efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Med risiko for at afspore denne tråd (yderligere - ville to legemer i kredsløb om deres fælles tyngdepunkt miste energi i form at udsendte gravitoner?Jeg er godt klar over at gravitoner endnu ikke er eksperimentelt påvist, så jeg kvalificerer med "ifølge teorien (om det så er den almene relativitetsteori eller noget andet?)"Læg mærke til at jeg IKKE refererer til energitabet ifbm. tidevandseffekten (som ville tappe af rotationsenergien til et evt. tredie legeme i kredløb om de to).
Jeg er godt klar over at gravitoner endnu ikke er eksperimentelt påvist, så jeg kvalificerer med "ifølge teorien (om det så er den almene relativitetsteori eller noget andet?)"
Eksempler på bevægelser, der skifter retning uden energiændring er et elastisk stød, fx en bold mod en hård mur, mellem to billardkugler, eller endnu bedre tilnærmet på et luftpudebord, planetbevægelserne omkring Solen (eller rettere omkring systemets massemidtpunkt, men da Solen er så tung, er det i praksis beliggende i Solens centrum), svingningen af et pendul - og en genstand, der bevæger sig med jævn fart (IKKE hastighed!)
Morten skrevOg det gør det forøvrigt stadig for alle andre end kosmologer, kvantemekanikere og relativitetsforskere - de kan til gengæld stadig komme i totterne på hinanden i debat om, hvilken af de umådeligt små afvigelser fra det forventede, der er af afgørende betydning!
Som debatten har udviklet sig, føler jeg trang til at citere Alexander Pope:Nature and Nature's laws lay hid in night.God said: "Let Newton be"- and all was light.Tidligt i det 20. århundrede har en (for mig ukendt) digter tilføjet nogle ekstra linjer:It didn't last,the Devil shouted: "HO!Let Einstein be"- restoring status quo.Vi kan kun konstatere, at Djævelen har fået en del flere hjælpere siden ...
...snip...