* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1410
  • Flest online idag: 148
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 123
I alt: 123

Forfatter Emne: Grundstoffernes svingninger  (Læst 38800 gange)

HansChristian

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 74
    • Vis profil
Grundstoffernes svingninger
« Dato: 08, August 2010 - 09:59 »
Hvor finder man noget om grundstoffernes svingninger, og hvilken forbindelse er der til der elektromagnetiske svingninger

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #1 Dato: 08, August 2010 - 12:35 »
Du må uddybe dit spørgsmål, hvis du vil have et meningsfuldt svar.

Som udgangspunkt "svinger" grundstoffer ikke, men der findes både i kerner og elektronskyer forskellige energitilstande, og i visse tilfælde kan der udsendes energi fra enten elektronsky eller kerne.

Fra elektronskyen udsendes energien i form af fotoner, som ER elektromagnetiske bølger - energien i en foton kan variere fra røntgenstråling til lange radiobølger.

Fra kernen kan der også udsendes energi i form af fotoner, i så fald gammastråling, hvis fotoner er endnu mere energirige end røntgenstråling.

I andre tilfælde udsendes der partikler, som jo også kan opfattes som energipakker og i specielle tilfælde direkte kan omdannes til elektromagnetisk stråling.

Det område, der omhandler udsendelse af stråling fra elektronskyen, kaldes atomfysik, udsendelse af stråling fra kernen hører under kernefysik. Begge dele er store discipliner på universiteterne, så der er masser af litteratur - og ligeledes en masse netsider.

Men ingen fagperson vil formulere sig på en måde, der kan læses som et direkte svar på dit spørgsmål - du må præcisere dine "svingninger" noget mere.
Mvh. Morten Jødal

HansChristian

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 74
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #2 Dato: 08, August 2010 - 13:52 »
Du må uddybe dit spørgsmål, hvis du vil have et meningsfuldt svar.

Som udgangspunkt "svinger" grundstoffer ikke, men der findes både i kerner og elektronskyer forskellige energitilstande, og i visse tilfælde kan der udsendes energi fra enten elektronsky eller kerne.

Fra elektronskyen udsendes energien i form af fotoner, som ER elektromagnetiske bølger - energien i en foton kan variere fra røntgenstråling til lange radiobølger.

Fra kernen kan der også udsendes energi i form af fotoner, i så fald gammastråling, hvis fotoner er endnu mere energirige end røntgenstråling.

I andre tilfælde udsendes der partikler, som jo også kan opfattes som energipakker og i specielle tilfælde direkte kan omdannes til elektromagnetisk stråling.

Det område, der omhandler udsendelse af stråling fra elektronskyen, kaldes atomfysik, udsendelse af stråling fra kernen hører under kernefysik. Begge dele er store discipliner på universiteterne, så der er masser af litteratur - og ligeledes en masse netsider.

Men ingen fagperson vil formulere sig på en måde, der kan læses som et direkte svar på dit spørgsmål - du må præcisere dine "svingninger" noget mere.
Så gamma og røntgen er altså knyttet til kernen, - det viste jeg ikke.
Det jeg mente er; hvad sætter de elektromagnetiske svingninger i gang hhv. is kernen og i elektronskyen, de opstår vel ikke af sig selv?
Også når for eksempel der absorberes fotoner af ganske specielle frekvenser tyder det jo på at atomet i forvejen svinger med noget der falder sammen med disse
Derfor undrer det mig at du skriver at stof slet ikke i sig selv har nogen svingning.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #3 Dato: 08, August 2010 - 14:17 »
Atomerne, og især kernen har det med at kunne optage fotoner eller partikler med betemte energierområder . Det gælder eksempelvis hurtig fision og resonansindfangning af neutroner i U238. fotoelektrisk effekt, kvæver et vist minimumskvant.

Men selv om atomet er følsomt for betsemte energier ( svingningstal) kan man ikke sige at atomet selv svinger. 
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #4 Dato: 08, August 2010 - 14:26 »
Så gamma og røntgen er altså knyttet til kernen, - det viste jeg ikke.

Gamma er knyttet til kernen, røntgen kan komme både fra kernen og elektronskyen - det sidste kun fra de tungere atomer, men jeg har fx selv arbejdet meget med røntgenstråling udsendt fra K-skallen i et kobberatom.

Også når for eksempel der absorberes fotoner af ganske specielle frekvenser tyder det jo på at atomet i forvejen svinger med noget der falder sammen med disse
Derfor undrer det mig at du skriver at stof slet ikke i sig selv har nogen svingning.

Du skal ikke fokusere på "svingning", men på "energi".

Ifølge kvantemekanikken kan en elektron (idet vi her alene ser på elektronskyen, den er nemmest at forstå) kun findes i bestemte energiniveauer (som afhænger af det enkelte atom, og ved frie atomer præcis af grundstoffets art).
Når Elektronen "hopper" fra én skal til en anden, bliver der energi til overs. Den energi udsendes som en foton, og den kan også opfattes som en "bølgepkke" med en bestemt frekvens efter formlen E = h*f, hvor E er energien, h en konstant (Plancks konstant) og f frekvensen.
Dermed er "en svingning" altså en måde at opbevare energi på.

Omvendt kan en foton, der kommer udefra, optages i atomet, hvis og kun hvis energien svarer til forskellen mellem to gyldige energitilstande. Det vil så sige, at denne foton har en ganske bestemt frekvens, hvorimod andre frekvenser ikke optages i atomet..
Du kan læse om disse ting i enhver gymnasielærebog i fysik - og typisk vil det pågældende kapitel hedde noget med "atom-".
Mvh. Morten Jødal

HansChristian

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 74
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #5 Dato: 08, August 2010 - 14:47 »
Så gamma og røntgen er altså knyttet til kernen, - det viste jeg ikke.

Gamma er knyttet til kernen, røntgen kan komme både fra kernen og elektronskyen - det sidste kun fra de tungere atomer, men jeg har fx selv arbejdet meget med røntgenstråling udsendt fra K-skallen i et kobberatom.

Også når for eksempel der absorberes fotoner af ganske specielle frekvenser tyder det jo på at atomet i forvejen svinger med noget der falder sammen med disse
Derfor undrer det mig at du skriver at stof slet ikke i sig selv har nogen svingning.

Du skal ikke fokusere på "svingning", men på "energi".

Ifølge kvantemekanikken kan en elektron (idet vi her alene ser på elektronskyen, den er nemmest at forstå) kun findes i bestemte energiniveauer (som afhænger af det enkelte atom, og ved frie atomer præcis af grundstoffets art).
Når Elektronen "hopper" fra én skal til en anden, bliver der energi til overs. Den energi udsendes som en foton, og den kan også opfattes som en "bølgepkke" med en bestemt frekvens efter formlen E = h*f, hvor E er energien, h en konstant (Plancks konstant) og f frekvensen.
Dermed er "en svingning" altså en måde at opbevare energi på.

Omvendt kan en foton, der kommer udefra, optages i atomet, hvis og kun hvis energien svarer til forskellen mellem to gyldige energitilstande. Det vil så sige, at denne foton har en ganske bestemt frekvens, hvorimod andre frekvenser ikke optages i atomet..
Du kan læse om disse ting i enhver gymnasielærebog i fysik - og typisk vil det pågældende kapitel hedde noget med "atom-".

Denne del er jeg med på,  - men fortsat;  - hvad pokker sætter de her svingninger igang ??
Jeg vil tro at vi kommer nok ikke videre med det spørgsmål ?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #6 Dato: 08, August 2010 - 15:14 »
Jeg vil gentage, at nøgleordet er ENERGI!
Ifølge Einsteins relativitetsteori er E = m*c2, hvor c er lyshastigheden i vacuum, m massen (så en partikel med masse kan altså også omdannes til energi i form af svingninger), og ifølge Planck er E = h*f (som tidligere nævnt).
Som i dit andet spørgsmål er lyshastigheden i vacuum en fundamental naturkonstant!

Hvad der sætter svingningerne i gang?
Det gør ENERGI, og den totale energi i Universet er konstant, selv om den kan have forskellige udtryksformer  - men vil du have et mere indgående svar, kommer du ud på filosofiske dybder, jeg ikke tror dette forum magter!
« Senest Redigeret: 08, August 2010 - 16:41 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

HansChristian

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 74
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #7 Dato: 08, August 2010 - 16:56 »
Jeg vil gentage, at nøgleordet er ENERGI!
Ifølge Einsteins relativitetsteori er E = m*c2, hvor c er lyshastigheden i vacuum, m massen (så en partikel med masse kan altså også omdannes til energi i form af svingninger), og ifølge Planck er E = h*f (som tidligere nævnt).
Som i dit andet spørgsmål er lyshastigheden i vacuum en fundamental naturkonstant!

Hvad der sætter svingningerne i gang?
Det gør ENERGI, og den totale energi i Universet er konstant, selv om den kan have forskellige udtryksformer  - men vil du have et mere indgående svar, kommer du ud på filosofiske dybder, jeg ikke tror dette forum magter!

Har du selv gjort dig nogle tanke om hvad årsagen kunne være, eller hvilke filosofier er mest in, vedørende dette ?

Anders

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #8 Dato: 21, Oktober 2012 - 21:56 »
Cæcium har en svingning på   9.192.631.770 per sekund
http://www.stenomuseet.dk/saerud/sae4tiden.htm


Hvor stærk err strålingen fra disse grundstoffer

Kulstof-14
Cæsium-137
Cilicium-32
Radium-226
Mangan 54

Hvilke stoffer udsender gamma ?
« Senest Redigeret: 11, November 2012 - 12:55 af Anders »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #9 Dato: 18, November 2012 - 17:19 »
Anders, hvad du kalder "grundstoffers svingninger", er det samme som ofte kaldes "karakteristiske spektrallinier".
Når en elektron skifter bane fra en højere til en lavere, udsendes der et lyskvant, som kan have bølgelængder svarende til IR, VL, UV eller røntgen.
Jo flere elektroner, der er omkring et atom, jo større energispring kan der være, så der bliver flere mulige røntgenlinier.
Ingen atomer har tilstrækkeligt mange elektroner til at lave energispring i gammaområdet FRA ELEKTRONSKYEN. Gammastråling skyldes enten kerneprocesser eller frembringes i acceleratorer.
I alle tilfælde er det altså ikke grundstoffet, der svinger, men det lyskvant, der udsendes.
Det er korrekt, at i rene grundstoffer kan elektronovergangene være så veldefinerede, at de kan bruges som standarder. Fx meteren defineres ikke længere efter en målestok, men i perioden 1960-86 som 1,650,763.73  bølgelængder af den orangerøde spektrallinie fra Krypton-86 i vakuum (siden 1986 dog som "den vejlængde lys kan vandre i vakuum i 1⁄299,792,458 sekund), og den cæsiumlinie du nævner bruges til at definere 1 sekund (men det skal vel at mærke være Cs-133 i vakuum).

Dit spørgsmål om "hvor meget stråling" atomerne udsender, er meningsløst, da vi taler om stabile nuklider. Atomerne udsender energi, hvis de får tilført energi
Mvh. Morten Jødal

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #10 Dato: 19, November 2012 - 03:36 »
Efter at have sendt mit forrige svar kom jeg til at se lidt på begrebet "et atomur", som er en i høj grad praktisk anvendelig indretning til præcis tidsmåling, baseret på veldefinerede elektronovergange i atomerne.
Det viser sig at være et emne, som Wikipedia har en fin og meget gennemarbejdet artikel om, så den er hermed anbefalet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_clock
Mvh. Morten Jødal

Anders

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #11 Dato: 22, November 2012 - 13:16 »
Anders, hvad du kalder "grundstoffers svingninger", er det samme som ofte kaldes "karakteristiske spektrallinier".
Når en elektron skifter bane fra en højere til en lavere, udsendes der et lyskvant, som kan have bølgelængder svarende til IR, VL, UV eller røntgen.
Jo flere elektroner, der er omkring et atom, jo større energispring kan der være, så der bliver flere mulige røntgenlinier.
Ingen atomer har tilstrækkeligt mange elektroner til at lave energispring i gammaområdet FRA ELEKTRONSKYEN. Gammastråling skyldes enten kerneprocesser eller frembringes i acceleratorer.
I alle tilfælde er det altså ikke grundstoffet, der svinger, men det lyskvant, der udsendes.
Det er korrekt, at i rene grundstoffer kan elektronovergangene være så veldefinerede, at de kan bruges som standarder. Fx meteren defineres ikke længere efter en målestok, men i perioden 1960-86 som 1,650,763.73  bølgelængder af den orangerøde spektrallinie fra Krypton-86 i vakuum (siden 1986 dog som "den vejlængde lys kan vandre i vakuum i 1⁄299,792,458 sekund), og den cæsiumlinie du nævner bruges til at definere 1 sekund (men det skal vel at mærke være Cs-133 i vakuum).

Dit spørgsmål om "hvor meget stråling" atomerne udsender, er meningsløst, da vi taler om stabile nuklider. Atomerne udsender energi, hvis de får tilført energi
Når der ved henfald frigøres alfa, beta og gamma mistes der selvfølgelig masse og dermed energi.
Men fotoner du nævner der frigøres ved henfald de MÅ da også være et udtryk for frigørelse af energi, - (selvom de ikke har masse).
En foton kan jo ligefrem bruges som fremdrift (solsejl osv)..
Hvordan forklarer du at de overfører kenetisk energi uden de tilsyneladende ser ud til at miste noget ved det?

Ja fotonen er da en underlig størrelse, indtil den opstår (ved henfald) er den ikke nogen steder, og pludselig dannes den, og tilmed med forskellig frekvens alt efter hvor den dannes.

Hvad sætter den i netop den svingning den nu får?
Fordi stoffet hvor den udspringer fra (fx som et biprodukt) svinger med en lignende frekvens?

Fordi vi ikke ved hvad der egentligt sker, - hvilken proces der danner fotonen, - betyder jo ikke at "ingen svar" er det helt rigtige svar.

Foton emission kunne jo nemt være udtryk for nuklear ubalance som skabes/absorberes ved vekselvirkningen, og derfor kun en målbar frekvens i kraft af en foton, men ikke når stoffets egens svingning på mystisk vis er ”i balance”.   Det kan der så blive en lang filosofisk diskussion ud af hvad jeg mener med det, - men som ingen alligevel bliver klogere af, - så lad bare det ligge.

Hvad ved vi egentlig om den nukleare bindingsproces? 
Hvilke ord kan man sætte på den?
Ingenting, ikke sandt?

Jeg vil tro at også dette spørgsmål er vigtigt for at kunne få andet end en ret overfladisk forståelse at atomet.

Indtil da er det måske klogere bare at sige at vi dybest set ikke ved ret meget om de mekanismer og egenskaber nævnt overfor. – Der er sikkert hundredevis af forslag til hvordan den indre proces fungerer. Alle kan i princippet være rigtige, også selvom ingen ved det.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #12 Dato: 22, November 2012 - 19:13 »
Når der ved henfald frigøres alfa, beta og gamma mistes der selvfølgelig masse og dermed energi.
Men fotoner du nævner der frigøres ved henfald de MÅ da også være et udtryk for frigørelse af energi, - (selvom de ikke har masse).

Enig! Idet jeg går ud fra, at du mener atomkernehenfald.
Fotoner der frigøres ved atomkernehenfald har typisk ret høj energi og dermed høj frekvens - de ligger i gamma-området, som kun adskiller sig fra de andre  fotoner ved at have mere energi.

En foton indeholder en vis mængde energi. Den er bestemt som h*f, hvor h er Plancks konstant (som blev indført med samme forskers model af den sorte hulrumsstråling, det allerførste bud på en kvantiseret virkelighed, år 1901!) og f er frekvensen.
Om man vil kalde denne energi kinetisk energi, "strålingsenergi", "partikelenergi" eller "fotonenergi" er en smagssag. Men det er altså der den "manglende" energi fra atomet bliver af. Keine Hexerei!
Kvantemekanikken har senere indført en "partikel-bølge-dualitet, så samme proces kan beskrives enten i partikel- eller bølgetermer.

MEN der frigøres også fotoner fra atomernes ELEKTRONSKYER - med lavere energier. Energien kommer fra, at potentiel energi veksles til fotonenergi.
En simpel mekanisk ækvivalent er et gammeldags lodur. For hvert tik eller tak frigøres et energikvant ved at loddet falder en smule nedad. Det veksles til kinetisk energi i urets tandhjul og visere (og går siden tabt som varme på grund af gnidning, her holder analogien ike længere).
Lavere fotonenergi svarer til lavere frekvens og dermed andre strålingstyper.

Ja fotonen er da en underlig størrelse, indtil den opstår (ved henfald) er den ikke nogen steder, og pludselig dannes den, og tilmed med forskellig frekvens alt efter hvor den dannes.

Hvad sætter den i netop den svingning den nu får?

Det gør den energimængde, den får ved sin dannelse. Jfr. Plancks ligning og partikel-bølge-dualiteten.
Der er mange eksempler på, at partikler både opstår og forsvinder, idet de "veksles" til fotoner. Bedst kendt er det, at en elektron og en positron, der mødes, annihileres og omdannes til to modsatrettede fotoner hver med energien 511 keV. Og modsat kan et gammakvant på 1,022 MeV under visse omstændigeder omdannes til en positron og en elektron.

En foton kan jo ligefrem bruges som fremdrift (solsejl osv)..
Hvordan forklarer du at de overfører kenetisk energi uden de tilsyneladende ser ud til at miste noget ved det?

Ved at spørgsmålet er forkert stillet.
Man skal se på impuls frem for energi, når man skal forklare, at fotoner kan sætte andre partikler i bevægelse - men energien kommer faktisk fra, at den reflekterede foton får en smule lavere frekvens.

Hvad ved vi egentlig om den nukleare bindingsproces? 
Hvilke ord kan man sætte på den?
Ingenting, ikke sandt?

Nej, det er ikke rigtigt, vi "ved" faktisk temmelig meget om disse emner. Eller rettere: Den model vi har for stoffets egenskaber på det dybeste niveau er ved at være ret god!
Selv om ingen påstår at vide alt om den.

Foton emission kunne jo nemt være udtryk for nuklear ubalance som skabes/absorberes ved vekselvirkningen, og derfor kun en målbar frekvens i kraft af en foton, men ikke når stoffets egens svingning på mystisk vis er ”i balance”.   Det kan der så blive en lang filosofisk diskussion ud af hvad jeg mener med det, - men som ingen alligevel bliver klogere af, - så lad bare det ligge.

Her er jeg fundamentalt uenig med dig!
Videnskaben udvikler sig kun, hvis vi netop IKKE lader de ting ligge, vi ikke kan forklare med de eksisterende modeller.
Men hvis du vil ændre din diskussion fra at være filosofisk til naturvidenskabelig, må du være mere præcis og desuden tænke på eksperimenter, der kan skelne din teori fra den gængse, som er meget anderledes.
Indtil da vil jeg anbefale dig at læse lidt mere om de kendte teorier, så du er sikker på at forstå dem inden du forkaster dem.
Mvh. Morten Jødal

Anders

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #13 Dato: 23, November 2012 - 17:25 »

En foton indeholder en vis mængde energi. Den er bestemt som h*f, hvor h er Plancks konstant (som blev indført med samme forskers model af den sorte hulrumsstråling, det allerførste bud på en kvantiseret virkelighed, år 1901!) og f er frekvensen.
OK
Så er vi da enige
Jeg ved så ikke hvorfor du i forrige indlæg skrev;
Atomerne udsender energi, hvis de får tilført energi
Som så kunne tolkes sådan at du ikke mente at stråling også var energi.

Citér
Dit spørgsmål om "hvor meget stråling" atomerne udsender, er meningsløst, da vi taler om stabile nuklider.
Det forstår jeg ikke.
Man må vel ligesom på elmåleren kunne sige at det og det grundstof mister så og så meget energi per sekund, eller per antal sekunder pga. henfald.
Dels pga. tab af partikler og dels pga. tab (emission) af stråling?

Ja fotonen er da en underlig størrelse, indtil den opstår (ved henfald) er den ikke nogen steder, og pludselig dannes den, og tilmed med forskellig frekvens alt efter hvor den dannes.
Hvad sætter den i netop den svingning den nu får?
Morten skrev;
Det gør den energimængde, den får ved sin dannelse. Jfr. Plancks ligning og partikel-bølge-dualiteten.
Der er mange eksempler på, at partikler både opstår og forsvinder, idet de "veksles" til fotoner. Bedst kendt er det, at en elektron og en positron, der mødes, annihileres og omdannes til to modsatrettede fotoner hver med energien 511 keV. Og modsat kan et gammakvant på 1,022 MeV under visse omstændigeder omdannes til en positron og en elektron.
Jo jo, men ”noget” må jo byde dem op til dans, - frekvens ikke ?.
Min rationelle hjerne siger ingenting kommer af ingenting, heller ikke en bestemt frekvens.
Selvom flere typer partikler opstår ud af egenting, så betyder det jo ikke at der ikke er en årsag, 
Partikler begynder vel ikke bare at svinge med en vild bestemt frekvens i løbet af et ufattelig lille splitsekund, fordi lige netop det var det mest morsomme?
Man skulle tro de var et produkt af en proces der allerede var i gang, ikke sandt?
Bare en tanke…
Men som jeg skrev, det er nok en tanke der må løbe om kamp med vindmøllerne fordi vi ikke kan se / måle hvad der egentlig sker (når processen holder os udenfor). 
Pointen er så bare at ”ved ikke” ikke er det samme som vi ved hvad der sker. – Når man nu engang slet ikke forstår processen, dybest og grundliggende set uanset.
Jeg synes at man alt for ofte møder den her arrogante holdning at vi ved skam det hele (omtrent) selvom det nodsatte synes langt mere logisk.

En foton kan jo ligefrem bruges som fremdrift (solsejl osv)..
Hvordan forklarer du at de overfører kenetisk energi uden de tilsyneladende ser ud til at miste noget ved det?
Morten skrev
Ved at spørgsmålet er forkert stillet.
Man skal se på impuls frem for energi, når man skal forklare, at fotoner kan sætte andre partikler i bevægelse - men energien kommer faktisk fra, at den reflekterede foton får en smule lavere frekvens.
Er du enig i at fotonen bevarer både energi og moment, ved refleksion ?

Hvad ved vi egentlig om den nukleare bindingsproces? 
Hvilke ord kan man sætte på den?
Ingenting, ikke sandt?
Morten Skrev
Nej, det er ikke rigtigt, vi "ved" faktisk temmelig meget om disse emner.
Eller rettere: Den model vi har for stoffets egenskaber på det dybeste niveau er ved at være ret god!
Selv om ingen påstår at vide alt om den.
Minder det ikke lidt af et svar fra politikker, -  Morten ?
Følg nu en foton indtil den vups er absorberet VÆK, DØD den svinger ikke et eneste knyk mere, spist, - forsvundet.
Hvordan mener du den eksisterende viden kan forklare at fotonfrekvens pludselig bringes til  tavshed på et rent ufatteligt lille splitsekund, og i samme mundfuld, kan vække den til live igen.
Er der ikke ligesom et missing forståelses link her ?
Vær nu ærlig ikke ?

Foton emission kunne jo nemt være udtryk for nuklear ubalance som skabes/absorberes ved vekselvirkningen, og derfor kun en målbar frekvens i kraft af en foton, men ikke når stoffets egens svingning på mystisk vis er ”i balance”.   Det kan der så blive en lang filosofisk diskussion ud af hvad jeg mener med det, - men som ingen alligevel bliver klogere af, - så lad bare det ligge.
Morten skrev
Her er jeg fundamentalt uenig med dig!
Videnskaben udvikler sig kun, hvis vi netop IKKE lader de ting ligge, vi ikke kan forklare med de eksisterende modeller.
Men hvis du vil ændre din diskussion fra at være filosofisk til naturvidenskabelig, må du være mere præcis og desuden tænke på eksperimenter, der kan skelne din teori fra den gængse, som er meget anderledes.
Indtil da vil jeg anbefale dig at læse lidt mere om de kendte teorier, så du er sikker på at forstå dem inden du forkaster dem.
Jeg mener så at vi er kommet til verdens ende i det her spørgsmål, der er INGEN svar.
Vi ved ikke hvad pokker der sker, og hvordan eller hvorfor en lynhurtig frekvens-pakke (foton) af en hel bestemt størrelse lige netop ser ud til at være guf, lige netop i den og den bestemte situation og dermed sparke en elektron til et højere bane.
Det er så bare derfor jeg skriver man skulle tro så meget ikke..
Bare for at der i det mindste er nogen logisk mening med det hele.
Man kunne også få den ide at der sker et sammenstød, som umiddelbart lyder logisk, men som så fejler som model når en foton skal genopstå fra de døde.


« Senest Redigeret: 23, November 2012 - 17:41 af Anders »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Grundstoffernes svingninger
« Svar #14 Dato: 23, November 2012 - 21:17 »
Jeg mener så at vi er kommet til verdens ende i det her spørgsmål, der er INGEN svar.

Læs: Du forstår ikke de svar du allerede har fået!  :o

Det forstår jeg ikke.
Man må vel ligesom på elmåleren kunne sige at det og det grundstof mister så og så meget energi per sekund, eller per antal sekunder pga. henfald.
Dels pga. tab af partikler og dels pga. tab (emission) af stråling?

Nej, det kan man ikke!
En af de sætninger, der indgår som præmis i vores nuværende verndensforståelse er energisætningen - som siger, at den samlede energi i universet er konstant. Energi kan FLYTTES og OMDANNES, men ikke opstå eller forsvinde.
"Det og det grundstof" er sikkert stabilt, hvilket vil sige, at atomKERNEN ikke mister energi overhovedet. ELEKTRONSKYEN derimod er meget variabel, fordi den er i vekselvirkning med sine omgivelser. Så den mister - statistisk set - den samme energi den får tilført. Og det kan give stråling i området fra røntgen til radiofrekvenser.

Det er VIGTIGT at skelne mellem kerneprocesser, som er noget helt specielt, og fysiske eller kemiske ændringer i elektronskyen, som sker hele tiden i alle atomer. Det gør du tilsyneladende ikke.

Jo jo, men ”noget” må jo byde dem op til dans, - frekvens ikke ?.
Min rationelle hjerne siger ingenting kommer af ingenting, heller ikke en bestemt frekvens.
Selvom flere typer partikler opstår ud af egenting, så betyder det jo ikke at der ikke er en årsag,

Jeg har tidligere skældt John ud for at "tro på" (i religiøs betydning) årsagssætningen. Du er åbenbart fundamentalist! 
Jeg må lige gentage, at masse og energi er to sider af samme sag - så en vis energimængde kan "veksles" til masse og omvendt.
Det strider mod, hvad man "vidste" i stenalderen (og bronzealderen, jernalderen, middelalderen og industrialderen) - men det er velbeskrevet.

Den nuværende forståelse af fysikkens love har huller - men de ligger et par etager dybere end dine spørgsmål, som let kan rummes i de gældende efterprøvede teorier.
Så jeg må gentage opfordringen til at læse lidt om den gængse viden inden du forkaster det hele.
« Senest Redigeret: 23, November 2012 - 21:30 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk