturvidenskabsfag, man i det danske skolevæsen spiser eleverne af med i 5-6. klasse - hvor der står, at vandet i Islands gejsere er så varmt, at når man stikker en træpind ind i VANDstrålen, vil den bryde i brand! Så meget for folkeskolens fysikpensum (selv om det er en smule mere seriøst i 7-9.klasse).HH, læs en fysikbog på GYMNASIEniveau (hvis du kan! ), og du vil finde gennemgået, hvorfor der naturligvis både er kraft og acceleration, men intet ARBEJDE i en jævn cirkelbevægelse, og derfor heller ingen ændring i den kinetiske energi.
Morten Skrev. Efter læsningen kan du slænge dig i en liggestol og nyde, at Solen stadig - selv efter at Jorden har kredset om den i omkring 5 milliarder år - er ca. 150 millioner km væk, fordi der ikke udføres et arbejde i kredsløbet - ellers ville Jorden for længst være faldet ind i Solen!
Morthen SkrevHele dit sidste indlæg er fuldt af ikke-ideelle antagelser, og hvis du laver sådanne er der intet, der er simpelt.
Morthen SkrevNår jeg tillod mig at give dig ret i, at du er "dum", må jeg præcisere, at det er afgørende forskelligt fra "uvidende". Dumheden består i, at du viser en udpræget mangel på vilje til at læse de svar, du får, hvis de ikke stemmer med dine forudfattede meninger, selv om disse er forkerte.Derfor kan du godt risikere, at dit næste spørgsmål slet ikke bliver besvaret ...
Der ER modstand mod denne kredsløbs bevægelse, helt på samme måde som når du glemmer at slippe håndbremsen helt. Vi taler om inertiens lov, og Morten det VED du godt ... Jord/Måne systemet er en helt anden diskussion vi kan tage senere.Her på Jorden koster det KE at ændre et objekts retning. Prisen ER nedsat hastighed (ELLER mere KE)