efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Ja ja, der er nu forskel på springkilder og jordfaldshuller, selv om begge fænomener har noget med underjordiske vandårer at gøre.Men hvor det f'ørste fænomen skyldes overtryk, opstår jordfaldshuller faktisk, når vandstrømmen er mest vandret.Jeg har færdedes meget i kildeområder i Jylland, og jeg har også været i brunkulsområderne - men sjovt nok har jeg aldrig været på Møn, hvor der åbenbart skulle være flest jordfaldshuller.Jeg tager til efterretning, at fænomenet åbenbart også kan optræde i Nutidsdanmark.Men jeg er siden mit første svar kommet til at tænke på, udtrykket "FOR vildt" måske skyldes, at hvor enhver kan se, at man ikke uden videre kan standse en synlig flod ved at fylde jord i flodlejet, så er den hjemlige forståelse for, at præcis det samme gælder for et underjordisk vandløb, sværere.Og jeg tror fortsat det skyldes, at jordbundsforholdene i Danmark er sådan, at vandårerne mest findes i porøse jordlag, ikke i direkte hulrum. Det sidste er slet ikke ualmindeligt, hvor grundfjeldet består af egentlig klippe.